Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)

Unionist

Bericht door Unionist »

entiteitxx schreef:
Unionist schreef:Wat betreft de kerkelijke eenheid GG-HHK, ik denk ook niet dat het heel realistisch is om te denken dat dat binnenkort een feit is.

Maar moeten we dan per sé de realiteit bovenaan zetten? Hebben we juist geen idealisten nodig die tegen de klippen op geloven om bolwerken te slechten? "I have a dream". Zoiets?

Was het realistisch dat de muren van Jericho om zouden vallen nadat het volk er 13 keer omheen gelopen had? Het was politiek en militair gezien absoluut kansloos, maar ze deden het. In geloof. Een lied zegt: "De Geest doorbreekt de grenzen, die door mensen zijn gemaakt".

We geloven toch nog wel dat voor de Heere niets onmogelijk is? Wat is er makkelijker: een kameel door het oog van een naald of een GG'er en een HHK'er door één kerkdeur?
Gezien het feit dat een aantal HHK dominees een GG achtergrond hebben, en de GGiN haar wortels heeft in de GG synodaal zou er misschien enige hoop gekoesterd kunnen worden op een bepaalde kerkelijke eenwording tussen deze of gene. Maar om de zuiverheid van de leer en de eenheid binnen de GG te handhaven is een samensmelting met een HHK of een GGiN niet een aanrader.
Wij zijn de wijn en zij het water?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Unionist schreef:
entiteitxx schreef:
Unionist schreef:Wat betreft de kerkelijke eenheid GG-HHK, ik denk ook niet dat het heel realistisch is om te denken dat dat binnenkort een feit is.

Maar moeten we dan per sé de realiteit bovenaan zetten? Hebben we juist geen idealisten nodig die tegen de klippen op geloven om bolwerken te slechten? "I have a dream". Zoiets?

Was het realistisch dat de muren van Jericho om zouden vallen nadat het volk er 13 keer omheen gelopen had? Het was politiek en militair gezien absoluut kansloos, maar ze deden het. In geloof. Een lied zegt: "De Geest doorbreekt de grenzen, die door mensen zijn gemaakt".

We geloven toch nog wel dat voor de Heere niets onmogelijk is? Wat is er makkelijker: een kameel door het oog van een naald of een GG'er en een HHK'er door één kerkdeur?
Gezien het feit dat een aantal HHK dominees een GG achtergrond hebben, en de GGiN haar wortels heeft in de GG synodaal zou er misschien enige hoop gekoesterd kunnen worden op een bepaalde kerkelijke eenwording tussen deze of gene. Maar om de zuiverheid van de leer en de eenheid binnen de GG te handhaven is een samensmelting met een HHK of een GGiN niet een aanrader.
In de GG wordt iig andere wijn geschonken. Als je lid bent van de GG ( en daar heb je als het goed is ook bewust voor gekozen), dan heb je de leer die in deze gemeentes gepredikt wordt ook lief.
"............................................................."
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Please, ga éénwording van de gg met de hhk ergens anders bespreken, want ik ben benieuwd naar de synode.... maar deze discussie wil ik niet lezen, want alles in me kriebelt en jeukt om te reageren, maar ik beloof je dat dan heel refoforum op z'n kop komt.
(Karsten is er niks bij :mrgreen: )
Gian

Bericht door Gian »

entiteitxx schreef:Als je lid bent van de GG ( en daar heb je als het goed is ook bewust voor gekozen), dan heb je de leer die in deze gemeentes gepredikt wordt ook lief.
Ik hoop toch voor de opdracht tot eenheid te gaan, en niet voor de enige ware zuivere leer. Dat is een streven van het vlees.

Paulus wist ook dat we het niet met elkaar eens kunnen worden. Daarom schreef hij voor elkaars opvattingen te respecteren.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
helma

Bericht door helma »

MarthaMartha schreef:Please, ga éénwording van de gg met de hhk ergens anders bespreken, want ik ben benieuwd naar de synode.... maar deze discussie wil ik niet lezen, want alles in me kriebelt en jeukt om te reageren, maar ik beloof je dat dan heel refoforum op z'n kop komt.

ik word nieuwsgierig......... :mrgreen:
MarthaMartha

helma schreef:
MarthaMartha schreef:Please, ga éénwording van de gg met de hhk ergens anders bespreken, want ik ben benieuwd naar de synode.... maar deze discussie wil ik niet lezen, want alles in me kriebelt en jeukt om te reageren, maar ik beloof je dat dan heel refoforum op z'n kop komt.

Ik heb zo'n donderbruin vermoeden dat jij wel een idee hebt wat er dan gaat komen.................. :(
helma

Bericht door helma »

MarthaMartha schreef:
helma schreef:

Ik heb zo'n donderbruin vermoeden dat jij wel een idee hebt wat er dan gaat komen.................. :(

wat is een donderbruin vermoeden? dat heb ik nooit.... :P
MarthaMartha

helma schreef:
MarthaMartha schreef:
helma schreef:

je meent het.... wat voor kleur hebben jouw vermoedens op dit put dan?
helma

Bericht door helma »

MarthaMartha schreef:
helma schreef:
MarthaMartha schreef:
helma schreef:
Ik heb zo'n donderbruin vermoeden (

je meent het.... wat voor kleur hebben jouw vermoedens op dit put dan?
ik heb weleens gehoord dat je moet lezen wat er niet staat, maar ik lees liever wat er wél staat. lees maar eens goed wat je geschreven hebt :wink:
jvdg

Bericht door jvdg »

Als niet anders dan op deze manier dit topic wordt behandeld, zal ik overgaan tot sluiting ervan.
MarthaMartha

jvdg schreef:Als niet anders dan op deze manier dit topic wordt behandeld, zal ik overgaan tot sluiting ervan.
Beste JvdG en anderen,
Ik zit hier in pyama achter rf, en ben mijn bed uitgekomen omdat ik voel dat het niet goed is waar ik me toe heb laten verleiden. Het spijt me! Ik had me zo niet mogen uitlaten. Vraag aan de eerste moderator die dit leest om ALSJEBLIEFT al mijn rrrrrrrr en grrrrrrrrr reacties te verwijderen........ je zou me groot plezier ermee doen. Het spijt me, Martha
jvdg

Bericht door jvdg »

MarthaMartha schreef:
jvdg schreef:Als niet anders dan op deze manier dit topic wordt behandeld, zal ik overgaan tot sluiting ervan.
Beste JvdG en anderen,
Ik zit hier in pyama achter rf, en ben mijn bed uitgekomen omdat ik voel dat het niet goed is waar ik me toe heb laten verleiden. Het spijt me! Ik had me zo niet mogen uitlaten. Vraag aan de eerste moderator die dit leest om ALSJEBLIEFT al mijn rrrrrrrr en grrrrrrrrr reacties te verwijderen........ je zou me groot plezier ermee doen. Het spijt me, Martha
Dank voor je positieve reactie.
Aan je verzoek heb ik voldaan.
Ga nu maar lekker slapen.

Welterusten!
MarthaMartha

jvdg schreef:
MarthaMartha schreef:
Beste JvdG en anderen,
Dank voor je positieve reactie.
Aan je verzoek heb ik voldaan.
Ga nu maar lekker slapen.

Welterusten!
bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!! en ook welterusten!
Unionist

Bericht door Unionist »

entiteitxx schreef:
Unionist schreef:
entiteitxx schreef:

In de GG wordt iig andere wijn geschonken. Als je lid bent van de GG ( en daar heb je als het goed is ook bewust voor gekozen), dan heb je de leer die in deze gemeentes gepredikt wordt ook lief.
IK heb niet bewust voor de GG gekozen. Ik ben erin gepláátst. Tenminste, dat wordt me altijd voorgehouden.

Ik zit nu in een impasse:

-Men zegt: je bent erin geplaatst
-Men zegt: daarom mag je de kerk niet verlaten
-Dus heb ik belijdenis gedaan in de kerk
-Daarop zegt men: Hé, je hebt er zelf voor gekozen.

Nu ben ik bereid mijn uiterste best te doen mijn kerkverband lief te hebben, maar met deze redeneringen voel ik me toch een beetje klemgezet, zeg maar. Ik ben niet van plan om van kerk te veranderen, maar dan hoef ik nog geen vier betonnen muren met tralies om me heen, zeg maar.

En als ik heel eerlijk ben, entiteitxx, dan denk ik eerder dat Christus wil dat ik Zijn woorden navolg, dan dat ik strijd voor mijn eigen kerkverband. En Hij wil dat wij de eenheid zoeken. Niet dat wij discussiëren op de dogmatische millimeter.

En wat de wijn betreft: laten we zeggen dat de fles in de HHK soms op punten anders wordt vastgehouden. Maar de wijn is hetzelfde.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
helma

Bericht door helma »

stel dat je tot en met belijdeniscatechisatie toe catechisatie gehad hebt van een ouderling lijn Ds R Kok (hokje A...)

je weet dus eigenlijk niet beter dan je wordt lid van de ger. gem hokje A
je trouwt en verhuist naar een andere Ger. gem lijn Steenblok(hokje B...) en je realiseert je ineens dat je daar iets heel anders hoort dan je altijd gehoord en geleerd hebt. je raakt in de war en gaat onderzoeken in Gods Woord; de Oudvaders e.d. Geschriften van de reformatoren. Je ontdekt toch wel grote verschillen....en voelt je niet meer thuis in Ger gem B. Ook heb je daar (vanwege je lijn A) een kwetsbare positie en hoor je er eigenlijk niet bij. je bent verdacht....

Of...je gemeente is altijd A geweest maar de laaste 10 jaar verschoven naar lijn B door dat een 'nieuwe' predikant andere accenten legt

Heb je dan gekozen voor Ger. gem B??
Heb je beloofd bij belijdenis doen dat je ten allen tijde lid zou blijven van de Ger. gem?
Je hebt toch ook je verantwoordelijkheid?
gaat het om die muren? Het naambordje? Of mag het je ook om Gods Woord gaan?

het ligt echt altijd niet zo simpel.
Laatst gewijzigd door helma op 02 feb 2008, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie