lezenswaardig

Unionist

Bericht door Unionist »

uitgeworpen schreef:
Wilma van den Berg schreef:"Echt geloven"
Geschreven door ds. P. Ruitenburg
Is een heel mooi boek.
Vind het niet altijd even mooi. Soms een beetje Saambinderstijl over mensen die het nét iets anders beleven en ervaren. Ik kreeg er een beetje de kriebels van in mijn nek.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Unionist schreef:
uitgeworpen schreef:
Is een heel mooi boek.
Vind het niet altijd even mooi. Soms een beetje Saambinderstijl over mensen die het nét iets anders beleven en ervaren. Ik kreeg er een beetje de kriebels van in mijn nek.
Echt, nou misschien heb ik het dan te oppervlakkig gelezen.
Of ik ben er te lang uit :roll:
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

uitgeworpen schreef:
Unionist schreef:
uitgeworpen schreef:
Is een heel mooi boek.
Of net iets te weinig vooroordelen. :roll:
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Tiberius schreef:
uitgeworpen schreef:
Unionist schreef:
uitgeworpen schreef: Is een heel mooi boek.
Of net iets te weinig vooroordelen. :roll:
Ik vond het echt een mooi boek.
Vooral voor de pubers hier, die nog niet echt naar oudvaders grijpen. :oops:
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

uitgeworpen schreef: Ik vond het echt een mooi boek.
Vooral voor de pubers hier, die nog niet echt naar oudvaders grijpen. :oops:
Wat ik zelf een heel mooi boek vind over "geloven" is: Wat geloof je? door ds J van Amstel
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Jongere

Bericht door Jongere »

uitgeworpen schreef:
Unionist schreef:
uitgeworpen schreef:
Is een heel mooi boek.
Of het is gewoon echt een mooi boek natuurlijk.
wim

Bericht door wim »

Jongere schreef: Of het is gewoon echt een mooi boek natuurlijk.
Ook (zelfs) ik vond het wel een mooi boek.
Hier en daar kon ik me niet vinden in zijn zienswijze. Maar dat is geen reden om het boek als geheel af te wijzen.
henriët

Bericht door henriët »

Blijf in gesprek over Bijbelvertaling
11-01-2008 20:14
Laten leidinggevenden van scholen en kerken in de discussie over de Statenvertaling en de herziening daarvan met elkaar in gesprek blijven. Die oproep doet drs. J. P. Proos . Hij wijst ook op de vertaalbenadering van Calvijn.

In deze krant vindt de laatste tijd een polemiek plaats tussen voor- en tegenstanders van de totstandkoming van de Herziene Statenvertaling. Daarbij wordt grondig gekeken naar de vertaling zelf, maar ook naar vertaalprincipes enzovoorts.

De bedoeling is duidelijk: er moet een winnende partij uit de bus komen, die vervolgens triomfantelijk kan schrijven dat haar uitgave de beste is. Een polemiek leidt altijd tot polarisatie, want deze strijd voor of tegen de Herziene Statenvertaling vraagt van alle spelers een keuze en leidt tot hartstochtelijke betogen. Ik zou willen oproepen tot matiging van de standpunten en een beoordeling op argumenten, zonder dat een Bijbelvertaling tot scheuring en tot geestelijke twist leidt.

Deze oproep vindt zijn aanleiding in het lezen van een stukje uit een commentaar tijdens een vergadering. Bij de opening werd een gedeelte gelezen uit het commentaar van Johannes Calvijn over Psalm 22. Mij trof de benadering van Calvijn bij het vertalen van het woord ”geslachten” uit het vers: „Het zaad zal hem dienen, het zal voor de Heere gerekend worden tot in geslachten.” Hij geeft dan het Hebreeuwse en het Latijnse woord. Hij geeft meerdere betekenissen en de lezers mogen wat hem betreft een vrije keus maken. Hij geeft vervolgens wel zijn eigen voorkeur, maar hij keurt het gevoelen van anderen niet af als zij het woord anders opvatten.

Sjibbolet
Het gaat mij niet over de exegese van het woord geslachten, maar over de voorzichtige houding van Calvijn wat betreft het vertalen. Wetenschappers mogen, ja moeten met elkaar in gesprek gaan over de juiste vertaling. En als ze werkelijk wetenschapper zijn, zullen ze hun beperking erkennen en voorzichtig zijn in stellige uitspraken over bepaalde woorden. Trouwens, de Statenvertaling laat in de kanttekening zien dat het woord geslachten ook anders kan worden opgevat.

Laat deze wetenschappelijke arbeid van vertalen en herzien niet gebruikt worden als het zoveelste sjibbolet dat de gereformeerde gezindte dreigt te verscheuren. Als er namelijk stellingen worden ingenomen en men op elkaar gaat schieten, is de weg naar vrede en eensgezindheid geblokkeerd. Stellige uitspraken en harde standpunten vragen ook om consequenties. Moet er een loopgravenoorlog ontstaan tussen voor- en tegenstanders van de Statenvertaling en de Herziene Statenvertaling? Ik hoop in alle ernst dat leidinggevenden in kerken en scholen op een waardige wijze deze discussie zullen voeren.

Ik sluit af met een citaat uit Romeinen 14, waar Paulus de tegenstelling die toen in de gemeente speelde, probeert te overbruggen: „Want het Koninkrijk Gods is niet spijze en drank (daar ging het meningsverschil over, JPP), maar rechtvaardigheid, en vrede, en blijdschap, door de Heilige Geest.”

De auteur is docent godsdienst aan hogeschool Driestar educatief
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Luisterenswaardig in dit geval.

In aansluiting op het topic over verzekeren: als je wilt horen hoe God een echt afhankelijk leven wil zegenen, ook nu nog, moet je hier eens naar luisteren (het is wel in het Engels). Paul Washer leest voor uit zijn dagboek, twee maanden uit het bestaan van de door hem opgerichte HeartCry Missionary Society. Deze zendingsorganisatie ondersteunt inheemse evangelisten en predikers in hun levensonderhoud en d.m.v. Bijbels en christelijke lectuur. Ze doen niet aan actieve fondsenwerving, maar zijn volledig afhankelijk van hoe God andere mensen bestuurt om te geven, net zoals George Müller leefde (over hem heeft ds. Pieters ooit een goed stuk geschreven).

Als je meer wilt weten: in deze video vertelt hij meer over het werk van HeartCry. Vanaf 23:30 geeft hij een voorbeeld van Gods bijzondere leiding.
Afbeelding
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

‘Werken met straatkinderen is echt mijn levenstaak’

GROOT-AMMERS - Een paar jaar geleden nam Henri IJzerman uit Groot-Ammers deel aan een vrijwilligersproject in Zuid-Afrika. Toen begreep hij dat het helpen van kinderen in sloppenwijken een taak was waartoe hij zich geroepen voelde. Zijn werkterrein werd één van de vele wijken in de Braziliaanse stad Belo Horizonte. Hij vertrekt weer naar Brazilië voor een periode van twee jaar.

Na een verblijf van bijna een jaar was hij de afgelopen weken even terug in Groot-Ammers. Om Kerst en oud en nieuw te vieren en om oude bekenden weer te zien. Moeder IJzerman zal zelden zó vaak de echte Hollandse pot op het menu hebben gezet. Tenslotte moet Henri de komende twee jaar weer aan de rijst en ander Braziliaans voedsel. Dus hij kan het maar weer een keer geproefd hebben. Verder staan ze hem met raad en daad bij. Ze hebben bewondering voor hun zoon, die met een HTS-diploma op zak de meest leuke banen maar voor het uitzoeken had. Maar die zoon hecht niet zo aan stoffelijke zaken. Die is alleen maar dankbaar dat God hem heeft uitverkoren om dit werk te mogen doen.

Voldoening
“Het is enorm dankbaar werk. Je ziet die kinderen helemaal opbloeien”, aldus de 25-jarige Henri. “En als je ziet wat we bereiken zal het duidelijk zijn dat ik hier heel veel voldoening in vind. Ik ben eerst voor een half jaar naar Belo Horizonte geweest voor het volgen van een speciale opleiding. Daarna was ik bevoegd om te werken in een van de opvangtehuizen. Huizen die worden geleid door ‘Jeugd met een Opdracht’, kortweg JmeO. Het huis waar ik werk is in 1992 begonnen. En juist nu beginnen we de resultaten te zien. Op de eerste plaats heb je nu de generatie jongeren die door JmeO is opgevangen en geholpen. Het doel: voorkomen dat ze na hun twaalfde jaar maar één vooruitzicht hebben, leven op straat. Dat het effect sorteert bewijzen de cijfers die aantonen dat onze wijk intussen een stuk minder crimineel is. Er zijn weer mogelijkheden. De stad mag dan ‘Mooie Horizon’ heten, figuurlijk is die horizon niet zo mooi.”

Een ander aspect dat het nut van het werk aantoont is volgens Henri het feit dat steeds meer kerken en overheidsinstellingen het werk steunen of zelfs voor deels overnemen. “Daar zullen we naar toe moeten om het leven in de sloppenwijken structureel te verbeteren. Mijn werk houdt in dat ik met een groep van vijftien jongens elke ochtend actief bezig ben. Op geestelijk gebied bijvoorbeeld in de vorm van bijbelstudie, op fysiek gebied door met ze te sporten. De middagen gebruik ik voor het bezoeken van de ouders van de jongens. Het is niet vrijblijvend als zo’n jongen bij ons komt. We verwachten dat hij serieus aan de activiteiten deelneemt. ’s Avonds ben ik vrij.”

Het zal duidelijk zijn, Henri IJzerman krijgt maandelijks geen mooi salaris op zijn rekening bijgeschreven. Sterker nog, hij moet een huurbijdrage betalen voor kost en inwoning. En daaronder valt geen lekker luxe ligbad. Vergeet het maar.

Hij wordt financieel ondersteund door de Vrije Baptisten Gemeente in Groot-Ammers. Maar het zal duidelijk zijn dat hij elke extra financiële steun zeer goed kan gebruiken.

Een bijdrage is welkom op rekening 12.76.64.718, ten name van De Vrije Baptisten Gemeente Groot-Ammers, onder vermelding van ‘Uitzending Henri IJzerman’. Henri zelf is bereikbaar via henri.ijzerman@gmail.com. Voor meer informatie: http://www.henri-ijzerman.blogspot.com.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
helma

Bericht door helma »

gisteravond zongen we uit de gele bundel een vers wat me erg aansprak
het is op de wijs van gebed des Heeren

O Heil'ge Geest Die levend maakt,
hij die door U is aangeraakt,
waai zuiverend door mijn gemoed,
kom louterende met Uw gloed.
Kom troostende in mijn gemis,
kom scheppend waar in mij niets is.

Beweeg in mij wat is verstard,
schep heilig hunk'ren in mijn hart.
Doorweek wat in mij is versteend,
wat zelfs van hardheid niet meer weent.
Bevloei mij, als een regen 't veld,
dat lang door droogte is gekweld.

Onthul wat ik niet heb beseft,
breek af wat zich in mij verheft.
Ruk uit, al wat Gij in mij haat
en wat als onkruid in mij staat
Giet troost in ied're louterwond,
die door Uw werk in mij ontstond.

Kom, waar ik neerkniel zonder woord
Bidt Gij in mij zoals het hoort.
Vat met Uw kracht mijn zwakheid aan,
wil vormend in mij werken gaan.
O Geest Die rijk zijt uitgestort,
opdat ik voor U vruchtbaar wordt.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Weg vol kruisingen, bochten en borden
28-01-2008 08:32 | Van een medewerker

JBGG-actie

DEN HAAG - „De Bijbel staat vol met richtingwijzers, waarschuwingsborden en stoplichten. Je moet de Bijbel kennen om erop te letten.”

Dat zei ds. D. W. Tuinier, predikant van de gereformeerde gemeente te Aagtekerke, zaterdag tijdens de afsluiting van de door de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten (JBGG) georganiseerde actie ”Toekomst voor de kerk”. De afronding van de actie had plaats in het World Forum Convention Center in Den Haag.

De JBGG heeft, in het kader van het honderdjarig bestaan van de Gereformeerde Gemeenten in 2007, driekwart jaar actie gevoerd om geld bijeen te krijgen. Zaterdag werd bekendgemaakt dat die actie in totaal 608.833 euro heeft opgebracht, ruim boven het streefbedrag van 400.000 euro. Hiervan is 10 procent bestemd voor de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten, een even groot percentage voor jeugdwerk in het Zuid-Amerikaanse Ecuador en de rest voor het eigen jeugdwerk.

Het bedrag van rond de 60.000 euro voor de Theologische School wordt voor betere huisvesting gebruikt. Het geld voor Ecuador is bestemd voor het aanstellen van een lokale coördinator voor het jeugd- en zondagsschoolwerk van de jonge zendingskerk. De Jeugdbond heeft de ambitie nieuwe taken op te pakken.

Navigatieapparatuur
De bijeenkomst met het thema ”Bestemming bereikt?” stond in het teken van op weg zijn. Ds. Tuinier verwachtte dat veel jongeren die ochtend met behulp van navigatieapparatuur naar Den Haag waren gekomen. Je kunt de eindbestemming bereiken door goed naar de stem van de TomTom te luisteren. Zo is het geestelijk ook, zei de predikant, die het leven vergeleek met een weg. „Wat is je reisdoel en wat is de eindbestemming van de reis, als je die nu zou moeten intoetsen?”

De predikant zei dat de Bijbel vol richtingaanwijzers, stoplichten en waarschuwingsborden staat. Hij noemde als een belangrijke richtingwijzer Spreuken 3:6: „Ken Hem in al uw wegen en Hij zal uw paden recht maken.”

Ds. Tuinier zei dat er tijdens de reis allerlei kruispunten zijn, zoals het kiezen voor een bepaalde studie, een baan of het krijgen van verkering. Die keuzes hebben alles te maken met de gesteldheid van het hart en met het liefhebben van God. Gedurende de reis kan de weg ook hobbelig of bochtig worden door ziekten of andere problemen. Waarvoor zijn die hobbels nodig? „De Heere geeft hobbels en bochten om je te leren dat je het geluk niet in de wereld moet zoeken. De Heere wil dat je Hem zoekt en voor Hem buigt, ook al begrijp je Zijn weg misschien niet.”

Sprak ds. Tuinier over ”Jouw weg”, bij ds. W. Harinck, predikant van de gereformeerde gemeente te Woerden, ging het over ”Zijn weg”. Hij zette in met de plaat van de brede en de smalle weg die bij hem in huis hangt. De predikant vroeg de jongeren het belangrijkste niet te vergeten, namelijk waar de levensreis naartoe gaat.

Sommige mensen zeggen, aldus ds. Harinck, dat de wegen van alle religies ten slotte bij dezelfde God uitkomen. „Wij brengen vandaag een andere weg, de weg van Christus. De slagbomen gaan alleen open door het bloed en het offer van de Heere Jezus Christus. Er is geen andere Naam gegeven om zalig te worden. Jezus is niet een symbool van een groep mensen of een oriëntatiepunt, maar Hij is de Weg.”

De predikant zei dat het een vrije weg is zonder verbodsborden. De enige vereiste is het leren kennen van de eigen ongerechtigheden. „Overtuiging van de eigen verlorenheid is nodig. Als je niet overtuigd bent dat je op de verkeerde weg bent, zul je de goede weg niet zoeken. De grootste hindernis is ons eigen hart, dat te trots is om op die weg te komen.”

Jeugdwerkleider Laurens Kroon interviewde B. Labee en J. van Rijswijk, twee studenten van de Theologische School, die gevestigd is in Rotterdam. Ze zeiden beiden dat het toelaten tot de studie hun leven ingrijpend veranderd had, maar ook dat ze er veel voor teruggekregen hadden.

Labee is blij met de betrokkenheid van jongeren. Het is hem tijdens gehouden preken opgevallen dat jongeren intens luisterden. Van Rijswijk zei dat de dienst van de Heere geen nare dienst is, omdat er geen zaliger leven is dan het leven met Jezus. Hij hoopt dat de grote nood van het predikantenkort een plaats heeft in het gebedsleven van jongeren.
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
vandendijk

Bericht door vandendijk »

Wilma van den Berg schreef:Weg vol kruisingen, bochten en borden
28-01-2008 08:32 | Van een medewerker

JBGG-actie

DEN HAAG - „De Bijbel staat vol met richtingwijzers, waarschuwingsborden en stoplichten. Je moet de Bijbel kennen om erop te letten.”

Dat zei ds. D. W. Tuinier, predikant van de gereformeerde gemeente te Aagtekerke, zaterdag tijdens de afsluiting van de door de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten (JBGG) georganiseerde actie ”Toekomst voor de kerk”. De afronding van de actie had plaats in het World Forum Convention Center in Den Haag.

De JBGG heeft, in het kader van het honderdjarig bestaan van de Gereformeerde Gemeenten in 2007, driekwart jaar actie gevoerd om geld bijeen te krijgen. Zaterdag werd bekendgemaakt dat die actie in totaal 608.833 euro heeft opgebracht, ruim boven het streefbedrag van 400.000 euro. Hiervan is 10 procent bestemd voor de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten, een even groot percentage voor jeugdwerk in het Zuid-Amerikaanse Ecuador en de rest voor het eigen jeugdwerk.

Het bedrag van rond de 60.000 euro voor de Theologische School wordt voor betere huisvesting gebruikt. Het geld voor Ecuador is bestemd voor het aanstellen van een lokale coördinator voor het jeugd- en zondagsschoolwerk van de jonge zendingskerk. De Jeugdbond heeft de ambitie nieuwe taken op te pakken.

Navigatieapparatuur
De bijeenkomst met het thema ”Bestemming bereikt?” stond in het teken van op weg zijn. Ds. Tuinier verwachtte dat veel jongeren die ochtend met behulp van navigatieapparatuur naar Den Haag waren gekomen. Je kunt de eindbestemming bereiken door goed naar de stem van de TomTom te luisteren. Zo is het geestelijk ook, zei de predikant, die het leven vergeleek met een weg. „Wat is je reisdoel en wat is de eindbestemming van de reis, als je die nu zou moeten intoetsen?”

De predikant zei dat de Bijbel vol richtingaanwijzers, stoplichten en waarschuwingsborden staat. Hij noemde als een belangrijke richtingwijzer Spreuken 3:6: „Ken Hem in al uw wegen en Hij zal uw paden recht maken.”

Ds. Tuinier zei dat er tijdens de reis allerlei kruispunten zijn, zoals het kiezen voor een bepaalde studie, een baan of het krijgen van verkering. Die keuzes hebben alles te maken met de gesteldheid van het hart en met het liefhebben van God. Gedurende de reis kan de weg ook hobbelig of bochtig worden door ziekten of andere problemen. Waarvoor zijn die hobbels nodig? „De Heere geeft hobbels en bochten om je te leren dat je het geluk niet in de wereld moet zoeken. De Heere wil dat je Hem zoekt en voor Hem buigt, ook al begrijp je Zijn weg misschien niet.”

Sprak ds. Tuinier over ”Jouw weg”, bij ds. W. Harinck, predikant van de gereformeerde gemeente te Woerden, ging het over ”Zijn weg”. Hij zette in met de plaat van de brede en de smalle weg die bij hem in huis hangt. De predikant vroeg de jongeren het belangrijkste niet te vergeten, namelijk waar de levensreis naartoe gaat.

Sommige mensen zeggen, aldus ds. Harinck, dat de wegen van alle religies ten slotte bij dezelfde God uitkomen. „Wij brengen vandaag een andere weg, de weg van Christus. De slagbomen gaan alleen open door het bloed en het offer van de Heere Jezus Christus. Er is geen andere Naam gegeven om zalig te worden. Jezus is niet een symbool van een groep mensen of een oriëntatiepunt, maar Hij is de Weg.”

De predikant zei dat het een vrije weg is zonder verbodsborden. De enige vereiste is het leren kennen van de eigen ongerechtigheden. „Overtuiging van de eigen verlorenheid is nodig. Als je niet overtuigd bent dat je op de verkeerde weg bent, zul je de goede weg niet zoeken. De grootste hindernis is ons eigen hart, dat te trots is om op die weg te komen.”

Jeugdwerkleider Laurens Kroon interviewde B. Labee en J. van Rijswijk, twee studenten van de Theologische School, die gevestigd is in Rotterdam. Ze zeiden beiden dat het toelaten tot de studie hun leven ingrijpend veranderd had, maar ook dat ze er veel voor teruggekregen hadden.

Labee is blij met de betrokkenheid van jongeren. Het is hem tijdens gehouden preken opgevallen dat jongeren intens luisterden. Van Rijswijk zei dat de dienst van de Heere geen nare dienst is, omdat er geen zaliger leven is dan het leven met Jezus. Hij hoopt dat de grote nood van het predikantenkort een plaats heeft in het gebedsleven van jongeren.
Wie van ons forummers is daar zaterdag in Den Haag bij geweest?
(had graag gewild, maar kon geen vrij krijgen)
refo

Bericht door refo »

Waarom moet je dat hele verhaal quoten?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
jvdg

Bericht door jvdg »

refo schreef:Waarom moet je dat hele verhaal quoten?
't Is niet de eerste keer dat zoiets gebeurt.
Vandaar mijn vraag waarom je juist dit keer deze vraag wilde stellen.
Plaats reactie