'Mannen gelijk Issaschar'

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Bericht door Wilma van den Berg »

Al valt het bericht ergens anders onder, toch even hier een plaatsje.....


Een dringende behoefte aan mannen als van Issaschar
15-01-2008 09:20 | Kerkredactie

Van Dijk
foto 1 van 4

Prof. Den Hertog
foto 2 van 4

Van der Zwaag
foto 3 van 4

Ds. Visscher
foto 4 van 4
DEN HAAG - „Er is behoefte aan mensen die op visionaire wijze onze tijd kunnen duiden en in staat zijn een weg te wijzen voor onze jongeren en onze samenleving.” Het voorstel van dr. H. Klink in het blad Ecclesia is daarom het overdenken waard, zegt mr. D. J. H. van Dijk in een reactie. Tegelijkertijd geeft het hem een „gevoel van scepsis.”

In het orgaan van de Stichting Vrienden van Dr. H. F. Kohlbrugge pleitte dr. Klink, hervormd predikant te Hoornaar, vorige week voor het ontstaan van een vriendenkring van theologen en predikanten (en juristen) die zich, à la het Réveil in de negentiende eeuw, gaan mengen in „de strijd der geesten nú.”

In De Wachter Sions, het weekblad van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, wees L. M. P. Scholten er vorig jaar zomer eveneens op dat „wij in onze tijd dringend behoefte hebben aan mannen als de kinderen van Issaschar”, die „ervaren waren in het verstand van de tijden, om te weten wat Israël doen moest” (1 Kronieken 12:32).

Scholten constateerde echter dat we „de natuurlijke neiging” hebben om de „verandering van de tijd” van ons weg te schuiven en „ons terug te trekken in de beslotenheid van ons eigen huis, eigen school, eigen kerk. (...) Maar we komen er telkens met schade achter dat struisvogelpolitiek niet helpt.”

Genadegave
Het overdenken waard, noemt mr. Van Dijk de oproep van dr. Klink. Van Dijk is beleidsmedewerker van de SGP-fractie in de Tweede Kamer en voorzitter van de Groen van Prinstererkring die van hieruit -al ruim elf jaar- wordt georganiseerd. Maar, tekent hij aan, „de bekwaamheid om op visionaire wijze onze tijd te duiden is een genadegave van God. Dat is niet iets wat wij kunnen maken. Groen van Prinsterer, maar ook iemand als dr. W. Aalders, had de gave om zo’n correctie op de tijd te bieden.”

Van Dijk merkt verder op dat we ons wel moeten realiseren dat we in een „totaal andere context” leven dan de Réveilkring. „De bevolkingssamenstelling en de geestelijke bagage van de huidige Nederlander zijn nauwelijks vergelijkbaar met die in de negentiende eeuw.”

Het voorstel van dr. Klink roept bij de SGP-beleidsmedewerker ook „een gevoel van scepsis” op. „Er vindt al zo veel bezinning plaats. Is veel bezinning geen schaamlap voor onze verlegenheid en innerlijke leegte? Laat iedereen op zijn plaats concreet ambassadeur van Christus zijn.”

Van Dijk betwijfelt daarom ook „of het wel aanbeveling verdient dat predikanten, zoals dr. Klink voorstelt, hun primaire taak deels verruilen voor werk in een bezinningsgroep. Dan spannen we het paard achter de wagen. De crisis in ons land is een geestelijke. De uitweg ligt in een radicale, niet vrijblijvende prediking van Gods Woord. Tegen de revolutie het Evangelie!”

Academisch netwerk
„Het voorstel van dr. Klink”, zegt prof. dr. G. C. den Hertog, „is me in die zin heel sympathiek dat ook ik vind dat het hoog tijd is dat we als christenen goed weten wat er speelt, en dit kritisch doordenken. We kunnen te defensief, te afwachtend zijn.”

„Maar” vervolgt de christelijke gereformeerde hoogleraar, „met dat ik dit zeg, denk ik: Gebeurt er al niet het een en ander? Natuurlijk, er verschijnt altijd te weinig. Maar er zijn toch wel degelijk mensen die vanuit christelijk perspectief de huidige tijd doordenken? Neem een blad als Wapenveld, of Theologia Reformata, iemand als ds. C. Blenk, Govert Buijs, mijn collega Ad de Bruijne uit Kampen, Roel Kuijper, de kringen rond de Stichting voor Reformatorische Wijsbegeerte. Maar misschien zitten we nog te veel in onze eigen hokjes en zouden we elkaar meer moeten zien.”

Hoe zou dat kunnen? „Dat zou ik niet zomaar durven zeggen. Maar een thema als de islam, daarover bestaat heel wat verschil van mening. Het zou goed zijn om daarover eens fundamenteel met elkaar door te praten. Overigens heeft een tijdlang het Christelijk Academisch Netwerk (CAN) gefunctioneerd. Recentelijk is dat op een laag pitje gezet. Ik betreur dat zeer.”

Gescheidenheid
Kerkhistoricus W. van der Zwaag, auteur van meerdere studies rond Réveil en Afscheiding, zegt een bezinningsgroep zoals dr. Klink deze voor ogen staat, toe te juichen. „Maar de kerkelijke gescheidenheid zal hier geen goed aan doen.”

Van der Zwaag wijst op zijn vorig jaar verschenen boek ”Reveil en afscheiding. Negentiende-eeuwse kerkhistorie met bijzondere actualiteit”. „In het Woord vooraf geef ik rekenschap van mijn visie op deze thematiek. Een reveil, een herleving is altijd noodzakelijk. In dit verband: Afscheiding en Réveil worden vaak als tegenstellingen gezien. Ik zie de Afscheiding van 1834 in het verlengde van het Réveil liggen. Beide stonden een kerkreformatie voor, waarbij het Réveil meer nadruk legde op het theocratisch appel, op een hervorming van staat en maatschappij; Groen van Prinsterer. Maar eigenlijk zou dit laatste ook binnen de afgescheiden kerken -ontstaan tussen 1834 tot 2004- moeten leven. Dat is denk ik ook de bedoeling van dr. Klink: gezamenlijke bezinning op actuele zaken. En daarvoor heb ik veel sympathie; al weet ik niet of hij veel respons krijgt.”

Augustinus
Met dr. Klink noemt ds. W. Visscher de islam een „ernstig gevaar voor onze westerse samenleving en onze vrijheden.” Maar, zegt de predikant van de gereformeerde gemeente te Amersfoort, „de grootste bedreiging lijkt mij de innerlijke en morele verzwakking van Europa. De secularisatie en het seculiere meerderheidsdenken vormen het kernprobleem van ons land en onze cultuur. Daarover kunnen de SGP en de ChristenUnie inmiddels wel meepraten.”

Bezinning op de gevolgen hiervan lijkt de predikant „broodnodig. Laten we bidden om een hernieuwd reveil in de westerse wereld. Wat dit betreft zou ik de oproep van dr. Klink graag willen steunen.”

Maar, zegt ds. Visscher, „of we werkelijk nog in staat zijn om op het niveau van Groen van Prinsterer en anderen een analyse en een getuigenis te geven, zal de vraag zijn. Is daarvoor het verval niet te ver voortgeschreden? Zitten we daarvoor niet te veel opgepakt in onze eigen zuilen? Zijn we daarvoor, in weerwil van alle mogelijke rechtzinnigheid, niet te veel moderne, welvaartsvaste mensen geworden? Hebben we daarvoor niet te veel de Stad Gods uit het oog verloren? Was het niet dr. W. Aalders die erop wees dat onze tijd helaas iemand als Augustinus, die te midden van de ontreddering in 410 wees op het Jeruzalem dat boven is, moet ontberen?”
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Bericht door Wilhelm »

Positieve reacties in het artikel.
Deze uitspraak van SGPer van Dijk vond ik heel kernachtig weergegeven :
mr. D. J. H. van Dijk schreef:De crisis in ons land is een geestelijke. De uitweg ligt in een radicale, niet vrijblijvende prediking van Gods Woord. Tegen de revolutie het Evangelie!”
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

-------------------
Het bericht lijkt me interessant genoeg even een apart topic voor aan te maken. Daarom maar even uit het andere onderwerp geplitst.

Herman
Moderator
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Bericht door Wilma van den Berg »

Herman schreef:-------------------
Het bericht lijkt me interessant genoeg even een apart topic voor aan te maken. Daarom maar even uit het andere onderwerp geplitst.

Herman
Moderator
Prima Herman, bedankt voor je hulp :D
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Over kinderen van Issachar gesproken, helaas in het engels:

http://sb.rfpa.org/index.cfm?mode=narro ... t_search=0
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie