Het zuiltje....
Het zuiltje....
" Is het wel goed dat we ons terugtrekken in de biblebelt en dat we als eerste een baan zoeken bij een reformatorische werkgever?” vraagt ds. W. Harinck, predikant van de gereformeerde gemeente te Woerden, zich af. Hij sprak zaterdag in Soest tijdens de winterconferentie 2008 van de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten. " (bron refdag.nl)
Opvallend om dit vanmorgen in de krant te lezen. Juist gisteravond hebben wij het thuis daar uitgebreid over gehad. Mede n.a.v. wat we aan tafel lazen uit 1 Korinthe 9: "Ik ben de Joden geworden een Jood, opdat ik de Joden winnen zou, degenen die onder de wet zijn, ben ik geworden als onder de wet zijnde, opdat ik degenen die onder de wet zijn, winnen zou etc."
Misschien moeten we toch meer in de leer bij Paulus en uit ons zuiltje.... (eigen partijtje, eigen krantje, eigen schooltje, eigen forumpje enz...)
Opvallend om dit vanmorgen in de krant te lezen. Juist gisteravond hebben wij het thuis daar uitgebreid over gehad. Mede n.a.v. wat we aan tafel lazen uit 1 Korinthe 9: "Ik ben de Joden geworden een Jood, opdat ik de Joden winnen zou, degenen die onder de wet zijn, ben ik geworden als onder de wet zijnde, opdat ik degenen die onder de wet zijn, winnen zou etc."
Misschien moeten we toch meer in de leer bij Paulus en uit ons zuiltje.... (eigen partijtje, eigen krantje, eigen schooltje, eigen forumpje enz...)
Re: Het zuiltje....
óp naar Refoweb.nl.......daar waar alle wind van leer heerst (van refo tot moslim)..........of jullie, rechtgesnaarde refo's, dáár op zitten te wachten...............JALP schreef:
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Ik ben het helemaal eens met de vraag van ds. Harinck. Het is zelfs uitermate slecht dat wij ons zo verzuild hebben. Neem alleen de vrijheid van onderwijs die het ons mogelijk maakt dat we eigen scholen op kunnen richten (soms zelfs nog onderverdeeld in scholen van specifieke kerkverbanden). Ik heb het altijd vreselijk naar m'n zin gehad op beide scholen van ons 'eigen soort', maar hoe langer ik erover nadenk, des te twijfelachtiger vind ik het. De achterliggende gedachte is: zo houden we onze jongeren bij de waarheid. De laatste tijd ontdek ik dat het allemaal 'schijn' en geen 'zijn' is. Juist door de reformatorische scholen blijven veel jongeren keurig in het spoor lopen, zonder er echter innerlijk bij het geloof betrokken te zijn. Als we van jongs af aan op minder reformatorische scholen hadden gezeten, zou er weliswaar eerder een schifting plaats gevonden hebben, maar zou er voor het toneelspel van de tegenwoordige refowereld veel minder ruimte zijn. Die schifting waar we als refo's zo bang voor zijn - en die we d.m.v. reformatorische scholen willen tegengaan - vind nu ook plaats, maar dan onder de dekmantel van de 'schone schijn', heel sluipend. Ik begrijp niet dat we daar bijna massaal onze ogen voor sluiten. Want de zuilvorming is daar wel gedeeltelijk debet aan.
De zuilvorming op zich is niet per se verkeerd, denk ik Het is toch geweldig dat er - bijvoorbeeld - voor gehandicapten voorzieningen waar ze in eigen sfeer zelfstandig kunnen wonen. Ik geloof niet dat dit een kwalijke zaak is. Maar waarom dan toch een clubje voor de Ger.Gem, een clubje voor de OGG/HHK en een clubje voor de GGiN? Dat is toch totaal onnodig. Laten we de zuilen binnen de zuil als eerste af gaan breken; daarna kunnen we de negatieve aspecten van de refozuil in het algemeen tegen het licht houden.
De opmerking over een reformatorische werkgever kan ik begrijpen, maar ja, dat een dominee dat nou moet zeggen, vind ik weer een beetje jammer... Dat doet me denken aan een artikel van dhr Grandia in Gezinsgids, enkele jaren terug, die dit thema eveneens aan de orde stelde. Ondertussen gaf (en geeft) hij vrolijk les aan de Gomarus in Gorinchem. Een reformatorische werkgever.
