Oud Geref. Gem. laten twee studenten toe

Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Reformer schreef:
Wilhelm schreef:Fijn voor de OGG !
Zeker na alle ontwikkelingen van verleden jaar.
Wat zou het groot zijn als de nieuwe studenten in de lijn mogen preken van de oudvaders die nog veel in de OGG gelezen worden.
Dat zou zeker een goede zaak zijn als ze mogen preken in de lijn van de oudvaders. Maar die oudvaders hebben ook allen een theologische opleiding doorlopen voordat ze het Woord verkondigden. Dus mijn vraag, hoe moeten (menselijker wijs gesproken) deze mensen die lijn verkondigen zonder zo'n zelfde opleiding?
Eens, persoonlijk ben ik ook absoluut voor een gedegen opleiding, die m.i. niet universitair van aard behoeft te zijn.

Anderzijds wil de Heere wel degelijk in bepaalde gevallen op een bijzondere wijze mannen afzonderen tot Zijn dienst.
Ook in het verleden van de Vaderlandse kerk is er ruimte geweest om tot het ambt bevestigd te worden op basis van singuliere gaven.

In Gods Woord zien we dat ongeletterde vissers vanuit hun beroep direct geroepen werden tot verkondiging van het Evangelie.
In het oude testament is dat ook bekend van de agrariër Amos.
Maar dit neemt niet weg dat de gewone weg tot het ambt naast de roeping ook een weg van studie behoort te zijn. (bv Paulus of de profeten aan de profetenscholen)
De Heere werkt middelijk ook in dit opzicht, en we mogen het niet alleen verwachten van het bijzondere.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

memento schreef:
De Heere geeft het zijn knechten in de opening van hun mond.
De Heere geeft Zijn knechten nooit iets in de mond, wat ook niet al in hun hoofd zit. Een studie is er voor om te zorgen dat er genoeg in het hoofd zit, zodat de Heere wat heeft om te gebruiken...
En memento wat zeg je dan van Jeremia die wist ook zelf niet te
spreken:
Toen zeide ik: Ach, Heere HEERE! zie, ik kan niet spreken, want ik ben jong.

7 Maar de HEERE zeide tot mij: Zeg niet: Ik ben jong; want overal, waarhenen Ik u zenden zal, zult gij gaan, en alles, wat Ik u gebieden zal, zult gij spreken :!:

Zou die HEERE dan het zijn knechten niet geven :?:
Die het biddend van Hem verwachten :!:
caprice

Bericht door caprice »

Wat ben ik hier onuitsprekelijk blij mee!
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Reformer

Bericht door Reformer »

Klaas-Jan schreef:
Reformer schreef:
Wilhelm schreef:Fijn voor de OGG !
Zeker na alle ontwikkelingen van verleden jaar.
Wat zou het groot zijn als de nieuwe studenten in de lijn mogen preken van de oudvaders die nog veel in de OGG gelezen worden.
Dat zou zeker een goede zaak zijn als ze mogen preken in de lijn van de oudvaders. Maar die oudvaders hebben ook allen een theologische opleiding doorlopen voordat ze het Woord verkondigden. Dus mijn vraag, hoe moeten (menselijker wijs gesproken) deze mensen die lijn verkondigen zonder zo'n zelfde opleiding?
Niet te veel kritiek, Reformer! Ik heb groot respect voor predikanten in de OGG! Ze preken soms beter dan anderen, die een enorme opleiding achter de rug hebben.

Ik ben zeker voor een goede opleiding, maar laat het nu daar niet van afhangen!
Ik zeg niet dat ik geen respect heb voor predikanten uit de OGG! Ik zou niet graag met ze willen ruilen, vanwege het enorm vele werk alleen al. Al ben ik in een enkeling wel diep teleurgesteld, maar dat betreft iets persoonlijks.
refo

Bericht door refo »

Laten we maar eens afwachten wat ze te vertellen hebben. Echte roeping blijkt vanzelf. Dan pas kunnen we blij zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Joortje

Bericht door Joortje »

Ondanks dat veel mensen er moeite mee hebben dat de predikanten weinig opleiding krijgen, ben ik heel dankbaar dat de Heere ons kerkgenootschap toch nog twee nieuwe knechten heeft gegeven, ondanks de vele fouten die door mensen gemaakt worden.

Ik hoop en bid dat ze tot zegen mogen zijn voor ons kerkverband en mij persoonlijk.
henriët

Bericht door henriët »

Joortje schreef:Ondanks dat veel mensen er moeite mee hebben dat de predikanten weinig opleiding krijgen, ben ik heel dankbaar dat de Heere ons kerkgenootschap toch nog twee nieuwe knechten heeft gegeven, ondanks de vele fouten die door mensen gemaakt worden.

Ik hoop en bid dat ze tot zegen mogen zijn voor ons kerkverband en mij persoonlijk.
dat is ook zo joorjte....
Oude-Waarheid

Joortje schreef:Ondanks dat veel mensen er moeite mee hebben dat de predikanten weinig opleiding krijgen, ben ik heel dankbaar dat de Heere ons kerkgenootschap toch nog twee nieuwe knechten heeft gegeven, ondanks de vele fouten die door mensen gemaakt worden.

