Mag je iets op de Bijbel leggen? (letterlijk)

Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Marnix schreef:
Wilhelm schreef:Ik heb opzich begrip voor alle argumenten die zeggen dat het allemaal niets uitmaakt.
Toch is er nog zoiets als een "gevoelsargument."
Bepaalde zaken doe je m.i. met een Bijbel niet.
Zo kan ik me werkelijk storen als ik zie dat er mensen zijn die hun Bijbel in de kerk gebruiken als kniesteun omdat ze anders hun knie bezeren.
Of het nu gevoel, opvoeding of wat dan ook is, of niet , je gaat zo niet eerbiedig met het Woord om.

De Bijbel als kniesteun gebruiken heeft helemaal niets met minachting voor het Woord te maken. Het zegt hooguit iets over hoe je met je spullen in het algemeen omgaat.

Als jij na de kerkdienst na me toe zou komen en zou aangeven dat je daar moeite mee hebt zou ik het je proberen uit te leggen, zou dat de zaak niet veranderen, dan zou ik als jij in de kerk zit het niet meer doen.
Zou je dan in het vervolg in de kerk willen zitten alsof ik een bank achter je zit ...?
Jongere

Bericht door Jongere »

Jo-Ann, trek het je niet te persoonlijk aan en schiet niet te snel in de verdediging. Sorry als het te persoonlijk op je is overgekomen. Ik dacht aan een wat breder publiek toen ik dit schreef. Ik laat het hier ook maar gewoon bij, wil wel op het volgende reageren.
Jo-Ann schreef:
Jongere schreef:Ik was ook van plan hier niet te reageren - dit is echt een voorbeeld van tijd die je beter kunt besteden om in je bijbel te lezen. Wees bezig met de inhoud van die bijbel. Aan het einde van de tijden zal er geen bijbel meer bestaan, wel zal het Woord van God blijven tot in eeuwigheid! Als je snapt dat dit iets anders is heb je me begrepen.
Ik erger me aan je toon en onderliggende gedachten die tussen de regels door te lezen zijn.
Ik denk dat je dan een verkeerde toon hebt bedacht en verkeerde gedachten tussen de regels hebt gezien! Je mag je aan heel mijn post ergeren, maar juist aan die laatste alinea niet. Ik bedoel deze in het algemeen, dus: wie de schoen past, trekke hem aan. Als jij die schoen niet aan hoeft te trekken ben ik blij. Ik moet hem maar al te vaak aantrekken - zo vaak ben ik bezig met discussies over randzaken terwijl ik me met Hoofdzaken bezig had kunnen houden.
Marnix

Bericht door Marnix »

Jo-Ann schreef:Ik maak er ook geen halszaak van, maar erger me wel aan het feit dat Marnix zich continue wil blijven verdedigen. Dat hij gereformeerd is op een reformatorisch forum mag dat geen reden zijn om bepaalde zaken niet te willen begrijpen. Hij wil toch meedoen om daar meer begrip voor te hebben? Houd dan je mond (je vingers :o ) als je merkt dat dit zich voordoet.
Eerder in dit topic heb ik aangegeven hoe ik erover denk. Duidelijk is daaruit dat ik het (iets leggen op de Bijbel) inderdaad niet tot een halszaak verhef dunkt me.

Als Marnix uitgenodigd wordt bij de doop van een kind van Alexander en Maxima lijkt me niet dat hij op dat moment zijn Bijbel als kniesteun gebruikt.
Zo vind ik dat het er in de kerk waardig en eerbiedig aan toe moet gaan en dat betekent een actieve luisterhouding en niet onderuit gezakt zitten.

En verder zal ik me ook van de discussie onthouden, maar ik vind het erg dat je op een reformatorisch forum dit soort zaken moet verdedigen. Het heeft alles met stijl en eerbied te maken.
Tja, en ik vind het niet prettig als mensen een verkeerd beeld van me hebben dus probeer ik dat wat bij te stellen. Als ik bij een doop van een kind van prins Willem Alexander en prinses Maxima zou zijn en ik zou mijn Bijbel niet als kniesteun gebruiken zou ik dat voor mensen nalaten.... en niet voor God. Niet zo'n goed voorbeeld dus maar ik had al aangegeven dat als mensen bij me in de kerk er moeite mee hebben, ze dat mogen zeggen en ik dat dan na zal laten. Zou jij hen als je ze tegenkwam overigens ook gewoon met "Willem en Maxima" aanspreken? ;)

En zoals ik al aangaf, mijn luisterhouding in de kerk is actief, ook als ik de Bijbel als kniesteun gebruik. :) Ik ben het dus helemaal met je eens dat een actieve luisterhouding belangrijk is. Als we daar nou eens mee beginnen. En als je eenmaal met je knie tegen die bank zit (weinig ruimte in de kerkbanken in mijn kerk) kan je ook niet meer onderuitzakken, dat is dan onmogelijk geworden ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Wilhelm schreef:
Marnix schreef:
Wilhelm schreef:Ik heb opzich begrip voor alle argumenten die zeggen dat het allemaal niets uitmaakt.
Toch is er nog zoiets als een "gevoelsargument."
Bepaalde zaken doe je m.i. met een Bijbel niet.
Zo kan ik me werkelijk storen als ik zie dat er mensen zijn die hun Bijbel in de kerk gebruiken als kniesteun omdat ze anders hun knie bezeren.
Of het nu gevoel, opvoeding of wat dan ook is, of niet , je gaat zo niet eerbiedig met het Woord om.

De Bijbel als kniesteun gebruiken heeft helemaal niets met minachting voor het Woord te maken. Het zegt hooguit iets over hoe je met je spullen in het algemeen omgaat.

Als jij na de kerkdienst na me toe zou komen en zou aangeven dat je daar moeite mee hebt zou ik het je proberen uit te leggen, zou dat de zaak niet veranderen, dan zou ik als jij in de kerk zit het niet meer doen.
Zou je dan in het vervolg in de kerk willen zitten alsof ik een bank achter je zit ...?
Wat zullen we nou krijgen? Jij zit niet achter me in de kerk dus dan ga ik natuurlijk ook niet doen alsof. Als Paulus schrijft over het eten van offervlees zegt hij: Het mag gewoon, maar als je anderen tot aanstoot bent moet je het niet doen. Als er dus iemand bij is die er moeite mee heeft doe je het niet, is die er niet, dan kan je het wel doen. Waarom zou ik het dan niet doen als jij er niet bij bent? Ik ben jou dan immers niet tot aanstoot.

Dus, wat wil je met deze vraag?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:
Jo-Ann schreef:Ik maak er ook geen halszaak van, maar erger me wel aan het feit dat Marnix zich continue wil blijven verdedigen. Dat hij gereformeerd is op een reformatorisch forum mag dat geen reden zijn om bepaalde zaken niet te willen begrijpen. Hij wil toch meedoen om daar meer begrip voor te hebben? Houd dan je mond (je vingers :o ) als je merkt dat dit zich voordoet.
Eerder in dit topic heb ik aangegeven hoe ik erover denk. Duidelijk is daaruit dat ik het (iets leggen op de Bijbel) inderdaad niet tot een halszaak verhef dunkt me.

Als Marnix uitgenodigd wordt bij de doop van een kind van Alexander en Maxima lijkt me niet dat hij op dat moment zijn Bijbel als kniesteun gebruikt.
Zo vind ik dat het er in de kerk waardig en eerbiedig aan toe moet gaan en dat betekent een actieve luisterhouding en niet onderuit gezakt zitten.

En verder zal ik me ook van de discussie onthouden, maar ik vind het erg dat je op een reformatorisch forum dit soort zaken moet verdedigen. Het heeft alles met stijl en eerbied te maken.
Tja, en ik vind het niet prettig als mensen een verkeerd beeld van me hebben dus probeer ik dat wat bij te stellen. Als ik bij een doop van een kind van prins Willem Alexander en prinses Maxima zou zijn en ik zou mijn Bijbel niet als kniesteun gebruiken zou ik dat voor mensen nalaten.... en niet voor God. Niet zo'n goed voorbeeld dus maar ik had al aangegeven dat als mensen bij me in de kerk er moeite mee hebben, ze dat mogen zeggen en ik dat dan na zal laten. Zou jij hen als je ze tegenkwam overigens ook gewoon met "Willem en Maxima" aanspreken? ;)

En zoals ik al aangaf, mijn luisterhouding in de kerk is actief, ook als ik de Bijbel als kniesteun gebruik. :) Ik ben het dus helemaal met je eens dat een actieve luisterhouding belangrijk is. Als we daar nou eens mee beginnen. En als je eenmaal met je knie tegen die bank zit (weinig ruimte in de kerkbanken in mijn kerk) kan je ook niet meer onderuitzakken, dat is dan onmogelijk geworden ;)
Eigenlijk ben ik het wel met Marnix eens.
Al zou ik zelf niet snel mijn Bijbel als kniesteun gebruiken (vanwege de toch wel stevige prijs :wink: ), kan ik wel begrijpen dat mensen last krijgen van hun spieren, etc als ze twee keer anderhalf op relatief spartaanse banken zitten en dus een wat relaxtere houding aannemen.
(Waarbij je je af kan vragen of zitten tijdens de eredienst ook al niet oneerbiedig is. Maar dat terzijde.)

Laten we maar proberen nuchter te zijn en te waken over belangrijker zaken.
Hendrikje.

Bericht door Hendrikje. »

Kijk dat je je hoort te gedragen in de kerk is waar. Maar ik kan niet een uur kaarsrecht op zitten hoor.... vooral niet als ik mijn benen niet kwijt kan in de bank....
Kan neit of wil neit?
Ik denk dat het ook wel een beetje ligt aan gewenning!
JALP

Bericht door JALP »

Hendrikje. schreef:

Kijk dat je je hoort te gedragen in de kerk is waar. Maar ik kan niet een uur kaarsrecht op zitten hoor.... vooral niet als ik mijn benen niet kwijt kan in de bank....
Kan neit of wil neit?
Je hebt me nog nooit in de kerk zien zitten?????? Beetje kort door de bocht reactie om te zeggen niet kunnen of niet willen... als je opgevouwen in een bank zit dan wil je wel eens anders gaan zitten.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hendrikje. schreef:

Kan neit of wil neit?
Kom maar een keer naar de Koepelkerk in Arnhem om het te ondervinden ;) Je bent van harte welkom. :)

Overigens kom ik ook wel eens in andere kerken, bijvoorbeeld die van mijn vriendin. Daar heb je gewoon stoelen met genoeg ruimte, kan je je benen ook nog onder de stoel van degene voor je kwijt. Dus het is idd wel aan locatie gebonden. :)

Tiberius, bedankt voor je reactie.
Kislev

Bericht door Kislev »

Als je iets op de bijbel legt is het in elke geval goed gefundeerd.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Kislev schreef:Als je iets op de bijbel legt is het in elke geval goed gefundeerd.
Dat vind ik een scherpe!!
Ik denk dat het ook wel een "luxe" probleem is. ga maar eens na hoeveel bijbels men in huis heeft. Ik heb het eens aan de kinderen van de zondagschool gevraagd hoeveel bijbels er in huis waren, toch altijd minimaal 5!! Dan kan ik me voorstellen dat er al snel iets op een Bijbel ligt. Bovendien, mijn kerkbijbeltje ligt altijd tussen de "rommel" van mijn tasje. Die gebruik ik eigenlijk alleen in de kerk. Dan hebben we nog een studiebijbel (de meestebruikte) de huwelijksbijbel (voor aan tafel) een bijbel op het nachtkastje, bij mijn computer (als ik snel een tekst wil opzoeken voor RF :wink: ) en ga zo maar door. En ja, wij hebben ook nog een sierbijbel die hoog op de kast ligt, daar ligt in ieder geval niks op!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens

Bericht door Rens »

Marnix schreef:(weinig ruimte in de kerkbanken in mijn kerk)
hier is er ruimte genoeg in de (idd houten (!) kerkbanken (in de kleuren heel donkerrood en grijs).....en de "zit" is prima met een uitstekend gepositioneerde voetensteun....................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Hendrikje.

Bericht door Hendrikje. »

JALP schreef: Je hebt me nog nooit in de kerk zien zitten?????? Beetje kort door de bocht reactie om te zeggen niet kunnen of niet willen... als je opgevouwen in een bank zit dan wil je wel eens anders gaan zitten.
Kdenk dat dat wel een beetje overdreven is of neit??
Heb je nooit geleerd om netjes recht te zitten???
Ik ken iemand die is ook lang. maar als hij gewoon recht of naar voren zit heeft hij genoeg ruimte voor zijn benen.
het ligt eraan hoe je zit en hoe je wilt zitten!
Je mag best wel moeite doen om netjes in de kerk te zitten.
Maar we denken alleen maar onze eigen. hoe vinden wij het fijn. Maar neit zo gauw van: Wat is eerbiedig, wat is respectvol!!
JALP

Bericht door JALP »

Hendrikje. schreef:
JALP schreef: Je hebt me nog nooit in de kerk zien zitten?????? Beetje kort door de bocht reactie om te zeggen niet kunnen of niet willen... als je opgevouwen in een bank zit dan wil je wel eens anders gaan zitten.
Ik ken iemand die is ook lang. maar als hij gewoon recht of naar voren zit heeft hij genoeg ruimte voor zijn benen.
Maar we denken alleen maar onze eigen. hoe vinden wij het fijn. Maar neit zo gauw van: Wat is eerbiedig, wat is respectvol!!
Nogmaals... misschien moet je dan eens langs komen, want anderhalf uur in een bank zitten, waar je met je benen dubbel zit is geen pretje, dan ga je wel eens verzitten of iets gemakkelijker zitten. (heb overigens afgelopen zondag maar mijn sjaal gebruikt...)
WSO

Bericht door WSO »

Hendrikje. schreef:

Je hebt zeker een heleboel zitvlees?
Ik moet ook regelmatig verzitten. Heb niettemin geen lange benen, wel een redelijke bank.
Lassie

Bericht door Lassie »

Ik heb meestal (bijna altijd) m'n (zak)bijbeltje bij me in m'n tas. Moet die dan ook ergens in een vakje gelegd worden!? of kan die ook tussen de andere spullen liggen?
Plaats reactie