lezenswaardig

Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

De predikant zei dat het een vrije weg is zonder verbodsborden. De enige vereiste is het leren kennen van de eigen ongerechtigheden. „Overtuiging van de eigen verlorenheid is nodig. Als je niet overtuigd bent dat je op de verkeerde weg bent, zul je de goede weg niet zoeken. De grootste hindernis is ons eigen hart, dat te trots is om op die weg te komen.”
:!:

Dan quote ik maar een deel...
refo

Bericht door refo »

jvdg schreef:
refo schreef:Waarom moet je dat hele verhaal quoten?
't Is niet de eerste keer dat zoiets gebeurt.
Vandaar mijn vraag waarom je juist dit keer deze vraag wilde stellen.
Omdat hij er helemaal niet op ingaat.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

vandendijk schreef:Wie van ons forummers is daar zaterdag in Den Haag bij geweest?
Ik ben er niet geweest.
Wel ben ik naar een -16 afsluiting van de actie geweest (op 19 januari). Ik heb begrepen dat deze +16 afsluiting vrijwel hetzelfde concept was, alleen uiteraard grootschaliger. Bijvoorbeeld 2 studenten in plaats van 1.
vandendijk schreef:(had graag gewild, maar kon geen vrij krijgen)
Zo laat nog post bezorgd ?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:
De predikant zei dat het een vrije weg is zonder verbodsborden. De enige vereiste is het leren kennen van de eigen ongerechtigheden. „Overtuiging van de eigen verlorenheid is nodig. Als je niet overtuigd bent dat je op de verkeerde weg bent, zul je de goede weg niet zoeken. De grootste hindernis is ons eigen hart, dat te trots is om op die weg te komen.”
:!:

Dan quote ik maar een deel...
\
Geen verbondsbord maar een verkeersbord met een omleiding?

Ik vind dit namelijk een beetje een onzinnige stellingname. Echt gebeurd: Een meisje van 23 geeft aan dat ze aan het avondmaal wil, want ze mag geloven dat Jezus Christus voor haar zonden is gestorven. De ouderlingen hebben daar geen moeite mee als ze verteld hoe ze zo ver is gekomen. Aan het eind van het verhaal moet de ouderling toch onderkennen dat ze de ware eigenkennis nog niet bezit, dus helemaal niet de ware droefheid naar God kan kennen en dus in feite ook niet kennis kan hebben van het zaligmakende werk van Christus, want ze is er nog nooit echt verlegen om geworden.
Zie je de complicatie van dit verhaal? Ja, natuurlijk gaan alleen de zieken naar de dokter. Maar als de zieke dan uiteindelijk tot de overtuiging komt dat hij naar de dokter moet, dan komen ze met dit verhaal. Dat is gewoon krom. Als er echt geen verbodsborden zijn, dan moeten ze ook het lef hebben om iedere zoeker naar Christus te sturen.
wim

Bericht door wim »

Tiberius schreef: Wel ben ik naar een -16 afsluiting van de actie geweest (op 19 januari).
Daar was ik ook. Had je niet even naar me kunnen zwaaien?
vandendijk

Bericht door vandendijk »

vandendijk schreef:(had graag gewild, maar kon geen vrij krijgen)
Zo laat nog post bezorgd ?[/quote]

Ik bedoelde gewoon m'n standaard zaterdagse dienst('s-middags).
Die moest gewoon draaien. dus....
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

wim schreef:
Tiberius schreef: Wel ben ik naar een -16 afsluiting van de actie geweest (op 19 januari).
Daar was ik ook. Had je niet even naar me kunnen zwaaien?
Dat heb ik nog gedaan. Maar jij zwaaide niet terug.
Wilhelm

Re: lezenswaardig

Bericht door Wilhelm »

Een lezenswaardig citaat uit de viervoudige staat van Th. Boston :

De absolute noodzakelijkheid om door het geloof te vlieden tot de Heere Jezus Christus en dezelfde noodzakelijkheid tot berouw, en heilig¬heid van hart en leven. De bloedwreker achtervolgt u. O zondaar, haast u en ontkom naar de vrijstad. Was u nu in de fontein van het bloed van de Middelaar, opdat u niet zult omkomen in de "poel des verderfs". Open uw hart voor Hem, opdat de put des afgronds zijn mond niet over u zal toesluiten. Verlaat uw zonden, want anders zullen ze u verderven. Dood ze, want anders zullen ze voor eeuwig uw dood zijn! Laat de schrik van het helse vuur u er niet toe aanzetten om uw hart nog meer te verharden, zoals misschien zou gebeuren, als u die zondige gedachte koestert, dat "het buiten hoop is (Jer. 2:25). Deze gedachte komt misschien vaker voor onder de hoorders van het Evangelie dan velen zich ervan bewust zijn. Maar er is hoop voor de ergste der zondaren die tot Christus wil komen. Indien er geen goede hoedanigheden in u zijn (zoals er zeker geen kunnen zijn in een natuurlijk mens; ja, geen enkele in welk mens ook, dan alleen die ontvangen worden uit Christus), weet dan, dat Hij uw welkom niet laat afhangen van enige goede hoedanigheden. Neem Hemzelf en Zijn genade aan, die om niet wordt aangeboden aan allen tot wie het Evangelie komt. "Die wil, neme het water des levens om niet" (Openbaring 22:17). "Die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen" (Joh. 6:37).

Het is waar dat u een zondig schepsel bent en dat u zich niet kunt bekeren. U bent onheilig en u kunt uzelf niet heilig maken. Ja, u hebt getracht uzelf te bekeren, uw zonde te verlaten en heilig te zijn, maar het ontbrak u nog aan berouw, verbetering en heiligheid en daarom zegt gij: "Het is buiten hoop; neen, want ik heb de vreemden lief, en die zal ik nawandelen."
Het is waarlijk geen wonder dat de uitkomst niet beantwoord heeft aan uw verwachting, aangezien u uw werk verkeerd begonnen bent. Eer echter in de eerste plaats God door de getuigenis die Hij gaf van Zijn Zoon, te geloven, namelijk dat het eeuwige leven in Hem is. Eer de Zoon van God door in Hem te geloven en dat houdt in: omhels en stem toe in het vrije aanbod van Christus en van Zijn verlossing van de zonde en van de toorn, die in het Evangelie aan u gedaan wordt. Stel een vast vertrouwen op Hem dat Hij u rechtvaardigheid zal schenken tot uw rechtvaardigmaking en dat Hij u heilig zal maken, aangezien "Hij ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid en heiligmaking" (1 Kor. 1:30).
Daarna, als u evenveel vertrouwen kunt schenken aan het Woord van God als u zou willen schenken aan het woord van een eerlijk man die een geschenk aanbiedt en zegt: "Neem het en het is het uwe", dan mag u geloven dat God uw God is, dat Christus de uwe is, Zijn zaligheid de uwe. Dan mag u geloven dat uw zonden vergeven zijn, dat u kracht in Hem hebt voor uw bekering en voor uw heiligheid, want al deze worden u overgemaakt in het vrije aanbod van het Evangelie. Wanneer u gelooft in de Zoon van God, dan bent u gerechtvaardigd en is de vloek van u weggenomen. Hoe is het echter mogelijk dat u vruchten van heiligheid voort zou kunnen brengen, terwijl de vloek op u ligt? Als de vloek echter weggenomen is, dan wordt de dood die u aangreep met de eerste Adam (volgens de bedreiging in Genesis 2:17) weggenomen. Als gevolg hiervan zult u bemerken dat de banden van de goddeloosheid, die u nu vastgeklemd houden in onboetvaardigheid, aan stukken gebro¬ken worden, zoals de banden van de dood, zodat u in staat zult zijn om u van harte te bekeren. U zult bemerken dat de Geest des levens, op Wiens vertrek de dood volgde, tot uw ziel is teruggekeerd. U zult daarom voortaan in staat zijn om der gerechtigheid te leven. Niemands geval is zo slecht, of deze zou in de tijd op deze wijze hersteld kunnen worden, om in eeuwigheid volmaakt te zijn. Niemands geval is zo goed, of deze zou voor tijd en eeuwigheid bedorven kunnen worden, als er een andere weg wordt genomen.

