Huh? Ik dacht dat ie HHK was!Ander schreef:Oud Ger. Gem.
te Rijssen Bevervoorde (als lerend ouderling), kand. D. C. Flapper te Staphorst.
bron: RD
Beroepingswerk, deel 5
- JolandaOudshoorn
Dat laat je je toch niet beroepen door een vrije gemeente?Auto schreef:Nee, hij is overgegaan naar de HHK van StaphorstKlaio schreef:Hij is PKN.freek schreef:Huh? Ik dacht dat ie HHK was!Ander schreef:Oud Ger. Gem.
te Rijssen Bevervoorde (als lerend ouderling), kand. D. C. Flapper te Staphorst.
bron: RD
EIgenlijk vind ik het trouwens niet eens zo'n slechte zaak. Maar in principe is dit wel tegen de 'regels', lijkt me
- Wilma van den Berg
Voor een iets breder beeld hier al het beroepingswerk uit het R.D
Beroepingswerk
Protestantse Kerk in Ned.
Beroepen: te Driel (prot.), mw. P. Kamper te Doorwerth (prot.), die dit beroep heeft aangenomen; te Herwijnen (herv., interim-predikant in algemene dienst), J. van Dijk te Herwijnen (herv.); te Strijen (herv., wijk 1), A. A. Floor te Elburg (herv.).
Aangenomen: naar Driebergen-Rijsenburg (prot., wijkgemeente Grote Kerk), J. T. Baart te Hoek van Holland (prot.).
Geref. Kerken Vrijg.
Beroepen: te Steenwijk, G. J. Slotman te Dalfsen.
Aangenomen: naar Wezep (2e predikantsplaats), Z. J. C. van Harten te Blije-Holwerd/Ferwerd-Hallum, die bedankte voor Den Ham en voor Enumatil.
Ned. Geref. Kerken
Aangenomen: naar Nijverdal, kand. H. H. Scheffer te Deventer.
Chr. Geref. Kerken
Aangenomen: naar Hasselt, J. Germs te Broek op Langedijk.
Geref. Gemeenten
Bedankt: voor Emmeloord, J. J. Tanis te Kampen; voor Ridderkerk-Slikkerveer, A. Schreuder te Rijssen-Zuid.
Oud Geref. Gem.
Beroepen: te Rijssen Bevervoorde (als lerend ouderling), kand. D. C. Flapper te Staphorst.
Beroepingswerk
Protestantse Kerk in Ned.
Beroepen: te Driel (prot.), mw. P. Kamper te Doorwerth (prot.), die dit beroep heeft aangenomen; te Herwijnen (herv., interim-predikant in algemene dienst), J. van Dijk te Herwijnen (herv.); te Strijen (herv., wijk 1), A. A. Floor te Elburg (herv.).
Aangenomen: naar Driebergen-Rijsenburg (prot., wijkgemeente Grote Kerk), J. T. Baart te Hoek van Holland (prot.).
Geref. Kerken Vrijg.
Beroepen: te Steenwijk, G. J. Slotman te Dalfsen.
Aangenomen: naar Wezep (2e predikantsplaats), Z. J. C. van Harten te Blije-Holwerd/Ferwerd-Hallum, die bedankte voor Den Ham en voor Enumatil.
Ned. Geref. Kerken
Aangenomen: naar Nijverdal, kand. H. H. Scheffer te Deventer.
Chr. Geref. Kerken
Aangenomen: naar Hasselt, J. Germs te Broek op Langedijk.
Geref. Gemeenten
Bedankt: voor Emmeloord, J. J. Tanis te Kampen; voor Ridderkerk-Slikkerveer, A. Schreuder te Rijssen-Zuid.
Oud Geref. Gem.
Beroepen: te Rijssen Bevervoorde (als lerend ouderling), kand. D. C. Flapper te Staphorst.
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Als je hier de regels van de VOGG bedoelt, dan heb je geen gelijkfreek schreef:Dat laat je je toch niet beroepen door een vrije gemeente?Auto schreef:Nee, hij is overgegaan naar de HHK van StaphorstKlaio schreef:Hij is PKN.freek schreef: Huh? Ik dacht dat ie HHK was!
