Wanneer met de mannetjes in de zwarte pakjes de ambtsdragers bedoeld worden (predikant, ouderlingen, diakenen) past wel enige voorzichtigheid.HOHO, SERI!!! Dit kan je ook niet altijd zeggen! Moeten dan altijd die mannetjes in zwarte pakken (sorry hoor, maar ik kan dit soms echt niet hebben!!!) hun zin krijgen??? Moeten alle christenen dan zo 'zwaar' mogelijk gaan leven, omdat er mensen zijn die ze mogelijk ergeren!!! Denken die mannetjes in zwarte pakken (alweer sorry) er zelf niet aan dat ze zelf misschien OOK andere mensen ergeren??????
De Heere zelf heeft de ambten ingesteld en wanneer we de bevestigingsformulieren lezen zijn het ambten met veel gewicht. Ook komt dat duidelijk naar voren in de Bijbel.
Wat ik een beetje proef is dat we allemaal zelf maar moeten weten wat we doen en ons niets moeten laten gezeggen door mensen die boven je staan. Ook het gezag van het ambt is niet zo belangrijk meer.
God heeft rangen en standen ingesteld: de man boven de vrouw, koningen boven de onderdanen, heren boven de huisknechten: Gen. 3:16, 1 Petr. 2: 11-18
Daarnaast heeft de Heere het ambt ingesteld. Het het ambt heeft wel degelijk gezag. De eerste brief aan Timótheüs is daar erg duidelijk over. Én het hoort bij een christelijke levenswandel: Weest mede mijn navolgers, broeders, en merkt op de genen die alzo wandelen, gelijk gij ons tot een voorbeeld hebt, schrijft Paulus in Filipp. 3:17.
De Heere heeft oud-testamentisch de profetendienst gegeven en nieuw-testamentisch de herders en leraars. Zij zijn, met de andere ambtsdragers geroepen om ons in leer en leven voor te gaan. Het zijn en blijven mensen. Ook zullen ze het niet altijd bij het rechte eind hebben. Het is af en toe echter echt niet verkeerd om de minste te zijn, en je te onderwerpen aan de kerkelijke tucht.
En er blijven altijd dingen die er tussen hangen, waar je niet echt antwoord op weet of het wel of niet goed is. En dan zij een ieder maar in zijn eigen gemoed verzekerd. Wanneer ik iets laat omdat ik op grond van de Bijbel vind dat ik dat niet mag, kan ik dat uitleggen aan mijn naaste. En als deze het daar niet mee eens is, het zij zo. Maar elkaar snel veroordelen lijkt me niet zo goed.