Mag je iets op de Bijbel leggen? (letterlijk)

rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

helma schreef:
Mister schreef:
freek schreef:
Mister schreef:Een vraag die hier mee samenhangt is: mag je in de Bijbel schrijven/onderstrepen?
Waarom niet? 't Schijnt wel een evangelisch trekje te zijn, maar het is erg handig.
Een onschuldig evangelisch trekje dus... :wink:
nou.....dat zegt niet iedereen :!:
Iedereen is ook wat veel ja, maarre...wat zegt die iedereen dan wel?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18743
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

rekcor schreef:
helma schreef:
Mister schreef:
freek schreef: Waarom niet? 't Schijnt wel een evangelisch trekje te zijn, maar het is erg handig.
Een onschuldig evangelisch trekje dus... :wink:
nou.....dat zegt niet iedereen :!:
Iedereen is ook wat veel ja, maarre...wat zegt die iedereen dan wel?

SB lezen :!:
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11432
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Wat zegt de SB hierover dan?
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Bericht door JALP »

freek schreef:
Mister schreef:Een vraag die hier mee samenhangt is: mag je in de Bijbel schrijven/onderstrepen?
Waarom niet? 't Schijnt wel een evangelisch trekje te zijn, maar het is erg handig.
Ik heb een ds. gekend die het zelfs voor de dienst in de kanselbijbel deed. Hij had altijd een potloodje bij zich en dan onderstreepte hij de tekst waarover hij die dienst preekte.

Als ik de bijbel van mijn opa zie, dan zie ik daarin ook behoorlijk wat gestreept. Hij was ook predikant en over de teksten waarover hij preekte, die onderstreepte hij voor zichzelf in zijn bijbel in de studeerkamer. Hij was geen evangelische ds. of voorganger..... Hij was OGG-er. (Misschien zijn ze dan toch niet zo zwaarmoedig als ze doen..... :wink: )
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

rekcor schreef:Ik denk dat veel 'onheilig' gebruik van de bijbel voortkomt uit weerstanden/onverschilligheden tegen de inhoud van de bijbel. Maar dit hoeft natuurlijk niet 1-op-1 het geval te zijn.

Bovendien vind ik het wel mooi als de bijbel net zo wordt behandeld als ieder ander gebruiksvoorwerp. Niet vanwege ongeloof of onverschilligheid, maar juist omdat we zo dicht bij de Heere leven dat ons hele leven doordrenkt is van het evangelie. Daarmee bedoel ik ook: psalmen (voor nu :wink:) zingen op de fiets, bidden tijdens de afwas, etc.
Wij gebruiken de Bijbel ook als "gewoon" gebruiksvoorwerp. Net zoals het zingen van christelijke liederen. Geloof moet je hele leven doordrenken en niet slechts enkele facetten.
Mijn jongste dochter wil nu aan tafel ook "vrij' bidden. dat duurt dan soms wel even, maar het is soms mooi om te horen wat zij op haar manier allemaal tegen God verteld. En ja, het gebeurt me regelmatig dat de kinderen luidkeels in de supermarkt zingend aan het evangeliseren zijn :D
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Bericht door JALP »

Onze ds. zei afgelopen zondag nog: "Mooi he, zo'n mooie bijbel in de kast. Staat zo mooi die bijbel die je van school gekregen heb of bij het huwelijk.
Haal hem er maar uit en lees hem maar kapot. Daarin is die grote Schat te vinden. LAat hem niet staan op de plank, maar GEBRUIK hem!"

Ik denk in dat kader... het boek is niet heilig, het woord wat er in staat is Gods eigen woord en dus heilig!

