Bert Mulder schreef:Niet helemaal juist, geachte Memento. Men kan alleen onder de kerkelijke tucht geplaatst worden voor concrete gevallen tegen Gods wet in.
In het geval van Dhr. van der Zwaag lijkt me dat de zonde tegen, in elk geval, het 5e gebod, in het niet de kerkeraad onderdanig willen zijn, en het 9e gebod, daar, zie even hierover de HC, hij niet de waarheid in liefde gebracht heeft, maar het geval aan de grote klok gehangen.
Niet onderdanig zijn aan de kerkeraad zal toch gespecificeerd moeten worden. Op welk punt niet onderdanig. Op het punt van het publiceren van een boek waarin hij (naar eigen visie) een voluit gereformeerde stem laat horen? En als het is om het boek, waarom dan niet iedereen die een boek heeft geschreven? Het is pure rechts-ongelijkheid om de één onder tucht te zetten om een boek, en de anderen niet. Behalve dan wanneer je gaat specificeren wát in het boek anders is dan die andere boeken, op wélk punt hij dus dwaalt.
Maar wat ik het meest jammere vindt is dat de discussie niet gevoerd is. En wel het volgende:
vdZwaag citeert enorm eenzijdig. Een ieder lezer van de oudvaders zal op zn klompen aanvoelen dat bij de oudvaders een nuance en evenwicht te vinden is, die bij vdZwaag wat gemist wordt. Het lijkt me een vruchtbare houding om in zo'n geval een eerlijke, objectieve weerlegging te schrijven, gestaafd met andere en vooral langere citaten van oudvaders (en dan serieus, niet zoiets on-onderbouwds en grof-beledigend als ds. de Wit). Dat kost wel tijd, maar ik geloof vast dat dan de rijkdom van de oudvaders weer belicht wordt, iets wat alleen maar tot nut van een kerk kan zijn. vdZwaags grootste kritiekpunt is immers dat de kerk eenzijdig geworden is? Well, als kerk die oprecht naar Gods Woord wil wandelen, dan moet niet meteen in de verdediging geschoten worden, maar past ook een onderzoek naar die zaken. De aanklacht is immers serieus, en als de aanklager gelijk heeft is het tot schade van de kerk. We zijn het daarom Gode verplicht altijd kritiek op onze leer serieus te nemen, en altijd bereidt te zijn te onderzoeken of onze leer is naar Gods Woord en de traditie (lees: belijdenissen en oudvaders)
Gods kerk is geroepen om zich blijvend te reformeren!