Geachte Jmpavo:jmpavo schreef:Wat je quote heb ik geschreven voordat ik je antwoord op Gian had gelezen. Daarin verduidelijk je ook wel een en ander, waarvoor ik je heb bedankt en waarop ik o.a. het volgende schreef:Bert Mulder schreef:Zo gauw je toont dat je lezen geleerd heb, in andere woorden, dat je mijn posten hier in haar verband leest, zal ik je antwoord daarop geven.jmpavo schreef: Want: zeg je dit ook tegen de Dordtse vaderen? Reageer nu toch eens op het punt van die DL!
Want als je echt gelezen had wat ik hierover al geschreven had, dat zou je realizeren dat
1. je mijn positie hierin helemaal niet juist lees
2. dat je vragen hier of al beantwoord zijn, of de plank misslaan.Zou je hierop willen reageren, Bert? Ik vermoed nl, dat we met deze omschrijving wat misverstanden uit de weg ruimen en wat dichter bij elkaar kunnen komen.jmpavo schreef:Zie je nu hopelijk ook in dat ons standpunt gewoon helemaal in overeenstemming is met de DL?
En dát is dus precies wat Marnix zegt en wat Gian zegt en wat ik zeg.Bert Mulder schreef:Dwaling 1-19 sloeg op iets waar de anderen, niet jou, over aan het debatteren waren, namelijk of God wel of niet wilt dat iedereen zalig wordt.
Je hebt gelijk als je zegt dat de Bijbel en de DL leren dat wij, door de zondeval, in de verwerping liggen, en dat de actieve daad Gods is de uitverkiezing van de Zijne. Dus is de verwerping meer een passieve daad Gods.
Ik bedenk nu plotseling dat het misschien verhelderend is om te zeggen:
- God wil wel dat alle mensen zalig worden,
- God wil niet alle mensen zalig maken
God wil namelijk alleen die mensen zalig maken die door een waar geloof in Christus zullen worden ingelijfd (waarbij dat geloof 100% een gave van God is).
Maar met Marnix vind ik het belangrijk om de bijbelse waarheid te laten staan dat God wil dat alle mensen zalig worden.
-God wil wel dat alle mensen zalig worden, in die zin, dat het Hem behaagt dat de zondaren tot Hem komen, en ook, dat Hij iedereen beveelt: Bekeerd u! Waarom zoudt gij sterven.
-God wil niet alle mensen zalig maken, omdat dit in strijd zou zijn met Zijn uitverkiezing, en ook is het overduidelijk uit de Schrift in vele teksten buiten de uitverkiezing om, zoals Judas, Farao, etc.
En wij worden door het geloof gerechtvaardigd, zoals je correct stelt.
Dus zover zijn we het eens.
Wil ik nog even opmerken dat 1Tim2 zelf de uitleg in de context heeft. Namelijk, koningen, etc. - dus allerlei soorten mensen. Dat is niet een tekst wegstrepen, zoals sommigen hier mij van betichten.
Hetzelfde geldt voor Joh.- alzo lief heeft God de wereld gehad, dat een iegelijk die in Hem geloofd....
God heeft de wereld, in haar geheel, als Zijn schepping, lief. En daarom wil Hij zaligen, (en zal Hij ook zaligen) al degenen die in Hem geloven.
Neem aub mijn excuses aan voor mijn heftigheid.