Het kan zijn.Bert Mulder schreef:Lijkt me toch wel, dat Ds. Mallan, op dat punt, het met hem eens was...Tiberius schreef:Klopt. Niet doen dus.Rens schreef:Dat is dus zonde óp zonde stapelen, echtbreuk óp echtbreuk..............JolandaOudshoorn schreef:Dus: hetrouwen als de ander overspel pleegt mag? Want de ander kan als dood worden beschouwt.
In het andere topic (ik weet niet meer welke) heb ik dit ook zo vermeld.
En ja, om weer te scheiden als je hertrouwt bent (zonder dat daar een wettige reden om was) gaat mi te ver.
@Bert: als ik het verslag zo lees, komt het me voor, dat het de mening van ds. Van Kooten is.
En daarom citeerde ik dat, uit geheugen, als zijn opinie.
Persoonlijk vind ik het weliswaar spits gevonden, maar verder kant noch wal raken.
Ten eerste, omdat de Heere Jezus zegt, wie een vrouw aanziet om te begeren heeft al overspel gedaan. Dus volgens deze redenering zijn al die huwelijken door overspel verbroken.
Ten tweede, omdat in het OT ook bijvoorbeeld vloeken met de dood gestraft moest worden. Je zou dan met evenveel recht kunnen zeggen: mijn man/vrouw heeft gevloekt, dus ik ben vrij van hem/haar om met een ander te gaan leven.