KERK EN/OF WERELD??

Plaats reactie
kridje
Contacteer:

KERK EN/OF WERELD??

Bericht door kridje »

Kunnen jullie ook het verschijnsel dat kerkmensen makkelijk een overstap maken die eerst als verkeerd werd gezien? Hierbij bedoel ik TV bezit, vrouwen broek dragen, enz. Het gaat mij er niet om dat we over deze dingen gaan discusseren maar over hoe dat komt.

Ik probeer het duidelijk te maken met een voorbeeld. Enkele jaren geleden zijn door mensen bij ons uit de kerk de onkerkelijke buren uitgenodigd voor een kerstzangavond. Tijdens deze avond merkte vader en moeder van dit gezin dat het heil in de kerk te vinden is. Men heeft belijdenis gedaan en daarna zijn de drie kinderen gedoopt. Men gaat trouw en altijd aan het Heilig Avondmaal. Bij dit gezin is de omkeer ook heel duidelijk in hun leven te merken. Men heeft geen TV meer, vrouw en dochters lopen ALTIJD in een rok/jurk, enz. Voor hun was de scheiding gewoon heel duidelijk en men wilde leven naar heel Gods Woord.

Bij (veel) kerkmensen zie je het tegenovergestelde! Hoe zou dit toch komen? Werkt de duivel op een listige manier? Zien jullie het ook? Kennen jullie ook mensen die vanuit de wereld naar de kerk zijn gegaan en waarbij het ook heel duidelijk blijkt uit de wandel? Ben jij misschien zelf wel zo 1? We kunnen hiervan heel veel leren.

Nogmaals het gaat niet om een discussie over rok of TV. Het gaat om het verschijnsel dat kerkelijke mensen op dit punt veranderen terwijl mensen die vanuit de wereld worden getrokken er veelal anders tegen aan kijken.

Als laatste nog een opmerking! Volgens mij gaan 'nieuw-kerkelijke' mensen veel serieuze met hun geloof om en wil men het veel meer verbreiden! Topic over liefde?? Als we maar eens kijken naar de predikanten in de Ger. Gem. Er zijn al snel een stuk of 5 predikanten die uit de wereld komen. Kijk eens hoeveel predikanten er zijn. Hoeveel leden er zijn vanaf de doop en hoeveel leden vanuit de wereld! Erg opvallend!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Je moet niet vergeten dat wanneer je in Amsterdam opgroeit, je in een heel ander klimaat terecht komt dan bijvoorbeeld Lunteren ofzo. Als je vanaf je jeugd gewend bent een rok te dragen en thuis geen TV te hebben, dan is dat vanzelfsprekend. Het is toch een subcultuur waarin het doodnormaal is en je er eigenlijk buiten valt wanneer het niet zo is. Dat komt ook door de sociale controle onder de gemeenteleden.
Dat mensen een TV in huis gingen halen en een broek gingen dragen komt denk ik doordat men er geen kwaad in zag. Aan de ene kant denkt men: het gaat niet om de buitenkant maar om de binnenkant (alsof dat totaal gescheiden kan worden, maargoed). Aan de andere kant kan het komen doordat men meer wil doen wat men zelf het beste vind. Dat gebeurt wanneer de sociale controle er niet meer zo sterk is.

De laatste jaren is het natuurlijk zo dat men al blij is als mensen hoe dan ook bij de kerk blijven. Zeker als het om de jeugd gaat. Daarom moet je mensen maar niet lastig vallen met hoedjes, rokken, televisie en uitgaansleven. Daarbij komt dat er dus langzamerhand een subcultuur is ontstaan waarin die dingen als tv, broek, geen hoed etc. vanzelfsprekender zijn geworden. Er is toch de vrijheid van een christen wordt vaak gezegd?
Kerkmensen veranderen daar vaak niet in, zoals mensen 'uit de wereld' vaak wel doen. Kerkgangers hebben voor mijn gevoel dan geen zin om te veranderen omdat ze dan zeker de hele tijd fout zijn geweest, en dat is moeilijk. Verder hangt men sterk aan wat de omgeving normaal acht. Dat speelt sterk mee.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ja, wat moet ik daar nu eens van zeggen.
Het gevoel van kridje kan ik me voorstellen want over het algemeen blijkt dat mensen die eerst onkerkelijk waren of van kerk veranderen vaak (misschien niet helemaal het goede woord) fanatieker zijn dan de huidige kerkgangers van die kerk. Wij zouden zegge: ze zijn nog roomser dan de Paus.
Ik denk ook dat in landen waar godsdienstvervolging is en waar geen vrijheid van godsdienst is de mensen er meer moeite voor moeten doen en er meer moeite voor over hebben.
Bij ons is het vaak zo gewoon, wie legt ons wat in de weg als we naar de kerk gaan. Wij kunnen nog elke zondag twee keer naar de kerk en ook in de week kunnen we nog vrij gaan.
Ik denk ook omdat het bij ons allemaal zo gemakkelijk gaat dat we ook heel snel verslappen.
En zeker als we in onze omgeving zien wat er allemaal kan en mag wordt er toch ook wel eens wat aangepast, misschien niet bewust maar dan toch wel onbewust.
Kijk eens naar je ouders, ja er zijn natuurlijk vele jongeren onder ons die zelf nog geen gezin hebben, maar leven we zelf (dus de ouderen) nog precies eender als dat onze ouders gedaan hebben? Hebben wij ook niet een klein beetje ons aangepast aan de huidige maatschappij. Natuurlijk bij de een niet maar bij de ander wel, maar door elkaar genomen zijn we allemaal wel een beetje aangepast.
Neem alleen maar de kleding, Vroeger alles even sober en het werd pas weggedaan als het versleten was.
Nu zijn de reformatorische kringen de grote afnemers van menige kledingwinkel waar grote omzetten worden gedraaid. Reformatorisch nederland geeft misschien nog wel meer geld uit aan kleding dan on kerkelijk nederland.
Zeker als we naar de prijzen kijken want wij willen toch wel degelijk spul hebben.
Het is en blijft moeilijk om elkaar daar in te vinden, wat bij de een kan kan bij de ander niet en de een legt hier de adruk op en de ander weer ergens anders.
Maar allemaal gelijk denkend zal wel nooit gebeuren.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Origineel geplaatst door Jelle

Neem alleen maar de kleding, Vroeger alles even sober en het werd pas weggedaan als het versleten was.
Nu zijn de reformatorische kringen de grote afnemers van menige kledingwinkel waar grote omzetten worden gedraaid. Reformatorisch nederland geeft misschien nog wel meer geld uit aan kleding dan on kerkelijk nederland.
Zeker als we naar de prijzen kijken want wij willen toch wel degelijk spul hebben.
Is er in refoland ook een soort mode? Mag je wel vijf jaar met een hoed doen?
Is het kopen bij Zeeman en zulk soort zaken wel goed? Het geld moet toch rollen?:$
Plaats reactie