Ow?:Tiberius schreef:Het is niet mijn bedoeling om met een bijbeltekst aan te geven hoe de catechismus gelezen moet worden.Kaw schreef:Nu doe je net alsof wij dat ontkennen. Je quote onvolledig om te voorkomen dat je jezelf tegenspreekt. Daarnaast zegt die bijbeltekst plus uitleg helemaal niets hoe de cathechismus gelezen moet worden.Tiberius schreef:PreciesKaw schreef: 20) naar God werkt
Dat is, die van God komt, Gode aangenaam is en den zondaar tot God brengt;
Tiberius schreef:Zou je dan ook niet gewoon de Bijbel erbij pakken?Polemicus schreef:Tiberius, mag ik van jou eens weten op grond waarvan je meent dat de catechismus in de zondagen 2 en verder onderwijs geeft aan een pas wedergeborene, om dan zo verder te komen tot de meer geoefenden in de genade? Graag argumenten vanuit het Schatboek van Ursinus, de opsteller. Ik heb ze nog niet kunnen vinden.
Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid.
Dat is een droefheid waar de zondagen 2, 3 en 4 over spreken. Die wordt in een dode zondaar niet gevonden.
Natuurlijk! Daarom is het ook een belijdenisgeschrift.Tiberius schreef:De Catechismus is gefundeerd op de Bijbel, niet andersom. Maar dat terzijde.
20) naar God werktTiberius schreef:Ik heb al vaker gezegd: het tot God brengen is van de mens uit gezien een proces geen gebeurtenis, in tegenstelling tot wat de samenvaldrijvers leren.
Vanuit God gezien ontvangt de gelovige in het uur der wedergeboorte alle weldaden: vergeving der zonde en een recht op het eeuwige leven.
Maar de zondaar kan uit zo'n conclusiegeloof niet leven; het moet hem stap voor stap door Gods Geest toegepast worden.
Dat is, die van God komt, Gode aangenaam is en den zondaar tot God brengt; wanneer namelijk het hart des zondaars daarover recht bedroefd is, dat hij God zijnen Vader door zijne zonde vertoornd heeft, met een vertrouwen van de vergeving derzelve door Christus Jezus, vergezelschapt met een vast voornemen van de zonde te vlieden, gelijk de voorbeelden van David, van den verloren zoon, der zondares, Petrus en anderen uitwijzen.
Ik lees hier alles wat een wedergeboren gelovige van node heeft in 1 zin. Dat heeft niets met conclusiegeloof te maken, maar met het verstaan van de schrift.