O.G.G. in Ned. laat 2 personen toe

Gesloten
Reformer

O.G.G. in Ned. laat 2 personen toe

Bericht door Reformer »

Vandaag heeft de commissie van onderzoek (oftewel curatorium) van de OGG in Ned. 2 personen toegelaten om te gaan proponeren (oftewel kandidaten die in de gemeenten voor mogen gaan) Dit betreffen 2 'oudere' personen, waarvan de één of zijn 60e tot predikant kan worden bevestigd, volgens de oud gereformeerde structuren.

Wat vinden jullie:

- van de wijze van toelaten binnen (o.a.) de OGG in Ned.?
- de leeftijd waarop men toegelaten wordt?
- het gebrek aan opleiding (over een maand of 2 a 3 staat men op de kansel)?
Rens

Bericht door Rens »

ik denk dat alleen mensen vanuit die kerk hier iets zinnigs over kunnen zeggen..................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Reformer

Bericht door Reformer »

Rens schreef:ik denk dat alleen mensen vanuit die kerk hier iets zinnigs over kunnen zeggen..................
ik ben zelf in de OGG opgegroeid
henriët

Bericht door henriët »

hier is al een topic van.........
jvdg

Bericht door jvdg »

Rens schreef:ik denk dat alleen mensen vanuit die kerk hier iets zinnigs over kunnen zeggen..................
Mee eens, maar laat de boodschap van Het Evangelie de norm zijn.
albion

Re: O.G.G. in Ned. laat 2 personen toe

Bericht door albion »

Reformer schreef:Vandaag heeft de commissie van onderzoek (oftewel curatorium) van de OGG in Ned. 2 personen toegelaten om te gaan proponeren (oftewel kandidaten die in de gemeenten voor mogen gaan) Dit betreffen 2 'oudere' personen, waarvan de één of zijn 60e tot predikant kan worden bevestigd, volgens de oud gereformeerde structuren.
Wat vinden jullie:

Hoe gaat dat dan bij de andere kerken? Het toelaten van iemand? Moet hij/zij eerst een studie theologie achter de rug hebben voordat ze worden toegelaten? Hoe weet men dan dat ze een roeping hebben?

Ik wil dit even vergelijken met lesgeven op het voortgezet onderwijs:

Wegens gebrek aan leraren staan sommige leraren en leraressen voor de klas met alleen hun ervaring. Ze moeten hun diploma in de avonduren gaan behalen. Ze studeren en geven les, terwijl ze er ook niet voor opgeleid zijn.
Het duurt ongeveer 4 jaar voordat ze hun diploma hebben.

Meestal hebben de ouderen een voorsprong op de jeugd. Maar volgens mij maakt leeftijd niet uit. Er zijn jongeren die niets zinnigs weten te zeggen en omgekeerd ook.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Reformer

Bericht door Reformer »

albion schreef:
Reformer schreef:Vandaag heeft de commissie van onderzoek (oftewel curatorium) van de OGG in Ned. 2 personen toegelaten om te gaan proponeren (oftewel kandidaten die in de gemeenten voor mogen gaan) Dit betreffen 2 'oudere' personen, waarvan de één of zijn 60e tot predikant kan worden bevestigd, volgens de oud gereformeerde structuren.
Wat vinden jullie:

Hoe gaat dat dan bij de andere kerken? Het toelaten van iemand? Moet hij/zij eerst een studie theologie achter de rug hebben voordat ze worden toegelaten? Hoe weet men dan dat ze een roeping hebben?

Ik wil dit even vergelijken met lesgeven op het voortgezet onderwijs:

Wegens gebrek aan leraren staan sommige leraren en leraressen voor de klas met alleen hun ervaring. Ze moeten hun diploma in de avonduren gaan behalen. Ze studeren en geven les, terwijl ze er ook niet voor opgeleid zijn.
Het duurt ongeveer 4 jaar voordat ze hun diploma hebben.

Meestal hebben de ouderen een voorsprong op de jeugd. Maar volgens mij maakt leeftijd niet uit. Er zijn jongeren die niets zinnigs weten te zeggen en omgekeerd ook.
In de GG en GG in Ned. gaat het op dezelfde wijze. Een persoon die zich daar meld zal moeten getuigen van zijn bekering en roeping. Dat wat een persoon vertelt wordt door het curatorium 'gewogen' en dan wordt beoordeeld of datgene wat iemand vertelt waar is. Maar hoe kunnen mensen oordelen over mensen?? Binnen de HHK (en ook andere kerkverbanden) is een theologische opleiding een vereiste en daarnaast vinden er gedurende de opleiding gesprekken plaats, alleen wordt datgene alleen uiterlijk (is leer en leven overeenkomstig de belijdenis van de kerk) beoordeeld en wordt hier geen inhoudelijk oordeel aan verbonden, dat ligt tussen God en de betreffende kandidaat zelf.

Je voorbeeld van het onderwijs vind ik niet helemaal hetzelfde, maar diegenen moeten dan wel een opleiding volgen!
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Reformer schreef:In de GG en GG in Ned. gaat het op dezelfde wijze. (...) Maar hoe kunnen mensen oordelen over mensen??
Dat kunnen ze niet alleen, maar wel met hulp van God!
Jongere

Bericht door Jongere »

Dit wordt een beetje verwarrend. Hier verder.
Gesloten