Ds. A.F. Honkoop (GG) overleden

Gesloten
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Dit bericht ontroert me zeer! Wat een slag voor de Gereformeerde Gemeenten! Zoveel predikanten zijn door hem persoonlijk opgeleid en hij mocht 7 keer de generale synode voorzitten. Een markant figuur binnen de kring onzer gemeenten is heengegaan! Toch hoeven we niet te treuren, want Ds. Honkoop is een beter lot bereid! Hij is afgelost en verlost! Laten we de nabestaanden in ons gebed opdragen!
helma

Bericht door helma »

ach...

toch ben ik blij voor hem, want hij mag nu de Christus zien van aangezicht tot aangezicht, hij heeft hier op aarde zo rijk van hem mogen spreken! Wat zal dat voor hem zijn nu hij Hem mag ontmoeten!!
Zeker zijn avondmaalsdiensten in veenendaal zijn voor mij onvergetelijk
de eerste keer dat ik mocht aangaan was met de tekst: "Deze ontvangt de zondaars en eet met hen" Wat heeft hij toen de zondaarsliefde van Christus rijk uitgestald. Onbegrijpelijk dat Hij juist mensen als ik nodigde aan Zijn tafel en daarmee wil omgaan.

ook een goede vrijdagdienst uit Rom 5 zal ik nooit meer vergeten. Want God bevestigd Zijn liefde jegens ons dat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren.
sweelinck 25

Bericht door sweelinck 25 »

Het RD meld:
KLOETINGE - In het zorgcentrum Rehoboth te Goes is maandagmiddag na een ernstige ziekte ds. A. F. Honkoop overleden. De emeritus predikant van de Gereformeerde Gemeenten werd 86 jaar.

Adriaan Frans Honkoop werd op 14 oktober 1921 in Ouderkerk aan den IJssel geboren, als oudste zoon van P. Honkoop (die later ook predikant in de Gereformeerde Gemeenten zou worden). Hij bezocht de hbs in Den Haag en was enkele jaren werkzaam in het zakenleven.

Na zijn studie aan de Theologische School in Rotterdam werd hij op 14 oktober 1953 te Goes in het ambt van predikant bevestigd. Vandaar vertrok hij in 1967 naar Moerkapelle. In 1975 deed hij intrede in Rotterdam-Centrum, in 1984 in Zwijndrecht, en in 1990 in Wageningen. Op 1 oktober 2000 ging de predikant om gezondheidsredenen met emeritaat.

Ds. Honkoop was van 1963 tot 2002 voorzitter van het curatorium van de Theologische School in Rotterdam. Hij was voorzitter van het deputaatschap algemene kerkelijke zaken, voorzitter van de stichting Cursus Godsdienstonderwijs (CGO), voorzitter van het deputaatschap vertegenwoordiging en voorlichting en hij maakte vele jaren deel uit van het deputaatschap voor evangelisatie.

Ds. Honkoop was zevenmaal preses van de generale synode en vijfmaal assessor.
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

sweelinck 25 schreef:Het RD meld:
KLOETINGE - In het zorgcentrum Rehoboth te Goes is maandagmiddag na een ernstige ziekte ds. A. F. Honkoop overleden. De emeritus predikant van de Gereformeerde Gemeenten werd 86 jaar.

Adriaan Frans Honkoop werd op 14 oktober 1921 in Ouderkerk aan den IJssel geboren, als oudste zoon van P. Honkoop (die later ook predikant in de Gereformeerde Gemeenten zou worden). Hij bezocht de hbs in Den Haag en was enkele jaren werkzaam in het zakenleven.

Na zijn studie aan de Theologische School in Rotterdam werd hij op 14 oktober 1953 te Goes in het ambt van predikant bevestigd. Vandaar vertrok hij in 1967 naar Moerkapelle. In 1975 deed hij intrede in Rotterdam-Centrum, in 1984 in Zwijndrecht, en in 1990 in Wageningen. Op 1 oktober 2000 ging de predikant om gezondheidsredenen met emeritaat.

Ds. Honkoop was van 1963 tot 2002 voorzitter van het curatorium van de Theologische School in Rotterdam. Hij was voorzitter van het deputaatschap algemene kerkelijke zaken, voorzitter van de stichting Cursus Godsdienstonderwijs (CGO), voorzitter van het deputaatschap vertegenwoordiging en voorlichting en hij maakte vele jaren deel uit van het deputaatschap voor evangelisatie.

Ds. Honkoop was zevenmaal preses van de generale synode en vijfmaal assessor.
De teraardebestelling vindt zaterdag plaats in Goes.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Hoewel we altijd moeten uitkijken om niet in de mens te eindigen vind ik dit "in memoriam" de moeite waard om hier te posten :
Ds JJ van Eckeveld in het RD schreef: In memoriam Ds. A. F. Honkoop (1921-2008)

GOES - Ds. Adriaan Frans Honkoop is niet meer. Na een ernstige ziekte is hij maandagmiddag op Gods tijd overgegaan van de strijdende Kerk naar de triomferende Kerk.

Vele jaren mocht ds. Honkoop dienen in de kring van de Gereformeerde Gemeenten. In het kerkelijk veelbewogen jaar 1953 werd hij te Goes bevestigd tot predikant. Hij had binnen de gemeenten een belangrijke, samenbindende en gewaardeerde plaats. Ds. Honkoop diende vijf gemeenten. Van verschillende deputaatschappen maakte hij deel uit. Maar liefst 39 jaar was hij voorzitter van het curatorium van de Theologische School. Als zodanig was hij betrokken bij de opleiding van veruit de meeste dienstdoende predikanten binnen de Gereformeerde Gemeenten. Tot zeven keer toe was hij preses van de generale synode.

Veel arbeid heeft hij mogen verrichten in het midden van de gemeenten. Hij kon gebukt gaan onder de zorgen in het kerkelijke leven, onder het gemis bij velen aan geestelijk leven en geloofsoefeningen. Ondanks zijn ziekte voelde hij zich tot het laatst toe betrokken bij wat er in de gemeenten omging. Hij was een man met gezag. Er werd naar hem geluisterd. Soms kon hij de dingen scherp en onomwonden zeggen. Maar altijd zocht hij het belang van Gods kerk.

Ik herinner me dat we als studenten in de jaren zeventig hoog tegen hem opzagen. Wat waren we onder de indruk als hij ons toesprak en ons wees op het belang van de prediking. Ik hoor hem nog zeggen: „Als je Jezus niet gepreekt hebt, dan heb je helemaal niet gepreekt. Neem Jezus weg en je neemt alles weg.”

Dat laatste typeerde hem. Hij was allereerst en vooral dienaar van Christus. Het was zijn hoogste vreugde die Zaligmaker aan te wijzen en aan te prijzen in het midden van de gemeenten. Scherp kon hij alles afsnijden wat Jezus niet was. Hij moest niets hebben van een eigengemaakte vroomheid en gemoedelijkheid waarmee men zich op de been houdt buiten Christus om.

Toen hij in de gemeente van Wageningen zijn veertigjarig ambtsjubileum herdacht, wees hij erop dat hij nooit een wettische dominee had willen zijn. Hij preekte wel de wet, maar opdat deze een tuchtmeester zou zijn tot Christus. Alles wat de heerlijkheid van Christus verduisterde, stelde hij aan de kaak. Toen hij als een verlorene in Gods heilig gericht niet bestaan kon en onderging met al het zijne, was Christus immers zijn leven geworden. Het leven was hem Christus geworden. En zijn prediking was Christus. Hij predikte Christus vanuit het welbehagen van de Vader en in de toepassing van de Heilige Geest. Wat kon en mocht hij zo die ene Naam tot zaligheid hartelijk aanprijzen vanaf de preekstoel.

Het is me vaak opgevallen dat hij het liefst de Persoonsnaam van de Zaligmaker gebruikte, de Naam Jezus. Juist die Naam was hem zo lief geworden, omdat daarmee de Persoon van die dierbare Zaligmaker wordt aangeduid. Het was te merken dat hij in het noemen van die Naam al de wederliefde van zijn hart legde, omdat die Persoon hem zo lief was geworden.

Ds. Honkoop is nu de strijd te boven. Zijn aardse taak is afgelopen. Hij was en bleef in zichzelf zondaar, en dat wist hij heel goed. Maar nu is hij verlost van zichzelf. Nu mag hij zijn Koning in volmaaktheid aanschouwen en zich voor eeuwig zalig verwonderen in de Drie-enige, Die de God van volkomen zaligheid is.

Wat hij in 1981 in de rouwdienst van zijn vriend en broeder ds. A. Vergunst zei, is nu ook voor hem waar geworden: „Want wat is nu zijn deel geworden? Ingegaan in de vreugde zijns Heeren, eeuwig voor de troon van God, altoos die Koning groot te maken, Wiens heerlijkheid hij zo menigmaal heeft uitgedragen.”
Kislev

Bericht door Kislev »

-edit-
Laatst gewijzigd door Kislev op 23 jan 2008, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Wilhelm schreef:Hoewel we altijd moeten uitkijken om niet in de mens te eindigen vind ik dit "in memoriam" de moeite waard om hier te posten :
Mooi stuk, ds Honkoop wordt goed getypeerd, echt zoals hij was.
Dimdi

Bericht door Dimdi »

Heeft er iemand van de forumleden de begrafenis vandaag bijgewoond?
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Ds. A. F. Honkoop in Goes ter aarde besteld

28-01-2008 10:52 | Van een medewerker

GOES - Op de algemene begraafplaats te Goes is zaterdag ds. A. F. Honkoop ter aarde besteld. De emeritus predikant van de Gereformeerde Gemeenten overleed vorige week maandag op 86-jarige leeftijd.

