Aha, dus je bent het er wel mee eens, maar je ziet niet de meerwaarde ervan in om het eens open te leggen. Nee, op zo'n manier draag je natuurlijk zelf wel bij aan het feit dat bepaalde zonden 'algemeen geaccepteerd' worden. Dat zal toch niet je insteek willen zijn. Verder wil ik je er op attenderen dat ik in mijn reactie op Vlinder me bediende van 'wij'. Dat impliceert allen en evengoed mijn persoontje. Dit ter opscherping van een ieder en speciaal voor mij. Niet omdat ik me herken in het bewust bagatteliseren van zonden. Wel omdat ik zelf achter het stuur net zo makkelijk 140 rijdt. Omdat het toch rustig is. Omdat ik haast heb. Omdat 140 vast wel even veilig is als 120. En zo zijn er nog meer niet-legitieme redenen te noemen. In die zin is ons hart zeker arglistig.Jongere schreef:Ik heb het topic prima gelezen.Mister schreef:Of dit topic niet goed lezen.
Ben het ook volledig met vlinder eens. Het is van de zotte dat bepaalde dingen opeens geen zonden meer zijn omdat ze nu eenmaal algemeen geaccepteerd zijn. Zo ook met gordels en Gods voorzienigheid misbruiken.
Maar op een gegeven moment houdt het op. Dan is het punt duidelijk, en is het totaal voor de verantwoording van de mensen die de fout ingaan. Want soms zie ik ook een andere trend. Namelijk het eindeloos foeteren op alle fouten die refo's kunnen maken. Het telkens veroordelen van de eigen achterban, zie bijvoorbeeld ook de steken onder water in het topic over de SGP op tv - daar wordt ook op zo'n manier over die mensen gesproken.
Het is niet per definitie zo dat als je gelijk hebt, dat je dat dan ook altijd maar moet zeggen. Een opmerking van vlinder over algemeen geaccepteerde zonden vind ik waardevol, misschien opent dit sommige mensen die het lezen hun ogen. Als vervolgens opeens iedereen mee gaat klagen en allerlei andere zonden van anderen opnoemen bekruipt me een vreemd gevoel. Al heb je nog honderd keer gelijk. De schriftgeleerden hadden ook gelijk toen ze beweerden dat de overspelige vrouw volgens de wet gestenigd zou moeten worden. Iedereen gebruikt dat mooie verhaal altijd volledig in zijn of haar eigen straatje, dus daar wil ik voor oppassen. Maar ik denk dat de boodschap ervan is dat je heel erg moet oppassen met anderen 'voor het gericht dagen'. Al denk ik dat dat oppassen vanzelf gaat als je doorhebt wat die woorden eigenlijk zeggen over jezelf, als je ze goed leest: "Wie zonder zonden is..."
Beetje dubbel gevoel dus, omdat vlinders opmerking er één is die ik heel goed begrijp. Maar het kan ook een tendens worden. En die zie ik op Refoforum soms opduiken.
Trouwens: laten we voorzichtig zijn met de uitspraak van Jezus: 'wie zonder zonde is...' Het gaat hier in de eerste instantie over de zonde van overspel.