Tolle lege!
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Mister schreef:Wat zegt de SB hierover dan?
wat jij niet wilt weten.......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Josephyne
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2008, 17:18

Bericht door Josephyne »

De moslims zouden zeggen dat je er niks op mag leggen.
Het is voor hun een heilig boek, de koran.
Het papier is zelfs heilig.
Maar, is dat bij ons ook zo?
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Bericht door MarthaMartha »

JolandaOudshoorn schreef:Wij gebruiken de Bijbel ook als "gewoon" gebruiksvoorwerp. Net zoals het zingen van christelijke liederen. Geloof moet je hele leven doordrenken en niet slechts enkele facetten.
Mijn jongste dochter wil nu aan tafel ook "vrij' bidden. dat duurt dan soms wel even, maar het is soms mooi om te horen wat zij op haar manier allemaal tegen God verteld. En ja, het gebeurt me regelmatig dat de kinderen luidkeels in de supermarkt zingend aan het evangeliseren zijn :D
Hi, doet me denken aan het jongste kind van Helma, daar was ik vorige week mee in de winkel en die zong luiskeels: "glorie aan God" Prachtig!!!
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Josephyne schreef:De moslims zouden zeggen dat je er niks op mag leggen.
Het is voor hun een heilig boek, de koran.
Het papier is zelfs heilig.
Maar, is dat bij ons ook zo?
De koran is volgens moslims uit de hemel komen vallen. De Bijbel is een boek geschreven door mensen, geinspireerd door de Heilige Geest. De inhoud van de bijbel is dus heilig, het papier e.d. niet.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

soms ligt er wel eens een tang of een paar pennen op..........

het gaat om de inhoud, het Woord.......het boek zélf is een dood ding........maar wat er in staat te lezen lééft.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Genade door recht
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 jun 2007, 22:55

Bericht door Genade door recht »

[quote="Tiberius"]Ds. L.G.C. Ledeboer was heilig verontwaardigd als er zelfs maar een blaadje op de Bijbel lag.
Waarschijnlijk komt het bij hem vandaan.[/quote]



Wist het niet van Ledeboer, maar zelf doe ik het (inderdaad vrij bewust) bijna nooit.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Waar ik benieuwd naar ben wat strenge moslims (of strenge refo's :wink:) vinden van digitale versies van de heilige boeken. Zijn de bewuste bits en bytes ook heilig?

Dan zou je tot de (toch wel) verregaande conclusie moeten komen dat je je harde schijf niet meer mag defragmenteren, aangezien gods woord/Gods woord dan in stukken wordt gereten.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Bericht door MarthaMartha »

rekcor schreef:Waar ik benieuwd naar ben wat strenge moslims (of strenge refo's :wink:) vinden van digitale versies van de heilige boeken. Zijn de bewuste bits en bytes ook heilig?

Dan zou je tot de (toch wel) verregaande conclusie moeten komen dat je je harde schijf niet meer mag defragmenteren, aangezien gods woord/Gods woord dan in stukken wordt gereten.
nou moe :roll: :roll: :roll:
Gebruikersavatar
jmpavo
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 mei 2005, 07:28

Bericht door jmpavo »

Josephyne schreef:De moslims zouden zeggen dat je er niks op mag leggen.
Het is voor hun een heilig boek, de koran.
Het papier is zelfs heilig.
Maar, is dat bij ons ook zo?
Het christendom kent geen heilige voorwerpen, wel heilige waarheden. Als gezegd wordt dat de Bijbel een heilig boek is, dan is de bundel papier met kaft eromheen, waarop 'Bijbel' staat, niet heilig, maar de inhoud ervan is heilig.

Wie denkt dat je niets op de Bijbel mag leggen, omdat dit een heilig boek is, is eerder rooms dan protestants. Maar het punt is, dat het gewoon papier is dat van een normale boom afkomstig is, die misschien wel door een ongelovige is gekapt, etc., papier dat bij een drukker is gedrukt, vastgehouden wordt door gelovige en ongelovige mensen. Kortom: er is niets heiligs aan het boekwerk, want het wordt nooit gewijd.

Maar de inhoud: díe is heilig. En voor de inhoud van dat boek moeten we buigen, niet voor het boek.
~~ "Read the Bible for application, not merely for information" ~~ (Donald S. Whitney)

~~ Heb je opmerkingen bij / kritiek op / vragen over de HSV, geef ze door op: http://www.herzienestatenvertaling.nl/contact.htm ~~
Plaats reactie