Soms loopt dat gewoon zo, dat je terecht komt bij een reformatorische werkgever. Ik zie op dit punt het probleem niet echt. Sommige problemen voorkom je er inderdaad wel mee, maar spreken over je geloof kan soms bij een reformatorisch bedrijf nog moeilijker zijn, dat bij een 'werelds' bedrijf.
De zuilvorming op zich is niet per se verkeerd, denk ik Het is toch geweldig dat er - bijvoorbeeld - voor gehandicapten voorzieningen waar ze in eigen sfeer zelfstandig kunnen wonen. Ik geloof niet dat dit een kwalijke zaak is. Maar waarom dan toch een clubje voor de Ger.Gem, een clubje voor de OGG/HHK en een clubje voor de GGiN? Dat is toch totaal onnodig. Laten we de zuilen binnen de zuil als eerste af gaan breken; daarna kunnen we de negatieve aspecten van de refozuil in het algemeen tegen het licht houden.
De opmerking over een reformatorische werkgever kan ik begrijpen, maar ja, dat een dominee dat nou moet zeggen, vind ik weer een beetje jammer... Dat doet me denken aan een artikel van dhr Grandia in Gezinsgids, enkele jaren terug, die dit thema eveneens aan de orde stelde. Ondertussen gaf (en geeft) hij vrolijk les aan de Gomarus in Gorinchem. Een reformatorische werkgever.
Soms loopt dat gewoon zo, dat je terecht komt bij een reformatorische werkgever. Ik zie op dit punt het probleem niet echt. Sommige problemen voorkom je er inderdaad wel mee, maar spreken over je geloof kan soms bij een reformatorisch bedrijf nog moeilijker zijn, dat bij een 'werelds' bedrijf.
- JolandaOudshoorn
Toch kan ik me dat goed voorstellen. Als ik het goed heb bedoel je het artikel over kinderen met het syndroom van Down.JolandaOudshoorn schreef:Het deed me denken aan een zinsnede in een artikel in de krant deze week. ze hechtte zoveel waarde aan de idenditeit dat ze haar kind niet naar een protestants-christelijke school wilde sturen. (het zat nu op een reformatorische school.....)
Ik denk zeker dat het goed en zelfs noodzakelijk is dat onze jongeren op een bepaald moment uit de zuil treden in werk en maatschappij.
Tegelijkertijd moeten ze daar wel aan toe zijn. Ik zie ook wel degelijk positieve kanten aan de zuil. Juist in het gezin en in het reformatoris basisonderwijs en middelbaar onderwijs kunnen onze jongeren innerlijk weerbaar gemaakt worden (voorzover dat maakbaar is) om de confrontatie met de buitenwereld aan te gaan.
Daar betrek ik nadrukkelijk het voortgezet onderwijs bij. Pubers van 12-16 jaar oud op een seculiere school plaatsen kan goed gaan, maar menselijkerwijs gesproken is de kans groter dat hun medeleerlingen hen overtuigen dan andersom.
Daarom: de zuil is prima, mits we er niet in blijven hangen! In dat laatste geval gaat de zoutende functie verloren. Dan het wordt het middel een doel.
- JolandaOudshoorn
Ik vond het meer dat er binnen een zuil (de protestants-christelijke) er nog meer zuilen gemaakt moeten worden (reformatorisch, gereformeerd, etc.) zo vreemd. Natuurlijk zijn er wel zgn "christelijke" scholen die inhoudelijk weinig meer te beiden hebben, maar ik zou zeggen, stuur je kinderen dan massaal naar zo'n school en begin een gebedsgroep!Geka schreef:Toch kan ik me dat goed voorstellen. Als ik het goed heb bedoel je het artikel over kinderen met het syndroom van Down.JolandaOudshoorn schreef:Het deed me denken aan een zinsnede in een artikel in de krant deze week. ze hechtte zoveel waarde aan de idenditeit dat ze haar kind niet naar een protestants-christelijke school wilde sturen. (het zat nu op een reformatorische school.....)
Ik denk zeker dat het goed en zelfs noodzakelijk is dat onze jongeren op een bepaald moment uit de zuil treden in werk en maatschappij.
Tegelijkertijd moeten ze daar wel aan toe zijn. Ik zie ook wel degelijk positieve kanten aan de zuil. Juist in het gezin en in het reformatoris basisonderwijs en middelbaar onderwijs kunnen onze jongeren innerlijk weerbaar gemaakt worden (voorzover dat maakbaar is) om de confrontatie met de buitenwereld aan te gaan.