De rouwdienst, die gehouden werd in de Sionskerk te Goes, werd bijgewoond door ongeveer 800 belangstellenden. De dienst werd geleid door ds. D. de Wit (Rijssen). Hij sprak naar aanleiding van Psalm 43. „Ds. Honkoop was een Christusprediker”, zei ds. De Wit. „Hij predikte niet alleen Christus in Zijn verdienste, maar ook in Zijn toepassing. Ds. Honkoop voelde zichzelf een albederver. Door Christus komt een albederver thuis en zal hij eeuwig zingen van Gods goedertierenheid.”

Namens het geheel van de Gereformeerde Gemeenten sprak de emeritus predikant ds. J. Mijnders (Barendrecht). „Ds. Honkoop wist zich de grootste der zondaren te zijn, maar desondanks mocht er het getuigenis zijn met Paulus: Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.” De begrafenis vond plaats op de algemene begraafplaats te Goes. Aan het geopende graf sprak eerst ds. De Wit, vervolgens de plaatselijke predikant, ds. C. J. Meeuse. Deze las uit Psalm 73:23-28. Namens de familie sprak G. H. Verweij, zwager van de overledene, een dankwoord.

Na terugkomst in de kerk las ds. Meeuse 2 Korinthe 5:1-10, waarmee de plechtigheid werd afgesloten.
vandendijk

Bericht door vandendijk »

Ds.de Wit vertelde ons zaterdagavond ook het één en ander over het leven Ds.Honkoop. Die had gevraagd of hij zijn begrafenis wilde leiden.
Ds.de Wit wist eerst niet waarover die het zou doen. Toen hij 1 van de laatste keren bij hem was hadt hij Psalm 43 gelezen. Hij zei hierin ervaarde ik dat het leven van Ds.Honkoop in deze Psalm was gelegen. Dat hadt 1 keer eerder gehad bij een kind van God waarin in bijbelgedeelte het leven diegene lag verklaard.
Ds.de Wit en Ds.Honkoop kenden elkaar overigens van hun tijd in Wageningen waar de Ds.de Wit enkele jaren(ten tijde van Ds.Honkoop) ouderling is geweest.
freek

Bericht door freek »

vandendijk schreef:Ds.de Wit vertelde ons zaterdagavond ook het één en ander over het leven Ds.Honkoop. Die had gevraagd of hij zijn begrafenis wilde leiden.
Ds.de Wit wist eerst niet waarover die het zou doen. Toen hij 1 van de laatste keren bij hem was hadt hij Psalm 43 gelezen. Hij zei hierin ervaarde ik dat het leven van Ds.Honkoop in deze Psalm was gelegen. Dat hadt 1 keer eerder gehad bij een kind van God waarin in bijbelgedeelte het leven diegene lag verklaard.
Ds.de Wit en Ds.Honkoop kenden elkaar overigens van hun tijd in Wageningen waar de Ds.de Wit enkele jaren(ten tijde van Ds.Honkoop) ouderling is geweest.
Wat bedoel je nu eigenlijk? Je bent niet erg gezegend met een heldere schrijfstijl. En waarom lag het leven van ds. Honkoop verklaard in psalm 43? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
BJD

Bericht door BJD »

freek schreef:
vandendijk schreef:Ds.de Wit vertelde ons zaterdagavond ook het één en ander over het leven Ds.Honkoop. Die had gevraagd of hij zijn begrafenis wilde leiden.
Wat bedoel je nu eigenlijk? Je bent niet erg gezegend met een heldere schrijfstijl. En waarom lag het leven van ds. Honkoop verklaard in psalm 43? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Dan ontbreekt het bij jou aan begrijpend lezen :wink: :mrgreen:
vandendijk

Bericht door vandendijk »

freek schreef:

Dank je, dank je :? Ik bedoel dat Ds.de Wit ervaarde dat Psalm 43 het zieleleven van Ds.Honkoop op een aantal punten heel goed weergeeft. Ik hoop dat ik het zo goed (genoeg) geformuleerd heb.
jvdg

Bericht door jvdg »

freek, waar is de ootmoed?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Jammer, zo'n opmerking, Freek. In zo'n topic zou geen discussie moeten zijn.
Gesloten