Kaw schreef:Oke, hier komt een verklaring zoals ik denk dat je die wil zien:Erasmiaan schreef:Je bent slim genoeg om de toepassing te maken. Of lees anders eens een verklaring.Kaw schreef:Yep.Erasmiaan schreef:6 Toen zond de HEERE vurige slangen onder het volk, die beten het volk; en er stierf veel volks van Israël.
7 Daarom kwam het volk tot Mozes, en zij zeiden: Wij hebben gezondigd, omdat wij tegen den HEERE en tegen u gesproken hebben; bid den HEERE, dat Hij deze slangen van ons wegneme. Toen bad Mozes voor het volk.
8 En de HEERE zeide tot Mozes: Maak u een vurige slang, en stel ze op een stang; en het zal geschieden, dat al wie gebeten is, als hij haar aanziet, zo zal hij leven.
9 En Mozes maakte een koperen slang, en stelde ze op een stang; en het geschiedde, als een slang iemand beet, zo zag hij de koperen slang aan, en hij bleef levend.
Wat wil je daarmee zeggen?
Je moet wel de onderscheiden wegen met Gods volk blijven vasthouden.
1. Het volk wordt gestraft om hun zonden.
2. Het volk komt er achter dat ze gaan sterven.
3. Ze belijden hun schuld en vragen om vergeving en redding.
4. Als reactie op hun oprechte droefheid naar God krijgen ze van God een weg van redding.
5. Namelijk wie de koperen slang ziet, die wordt behouden.
Helaas gaat dit niet op voor Jezus. Het door mij aangehaalde rom. 10 zegt ook nog het volgende: En Jesaja verstout zich, en zegt: Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; Ik ben openbaar geworden dengenen, die naar Mij niet vraagden.
Punt 4 is onjuist. De weg van redding die God in de koperen slang geeft is geen reactie op hun oprechte droefheid.
Dat zou puur remonstrants zijn, wij moeten eerst berouw hebben; en pas dan zal God het Middel openbaren..
Berouw is Gods werk alleen, door de Heilige Geest. Dat betekent evenmin dat de oproep tot het zien op de slang alleen kwam tot diegenen die door Gods Geest in berouw hun schuld erkenden.
Nee, weliswaar leert deze geschiedenis ons dat berouw en schuldbelijdenis de weg zijn waarin het ware geloof leert zien op Christus, maar het is er nooit de voorwaarde toe.
Christus' onderwijs aan Nicodemus hierover is veelzeggend: En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden; opdat een iegelijk die in Hem gelooft niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
De oproep om door het geloof te zien op de gekruiste Christus komt zonder uitzondering tot alle hoorders van het Evangelie! Zelfs de stijven van hart en zij die verre van de gerechtigheid zijn worden welmenend geroepen en genodigd!
En dat alleen diegenen die zich zondaar voor God weten daadwerkelijk door het geloof op Christus zullen zien doet daar niets van af.