EIgenlijk vind ik het trouwens niet eens zo'n slechte zaak. Maar in principe is dit wel tegen de 'regels', lijkt me
Dat is waar, in vrije gemeente zijn ze niet zo beroerd op dit gebied. Als het inderdaad zo is dat hij lid van de HHK in Staphorst geworden is - en dus de PKN verlaten heeft - dan is het eigenlijk helemaal niet tegen de regels. Hij kan dan wel HHK-lid zijn; hij heeft er geen preekconsent. Hij is dus als gewoon HHK-lid door de VOGG van Rijssen beroepen.Klaas-Jan schreef:Als je hier de regels van de VOGG bedoelt, dan heb je geen gelijkfreek schreef:Dat laat je je toch niet beroepen door een vrije gemeente?Auto schreef:Nee, hij is overgegaan naar de HHK van StaphorstKlaio schreef: Hij is PKN.
Toch gaat/ging hij voor in HHK Een snelle google vond hem bij kerkdiensten in Vledderveen, Gortel en og wel andere plekken. Ook de kerkdiensten pagina van het RD noemde hem geregeld. En het merkwaardige is dat hij altijd kandidaat werd genoemd. Maar de HHK webpagina http://www.hersteldhervormdekerk.nl/ noemt hem niet onder de beroepbare kandidaten of de studenten met consent. Dus toch weer ergens een onregelmatigheid?freek schreef:Dat is waar, in vrije gemeente zijn ze niet zo beroerd op dit gebied. Als het inderdaad zo is dat hij lid van de HHK in Staphorst geworden is - en dus de PKN verlaten heeft - dan is het eigenlijk helemaal niet tegen de regels. Hij kan dan wel HHK-lid zijn; hij heeft er geen preekconsent. Hij is dus als gewoon HHK-lid door de VOGG van Rijssen beroepen.Klaas-Jan schreef:Als je hier de regels van de VOGG bedoelt, dan heb je geen gelijkfreek schreef:Dat laat je je toch niet beroepen door een vrije gemeente?Auto schreef: Nee, hij is overgegaan naar de HHK van Staphorst
Dat het beroep tegen de regels is, is natuurlijk geredeneerd vanuit de gevestigde kerken met funtionerende kerkordes. Vrije Gemeenten zoals die van Rijssen hebben natuurlijk daar niet veel mee te maken, zij horen immers niet bij die kerkverbanden en de regels zijn dan voor hun ook niet van toepassing. En ergens zullen ze toch hun predikanten moeten vinden. Veel predikanten die in vrije gemeenten bevestigd zijn, waren overigens vaak voordien hervormd.
Atze
Mja, maar Vledderveen nodigt sowieso HHK- en PKN-predikanten uit. En Gortel ook (Gortel is een vrije evangelisatie). Tot voor enkele maanden terug preekte kand Flapper voonamelijk in de PKN, onder andere in Scherpenisse, Elspeet, Harskamp en Montfoort.astroguy schreef:Toch gaat/ging hij voor in HHK Een snelle google vond hem bij kerkdiensten in Vledderveen, Gortel en og wel andere plekken. Ook de kerkdiensten pagina van het RD noemde hem geregeld. En het merkwaardige is dat hij altijd kandidaat werd genoemd. Maar de HHK webpagina http://www.hersteldhervormdekerk.nl/ noemt hem niet onder de beroepbare kandidaten of de studenten met consent. Dus toch weer ergens een onregelmatigheid?
Dat het beroep tegen de regels is, is natuurlijk geredeneerd vanuit de gevestigde kerken met funtionerende kerkordes. Vrije Gemeenten zoals die van Rijssen hebben natuurlijk daar niet veel mee te maken, zij horen immers niet bij die kerkverbanden en de regels zijn dan voor hun ook niet van toepassing. En ergens zullen ze toch hun predikanten moeten vinden. Veel predikanten die in vrije gemeenten bevestigd zijn, waren overigens vaak voordien hervormd.
Tiberius schreef:Ik stel voor dat we voor dhr. Flapper de titel "kandidaat" (of "kand") gebruiken.
Mensen die zich daar niet in kunnen vinden mogen het alternatief "eerwaarde heer" gebruiken.
Beter teveel respect dan te weinig.

Ik vind het allemaal prima, maar sinds wanneer is 'kandidaat' een titel? Ik vind het een redelijk nietszeggende term, die naar mijn idee zeker niet meer respectvol is dan 'de heer'. Eerder minder.
Ik stel voor om er PIO (Predikant In Opleiding) van te maken.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)