TV en DVD bezit

Heeft uw gezin TV of DVD, of beide?

Wij hebben geen TV, en ook geen speelfilms op DVD
31
35%
Wij hebben geen TV, maar wel speelfilms op DVD
27
31%
Wij hebben wel TV, maar geen speelfilms op DVD
8
9%
Wij hebben allebei
22
25%
 
Totaal aantal stemmen: 88

Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Bericht door BJD »

Al die argumenten zijn achterhaald met de komst van internet.. ja, ook internet met een filter.
Vincent schreef:
cosmo schreef:
Vincent schreef:
Maar ik denk wel dat ds. Meeuse gelijk heeft. Het is toch de hele TV-cultuur die je in huis haalt, hoe kan je dat nou willen als christen. Je haalt al snel het totaalpakket binnen.
Wat versta je onder tv-cultuur? En wat is het totaalpakket?

Cultuur=de sfeer en gewoonten van een land. Dus concreet: de kennis die mensen hebben over popmusici, tv-programma's, sport, bepaald soort humor, levensinstelling, kleding, politieke meningsvorming etc. etc..

Het is m.i. onterecht dat mensen die niet tegen TV zijn, nogal eens zeggen: "ja, maar we kijken niet zo vaak en dan alleen naar programma's die niet verkeerd zijn". Maar wat is: "...niet verkeerd..."? Want de hele sfeer en cultuur krijg je vaak (niet altijd) wel degelijk mee. De TV bepaalt voor een groot deel de meningsvorming en gedragingen, wat totaal anders is dan bij het internet, waar een grote mate is van keuzevrijheid in wat men ziet en hoeveel. Dat bedoel ik dus met totaalpakket: het is niet zo makkelijk om bij een TV te zeggen: we pikken er alleen de goede dingen uit. Natuurlijk kan een TV in principe dienen voor alleen het natuurprogramma dat je dolgraag wilt zien; ik zie ook niet in wat daar mis mee is. In de praktijk werkt dat echter vaak niet zo, zeker niet in een gezin met kinderen.

Mijn opa zegt altijd: als Hitler de TV had gehad, zou hij nog veel machtiger zijn geweest. Ik denk dat hij daar gelijk in heeft, als we zien hoe de opinies gevormd worden. Al past de TV nog beter bij een tijdperk waarin alleen ruimte is voor de absolute opvatting dat er geen absolute opvattingen zijn.

In de bijbel staat indirect al voorspeld dat de TV zal komen en wordt ook aangegeven dat deze een hulpmiddel zal zijn bij de opinievorming van de mensheid rond de christelijke getuigen (Openb. 11:9).

Dat neemt niet weg dat ik vind dat eenieder vrij gelaten moet worden in zijn/haar keuze. Al mag er vanuit de preken wel tegen gewaarschuwd worden (wat in mijn kerk onvoldoende gebeurt).
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Ik heb vandaag het boek van ds. Meeuse doorgebladerd. Het valt me op dat hij geen aandacht besteed heeft aan de visie van de puriteinen en de Anglo-Amerikaanse visie in het algemeen. En gezien de opmerking in een ander topic enkele weken terug over het toneelbezoek van John Knox, is dat misschien niet verwonderlijk? Weet iemand hoe er in deze kringen gedacht werd over toneel e.d.?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

freek schreef:Ik heb vandaag het boek van ds. Meeuse doorgebladerd. Het valt me op dat hij geen aandacht besteed heeft aan de visie van de puriteinen en de Anglo-Amerikaanse visie in het algemeen.
Er is geen apart hoofdstuk aan gewijd, nee. Daarin heb je gelijk. In de namenindex vind ik echter onder andere: Bullinger (grote invloed op het puritanimse), Amesius (een 'nederlandse puritein'), Bunyan, Durham en William Prynne (zes verwijzingen) een engelse jurist en puritein.

Gezien de stellingen van SSNR, is het m.i. ook niet geheel nodig om nog eens apart de puriteinse werken door te nemen, daar er een grote wederzijdse beinvloeding bestond. De behandelde Nadere Reformatoren zullen daar dus wel representatief voor zijn (Wittewrongel bijvoorbeeld heeft gebruik gemaakt van een boek van Prynne), en Voetius citeerde alles wat los en vast zat: rooms, kerkvaders, reformatoren, puriteinen en anderen.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Herman schreef:
freek schreef:Ik heb vandaag het boek van ds. Meeuse doorgebladerd. Het valt me op dat hij geen aandacht besteed heeft aan de visie van de puriteinen en de Anglo-Amerikaanse visie in het algemeen.
Er is geen apart hoofdstuk aan gewijd, nee. Daarin heb je gelijk. In de namenindex vind ik echter onder andere: Bullinger (grote invloed op het puritanimse), Amesius (een 'nederlandse puritein'), Bunyan, Durham en William Prynne (zes verwijzingen) een engelse jurist en puritein.

