Mag je iets op de Bijbel leggen? (letterlijk)

jmpavo

Bericht door jmpavo »

MarthaMartha schreef:
rekcor schreef:Waar ik benieuwd naar ben wat strenge moslims (of strenge refo's :wink:) vinden van digitale versies van de heilige boeken. Zijn de bewuste bits en bytes ook heilig?

Dan zou je tot de (toch wel) verregaande conclusie moeten komen dat je je harde schijf niet meer mag defragmenteren, aangezien gods woord/Gods woord dan in stukken wordt gereten.
nou moe :roll: :roll: :roll:
Niet alleen moslims, ook Joden denken daar zo over. Vandaar dat Thora-rollen niet weggegooid en ook niet vernietigd mogen worden, maar desnoods alleen begraven mogen worden.

Er zijn hele discussies geweest tussen rabijnen over de vraag of de bijbeltekst wel of niet digitaal afgebeeld mocht worden: immers, als de tekst op het scherm verschijnt, moet het ook een keer weg. En dat mag niet, althans volgens sommige rabijnen.
~~ "Read the Bible for application, not merely for information" ~~ (Donald S. Whitney)

~~ Heb je opmerkingen bij / kritiek op / vragen over de HSV, geef ze door op: http://www.herzienestatenvertaling.nl/contact.htm ~~
wim

Bericht door wim »

rekcor schreef:Dan zou je tot de (toch wel) verregaande conclusie moeten komen dat je je harde schijf niet meer mag defragmenteren, aangezien gods woord/Gods woord dan in stukken wordt gereten.
Sterker nog. Alleen opslaan van de bijbel op een niet gedefragmenteerde schijf is dan al verkeerd.
JALP

Bericht door JALP »

wim schreef:
rekcor schreef:Dan zou je tot de (toch wel) verregaande conclusie moeten komen dat je je harde schijf niet meer mag defragmenteren, aangezien gods woord/Gods woord dan in stukken wordt gereten.
Sterker nog. Alleen opslaan van de bijbel op een niet gedefragmenteerde schijf is dan al verkeerd.
Gaan we nu niet een beetje heel erg ver???? :lol:
Hendrikje.

Bericht door Hendrikje. »

IK was een poosje terug op een jongerenavond van de Ger Gem in Ned. en daar werden dia's gedraaid maar de diaprojector was scheef of te laag maar in ieder geval werd eronder een poot van de diaprojector een psalmboekje/bijbeltje neer gelegd. Ik schrok hier best van want mijn ouders hebben mij altijd voorgehouden niets op de bijbel te leggen omdat de bijbel heilig was en hier gebeurde het gewoon in het bijgebouwtje van de kerk waar de ouderling en diakenen bij waren.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Dan wordt het tijd voor een videorecorder... :lol: :lol:
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Hendrikje. schreef:IK was een poosje terug op een jongerenavond van de Ger Gem in Ned. en daar werden dia's gedraaid maar de diaprojector was scheef of te laag maar in ieder geval werd eronder een poot van de diaprojector een psalmboekje/bijbeltje neer gelegd. Ik schrok hier best van want mijn ouders hebben mij altijd voorgehouden niets op de bijbel te leggen omdat de bijbel heilig was en hier gebeurde het gewoon in het bijgebouwtje van de kerk waar de ouderling en diakenen bij waren.
waarschijnlijk was 't een psalmboekje, dat is minder erg 8)
Marnix

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:
rekcor schreef:Ik denk dat veel 'onheilig' gebruik van de bijbel voortkomt uit weerstanden/onverschilligheden tegen de inhoud van de bijbel. Maar dit hoeft natuurlijk niet 1-op-1 het geval te zijn.

Bovendien vind ik het wel mooi als de bijbel net zo wordt behandeld als ieder ander gebruiksvoorwerp. Niet vanwege ongeloof of onverschilligheid, maar juist omdat we zo dicht bij de Heere leven dat ons hele leven doordrenkt is van het evangelie. Daarmee bedoel ik ook: psalmen (voor nu :wink:) zingen op de fiets, bidden tijdens de afwas, etc.
Wij gebruiken de Bijbel ook als "gewoon" gebruiksvoorwerp. Net zoals het zingen van christelijke liederen. Geloof moet je hele leven doordrenken en niet slechts enkele facetten.
Mijn jongste dochter wil nu aan tafel ook "vrij' bidden. dat duurt dan soms wel even, maar het is soms mooi om te horen wat zij op haar manier allemaal tegen God verteld. En ja, het gebeurt me regelmatig dat de kinderen luidkeels in de supermarkt zingend aan het evangeliseren zijn :D
Zolang het door de synode goedgekeurde gezangen zijn is dit natuurlijk van harte toe te juichen. :roll:

Hendrikje, heb je je ouders wel eens gevraagd waarom ze daar zo tegen zijn? Het papier is toch niet heilig maar de inhoud?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hendrikje.

waarschijnlijk was 't een psalmboekje, dat is minder erg

O ja?????
Ook een psalmboekj is heiliger dan een gwoon boek!1
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hendrikje. schreef:waarschijnlijk was 't een psalmboekje, dat is minder erg

O ja?????
De inhoud bedoel je, niet het boekje an sich.
Hendrikje.

Marnix, maar op dat papier staat wel een heilig woord!
zou jij een boek of wat anders waar je erg aan gebonden bent onder een diaprojector. Ik neit zouk jammr vinden. en dan leggen wel gwoon een bijbel neer notabene het Woord van God word gewoon als een stuk waardeloos iets daar op de grond gelegd en een diaprojector op gezet
JALP

Bericht door JALP »

Hendrikje. schreef:Marnix, maar op dat papier staat wel een heilig woord!
zou jij een boek of wat anders waar je erg aan gebonden bent onder een diaprojector. Ik neit zouk jammr vinden. en dan leggen wel gwoon een bijbel neer notabene het Woord van God word gewoon als een stuk waardeloos iets daar op de grond gelegd en een diaprojector op gezet
Sorry, papier is papier... Het woord is heilig! Tuurlijk mag je met respect omgaan met Gods Woord, maar om zo krampachtig er mee om te gaan....
judith

Bericht door judith »

als je niks op de bijbel mag leggen...dan doe je dat toch gewoon niet.... :?
Hendrikje.

JALP schreef:
Sorry, papier is papier... Het woord is heilig! Tuurlijk mag je met respect omgaan met Gods Woord, maar om zo krampachtig er mee om te gaan....
Hoe zo is dat krampachtig??? leg is uit??
Hendrikje.

Mister schreef:
Hendrikje. schreef:waarschijnlijk was 't een psalmboekje, dat is minder erg

O ja?????
De inhoud bedoel je, niet het boekje an sich.
Waar bestaat een boekje uit??
Uit inhoud toch. En als er iets op het boekje wordt gelegd wordt erook wat op de inhoud gelegt of neit soms??
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Beste Hendrikje,
Zou je iets meer aandacht aan je spelling en interpunctie kunnen besteden? Dit lijkt bijna SMS-taal.

Groet,
Afgewezen
Plaats reactie