Ja hoor Joortje daar ben ik het van harte mee eens.
En hoop voor jou dat je verwachting uit mag komen.
Andere predikanten met een opleiding hebben het vaak wel in
het hoofd maar het zou beter in hun hart kunnen zitten.
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Oude-Waarheid schreef:

Ja hoor Joortje daar ben ik het van harte mee eens.
En hoop voor jou dat je verwachting uit mag komen.
Andere predikanten met een opleiding hebben het vaak wel in
Dat bedoelde ik te zeggen...
Josephus

Bericht door Josephus »

Oude-Waarheid schreef:Andere predikanten met een opleiding hebben het vaak wel in
Waarom zou je die twee aspecten tegen elkaar uitspelen? Het is niet of/of maar en/en. Kennis (hoofd) en ervaring (hart) zijn beide essentieel als je een goede predikant wilt zijn. Als je een van beide weghaalt, komt de boel scheef te hangen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Josephus schreef:
Oude-Waarheid schreef:Andere predikanten met een opleiding hebben het vaak wel in
Waarom zou je die twee aspecten tegen elkaar uitspelen? Het is niet of/of maar en/en. Kennis (hoofd) en ervaring (hart) zijn beide essentieel als je een goede predikant wilt zijn. Als je een van beide weghaalt, komt de boel scheef te hangen.
Dat is ook niet mijn intentie en dat van anderen...

Het mooiste is natuurlijk dat predikanten het goed in hun hoofd en goed in hun hart hebben zitten...

Maar als ik moet kiezen tussen iemand die het goed in het hoofd heeft en niet goed in het hart (wat overduidelijk in de preek naar voren komt, omdat er geen bevinding in doorklinkt, dat merk je echt) of iemand die het bevindelijk heeft geleerd, maar niet zo goed kan uitleggen, dan ga ik toch echt voor het laatste... Dat begrijp je toch wel? Dat bedoelde ik te zeggen...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Je schetst een beeld alsof het één het ander zou uitsluiten.
En dat is een stereotiep beeld dat ik vaker tegen kom in bepaalde kringen.
Jammer, jammer!
Want het is onzin.
Oude-Waarheid

Hendrikus schreef:
Je schetst een beeld alsof het één het ander zou uitsluiten.
En dat is een stereotiep beeld dat ik vaker tegen kom in bepaalde kringen.
Jammer, jammer!
Want het is onzin.
Jammer dat mijn antwoord zo uit zijn verband gerukt is.
Kijk eens hoe het er in zijn verband staat wat ik Joortje toewenste
en dat van ganser harte ook al ben ik niet OGG.
En hoop dan ook dat de HEERE het met Zijn Zegen mag achtervolgen :!:
memento

Bericht door memento »

Oude-Waarheid schreef:
memento schreef:
De Heere geeft het zijn knechten in de opening van hun mond.
De Heere geeft Zijn knechten nooit iets in de mond, wat ook niet al in hun hoofd zit. Een studie is er voor om te zorgen dat er genoeg in het hoofd zit, zodat de Heere wat heeft om te gebruiken...
En memento wat zeg je dan van Jeremia die wist ook zelf niet te
spreken:
Toen zeide ik: Ach, Heere HEERE! zie, ik kan niet spreken, want ik ben jong.

7 Maar de HEERE zeide tot mij: Zeg niet: Ik ben jong; want overal, waarhenen Ik u zenden zal, zult gij gaan, en alles, wat Ik u gebieden zal, zult gij spreken :!:

Zou die HEERE dan het zijn knechten niet geven :?:
Die het biddend van Hem verwachten :!:
De visie dat God het zonder gedegen opleiding is puur dopers. De Reformatie heeft dit ten strengste bestreden. Zie bv de Dordtse Synode (dezelfde van de Dordtse Leerregels!) die een universitaire opleiding verplicht stelde. Wie zo'n opleiding overbodig vindt, gaat hiermee dus lijnrecht tegen de leer onzer vaderen in!

Het verschil met de profeten en apostelen, is dat zij openbaring van de Geest Gods kregen. Een prediker nu krijgt geen openbaringen meer, die moet het doen met het geschreven woord. De openbaring is immers voltooid, zo belijden wij. Het is dus zaak dat de prediker Gods woord goed kan uitleggen, waarvoor kennis over de tijd waarin het geschreven is, en de cultuur en gewoonten in die tijd, kennis vd grondtalen, exegetische kennis, homiletische kennis, filosofische kennis, dogmatische kennis, etc onmisbaar is. Dat voorkomt rare en onstichtelijke exegeses, zoals een predikant die beweert dat het wonder van Kana een dubbel wonder is: Niet alleen werd water in wijn veranderd, ook wat het een vat 'met reten', met gaten erin.

Neemt niet weg dat ik blij ben voor de OGG dat ze weer wat predikanten erbij krijgen, het is hard nodig...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wat een moeilijke weg voor dhr. Van Veen!
Ik wens hem en zijn broeder Gods nabijheid toe.
Gesloten