Synode verwerpt appel Van der Zwaag

Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

wim schreef:De leer binnen het 'instituut GG' zullen ze nooit heroverwegen vanwege een bezwaard lid. Plaatselijk is er misschien wel uit te komen, maar dat hangt sterk af van de plaatselijke kerkenraad en dominee.
Onzin!!
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Klaas-Jan schreef:
wim schreef:De leer binnen het 'instituut GG' zullen ze nooit heroverwegen vanwege een bezwaard lid. Plaatselijk is er misschien wel uit te komen, maar dat hangt sterk af van de plaatselijke kerkenraad en dominee.
Onzin!!
Je bedoelt: plaatselijk zullen ze er ook niet uitkomen?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Klaas-Jan schreef:
Onzin!!
Klopt. Baarlijke nonsens.

Want de leer is gebaseerd op de Bijbel en de 3FvE.
Een lid mag nog zoveel pagina's bezwaren bij elkaar typen als hij het anders (veelal makkelijker) wil. Maar die bezwaren zullen toch altijd op de Bijbel afketsen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Klaas-Jan schreef:
Onzin!!

Een lid mag nog zoveel pagina's bezwaren bij elkaar typen als hij het anders (veelal makkelijker) wil. Maar die bezwaren zullen toch altijd op de Bijbel afketsen.
Gelukkig zijn er meer kerken waar de Bijbel en de 3fve geleerd worden en waar hij wel welkom is :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
wim

Bericht door wim »

Tiberius schreef:
Klaas-Jan schreef:
Onzin!!

Ik zal je vertellen: waar de Bijbel open gaat zal men er eerder uitkomen dan daar waar de Bijbel gesloten blijft.
En zolang een kerkenraad, net al jij, niet in kan zien dat ook bezwaarden integer kunnen zijn, krijg je dit soort 'baarlijke nonsens' reacties.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

wim schreef:
Tiberius schreef:
Klaas-Jan schreef:
Onzin!!

Ik zal je vertellen: waar de Bijbel open gaat zal men er eerder uitkomen dan daar waar de Bijbel gesloten blijft.
En zolang een kerkenraad, net al jij, niet in kan zien dat ook bezwaarden integer kunnen zijn, krijg je dit soort 'baarlijke nonsens' reacties.
Ik denk niet dat in het onderhavige geval de Bijbel gesloten is gebleven.

Verder weet ik, evenals vele kerkenraden, ook wel dat sommige bezwaarden integer zijn. Alleen hun verhaal krijg je niet via de media te horen, maar op besloten vergaderingen van kerkenraad/classis/synode.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Verder weet ik, evenals vele kerkenraden, ook wel dat sommige bezwaarden integer zijn. Alleen hun verhaal krijg je niet via de media te horen, maar op besloten vergaderingen van kerkenraad/classis/synode.
Bezwaarden die -uiteindelijk- wél de openbaarheid zoeken, zijn niet integer? Dat suggereer je nu wel een beetje :?
WSO

Bericht door WSO »

''Leer" is alleen nuttig om er riemen van te maken.

Dat is het probleem van de GG. Het is de enige kerk met 'Leer'. De andere belijden slechts.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Marnix schreef:
Tiberius schreef:
Klaas-Jan schreef:
Onzin!!

Gelukkig zijn er meer kerken waar de Bijbel en de 3fve geleerd worden en waar hij wel welkom is :)
Nogmaals ben zeer benieuwd welk kerkverband het dan gaat worden :!:
Marco

Bericht door Marco »

Tiberius schreef:
wim schreef:
Tiberius schreef:
Klaas-Jan schreef: Onzin!!

Ik denk niet dat in het onderhavige geval de Bijbel gesloten is gebleven.