De viervoudige staat Thomas Boston blz 461 462.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Vandaag antiquarisch op de kop getikt:
"Kerk in, kerk uit. Het kerkvolk met een glimlach bekeken. Door Henk de Jong".
Columns van de in 1973 overleden Henk de Jong, in 1979 gebundeld door de legendarische Trouw-columnist Bert Klei. Lijkt me zeer lezenswaardig. Maar misschien niet voor dit zeer ernstige forum :jongle :hum
~~Soli Deo Gloria~~
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:Vandaag antiquarisch op de kop getikt:
Columns van de in 1973 overleden Henk de Jong, in 1979 gebundeld door de legendarische Trouw-columnist Bert Klei. Lijkt me zeer lezenswaardig. Maar misschien niet voor dit zeer ernstige forum :jongle :hum
Ik heb preekstoel op, preekstoel af, ook van Henk de Jong, ter lering ende vermaeck ;)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mister schreef:
Hendrikus schreef:Vandaag antiquarisch op de kop getikt:
Ik heb preekstoel op, preekstoel af, ook van Henk de Jong, ter lering ende vermaeck ;)
Die is door Klei integraal overgenomen in bovengenoemd boeksken, evenals Kerkbank in, kerkbank uit.
Daar vermaeck ick my wel mede :super
~~Soli Deo Gloria~~
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

A Murray schreef:Wanneer u geen moeite wilt doen om God door Zijn Woord tot u te laten spreken, hoe kunt u dan verwachten dat Hij door Zijn Geest u kan leren of leiden? Overdenk het Woord, ga dan in gebed om God Zijn Woord voor te houden als het onderpand van wat Hij voor u wil doen. Het Woord geeft dan stof tot gebed, moed en kracht. Onze gebeden zijn vaak zo krachteloos omdat wij onze eiegn gedachten uitspreken en niet de moeite nemen om stil te luisteren naar wat God spreekt. Laat het Woord u leren wat God belooft, wat u nodig heeft en hoe God wilt dat u bidden zult; dan zal door het Woord en door het gebed het hart bereid worden om ware gemeenschap met God te houden door het geloof in Jezus Christus
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

JolandaOudshoorn schreef:
A Murray schreef:Wanneer u geen moeite wilt doen om God door Zijn Woord tot u te laten spreken, hoe kunt u dan verwachten dat Hij door Zijn Geest u kan leren of leiden? Overdenk het Woord, ga dan in gebed om God Zijn Woord voor te houden als het onderpand van wat Hij voor u wil doen. Het Woord geeft dan stof tot gebed, moed en kracht. Onze gebeden zijn vaak zo krachteloos omdat wij onze eiegn gedachten uitspreken en niet de moeite nemen om stil te luisteren naar wat God spreekt. Laat het Woord u leren wat God belooft, wat u nodig heeft en hoe God wilt dat u bidden zult; dan zal door het Woord en door het gebed het hart bereid worden om ware gemeenschap met God te houden door het geloof in Jezus Christus
Een hele mooie, waardevolle posting, mijns inziens!
Dank je, Jolanda!
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Het moet onze blijdschap zijn,
Dat de eeuwige Zoon gekomen is om ons te zoeken en zalig te maken.
Dat Hij volle verzoening heeft aangebracht voor onze zonden.
Dat Hij zonde, dood en hel heeft overwonnen.
Dat Hij leeft als Middelaar en Voorspraak bij de Vader.
Dat Hij weerkomen zal om Zijn volhardende gelovigen te volmaken en te verheerlijken.

De gelovigen horen zich te verblijden,
In hun gelukkige relatie tot God, als Zijn zonen en erfgenamen, zijn geliefde en aangenomen kinderen.
In hun gelukkige relatie tot de Zoon van de Vader, als leden van zijn geliefd lichaam en mede-erfgenamen van Hem.
In de vergeving van hun zonden.
In de heiligmaking van hun natuur.
In de aanneming van hun persoon.
In het vooruitzicht van genade en heerlijkheid, die geopenbaard zullen worden bij de wederkomst van hun Heere en Hoofd uit de hemel.

Indien zij bevestigd waren in hun heilig geloof, hoe zouden zij zich verblijden!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Het bloed van Jezus Christus, op ons toegepast, ontslaat ons van alle zondeschuld, zowel de aangeboren als de dadelijke schuld, in inwonende en de bedreven zonden. daardoor staan wij rechtvaardig voor Zijn aangezicht.
En dat niet alleen, maar Zijn bloed verwerft ons ook die heilige invloeden, waardoor de zonde meer en meer ondergebracht wordt tot zij eindelijk vernietigd zal zijn.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie