-

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Marnix schreef: Nou, daar zit ook wel wat in. Ik heb het eens een keer in een column genoemd een beetje in deze trend:

De zondeval vindt plaats en zowel man als vrouw worden gestraft op een eigen manier. De man moet voortaan in het zweet zijns aanschijns zwoegen en de akker zal doornen en distelen voortbrengen. De vrouw zal met smart kinderen baren. Maar wat doet de geemancipeerde vrouw? Ze wil gelijk zijn aan de man en zegt: Nee, 1 straf is niet voldoende, ik wil die andere straf er nu ook bij hebben. Domdomdom.

Maar ja, natuurlijk erg gechargeerd, ik heb namelijk bij mijn opvoeding al meegekregen dat werken op zich geen straf is en dat het belangrijk is dat je plezier hebt in je werk.
lol

datzelfde idee heb ik in die ingestuurde brief geschreven die ik in dit onderwerp aangehaald heb.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Marie-Henriëtte schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Het staat niet duidelijk weergeven in de Bijbel of de vrouw wel of niet buitenshuis mag werken, iedereen kan er dus een eigen visie op na houden. Het is bijvoorbeeld wel het ideaalbeeld van me vriend dat ik later thuis kan zijn bij de kinderen maar hij vindt het ook geen probleem als ik daarnaast zou willen werken.

Persoonlijk zou ik het vooral zonde vinden mijn opleiding als ik me fulltime in het moederschap stort. Als ik dan nog eens zou willen werken na 20 jaar kan ik weer onderaan de trap beginnen :roll: dat zie ik niet zitten.
Kan je opleiding geen invulling krijgen binnen het thuisblijfmoederschap?
Nee, ik doe geen pedagogische opleiding maar een economisch-sociale opleiding niet gericht op kinderen :wink:

Waar ik ook mee zou zitten is de status. Het lijkt wel tegenwoordig of huismoeder zijn, geen status meer heeft in deze maatschappij, dat vind ik jammer :(
Dus, dat de Naam van God niet gelasterd worde!

En dat gebeurt in tegenwoordig maar al te vaak, ook in Nederland en Canada.

En dit geval wordt het moederschap, en Gods Woord, geminacht. Buitenshuis werken zal status geven.
Wat is uw enige troost, beiden in leven en sterven?
Antw. Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven a, niet mijn b, maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben c, Die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald d en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft e, en alzo bewaart f, dat zonder den wil mijns hemelsen Vaders geen haar van mijn hoofd vallen kan g, ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet h; waarom Hij mij ook door Zijn Heiligen Geest van het eeuwige leven verzekert i, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt k.
Het leven, en onze bezittingen, en onze kinderen zijn niet voor ons te gebruiken zoals wij wel goed achten.

Het wordt ons alles door onze Hemelse Vader gegeven om in Zijn Koninkrijk te gebruiken, en daar zullen we ook eens rekenschap over ons rentmeesterschap moeten af leggen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
parsifal

Bericht door parsifal »

Bert Mulder schreef: Dus, dat de Naam van God niet gelasterd worde!

En dat gebeurt in tegenwoordig maar al te vaak, ook in Nederland en Canada.

En dit geval wordt het moederschap, en Gods Woord, geminacht. Buitenshuis werken zal status geven.
Ik met mijn domme hoofd zie dat niet. Ik krijg hier eigenlijk het idee dat Gods Naam misbruikt wordt. Zijn Naam wordt op een eigen mening geplakt.
Het leven, en onze bezittingen, en onze kinderen zijn niet voor ons te gebruiken zoals wij wel goed achten.

Het wordt ons alles door onze Hemelse Vader gegeven om in Zijn Koninkrijk te gebruiken, en daar zullen we ook eens rekenschap over ons rentmeesterschap moeten af leggen.
Helemaal mee eens. Hierbij horen trouwens ook onze tallenten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Marie-Henriëtte schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Het staat niet duidelijk weergeven in de Bijbel of de vrouw wel of niet buitenshuis mag werken, iedereen kan er dus een eigen visie op na houden. Het is bijvoorbeeld wel het ideaalbeeld van me vriend dat ik later thuis kan zijn bij de kinderen maar hij vindt het ook geen probleem als ik daarnaast zou willen werken.

Persoonlijk zou ik het vooral zonde vinden mijn opleiding als ik me fulltime in het moederschap stort. Als ik dan nog eens zou willen werken na 20 jaar kan ik weer onderaan de trap beginnen :roll: dat zie ik niet zitten.
Kan je opleiding geen invulling krijgen binnen het thuisblijfmoederschap?
Nee, ik doe geen pedagogische opleiding maar een economisch-sociale opleiding niet gericht op kinderen :wink:

Waar ik ook mee zou zitten is de status. Het lijkt wel tegenwoordig of huismoeder zijn, geen status meer heeft in deze maatschappij, dat vind ik jammer :(
Dus omdat jij dan geen "status" zou hebben , ga je werken
En het gaat denk ik meer om de vaardigheden die je hebt geleerd in de studie die je kan toepassen. En verder zou ik het advies van Gabrielle ook geven: leef bij de dag!
Nee hoor, ik zou niet gaan werken alleen voor de status, ik geef alleen aan dat de status van huismoeders niet veel aanzien meer heeft vergeleken met vroeger en dat vind ik jammer.

De reden waarom ik zou blijven werken heb ik al aangegeven, ik zou het zonde vinden van mijn studie en van het geld wat de overheid aan mij besteed heeft kwa studiefinanciering, ov-kaart en noem maar op.

Als ergens een tekst in de Bijbel staat dat een vrouw niet mag werken had ik het natuurlijk niet gedaan maar de teksten die tot nu toe zijn aangehaald kunnen mij erniet van overtuigen dat het niet mag :roll: .
Naam Loos

Re: Vrouw en carrière

Bericht door Naam Loos »

Ik blijf het echt een moeilijk punt vinden.. Nu zit ik in 5 atheneum, wil misschien geneeskunde gaan studeren.. en dan? Ik ben tussen de 24 en 30 voor mijn opleiding af is, en dan thuis gaan zitten?
We kunnen natuurlijk niet in de toekomst kijken, en er is er Eén die ook wat dit betreft alles weet. Maar is het niet logisch dat je je gezonde verstand laat spreken?
Ik ben sterk geneigd HBO verpleegkunde te gaan doen, omdat die opleiding minder zwaar is én korter duurt.

Wat zouden jullie doen?
Wat de toekomst brengen moge... mij geleidt des Heeren hand.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Naam Loos schreef:Ik blijf het echt een moeilijk punt vinden.. Nu zit ik in 5 atheneum, wil misschien geneeskunde gaan studeren.. en dan? Ik ben tussen de 24 en 30 voor mijn opleiding af is, en dan thuis gaan zitten?
We kunnen natuurlijk niet in de toekomst kijken, en er is er Eén die ook wat dit betreft alles weet. Maar is het niet logisch dat je je gezonde verstand laat spreken?
Ik ben sterk geneigd HBO verpleegkunde te gaan doen, omdat die opleiding minder zwaar is én korter duurt.

Wat zouden jullie doen?
Hangt ervan af wat je wilt. Wil je - gesteld dat je trouwt, wat niet voor iedereen weggelegd is - ruimte hebben om je te wijden aan je gezin, dan kun je beter geen te zware studie volgen. Maar voel je echt een 'drive' om arts te worden, dan kun je daar je gezinsleven allicht wel aanpassen. Het is dus maar net hoe belangrijk de dingen voor je zijn.
Je moet hier geen principiële kwestie van maken: inderdaad staat nergens in de Bijbel dat moeders thuis horen te zitten. Anderzijds ben ik erg blij dat ik als kind een 'thuiszittende moeder' heb gehad!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Naam Loos schreef:Wat zouden jullie doen?
De talenten benutten die je hebt.
Dat betekent dat je geneeskunde gaat studeren als je dat kan. En lukt dat niet, dan kan je HBO V doen.
Want ook al krijg je kinderen, dan heeft zo'n studie zeker meerwaarde.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Het artikel van ds. Stelwagen is me uit het hart gegrepen, vandaag in het RD :

http://www.refdag.nl/artikel/1349472/Mo ... s+gel.html

En wat een studie geneeskunde betreft of HBO-v, gewoon doen.
Je weet niet of je trouwt
Je weet niet of je kostwinner moet zijn later
Zou je de zending in willen, dan zul je veel voordeel van hebben.
Een goede opleiding is nooit weg.
Vraag Gods weg indeze.
Jongere

Bericht door Jongere »

Naam Loos schreef:Ik blijf het echt een moeilijk punt vinden.. Nu zit ik in 5 atheneum, wil misschien geneeskunde gaan studeren.. en dan? Ik ben tussen de 24 en 30 voor mijn opleiding af is, en dan thuis gaan zitten?

Wat zouden jullie doen?
Absoluut geneeskunde gaan studeren als je dat kan! Gebruik je talenten en je zult er je hele leven baat van hebben. Ik zie aan de rest van je post wel dat je echt genoeg verantwoordelijkheid kent om als er een gezin zou komen daar goed voor te zorgen. Ik ben het niet eens dat je zegt 'en dan thuis gaan zitten?' Geen enkele moeder zit thuis en ik weet dat heel veel moeders veel dingen erbij doen, bijv. in de kerk. Bovendien komt er als het goed is ook weer een tijd dat de kinderen op hun eigen benen staan en dat het thuis echt 'zitten' wordt, ik hoop dat je tegen die tijd alsnog veel uitdagende dingen kunt doen in je leven. En dan heb ik het nog niet eens over de kans dat je ooit er alleen voor zou komen te staan.
Ik probeer mijn eigen vriendin te stimuleren om zoveel mogelijk te doen in haar leven. We hebben allebei dezelfde gaven gekregen om een academische studie te volgen en ik hoop echt dat zij (net als ik dat hoop voor mezelf) met die studie iets zinvols kan gaan betekenen voor veel andere mensen. Waarbij je je altijd realiseert dat als er kinderen zouden komen, het 100% onze verantwoordelijkheid is om die een geborgen en goede opvoeding mee te geven. En mocht het bijvoorbeeld zo zijn dat mijn vriendin in een enorme kans rolt die ze heel graag zou willen 'pakken', dan ken ik daarin hopelijk ook mijn verantwoordelijkheid om zelf een stapje terug te doen en haar die kans ook te geven - mits we er allebei van overtuigd zijn dat het ons niet te doen is om onze eigen kas te spekken en dat absoluut niets ten koste gaat van evt. kinderen.
Billy

Bericht door Billy »

Gabrielle schreef:Het artikel van ds. Stelwagen is me uit het hart gegrepen, vandaag in het RD :

En wat een studie geneeskunde betreft of HBO-v, gewoon doen.
Je weet niet of je trouwt
Je weet niet of je kostwinner moet zijn later
Zou je de zending in willen, dan zul je veel voordeel van hebben.
Een goede opleiding is nooit weg.
Vraag Gods weg indeze.

Mij ook, maar wat hoor je dit geluid weinig meer zo in het openbaar! ( Noch van Kansel, noch in een kerkblad of periodiek) Predikanten en ouderlingen neem hier een voorbeeld aan.

Geweldig stuk van Ds. Stelwagen!

