Pas kreeg ik te horen dat Whitefield arminiaan was. Dit kwam mij erg vreemd over omdat hij juist Wesley in zijn arminiaanse prediking bestrafte. Kan iemand mij hier meer over zeggen? Wat ik van hem gelezen heb kwam niet bepaald arminiaans over.
Een andere opmerking die ik af en toe hoor is dat je erg voorzichtig moet zijn met het lezen van de puritans (iets wat ik graag doe!) omdat ze niet zuiver zouden zijn. In mijn ogen moet je voorzichtig zijn met het lezen van wie dan ook (follow no man further than he follows Christ!)
Kan iemand mij hier meer over zeggen?
Nog een opmerking die ik ooit hoorde en die mij enorm geschokt heeft: De engelse schrijvers, met name de puriteinen zouden niet diep genoeg op zondekennis ingaan, wat de reden is dat engelse kerken erg oppervlakkig zijn... Ik kerk nu al drie jaar in engelse kerken, en kan niet zeggen dat ik de mensen erg oppervlakkig vind...wel wordt er minder geklaagd en gezucht over Gods beleid (God houdt Zijn Hand zo stil...)
Puritans
Een jaar geleden kreeg ik voor het eerst een puritein te lezen. Die kon ik gelijk stellen met iemand als Brakel. Wat me het meest aansprak was de praktische toon en echt alles werd concreet gemaakt. Zowel de zonden als de zondekennis als het kennen van Christus. Ik pak in elk geval met een gerust hart een puritein, omdat zij helder overkomen!
Beste england,
Whitefield was geen arminiaan hoor. Integendeel: hij stond haaks op de ideeen van de remonstrantse Wesley. Probeer het boek van Theo Visser over ´Opwekking´ te lezen, dan kom je er wel terdege achter dat Withefield geen arminiaan was. Wat heb je trouwens van hem gelezen?
En je hoeft helemaal niet voorzichtig te zijn met het lezen van Puriteinen, want het is naar ik meen een van de duidelijkste lijnen geweest in heel de kerk-geschiedenis. Naar mijn mening preken ze erg duidelijk. Zie Refojongere.
Ik lees heel veel puriteinen, en vind ze echt heel fijn.
Ik denk voor de rest dat NDonselaar wat meer kan vertellen over de achtergond van de Puriteinen en de Marrow-man.
England: welke boeken lees/heb jij van de puriteinen? Worden de puriteinen ook bij de zondagse diensten in england geciteerd op de preekstoel? Ik dacht namelijk dat die tijden in engeland ook over waren. Misschien kan jij er iets meer over zeggen.
Gr. Grace
[Veranderd op 31/7/02 door Grace]
Whitefield was geen arminiaan hoor. Integendeel: hij stond haaks op de ideeen van de remonstrantse Wesley. Probeer het boek van Theo Visser over ´Opwekking´ te lezen, dan kom je er wel terdege achter dat Withefield geen arminiaan was. Wat heb je trouwens van hem gelezen?
En je hoeft helemaal niet voorzichtig te zijn met het lezen van Puriteinen, want het is naar ik meen een van de duidelijkste lijnen geweest in heel de kerk-geschiedenis. Naar mijn mening preken ze erg duidelijk. Zie Refojongere.
Ik lees heel veel puriteinen, en vind ze echt heel fijn.
Ik denk voor de rest dat NDonselaar wat meer kan vertellen over de achtergond van de Puriteinen en de Marrow-man.
England: welke boeken lees/heb jij van de puriteinen? Worden de puriteinen ook bij de zondagse diensten in england geciteerd op de preekstoel? Ik dacht namelijk dat die tijden in engeland ook over waren. Misschien kan jij er iets meer over zeggen.
Gr. Grace
[Veranderd op 31/7/02 door Grace]
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Hier vast de definitie uit de Encarta Winkler Prins:
puriteinen (v. Lat. puritas = zuiverheid, reinheid), in de 16de en 17de eeuw de protestanten in Engeland die zich verzetten tegen het beperkte karakter van de Reformatie aldaar. Zij wilden de Anglicaanse Kerk zuiveren van alle roomse overblijfselen in liturgie, ceremoniën en kerkorde. In het persoonlijke en openbare leven stonden zij een rigoristische moraal voor; strenge zondagsviering, afwijzing van theater, kunst e.d. De term puritanisme kwam op na 1565, toen vluchtelingen waren teruggekeerd die de gereformeerde levensstijl in Zürich of Genève hadden leren kennen. De puriteinen verzamelden zich in conventikels of ‘congregations’. Een van de voornaamste leiders was Th. Cartwright (1535-1603). Wegens de tegenstand van Elizabeth I weken vele puriteinen uit naar Nederland. Tegen de episcopale maatregelen van Jacobus I en Karel I werd de puriteinse oppositie sterker, wat leidde tot een revolutie, die de aanvaarding van de calvinistische Westminster Confession tot gevolg had (1646). Ook het independentisme van Oliver Cromwell stamt uit het puritanisme. Sedert Karel II (1660-1685) verloor het puritanisme meer en meer aan betekenis. Vooral in Nederland (W. Teellinck en W. Amesius) en Amerika (New England) was de puriteinse invloed belangrijk.
[Veranderd op 1/8/02 door Gerrie]
puriteinen (v. Lat. puritas = zuiverheid, reinheid), in de 16de en 17de eeuw de protestanten in Engeland die zich verzetten tegen het beperkte karakter van de Reformatie aldaar. Zij wilden de Anglicaanse Kerk zuiveren van alle roomse overblijfselen in liturgie, ceremoniën en kerkorde. In het persoonlijke en openbare leven stonden zij een rigoristische moraal voor; strenge zondagsviering, afwijzing van theater, kunst e.d. De term puritanisme kwam op na 1565, toen vluchtelingen waren teruggekeerd die de gereformeerde levensstijl in Zürich of Genève hadden leren kennen. De puriteinen verzamelden zich in conventikels of ‘congregations’. Een van de voornaamste leiders was Th. Cartwright (1535-1603). Wegens de tegenstand van Elizabeth I weken vele puriteinen uit naar Nederland. Tegen de episcopale maatregelen van Jacobus I en Karel I werd de puriteinse oppositie sterker, wat leidde tot een revolutie, die de aanvaarding van de calvinistische Westminster Confession tot gevolg had (1646). Ook het independentisme van Oliver Cromwell stamt uit het puritanisme. Sedert Karel II (1660-1685) verloor het puritanisme meer en meer aan betekenis. Vooral in Nederland (W. Teellinck en W. Amesius) en Amerika (New England) was de puriteinse invloed belangrijk.
[Veranderd op 1/8/02 door Gerrie]
Bedankt voor jullie reacties! Ik durf weer met een gerust hart mijn boekenkastje in te kijken, en de duizende boeken van mijn aanstaande:,:,:,:,
Hier worden de puritans en anderen met veel warmte en liefde geciteerd: Dear bishop Ryle wrote in one of his books...etc. Bunyan komt veel naar voren, en Watson is erg bekend, en zo zijn er nog heeeel veel meer! Ik heb een stel boeken van Whitefield, omdat het mij erg aansprak dat hij uit de dichtsbijzijnde stad komt... Verder heb ik ooit een preek van hem vertaald, die inderdaad beslist niet arminiaans was...!
Hoe zit dat trouwens met Baxter...
Hier worden de puritans en anderen met veel warmte en liefde geciteerd: Dear bishop Ryle wrote in one of his books...etc. Bunyan komt veel naar voren, en Watson is erg bekend, en zo zijn er nog heeeel veel meer! Ik heb een stel boeken van Whitefield, omdat het mij erg aansprak dat hij uit de dichtsbijzijnde stad komt... Verder heb ik ooit een preek van hem vertaald, die inderdaad beslist niet arminiaans was...!
Hoe zit dat trouwens met Baxter...

Over Richard Baxter vond ik het volgende :
In de 17e eeuw was in Engeland de strijd ontbrand tegen de neo-nomianen. Deze legden de grond der rechtvaardigmaking in het geloof. Christus heeft (naar hun gevoelen) voor allen geleden, en alle mensen verzoenbaar met God gemaakt. Onze wettelijke gerechtigheid is door Christus opgebracht, de wet van het werkverbond zou door Christus vernietigd en afgeschaft zijn. Een nieuwe wet was door Hem gegeven; een wet der genade. Dit is het Evangelie. Volgens deze wet zou God tevreden zijn met de mens, als hij in Christus geloofde, zich bekeerde, berouw toonde en gehoorzaamde, schoon deze gehoorzaamheid onvolmaakt was. Aldus de neo-nomianen.
Zo werd het geloof tot de grond van onze aanneming bij God Zo werd het Evangelie in een nieuw, minder streng werkverbond veranderd. Tot deze "nieuwe gehoorzaamheid" werd de mens dan geroepen. Aldus de nieuwe leer.
Een van de grootste voorstanders hiervan was Richard Baxter (1615-1691). Naar hem werden de neo-nomianen, de voorstanders van deze nieuwe wet, Baxterianen genoemd.
Deze leer werd door de getrouwe leraars bestreden. Allengs kregen deze bestrijders de naam van antinomianen of wetbestrijders. - Ten onrechte! Zij bestreden niet de wet, welke voortvloeit uit Gods heilige natuur. Eerder verdienden de volgelingen van Baxter die naam. Zij toch stelden, dat "de oude wet" afgeschaft was, en stelden een nieuwe. Dit laatste werd door de rechtzinnigen bestreden. Zij gaven zichzelf dan ook de naam van anti-neonomianen, bestrijders van deze zogenaamde nieuwe wet.
Terwijl de richting der Baxterianen in Engeland veld won, handhaafde men in Schotland nog de calvinistische leer. Doch aan het eind der 17e en het begin der 18e eeuw begon ook hier deze dwaalleer op te komen, en de uitgave door Th. Boston in 1700 was het sein tot de ontbranding van de strijd in Schotland.
(bron: http://www.iclnet.org/pub/resources/tex ... e.html#top )
boekje WET EN EVANGELIE, met daarin twaalf vragen, gesteld door de Commissie van de Synode der Schotse Kerk van 1719, beantwoord door James Hog, Thomas Boston, Ebenezer Erskine, Ralph Erskine en 8 andere dienaren des Woords (vertaald door E. Kuyk.)
Is nu ons geloof de reden, dat we worden aangenomen door God?
In de 17e eeuw was in Engeland de strijd ontbrand tegen de neo-nomianen. Deze legden de grond der rechtvaardigmaking in het geloof. Christus heeft (naar hun gevoelen) voor allen geleden, en alle mensen verzoenbaar met God gemaakt. Onze wettelijke gerechtigheid is door Christus opgebracht, de wet van het werkverbond zou door Christus vernietigd en afgeschaft zijn. Een nieuwe wet was door Hem gegeven; een wet der genade. Dit is het Evangelie. Volgens deze wet zou God tevreden zijn met de mens, als hij in Christus geloofde, zich bekeerde, berouw toonde en gehoorzaamde, schoon deze gehoorzaamheid onvolmaakt was. Aldus de neo-nomianen.
Zo werd het geloof tot de grond van onze aanneming bij God Zo werd het Evangelie in een nieuw, minder streng werkverbond veranderd. Tot deze "nieuwe gehoorzaamheid" werd de mens dan geroepen. Aldus de nieuwe leer.
Een van de grootste voorstanders hiervan was Richard Baxter (1615-1691). Naar hem werden de neo-nomianen, de voorstanders van deze nieuwe wet, Baxterianen genoemd.
Deze leer werd door de getrouwe leraars bestreden. Allengs kregen deze bestrijders de naam van antinomianen of wetbestrijders. - Ten onrechte! Zij bestreden niet de wet, welke voortvloeit uit Gods heilige natuur. Eerder verdienden de volgelingen van Baxter die naam. Zij toch stelden, dat "de oude wet" afgeschaft was, en stelden een nieuwe. Dit laatste werd door de rechtzinnigen bestreden. Zij gaven zichzelf dan ook de naam van anti-neonomianen, bestrijders van deze zogenaamde nieuwe wet.
Terwijl de richting der Baxterianen in Engeland veld won, handhaafde men in Schotland nog de calvinistische leer. Doch aan het eind der 17e en het begin der 18e eeuw begon ook hier deze dwaalleer op te komen, en de uitgave door Th. Boston in 1700 was het sein tot de ontbranding van de strijd in Schotland.
(bron: http://www.iclnet.org/pub/resources/tex ... e.html#top )
boekje WET EN EVANGELIE, met daarin twaalf vragen, gesteld door de Commissie van de Synode der Schotse Kerk van 1719, beantwoord door James Hog, Thomas Boston, Ebenezer Erskine, Ralph Erskine en 8 andere dienaren des Woords (vertaald door E. Kuyk.)
Is nu ons geloof de reden, dat we worden aangenomen door God?
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Wij worden niet gerechtvaardig om het geloof maar door het geloof.
Dat is ook geheel naar Gods Woord
Handelingen 26:18 Om hun ogen te openen, en hen te bekeren van de duisternis tot het licht, en van de macht des satans tot God; opdat zij vergeving der zonden ontvangen, en een erfdeel onder de geheiligden, door het geloof in Mij.
2 Corinthe 5:7 (Want wij wandelen door geloof en niet door aanschouwen.)
Het geloof is slechts een middel.
Trouwens waar heb je dat gevonden Gerrie?
Dat is ook geheel naar Gods Woord
Handelingen 26:18 Om hun ogen te openen, en hen te bekeren van de duisternis tot het licht, en van de macht des satans tot God; opdat zij vergeving der zonden ontvangen, en een erfdeel onder de geheiligden, door het geloof in Mij.
2 Corinthe 5:7 (Want wij wandelen door geloof en niet door aanschouwen.)
Het geloof is slechts een middel.
Trouwens waar heb je dat gevonden Gerrie?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Bedankt, ik wist dat er iets 'was' met Baxter. Toch wordt hij hier wel aangehaald, hij heeft ook goede dingen gezegd...
Is het waar dat de puritans te vergelijken zijn qua tijd en inhoud met de nadere reformatie?
Als je trouwens met DE puritans specialist te doen wil hebben :Joel R. Beeke in Amerika! Ik heb hem nou een paar keer met lezingen gehoord, en geheid komen de puritans naar voren...
Hij weet er echt heel erg veel van, ook van de nadere reformatie, en heeft een comissie om de werken van de nadere reformatie in het engels te vertalen! Ik hoop dat 'ie snel is... A Brakel is wel te verkrijgen al.
Is het waar dat de puritans te vergelijken zijn qua tijd en inhoud met de nadere reformatie?
Als je trouwens met DE puritans specialist te doen wil hebben :Joel R. Beeke in Amerika! Ik heb hem nou een paar keer met lezingen gehoord, en geheid komen de puritans naar voren...

Hij weet er echt heel erg veel van, ook van de nadere reformatie, en heeft een comissie om de werken van de nadere reformatie in het engels te vertalen! Ik hoop dat 'ie snel is... A Brakel is wel te verkrijgen al.
Ndonselaar,
Het is maar een verschil van een paar letters (door ipv om het geloof).
Ik krijg de volledige link niet goed afgedrukt. Ik snap niet waarom.
Maar als je op de al opgegeven link doorklikt naar de K van Kuyk, vind je het.
Hierin staat het hele boekje:wet en evangelie afgedrukt. In de voorrede van de vertaler Kuyk vond ik dit stukje van Baxter.England,Volgens mij zijn er wel meer 'puritan' specialisten. In Gouda en veenendaal zijn al een tijdje cursussen aan de gang van de SSNR (Stichting Studie Nadere Reformatie).Hieruit zou je kunnen concluderen, dat puriteinen en nadere reformatie wel bij elkaar horen. Klopt dit?
Het is maar een verschil van een paar letters (door ipv om het geloof).
Ik krijg de volledige link niet goed afgedrukt. Ik snap niet waarom.
Maar als je op de al opgegeven link doorklikt naar de K van Kuyk, vind je het.
Hierin staat het hele boekje:wet en evangelie afgedrukt. In de voorrede van de vertaler Kuyk vond ik dit stukje van Baxter.England,Volgens mij zijn er wel meer 'puritan' specialisten. In Gouda en veenendaal zijn al een tijdje cursussen aan de gang van de SSNR (Stichting Studie Nadere Reformatie).Hieruit zou je kunnen concluderen, dat puriteinen en nadere reformatie wel bij elkaar horen. Klopt dit?