Dat mag Joost weten

Gebruikersavatar
Jager
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2007, 09:12

Bericht door Jager »

Erasmiaan schreef:Er wordt nu ook een hele bevolkingsgroep met de voornaam Joost weggezet. Want hun voornaam zou nu ook "duivel" betekenen.
Nee, dat klopt niet. De uitdrukking "Joost mag het weten" mag wellicht verwijzen naar de oude benaming "Joos" voor satan. Als je dan wilt bannen, heeft dat enkel betrekking op die uitdrukking, toch?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Jager schreef:
Erasmiaan schreef:Er wordt nu ook een hele bevolkingsgroep met de voornaam Joost weggezet. Want hun voornaam zou nu ook "duivel" betekenen.
Nee, dat klopt niet. De uitdrukking "Joost mag het weten" mag wellicht verwijzen naar de oude benaming "Joos" voor satan. Als je dan wilt bannen, heeft dat enkel betrekking op die uitdrukking, toch?
Behoudens dat ik het niet zo serieus bedoel, maakt iedereen toch onwillekeurig die associatie. :cry:
Gebruikersavatar
Jager
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2007, 09:12

Bericht door Jager »

Erasmiaan schreef:
Jager schreef:
Erasmiaan schreef:Er wordt nu ook een hele bevolkingsgroep met de voornaam Joost weggezet. Want hun voornaam zou nu ook "duivel" betekenen.
Nee, dat klopt niet. De uitdrukking "Joost mag het weten" mag wellicht verwijzen naar de oude benaming "Joos" voor satan. Als je dan wilt bannen, heeft dat enkel betrekking op die uitdrukking, toch?
Behoudens dat ik het niet zo serieus bedoel, maakt iedereen toch onwillekeurig die associatie. :cry:
Erasmiaan schreef:Terwijl Joost vaak afkomstig is van Johannes. En dat betekent weer: God is genade.

Dat geldt juist voor de duivel niet.
Mmm... nu ik herlees: inderdaad zet jij juist vraagtekens bij de opvatting dat je uitdrukking "Joost mag het weten" niet zou mogen gebruiken. Sorry! Ik heb waarschijnlijk precies jouw bezwaar uitgelegd ;)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

MIsschien moet ik iets zuiverder gaan formuleren, om misverstanden te voorkomen...
Gebruikersavatar
Jager
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2007, 09:12

Bericht door Jager »

Erasmiaan schreef:MIsschien moet ik iets zuiverder gaan formuleren, om misverstanden te voorkomen...
Valt wel mee hoor. Ik reageerde maar op een deel van je post :oops:
Gebruikersavatar
Eva
Berichten: 110
Lid geworden op: 01 okt 2005, 22:25

Bericht door Eva »

Tjonge, je zou met je voornaam Joost heten...Iedereen die hier komt lezen heeft er nu een associatie met de duivel bij :wink:
Gebruikersavatar
jmpavo
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 mei 2005, 07:28

Bericht door jmpavo »

Joost is een naam, die verschillende wezens kunnen dragen.
De ene Joost is de andere niet.
Overigens was er vroeger ook de heilige Judocus, waarvan Joost ook een afgeleide is. Deze heilige was o.a. de patroonheilige voor blinden. Als een blinde wilde weten waar iets was, dan riep hij zijn patroonheilige Judocus aan, 'omdat Joost het mag weten'.
~~ "Read the Bible for application, not merely for information" ~~ (Donald S. Whitney)

~~ Heb je opmerkingen bij / kritiek op / vragen over de HSV, geef ze door op: http://www.herzienestatenvertaling.nl/contact.htm ~~
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Bericht door JALP »

ER blijkt dus wel iets in te zitten met bepaalde linken, maar de vraag is nu of het niet gewoon een versteende uitdrukking is geworden.

Ik denk dat als we het etymologisch woordenboek gaan naslaan op een heleboel behoorlijk gangbare woorden of uitdrukkingen we een groot aantal kunnen afschrijven.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Bericht door Marie-Henriëtte »

Als je het over de Duivel hebt...
Plaats reactie