( ik hoorde hem vroeger al graag over actuele onderwerpen spreken)
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Rens

Bericht door Rens »

Wat zouden jullie doen?
Zéker niet thuis blijven zitten, maar je kennis gebruiken om anderen die dat nodig hebben, te helpen binnen het geheel van de geneeskunde...........of dat nu patienten zijn of dat je opleider wordt............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
cosmo

Bericht door cosmo »

Gabrielle schreef:Het artikel van ds. Stelwagen is me uit het hart gegrepen, vandaag in het RD :

Dat artikel vind ik niet bepaald getuigen van realiteitszin.

Tegenwoordig kost een simpel huis al snel 200.000 euro. Dat betekent al snel 750 euro netto maandelijks lasten. Van één salaris is dat moeilijk te betalen als je een modaal salaris hebt.

Daarnaast moet niet een predikant voor een ander gaan bepalen wat een noodsituatie is. Een ieder moet dat voor zichzelf bepalen.

Bovendien is het vanuit de bijbel helemaal niet zomaar te stellen dat vrouwen niet mogen werken.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

In grote lijnen vind ik het betoog van Ds. Stelwagen helder en duidelijk. Lastig is het punt van een woning. Met 1 modaal salaris kan het gewoon niet tegenwoordig. In de meeste gemeenten is alleen een flat in een bepaalde wijk dan binnen handbereik. Mogelijk realiseert de Ds. zich dat niet helemaal. Wat verder voor de 1 luxe is, is dat voor een ander niet. Waar leg je de grens? Lastig vast te stellen. Tot hoeverre mag je genieten? Pittig thema...
priscilla

Bericht door priscilla »

Ik heb me dus flink geërgerd aan dat stuk van Ds. St. Ik vind het kort door de bocht en argumenten bevatten waar ik niks mee kan bijv. dat er genade nodig is om (....... ) zelfs in vieze sokken een glans en roeping te zien. Nou, als ik daar m'n roeping uit moet halen?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

cosmo schreef:

Dat artikel vind ik niet bepaald getuigen van realiteitszin.

Tegenwoordig kost een simpel huis al snel 200.000 euro. Dat betekent al snel 750 euro netto maandelijks lasten. Van één salaris is dat moeilijk te betalen als je een modaal salaris hebt.

Daarnaast moet niet een predikant voor een ander gaan bepalen wat een noodsituatie is. Een ieder moet dat voor zichzelf bepalen.

Bovendien is het vanuit de bijbel helemaal niet zomaar te stellen dat vrouwen niet mogen werken.
Het is maar de vraag of je dan dat huis moet kopen. Ik was het helemaal eens met ds. Stelwagen. Wij willen veel te veel. Waar zijn nog de stelletjes die heel klein beginnen, alles bij elkaar schrapen, soms op tweedehands meubels zitten? Waar zijn de moeders die ook eens kleren overnemen van een ander, zelf naaien, of naar een tweedehands winkel gaan? Waar zijn de gezinnen die i.p.v. 3 vakanties éen keer per jaar gaan en dan hooguit 2 weken? Kamperen in eigen land kost dan echt niet zoveel: kun je het meeste vakantiegeld stoppen in de pot met tekorten.

Het is niet zo dat ik nu stel dat bovenstaande moet, maar zijn we nog bereid luxe en gemak op te offeren voor kinderen? En verwijt mij nu niet dat ik niet weet hoe dat is. Wij moeten er ook offers voor brengen, maar je krijgt zo ontzettend veel terug! Zelfs in eigen kring durf je haast niet meer te zeggen als je vrouw zich volledig aan het gezin wijdt.

Hoe hoger de opleiding van de vrouw, des te beter kan ze het gezin leiden en ook in de kerkelijke gemeente haar gaven en talenten inzetten.

Nogmaals: Ds. Stelwagen verdient hulde! Hij was helemaal niet zwart-wit, want hij noemde uiteraard ook een enkele uitzonderingssituatie. Maar heeft hij niet gelijk als hij stelt dat dit begrip erg uitgerekt is in onze kring?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie