Bert Mulder schreef:Ziende de vraag aan mij in deze post, en de mening die je hier geeft, geachte jmpavo, denk ik niet dat het iets baat wat voor antwoord ik ook geef.
Jammer, Bert! Ik zie alleen niet in waarom het niet iets zou baten 'wat voor antwoord je ook geeft'. Ik vraag juist om een eerlijke reactie 'wat dat dan ook mag zijn', maar ik vraag alleen niet in die fout te vallen die ik in deze discussie een paar keer heb gesignaleerd doordat mensen slechts op de helft van de vragen reageren en de moeilijke onbeantwoord laten, of een posting anders uitleggen dan dat de poster zelf bedoelt (blijkens wat hij nog meer heeft gezegd).
Dus, Bert, kom gewoon met je reactie. Ik heb de wijsheid niet in pacht, jij evenmin. De Bijbel is voor mij Gods Woord waar ik niets aan af wil doen en ook niets aan wil toevoegen en ik voel mij zeer thuis in en verwant met de belijdenisgeschriften.
En volgens mij is jouw visie (die ik in de gereformeerde theologie ook zeker tegenkom) niet helemaal op een lijn met de DL en dát probeerde ik uit te leggen en ik vraag jou om een toelichting van je standpunt m.b.t. de DL en het citaat dat ik gaf, en dan geef je geen antwoord. Jammer, ik hoop dat je het alsnog wilt doen.
Je moet de term 'gereformeerde theologie' niet zo snel uitsluitend voor jouw eigen standpunt claimen, want de 'gereformeerde theologie' is veel breder dan bijvoorbeeld het supralapsarisch standpunt dat jij inneemt.
Op de Dordtse synode waren gereformeerde vaderen waarvan de één een infra- en de ander een supra-standpunt had. Toch konden ze gezamenlijk komen tot de opstelling van de DL die een duidelijk infralapsarisch standpunt kiezen.
Speel infra en supra daarom niet tegenover elkaar uit alsof de een gereformeerd zou zijn en de ander niet. Ze zijn het beide!
Bert Mulder schreef:Ik streep geen teksten weg uit de Bijbel. In mijn uitleg van 1 Tim 2 geef ik ook beslist geen extreme uitleg, maar volg daarin volop de gereformeerde vaderen, zoals hier al eerder aangetoont is.
Beter geformuleerd:
sommige gereformeerde vaderen (vgl. reactie hierboven)
Bert Mulder schreef:Maar deze teksten (dat God wil dat iedereen zalig wordt, en alzo lief heeft God de wereld gehad) zijn lievelingsteksten van de remonstranten. Omdat ze die teksten uit het verband lezen. Moet je niet de problemen bij mij zoeken. Maar men moet beter LEZEN!
Je hebt gelijk, dat de remonstranten té veel nadruk legden op deze teksten, maar je moet mensen die deze teksten citeren of letterlijk nemen
niet direct op één hoop schuiven met de remonstranten!
Er zijn:
(a) mensen die té veel nadruk op deze teksten leggen, waardoor ze andere teksten gingen wegstrepen (bijv. de alverzoeners die teksten over de eeuwige dood wegpoetsen); er zijn
(b) mensen die té veel nadruk op deze teksten leggen om de verantwoordelijkheid van de mens in het zalig worden voor het voetlicht te halen en daardoor stellen dat de mens zelf iets bijdraagt aan zijn zaligheid (bijv. Erasmus, remonstranten); er zijn
(c) mensen die deze teksten 100% willen laten staan, náást de teksten over een eeuwige dood, etc. Voor ons verstand is dit niet bevredigend, maar het is wel bijbels. Voor dit standpunt kiest Marnix en ik ook, maar het is goed te bedenken
dat dit niet remontrants is, want:
1. ik (ik vermoed dat dit ook voor Marnix geldt, maar dat moet hij maar beoordelen) ontken dat de mens ook maar iets bijdraagt aan zijn zaligheid (en dat was het standpunt van de remonstranten)
2. ik belijd dat de mens uit genade zalig wordt en dat God het geloof een gave van God is (Ef. 2:8) dat Hij geeft als middel om zalig te worden en niet als verdienste om zalig te worden.
Het enige punt waarom je Marnix (en mij misschien ook) remonstrants noemt, is vanweze onze visie op de verwerping. Maar uitgerekend daar kiezen wij voor exact dezelfde benadering als de Dordtse Leerregels die juist de leer van de remonstranten veroordeelden!
Wij ontkennen niet dat er een verwerping is (toch Marnix?), maar wij stellen dat de verwerping niet zozeer een actieve daad van verwerpen is geweest, maar veel meer een niet verkiezen, ofwel een in de dood 'laten liggen' en een 'voorbijgaan aan goddelozen' is.
En ga nu niet zeggen dat dit infralapsarisch standpunt niet gereformeerd is, want dan zijn de Dordtse vaderen niet gereformeerd geweest.
En ga nu ook niet zeggen dat dit infralapsarisch standpunt remonstrants is, want dan meen je beter te weten wat het remonstrantisme inhoudt dan de oorspronkelijke bestrijders van het remonstrantisme.
Bert Mulder schreef:Maar - God is soverein. Ook in de zaligmaking. En daar willen jullie gewoon niet aan. Jullie willen de mens laten staan. Jullie willen, net als Kain, komen met vrucht van eigen akker.
Dit is óf niet eerlijk van je, Bert, óf je begrijpt ons totaal verkeerd. Ik hoop en verwacht het laatste.
Want: zeg je dit ook tegen de Dordtse vaderen? Reageer nu toch eens op het punt van die DL!