Marnix schreef:Heb ik alleen nog de vraag over waarom je niet bent ingegaan op het gedeelte over het boek des levens als je mijn argumenten wel als serieus ziet... dan zijn serieuze tegenargumenten ook wel gewenst. Als ik ernstig dwaal op dit punt hoor ik het graag.
Marnix,
Zoals beloofd kom ik hier nog op terug.
Ik neem aan dat je de dingen serieus bedoelt. Dat wil echter nog niet zeggen dat de argumenten erg sterk zijn.
Wat betreft het boek des levens reageerde je op Erasmiaan:
Erasmiaan schreef:Ook staat er in Openbaringen dat de namen van de verworpenen niet zijn geschreven in het boek des levens de Lams, Dat geslacht is van de grondlegging der wereld (Openbaringen 13:8 en 17:8 ).
Jouw reactie:
Marnix schreef:Over het boek van het leven is in de Bijbel heel duidelijk dat dat niet een lijst is die ooit is opgeschreven en onveranderlijk is. Alsof het een lijst met namen is die al geschreven is voor de schepping (op die term kom ik zo terug) e met uitverkorenen en verworpenen zonder dat daar iets aan zou kunnen veranderen. Even een paar Bijbelteksten daar over:
28 Voeg dit alles toe aan hun schuld,
sluit hen uit van uw genade,
29 schrap hun namen uit het boek van het leven,
laat ze niet geschreven staan bij de rechtvaardigen. (Psalm 69)
Wie overwint zal zich ook in het wit kleden. Ik zal zijn naam niet uit het boek van het leven schrappen, maar juist voor hem getuigen ten overstaan van mijn Vader en zijn engelen.
Blijkbaar kunnen mensen geschrapt worden uit het boek van het leven. Blijkbaar worden in dit boek de namen van Gods kinderen opgeschreven, van de gelovigen, daarom kan er ook staan dat alleen wie in dat boek staan het nieuwe Jeruzalem binnen kan gaan. Maar je kan dit niet als teksten aanvoeren als bewijs van de utverkiezing en verwerping, daar gaat dit boek niet over, want hoe zouden er dan namen uit geschrapt kunnen worden als de verkiezing al van eeuwigheid vaststaat?
1. Laten we allereerst vaststellen dat je wel twee plaatsen noemt waar óók gesproken wordt van het 'boek des levens', maar dat je niet ingaat op de door Erasmiaan genoemde teksten uit Openbaring 13:8 en 17:8. De tekst in 13:8 toont ons dat het Lam Christus geslacht is voor hen die in het boek des levens staan en dat het Lam reeds vanaf de grondlegging der wereld als (voor hen) geslacht gerekend wordt. Want het boek wordt niet alleen 'boek des levens' genoemd, maar 'boek des levens des Lams'. Voor hén is Hij gestorven en dat is geen onzeker getal. Jezus bad niet voor de wereld, maar voor degenen die God de Vader Hem gegeven had (Joh. 17:9). Zie ook Romeinen 8:32-34 en Efeze 2:4-8.
2. Naast het 'boek des levens' zijn er ook andere boeken, zie Openbaring 20:12. Daar vinden we dat eerst die andere boeken geopend worden en daarná het boek des levens. Die andere boeken kunnen we verklaren als (1) Gods gedenkboek en (2) de boeken van het geweten. In deze boeken staat alles aangetekend wat op aarde gebeurd is. Maar dan wordt ook het (3) 'boek des levens' geopend. En dan zullen allen geoordeeld worden naar deze boeken. De boeken zullen vergeleken worden en met elkaar geheel overeenstemmen. De mensen zullen geoordeeld worden naar hun werken zoals in de eerste boeken staan opgetekend. En er zal een volkomen overeenstemming zijn met het 'boek des levens'. Alleen zij die daarin staan zullen behouden worden. Gods verkiezing en voorwetenschap zullen corresponderen met de werken der mensen. En zo zal het oordeel rechtvaardig zijn.
3. Je citeert Openbaring 3:5: "Ik zal zijn naam geenszins uitdoen uit het boek des levens". Je trekt daaruit de gevolgtrekking dat uit dit boek namen geschrapt kunnen worden. Er staat echter alleen dat de namen van de gelovigen níet geschrapt zullen worden. Tot hun troost staat dit vermeld. Zie ook de kanttekening in de Statenvertaling bij deze tekst.
4. Verder noem je Psalm 69:29: "Laat hen uitgedelgd worden uit het boek des levens". Allereerst moeten we ons echter afvragen of het "boek des levens" hier ook het boek der verkiezing betekent. Zoals gezegd zijn er meer "boeken". Bovendien is alles "overdrachtelijk" (figuurlijk) bedoeld. In letterlijke zin zijn dit geen boeken. Gods besluit omtrent verkiezing en verwerping is in God Zelf verborgen en zelfs de engelen hebben daar geen weet van. Wanneer in Psalm 69 staat: "laat hen uitgedelgd worden uit het boek des levens", dan is dat meer op te vatten als de wens én wetenschap dat de goddelozen niet behouden zullen worden, ook al
schijnen zij soms onder de gelovigen geteld te worden. Uiteindelijk zal blijken dat ze in het boek des levens niet zullen worden gevonden. Ook hier staat in de kanttekeningen van de SV een mooie verklaring die je wel eens zou kunnen naslaan. (Al zijn het 'slechts' verklaringen, je moet niet menen, Marnix, dat jij daar ver boven verheven bent en met jouw verstand wel eens even tot heel andere inzichten kunt komen die hout snijden.)
Ik hoop dat ik hiermee voldoende ben ingegaan op je verzoek.
Al zijn ook het bovenstaande inclusief de kanttekeningen in de SV slechts uitleggingen, we zullen toch altijd Schrift met Schrift moeten vergelijken en niet iets aannemen wat zeer duidelijk andere schriftplaatsen weerspreekt. We hebben het nu alleen gehad over de term 'boek des levens', staar je daar niet op blind, maar onderzoek ook eens andere plaatsen waar zeer duidelijk over de verkiezing gesproken wordt. Bedenk tevens dat deze besluiten voor ons verborgen zijn. We moeten ons niet richten naar Gods besluit, maar naar Zijn bevel (Deut. 29:29). Wij hebben te maken met Wet en Evangelie. Maar laten we toch niet met ons klein en verdorven verstand God beroven van Zijn eeuwige besluiten en voorwetenschap, óók aangaande het zalig worden of verloren gaan van de mens.
M.vr.gr.,
Zonderling