Daar betrek ik nadrukkelijk het voortgezet onderwijs bij. Pubers van 12-16 jaar oud op een seculiere school plaatsen kan goed gaan, maar menselijkerwijs gesproken is de kans groter dat hun medeleerlingen hen overtuigen dan andersom.
Daarom: de zuil is prima, mits we er niet in blijven hangen! In dat laatste geval gaat de zoutende functie verloren. Dan het wordt het middel een doel.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Eens!Geka schreef:Toch kan ik me dat goed voorstellen. Als ik het goed heb bedoel je het artikel over kinderen met het syndroom van Down.JolandaOudshoorn schreef:Het deed me denken aan een zinsnede in een artikel in de krant deze week. ze hechtte zoveel waarde aan de idenditeit dat ze haar kind niet naar een protestants-christelijke school wilde sturen. (het zat nu op een reformatorische school.....)
Je kunt alleen afvragen of dit een haalbare kaart is. Ik bedoel: leiden zuilen niet altijd (per definitie) tot een inwaards gerichte, over pietluttigheden-elkaar-uit-de-tent-vechtende en dus zoutloze bedoening? Is het niet net zoals je een kind nooit met vuur moet laten spelen, je mensen nooit moet laten verzuilen, omdat het bijna altijd fout gaat?Daarom: de zuil is prima, mits we er niet in blijven hangen! In dat laatste geval gaat de zoutende functie verloren. Dan het wordt het middel een doel.
Daarbij hebben zuilen inderdaad de sterke neiging om innerlijk verder te verzuilen. Binnen de christelijke 'zuil' heb je een reformatorische, binnen de reformatorische zuil een HHKse, GG-se, GGiNse, OGGse, CGKse, etc. (en wellicht binnen de subzuilen nog verdere subsubzuiltjes, de Blauwendradianen tegen de Moerkerkinezen, enz).
Nee ik zie liever een beweging naar eenheid, gecentreerd in het leven en sterven van Jezus Christus. Dat betekent de bijbel als Gods Woord en gezaghebbend voor alle aspecten van ons leven en een 'smalle' belijdenis: 12 artikelen & Nicea.
Want mensen, we kunnen ons echt niet meer veroorloven in onze geseculariseerde tijd! Pas zodra we allemaal weer Christen zijn, kunnen we discussies over de uitverkiezing, de doop, rokjes, hoeden, hele/halve noten, etc. weer voortzetten (of anders in het Nieuwe Jeruzalem). Vooralsnoeg moeten die wat mij betreft in de koelkast.
Mijns inziens is die hele zuil niet prima!
Is denk ook nooit de bedoeling geweest.
dat wij onze kinderen goed bijbels onderwijs geven zie ik als fundament, niet als zuil.
Voor de rest zou ik een pleidooi willen houden voor het afschaffen van alle ref kraamzorg, ref, ouderenzorg, ref. g.gezondheidszorg, enz enz.!
De wereld heeft een verknipt beeld van Christenen. dat merk ik om me heen steeds weer.
En de Christenen hebben een verknipt neeld van de mensen om hen heen, ook daar wordt ik vaak mee geconfronteerd.
Wij moeten weer integreren!
Is denk ook nooit de bedoeling geweest.
dat wij onze kinderen goed bijbels onderwijs geven zie ik als fundament, niet als zuil.
Voor de rest zou ik een pleidooi willen houden voor het afschaffen van alle ref kraamzorg, ref, ouderenzorg, ref. g.gezondheidszorg, enz enz.!
De wereld heeft een verknipt beeld van Christenen. dat merk ik om me heen steeds weer.
En de Christenen hebben een verknipt neeld van de mensen om hen heen, ook daar wordt ik vaak mee geconfronteerd.
Wij moeten weer integreren!
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Met de zuil bedoel ik de reformatorische zuil. Het hier gesignaleerde gevaar dat die vervolgens weer uiteenbrokkelt in subzuiltjes zie ik niet als een echt realistisch gevaar, integendeel: juist door de reformatorische scholen zie je een zekere relativering van het eigen kerkelijke standpunt en meer een gerichtheid op het geheel van de reformatorische gezindte.JolandaOudshoorn schreef:Ik vond het meer dat er binnen een zuil (de protestants-christelijke) er nog meer zuilen gemaakt moeten worden (reformatorisch, gereformeerd, etc.) zo vreemd. Natuurlijk zijn er wel zgn "christelijke" scholen die inhoudelijk weinig meer te beiden hebben, maar ik zou zeggen, stuur je kinderen dan massaal naar zo'n school en begin een gebedsgroep!Geka schreef:Toch kan ik me dat goed voorstellen. Als ik het goed heb bedoel je het artikel over kinderen met het syndroom van Down.JolandaOudshoorn schreef:Het deed me denken aan een zinsnede in een artikel in de krant deze week. ze hechtte zoveel waarde aan de idenditeit dat ze haar kind niet naar een protestants-christelijke school wilde sturen. (het zat nu op een reformatorische school.....)
Ik geloof zeker dat dit positieve aspecten in zich heeft. Neem bijvoorbeeld het thema kerkelijke eenheid, wat momenteel in diverse kerkverbanden behoorlijk in the picture is. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit mede een gevolg is van het feit dat veel kader uit de betreffende kerkverbanden elkaar ontmoet hebben tijdens het reformatorisch voortgezet onderwijs, of andere verbanden in de refozuil.
Natuurlijk, er is ook een groot gevaar. Het gevaar dat het samen knusjes voor elkaar hebben in ons zuiltje en de wereld om ons heen vergeten. Dat besef ik terdege.
Nogmaals, er zijn diverse schaduwzijden van de zuil te benoemen. Maar ik aarzel niet om de zuil, wanneer ze goed functioneert als middel tot weerbaarheid, een zegen te noemen.
Nee, niet om daar in te blijven hangen. Maar wat zou het geweldig mooi zijn wanneer jongeren later in de seculiere maatschappij, in welke kring dan ook; terugkijken op hun opvoeding in de zuil en mogen ervaren dat ze daar echt wat aan gehad hebben om in de maatschappij te staan.
Een zoutend zout kun je tenslotte pas wezen als je weet wat zout is en hoe het werkt.
-
Er zitten veel goede kanten aan de Refozuil, maar het gevaar dat we kunnen waarnemen is dat het van reformatorisch, naar het reformatorischer en het reformatorischt gaat.
Basale gegevens zoals de betrouwbaarheid van de Bijbel, het unieke offer van Christus, leven na de dood, als je elkaar hierin kunt vinden is het dan zo belangrijk om voor allerlei andere zaken elkaar de maat te nemen.
Vroeger op de Lagere School waren er Gereformeerden, Ger. Gemeenten, Hervormden, onkerkelijken, waarvan de vader op zondag voetbalde, allemaal in dezelfde klas.
Ik heb nooit gemerkt dat dit problemen opleverde. Sommigen werden niet ingeent, die mochten soms ook niet naar het Koninginnefeest of iets dergelijks. Maar het was gewoon een degelijke school waarvan het personeel praktisch allemaal tot de Gereformeerde kerk behoorde.
Ik zie daar nog met genoegen op terug.
Basale gegevens zoals de betrouwbaarheid van de Bijbel, het unieke offer van Christus, leven na de dood, als je elkaar hierin kunt vinden is het dan zo belangrijk om voor allerlei andere zaken elkaar de maat te nemen.
Vroeger op de Lagere School waren er Gereformeerden, Ger. Gemeenten, Hervormden, onkerkelijken, waarvan de vader op zondag voetbalde, allemaal in dezelfde klas.
Ik heb nooit gemerkt dat dit problemen opleverde. Sommigen werden niet ingeent, die mochten soms ook niet naar het Koninginnefeest of iets dergelijks. Maar het was gewoon een degelijke school waarvan het personeel praktisch allemaal tot de Gereformeerde kerk behoorde.
Ik zie daar nog met genoegen op terug.
Zuil X is een groep mensen die:
- officiele organisaties (scholen, bejaardenhuizen) opricht met X in de naam;
- zich op eenzelfde manier kleden;
- argumenten in discussies gebruiken als: 'dit is niet X-isch';
- evenementen organiseert voor mensen die onderdeel zijn van X;
- zich verzet naar niet-X-e groeperingen (ofwel DBB, de boze buitenwereld);
- officiele organisaties (scholen, bejaardenhuizen) opricht met X in de naam;
- zich op eenzelfde manier kleden;
- argumenten in discussies gebruiken als: 'dit is niet X-isch';
- evenementen organiseert voor mensen die onderdeel zijn van X;
- zich verzet naar niet-X-e groeperingen (ofwel DBB, de boze buitenwereld);