Gezien de stellingen van SSNR, is het m.i. ook niet geheel nodig om nog eens apart de puriteinse werken door te nemen, daar er een grote wederzijdse beinvloeding bestond. De behandelde Nadere Reformatoren zullen daar dus wel representatief voor zijn (Wittewrongel bijvoorbeeld heeft gebruik gemaakt van een boek van Prynne), en Voetius citeerde alles wat los en vast zat: rooms, kerkvaders, reformatoren, puriteinen en anderen.
Oke, ik heb idd niet in de namenindex gekeken. Maar ik vind het toch een gemis. Impliciet veronderstellen dat NR en puritanisme op dit punt dus wel gelijk gedacht zullen hebben, vind ik naief. Reformatie en Nadere Reformatie houden ook een nauw verband met elkaar, toch worden beide stromingen behandeld in het boek van Meeuse.
xgnoom
Berichten: 119
Lid geworden op: 26 mei 2003, 14:56

Bericht door xgnoom »

Ander schreef:.... films als Titanic en Schindlers List terwijl ze, (ik heb alleen de 1e gezien) op basis van bijbelse argumenten volstrekt verwerpelijk zijn.
Heb net de film Schindler's List gezien. Mag ik aannemen dat je het uitmoorden van Joden verbloemen wel bijbels aacceptabel vindt? Wat heb jij een d o m standpunt zeg.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

xgnoom schreef:
Ander schreef:.... films als Titanic en Schindlers List terwijl ze, (ik heb alleen de 1e gezien) op basis van bijbelse argumenten volstrekt verwerpelijk zijn.
Heb net de film Schindler's List gezien. Mag ik aannemen dat je het uitmoorden van Joden verbloemen wel bijbels aacceptabel vindt? Wat heb jij een d o m standpunt zeg.
:| Verbloemen of uitbeelden is wel iets anders, meneer de gnoom.
xgnoom
Berichten: 119
Lid geworden op: 26 mei 2003, 14:56

Bericht door xgnoom »

Jongere schreef: :| Verbloemen of uitbeelden is wel iets anders, meneer de gnoom.
De bedoeling was om het tegenovergestelde te benoemen :wink:

De film is in dit geval het medium om een boodschap uit te dragen. Als je de film an sich afkeurt accepteer je kennelijk ook dat de boodschap niet uitgedragen wordt.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

ik heb géén tv, ik mis 'm ook niet.......maar af en toe zoek ik een programma op via http://www.uitzendinggemist.nl bijvoorbeeld "tussen kunst en kitsch" of "per seconde wijzer". Ook wel met regelmaat "Nederland zingt"

daarnaast heb ik enkele dvd's, snel geteld 2 dvd-boxen, and that's it...."the lord of the rings-trylogie" (6 dvd's) en "World War II" (10 dvd's)

ik heb genoeg leeswerk om me niet te vervelen......

en tja, natuurlijk dat verfoeide RF............ :mrgreen:
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Wij hebben thuis wle een TV (hebben er alleen nederland 1 & 2, verder geen nederlandsse zenders, discovery channel, animal planet. BBC 1 en 2 en wat andere zenders, wel geselecteerd).

Maar hier mischien een aardige link:
M.G de Koning - Christelijke visie op de televisie
http://www.oudesporen.nl/Download/OS1023.pdf
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Gisteren een stuk van het 4e pianoconcert (Beethoven) uitgevoerd door een fenomenale pianist + Raido Kamerorkest gezien. Dan mis je toch wat als je geen televisie hebt :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Marnix schreef:Gisteren een stuk van het 4e pianoconcert (Beethoven) uitgevoerd door een fenomenale pianist + Raido Kamerorkest gezien. Dan mis je toch wat als je geen televisie hebt :D
Zaterdag live een geweldig concert in De Doelen gehoord. Had ik geen tv voor nodig. :D
Ik had nog nooit van die violist gehoord, maar hij was bijzonder goed!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Jongere schreef:Zaterdag live een geweldig concert in De Doelen gehoord. Had ik geen tv voor nodig. :D
Ik had nog nooit van die violist gehoord, maar hij was bijzonder goed!
Aansprekend programma ook. Da's dan weer het voordeel van de grote stad :wink:
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Hendrikus schreef:
Jongere schreef:Zaterdag live een geweldig concert in De Doelen gehoord. Had ik geen tv voor nodig. :D
Ik had nog nooit van die violist gehoord, maar hij was bijzonder goed!
Aansprekend programma ook. Da's dan weer het voordeel van de grote stad :wink:
Ja, vooral die schilderijententoonstelling is altijd een erg mooie 'uitsmijter'. Wel een specialiteit van het RPhO natuurlijk. Hoewel ik Debussy ook wel erg mooi vond (kende ik niet).

Over dat eerste stuk een tip -> ga naar de website van het RPhO en bestel de dvd voor maar €15. Één van de leukste dvd's in mijn bezit: heel erg leerzaam, ontzettend veel info en erg mooie muziek. Allerlei interviews met de muzikanten en dirigenten (o.a. Gergiev) die vertellen over hun baan, hun favoriete muziek en hun instrument. Ook heel veel info over het muziekstuk. Op de andere dvd (Je krijgt er twee: 'de uitnodiging' en 'het concert') staat het hele concert op heel veel verschillende manieren: de pianouitvoering, slagwerkuitvoering, jazzuitvoering en natuurlijk de orkestuitvoering (in verschillende versies: vanuit de zaal, op de muzikanten of alleen de dirigent). Het is eigenlijk een lesmethode, maar voor 15 euro ontzettend de moeite waard.
Tot zover de reclame.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Dit weekend de film "Das leben der anderen" gezien. Schitterende film zonder geweld, twee ietwat seksueel getinte scenes maar zonder dat er ook maar iets erotisch aan is, de scenes zijn eerder schrijnend vanwege de situatie. De film heeft in 2007 een oscar gewonnen voor beste buitenlandse film. Wie een keer een mooie film met een erg goed verhaal wil zien die (volgens mij) door de beugel kan, dit is een echte aanrader.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie