Een ieder zij......

rekna

Bericht door rekna »

HOHO, SERI!!! Dit kan je ook niet altijd zeggen! Moeten dan altijd die mannetjes in zwarte pakken (sorry hoor, maar ik kan dit soms echt niet hebben!!!) hun zin krijgen??? Moeten alle christenen dan zo 'zwaar' mogelijk gaan leven, omdat er mensen zijn die ze mogelijk ergeren!!! Denken die mannetjes in zwarte pakken (alweer sorry) er zelf niet aan dat ze zelf misschien OOK andere mensen ergeren??????
Wanneer met de mannetjes in de zwarte pakjes de ambtsdragers bedoeld worden (predikant, ouderlingen, diakenen) past wel enige voorzichtigheid.
De Heere zelf heeft de ambten ingesteld en wanneer we de bevestigingsformulieren lezen zijn het ambten met veel gewicht. Ook komt dat duidelijk naar voren in de Bijbel.

Wat ik een beetje proef is dat we allemaal zelf maar moeten weten wat we doen en ons niets moeten laten gezeggen door mensen die boven je staan. Ook het gezag van het ambt is niet zo belangrijk meer.
God heeft rangen en standen ingesteld: de man boven de vrouw, koningen boven de onderdanen, heren boven de huisknechten: Gen. 3:16, 1 Petr. 2: 11-18

Daarnaast heeft de Heere het ambt ingesteld. Het het ambt heeft wel degelijk gezag. De eerste brief aan Timótheüs is daar erg duidelijk over. Én het hoort bij een christelijke levenswandel: Weest mede mijn navolgers, broeders, en merkt op de genen die alzo wandelen, gelijk gij ons tot een voorbeeld hebt, schrijft Paulus in Filipp. 3:17.

De Heere heeft oud-testamentisch de profetendienst gegeven en nieuw-testamentisch de herders en leraars. Zij zijn, met de andere ambtsdragers geroepen om ons in leer en leven voor te gaan. Het zijn en blijven mensen. Ook zullen ze het niet altijd bij het rechte eind hebben. Het is af en toe echter echt niet verkeerd om de minste te zijn, en je te onderwerpen aan de kerkelijke tucht.

En er blijven altijd dingen die er tussen hangen, waar je niet echt antwoord op weet of het wel of niet goed is. En dan zij een ieder maar in zijn eigen gemoed verzekerd. Wanneer ik iets laat omdat ik op grond van de Bijbel vind dat ik dat niet mag, kan ik dat uitleggen aan mijn naaste. En als deze het daar niet mee eens is, het zij zo. Maar elkaar snel veroordelen lijkt me niet zo goed.
Adje

Bericht door Adje »

Ff voor de duidelijkheid, Rekna, die bedoelde ik niet. Ik volg je topic helemaal. Nee, ik bedoelde gewoon de mensen die met het motto 'zwaar is waar' in hun broekzak hier rondlopen. Mijn opmerking was absoluut niet bedoeld om te schoppen, ik wilde alleen aangeven dat zij soms ook een bron van ergenis kunnen zijn...
david

Bericht door david »

Origineel geplaatst door rekna

Wat ik een beetje proef is dat we allemaal zelf maar moeten weten wat we doen en ons niets moeten laten gezeggen door mensen die boven je staan. Ook het gezag van het ambt is niet zo belangrijk meer.
Nee Rekna, dat bedoelde ik ook niet. Ik geloof dat ik een beetje frustratie moest spuien, geen onverschilligheid in de zin van 'lak aan de ambten'.
Of ze door God ingesteld zijn zou ik zo niet met zekerheid durven zeggen. Maar ze zijn wel nodig en goed voor een gemeente. En Paulus pleitte ook stevig voor hen.

Ik nam dan ook niet stelling tegen degenen die weleens een steekje laten vallen. Maar tegen degenen die een structureel (gedeeltelijk) onbijbels beleid voeren. Die eigen maatstaven boven die van God gaan stellen.
Kijk, dan lijkt het mij niet juist om 'de minste' te zijn. Want dan houd je echt verkeerde patronen in stand. En ben je dus debet aan de schadelijke gevolgen die dat kan hebben voor gemeenteleden.

En dat willen we niet toch?
seri

Bericht door seri »

[HOHO, SERI!!! Dit kan je ook niet altijd zeggen! Moeten dan altijd die mannetjes in zwarte pakken (sorry hoor, maar ik kan dit soms echt niet hebben!!!) hun zin krijgen??? Moeten alle christenen dan zo 'zwaar' mogelijk gaan leven, omdat er mensen zijn die ze mogelijk ergeren!!! Denken die mannetjes in zwarte pakken (alweer sorry) er zelf niet aan dat ze zelf misschien OOK andere mensen ergeren?????? [/quote]

Het is niet zo dat je zwaar zo moeten gaan leven, maar buigen onder mensen is wel eens goed!!!
En trouwens het is niet mijn mening, maar de Bijbel (dus God) zegt het. Ik neem aan dat je daar wel ontzag voor heb!!! Dat is toch ons richtsnoer? Je moet het niet gaan zien als zwaar leven, maar je mag andere niet in de verleiding (van wat hun denken dat zonde is) brengen. Weest elkander onderdanig!!!
england

Bericht door england »

Ze hebben inderdaad gezag, maar als door hun leven en wetten het evangelie verhindert wordt...? Als je weet dat de wetten die ze brengen niet overeenkomen met de Bijbel, moet je dan inderdaad gehoorzamen, of God meer gehoorzamen dan mensen? Als God ons een evangelie van vrije genade geeft, moeten wij er dan weer allereli wetten bijinstoppen, omdat het anders niet het ware geloff is? Als deze mensen niet vanuit een vast overtuiging,gegrond op Gods Woord, maar door een leven voor de mensen aankomen met gebod op gebod en regel op regel...leggen ze dan de mensen geen lasten op die ze zelf niet kunnen dragen? Is Gods dienst geen liefde dienst? Zijn juk is zacht en Zijn last is licht...

Inderdaad kun je veel eerbied hebben en ontzag voor bepaalde mensen die altijd in het zwart gaan, maar er zitten er inderdaad tussen die in plaats van hun hart hun klederen gescheurd hebben...

Op een andere posting werd de gelijkenis van de 10 maagden aangehaald, dat was een hele goeie posting! Olie in de kruiekn, waar niemand het kon zien is je leven voor God. Maar olie alleen in de lampen is je wandel voor de mensen... Zijn deze mensen die het zo nauw nemen ook zo nauw in hun binnenkamer?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste David en Adje,

Moeten alle christenen dan zo 'zwaar' mogelijk gaan leven, omdat er mensen zijn die ze mogelijk ergeren!!! Denken die mannetjes in zwarte pakken (alweer sorry) er zelf niet aan dat ze zelf misschien OOK andere mensen ergeren?
Noem eens een paar concrete dingen waaraan jij je ergert dan? Een christen behoort zo zwaar te leven als Gods Woord ons voorhoudt, niet omdat anderen dat doen.

of ze (de ambten) door God ingesteld zijn zou ik zo niet met zekerheid durven zeggen. Maar ze zijn wel nodig en goed voor een gemeente. En Paulus pleitte ook stevig voor hen.
Lees 1 Timotheus en Titus er nog maar eens op na.

Ik nam stelling tegen degenen die een structureel (gedeeltelijk) onbijbels beleid voeren. Die eigen maatstaven boven die van God gaan stellen.
Noem eens voorbeelden van zo'n onbijbels beleid of van zulke eigen maatstaven.

Verder vind ik het absoluut teksten uit zijn verband rukken om de 'mannen in zwarte pakken' te rekenen tot de zwakkeren in het geloof. Is het zo nauw mogelijk leven in de geloofsbetrekking tot God soms een uiting van een zwak geloof? Ik zou eerder zeggen een sterk geloof.
David, je noemde als concreet voorbeeld de gospelmuziek. Iemand als dominee Van Vlastuin heeft daar grote moeite mee, heb jij nu een sterker geloof of iets dergelijks?

Je zei ook dat het een remonstrants gedachtegoed is dat je door nauw te leven God kunt behagen.
Nou, dat is gewoon Bijbels hoor. De Heere heeft een welbehagen aan hen die voor Hem leven! Niks remonstrants.

"Is een christelijke levenswandel nu niet meer nodig? Hebben al onze vaderen, die het heil van het volk op het oog hadden dan gedwaald? Waar is het beslag van Gods Woord. We vliegen naar een verwaterd christendom! Men spreekt al van ouderwetse bekeringen, waar we onze kinderen niet mee moeten plagen. En toch, de wegen die de Heere met Zijn kerk houdt, zijn niet anders geworden. Let eens op de vruchten, want aan de vrucht kent men de boom. Maar dan kan het ook niet anders of de vijandschap zal losbarsten, juist van de zijde waarvan men het niet verwacht. Dan wordt men een eenling temidden van de godsdienstige wereld en wordt men veracht en de rug toegekeerd. met zulke wettische mensen kun je niet leven, is het dan. Hoe het ook zij, dat volk wil heilig voor God leven, al zal worden ervaren niets te zijn dan enkel dwaasheid. Het is een beginsel van die nieuwe gehoorzaamheid, dat de Heere door Zijn Geest in het hart werkt. Dan is het uit om de zonde met een vroom praatje goed te maken. En niet alleen hierin wordt de vijandschap van de godsdienstige wereld opgewekt. Wanneer er eens goed van God mag gesproken en slecht van de mens, ook dan brandt de vijandschap in allerlei vormen los. De gebreken en de tekortkomingen worden breed uitgemeten en de conclusie is meestal dat zoiets nooit van God kan zijn, anders zouden ze wel anders doen. Maar een ding wordt vergeten, God bekeert geen grote zondaren, maar de grootste!"
Adje

Bericht door Adje »

Refojongere,

Ik doelde zeer zeker niet op de christenen, die uit een bezorgde en liefdevolle houding andere mensen waarschuwen tegen bepaalde dingen, omdat zij er stellig van overtuigd zijn dat zoiets hoort bij een 'slordige' levenswandel en zodoende van God afhoudt. Nee, ik doelde op de mensen, bij wie het altijd maar weer louter om de vorm gaat, en bij wie de eigengerechtigheid nog altijd een van DE goede werken is, waardoor men Christus (en dat vaak wel zonder zich dat zelf te realiseren) een handje wil helpen. Dus mensen bij wie het altijd maar weer om de kleine details gaat, waarop andere mensen afgerekend worden. Wat die details zijn, dat mag je voor jezelf invullen, daar brand ik me liever niet aan. Je begrijpt denk ik wel op wat voor dingen ik doel. Dingen die, wat die mensen betreft, eigenlijk in het rijtje van de vruchten van de Geest thuishoren....

HG

[Veranderd op 29/7/02 door Adje]
Refojongere

Goed, bedankt voor je antwoord Adje! Doet me goed.
england

Bericht door england »

citaat: Maar een ding wordt vergeten, God bekeert geen grote zondaren, maar de grootste!"

Ik begrijp wat je bedoeld, maar toch ben ik het er niet mee eens wat je letterlijk zegt... God bekeert zelfs geen grote zondaren, maar God bekeert zondaren! Zelfs kleine zondaren! Anders werp je een blok op zoals zo vaak gebeurt! This is a faitful saying, and worthy of all acceptation;that Christ Jesus came into the world to save sinners; of whom I am chief! Christus kwam om zondaren zalig te maken! Er staat niet: overtuigde zondaren, nette zondaren, reformatorische zondaren, grote zondaren, ontdekte zondaren, zwarte-pak-dragende zondaren...maar ZONDAREN! alles wat wij invullen is extra! Ik weet dat Paulus zichzelf NA ontvangen genade als de grootste der zondaren zag, maar dat was Na ontvangen genade!

Wees dus voorzichtig, inderdaad, voor het juichend christendom (wat een idiote term overigens...) maar ook voor een overreactie aan de andere kant... Wie wil kome en drinke van het water des levens om niet...
Refojongere

Ik begrijp wat je bedoeld, maar toch ben ik het er niet mee eens wat je letterlijk zegt... God bekeert zelfs geen grote zondaren, maar God bekeert zondaren! Zelfs kleine zondaren! Anders werp je een blok op zoals zo vaak gebeurt!
Een ieder die aan de troon van Christus om genade komt smeken, die ziet zichzelf als de walgelijkste en onwaardigste en grootste zondaar. Die wijst niet meer naar anderen van: Maar die is nog veel erger. Die zegt met Paulus dat hij de grootste der zondaren is. Ik zie niet in waarom je een blok op zou werpen. Wat moet een niet-overtuigde zondaar met Jezus Christus?
england

Bericht door england »

Overtuiging is geen voorwaarde, maar wel een kenmerk. Ik ben het met je eens, maar we mogen het niet als voorwaarde stellen, want dan werp je een blok op! Want wie is er dan overtuigd genoeg? Wie is er ellendig genoeg? Er staat nergens in de Bijbel dat we in een bapaalde staat moeten zijn, maar we weten uit ervaring hoe mensen komen. Natuurlijk moet er plaats gemaakt worden, inderdaad, wat moet iemand anders met Jesus doen? Maar het is geen voorwaarde, wel een herkennen. Daarom, moet je zoiets nou preken, en mensen in twijfel brengen of ze wel voldoen aan de kwalificaties, of moet je de Bijbel preken zoals het er staat?
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Refojongere
Wat moet een niet-overtuigde zondaar met Jezus Christus?
Wat denk je van overtuigd worden?
Iedereen is bij Hem welkom, of je nu niets of alles voelt, of je nu overtuigd bent of niet,
KOM MAAR ZOALS JE BENT

[Veranderd op 2/8/02 door Lecram]
england

Bericht door england »

Hear, hear!
Plaats reactie