Nee, dat klopt niet. De uitdrukking "Joost mag het weten" mag wellicht verwijzen naar de oude benaming "Joos" voor satan. Als je dan wilt bannen, heeft dat enkel betrekking op die uitdrukking, toch?Erasmiaan schreef:Er wordt nu ook een hele bevolkingsgroep met de voornaam Joost weggezet. Want hun voornaam zou nu ook "duivel" betekenen.
Dat mag Joost weten
Behoudens dat ik het niet zo serieus bedoel, maakt iedereen toch onwillekeurig die associatie.Jager schreef:Nee, dat klopt niet. De uitdrukking "Joost mag het weten" mag wellicht verwijzen naar de oude benaming "Joos" voor satan. Als je dan wilt bannen, heeft dat enkel betrekking op die uitdrukking, toch?Erasmiaan schreef:Er wordt nu ook een hele bevolkingsgroep met de voornaam Joost weggezet. Want hun voornaam zou nu ook "duivel" betekenen.

Erasmiaan schreef:Behoudens dat ik het niet zo serieus bedoel, maakt iedereen toch onwillekeurig die associatie.Jager schreef:Nee, dat klopt niet. De uitdrukking "Joost mag het weten" mag wellicht verwijzen naar de oude benaming "Joos" voor satan. Als je dan wilt bannen, heeft dat enkel betrekking op die uitdrukking, toch?Erasmiaan schreef:Er wordt nu ook een hele bevolkingsgroep met de voornaam Joost weggezet. Want hun voornaam zou nu ook "duivel" betekenen.:
Mmm... nu ik herlees: inderdaad zet jij juist vraagtekens bij de opvatting dat je uitdrukking "Joost mag het weten" niet zou mogen gebruiken. Sorry! Ik heb waarschijnlijk precies jouw bezwaar uitgelegdErasmiaan schreef:Terwijl Joost vaak afkomstig is van Johannes. En dat betekent weer: God is genade.
Dat geldt juist voor de duivel niet.

Joost is een naam, die verschillende wezens kunnen dragen.
De ene Joost is de andere niet.
Overigens was er vroeger ook de heilige Judocus, waarvan Joost ook een afgeleide is. Deze heilige was o.a. de patroonheilige voor blinden. Als een blinde wilde weten waar iets was, dan riep hij zijn patroonheilige Judocus aan, 'omdat Joost het mag weten'.
De ene Joost is de andere niet.
Overigens was er vroeger ook de heilige Judocus, waarvan Joost ook een afgeleide is. Deze heilige was o.a. de patroonheilige voor blinden. Als een blinde wilde weten waar iets was, dan riep hij zijn patroonheilige Judocus aan, 'omdat Joost het mag weten'.
~~ "Read the Bible for application, not merely for information" ~~ (Donald S. Whitney)
~~ Heb je opmerkingen bij / kritiek op / vragen over de HSV, geef ze door op: http://www.herzienestatenvertaling.nl/contact.htm ~~
~~ Heb je opmerkingen bij / kritiek op / vragen over de HSV, geef ze door op: http://www.herzienestatenvertaling.nl/contact.htm ~~
-