Verder weet ik, evenals vele kerkenraden, ook wel dat sommige bezwaarden integer zijn. Alleen hun verhaal krijg je niet via de media te horen, maar op besloten vergaderingen van kerkenraad/classis/synode.
Ik denk dat in het onderhavige geval de Bijbel wel grotendeels gesloten is gebleven. Dat is in ieder geval wel wat Van der Zwaag aangeeft, en ook wat de synode als reden aangaf: Dat hij met de publicatie van het boek de kerkelijke weg niet bewandeld heeft en daarom onrust veroorzaakt heeft. Wat op zich een grond voor tucht kan zijn (ik wil daar als buitenstaander niet over oordelen).

De leer waar het nu om gaat is voor zover ik weet niet in de Bijbel of 3FvE (logisch) te vinden. Maar dat is een discussie die al eerder is gevoerd.. Om het af te doen als 'baarlijke nonsens' doet geen recht aan Van der Zwaag, aan bezwaarden binnen de GG en aan allen buiten de GG die deze leer niet aanhangen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marco schreef:Ik denk dat in het onderhavige geval de Bijbel wel grotendeels gesloten is gebleven.
Ik denk (nee: ik weet zeker), dat je je daar schromelijk in vergist.
Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:Verder weet ik, evenals vele kerkenraden, ook wel dat sommige bezwaarden integer zijn. Alleen hun verhaal krijg je niet via de media te horen, maar op besloten vergaderingen van kerkenraad/classis/synode.
Bezwaarden die -uiteindelijk- wél de openbaarheid zoeken, zijn niet integer? Dat suggereer je nu wel een beetje :?
Over suggereren gesproken: het woord "uiteindelijk" heeft toch wel een iets andere betekenis. :wink:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

WSO schreef:''Leer" is alleen nuttig om er riemen van te maken.

Dat is het probleem van de GG. Het is de enige kerk met 'Leer'. De andere belijden slechts.
Het doopformulier spreekt ook over "de leer". Dus alle kerken die dat formulier gebruiken hebben een leer.
Of vind je dan de andere geen kerken?
Marco

Bericht door Marco »

Tiberius schreef:
Marco schreef:Ik denk dat in het onderhavige geval de Bijbel wel grotendeels gesloten is gebleven.
Ik denk (nee: ik weet zeker), dat je je daar schromelijk in vergist.
Nederlands Dagblad schreef: (...) Hij wil alleen vertellen dat de synode geen oordeel over de inhoud van het boek heeft willen geven, maar slechts zijn handelwijze kritiseerde, omdat hij een boek schreef dat in de kerkelijke weg had moeten worden ingediend. ,,De afwijzing van het boek is tot nu toe dus zuiver procedureel geweest.''
Er is kennelijk inhoudelijk niet (veel) over gesproken; althans niet van invloed geweest op de besluitvorming.
Marnix

Bericht door Marnix »

Oude-Waarheid, HHK ofzo? Daar wordt tenminste een ruimer aanbod van genade gepreekt en is er minder onzekerheid (afwachten) onder de leden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
WSO

Bericht door WSO »

Tiberius schreef:
WSO schreef:''Leer" is alleen nuttig om er riemen van te maken.

Het doopformulier spreekt ook over "de leer". Dus alle kerken die dat formulier gebruiken hebben een leer.
Of vind je dan de andere geen kerken?
Dit bedoel je waarschijnlijk:

Ten andere, of gij de leer, die in het Oude en Nieuwe Testament, en in de Artikelen des Christelijken geloofs begrepen is, en in de Christelijke Kerk alhier geleerd wordt, niet bekent, de waarachtige en volkomen leer der zaligheid te wezen?

Daar gaat het over de leer van het OT en NT, begrepen (samengevat) in de geloofsbelijdenis. Welke geloofsbelijdenis 'alhier geleerd wordt'. Een kerk 'leert' dus niet, maar 'belijdt'.

Het wonderlijke van de GG is dat ze buiten de belijdenis, gegrond op het Woord, nog andere 'leer' kent.
Bijvoorbeeld:
1 Een soort (mensen bekwaammakend) ontdekkend werk.
2 Een Christus slechts voor daartoe klaargemaakte mensen. (Zie 1)
3 Een openbaring van Christus aan de mens, terwijl Deze in de hemel is.
Gesloten