-

wim

Bericht door wim »

JolandaOudshoorn schreef:Ik ben ook niet tegen dat vrouwen/moeders zouden werken, alleen mag dat nooit ten koste gaan van de kinderen. En dat gebeurt mi nog veel te vaak!
Daar zijn we het, geloof ik, allemaal over eens. Dus dat is dan het discussiepunt toch niet?
refo

Bericht door refo »

Op het moment dat een vrouw full time op bijvoorbeeld de boerderij meewerkt in het bedrijf of op een ander soort bedrijf van haar mna heeft niemand moeite. Ze is dan vaak wel 'in de buurt' van de kinderen. Of de veelgeroemde 'aandacht ter opveoding' er dan wel is, is maar de vraag.

Op het moment dat het om een loondienstverband, of nog erger een eigen onderneming gaat, komen we opeens met de bijbel.

Laat iedereen het gewoon op zijn manier oplossen en God verantwoording afleggen. Er staat gewoon niets over in de Bijbel. Domweg omdat geen enkele situatie hetzelfde is. Als een moeder thuis kan blijven is dat een luxe. Of een extra zegen zo je wilt. ga dat elkaar niet opleggen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:Het is idd een "luxe" dat ik heel de dag bij mijn kinderen mag blijven. En ik heb idd ook wel "tijd" over, naast de zorg voor mijn kinderen en huishouden. En dat besteed ik aan vrijwilligerswerk, kerk, (Bijbel)studie ed. Ik ben ook niet tegen dat vrouwen/moeders zouden werken, alleen mag dat nooit ten koste gaan van de kinderen. En dat gebeurt mi nog veel te vaak!
Nou, daar zit ook wel wat in. Ik heb het eens een keer in een column genoemd een beetje in deze trend:

De zondeval vindt plaats en zowel man als vrouw worden gestraft op een eigen manier. De man moet voortaan in het zweet zijns aanschijns zwoegen en de akker zal doornen en distelen voortbrengen. De vrouw zal met smart kinderen baren. Maar wat doet de geemancipeerde vrouw? Ze wil gelijk zijn aan de man en zegt: Nee, 1 straf is niet voldoende, ik wil die andere straf er nu ook bij hebben. Domdomdom.

Maar ja, natuurlijk erg gechargeerd, ik heb namelijk bij mijn opvoeding al meegekregen dat werken op zich geen straf is en dat het belangrijk is dat je plezier hebt in je werk.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

wim schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik ben ook niet tegen dat vrouwen/moeders zouden werken, alleen mag dat nooit ten koste gaan van de kinderen. En dat gebeurt mi nog veel te vaak!
Daar zijn we het, geloof ik, allemaal over eens. Dus dat is dan het discussiepunt toch niet?
Het discussiepunt is wanneer is de grens bereikt (dat het te koste gaat van de kinderen) De een zal zeggen: kinderopvang is juist goed, de ander zal zeggen van niet. In hoeverre kan je opvang en opvoeding scheiden? Is het gezond als, wanneer een kind verdriet heeft, het om zijn moeder roept, of getuigt dat juist van ongezonde hechting? En zo zijn er nog wel meer vragen. Ik zou eigenlijk een andere discussie willen, nl, wat houdt het moederschap in?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:
wim schreef:
Het discussiepunt is wanneer is de grens bereikt (dat het te koste gaat van de kinderen) De een zal zeggen: kinderopvang is juist goed, de ander zal zeggen van niet. In hoeverre kan je opvang en opvoeding scheiden? Is het gezond als, wanneer een kind verdriet heeft, het om zijn moeder roept, of getuigt dat juist van ongezonde hechting? En zo zijn er nog wel meer vragen. Ik zou eigenlijk een andere discussie willen, nl, wat houdt het moederschap in?
Dat zijn inderdaad goede vragen en daar zullen de meningen ook wel over verschillen. Aan de andere kant hoeft het ook niet zo te zijn dat de man sowieso fulltime werkt. Hij kan ook 4 dagen in de week werken en zij twee dagen in de week. Dan is er maar 1 dag in de week opvang nodig. En de kinderen zitten niet alleen maar met moeder thuis maar af en toe ook met vader. Dat lijkt me ook geen slechte zaak voor de band tussen man en kinderen. Tegenwoordig is er ook steeds meer de mogelijkheid om vanaf thuis te werken, dan kan je werk en opvang zelfs combineren. Naast wat moederschap inhoudt is het denk ik ook goed om te kijken wat vaderschap inhoudt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Het staat niet duidelijk weergeven in de Bijbel of de vrouw wel of niet buitenshuis mag werken, iedereen kan er dus een eigen visie op na houden. Het is bijvoorbeeld wel het ideaalbeeld van mijn vriend, dat ik later thuis kan zijn bij de kinderen maar hij vindt het ook geen probleem als ik daarnaast zou willen werken.

Persoonlijk zou ik het vooral zonde vinden mijn opleiding als ik mezelf fulltime in het moederschap stort. Als ik dan nog eens zou willen werken na 20 jaar kan ik weer onderaan de trap beginnen :roll: dat zie ik niet zitten.
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 11 jan 2008, 13:58, 3 keer totaal gewijzigd.
JolandaOudshoorn

Marie-Henriëtte schreef:Het staat niet duidelijk weergeven in de Bijbel of de vrouw wel of niet buitenshuis mag werken, iedereen kan er dus een eigen visie op na houden. Het is bijvoorbeeld wel het ideaalbeeld van me vriend dat ik later thuis kan zijn bij de kinderen maar hij vindt het ook geen probleem als ik daarnaast zou willen werken.

Persoonlijk zou ik het vooral zonde vinden mijn opleiding als ik me fulltime in het moederschap stort. Als ik dan nog eens zou willen werken na 20 jaar kan ik weer onderaan de trap beginnen :roll: dat zie ik niet zitten.
Kan je opleiding geen invulling krijgen binnen het thuisblijfmoederschap?
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Marnix schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Het is idd een "luxe" dat ik heel de dag bij mijn kinderen mag blijven. En ik heb idd ook wel "tijd" over, naast de zorg voor mijn kinderen en huishouden. En dat besteed ik aan vrijwilligerswerk, kerk, (Bijbel)studie ed. Ik ben ook niet tegen dat vrouwen/moeders zouden werken, alleen mag dat nooit ten koste gaan van de kinderen. En dat gebeurt mi nog veel te vaak!
Nou, daar zit ook wel wat in. Ik heb het eens een keer in een column genoemd een beetje in deze trend:

De zondeval vindt plaats en zowel man als vrouw worden gestraft op een eigen manier. De man moet voortaan in het zweet zijns aanschijns zwoegen en de akker zal doornen en distelen voortbrengen. De vrouw zal met smart kinderen baren. Maar wat doet de geemancipeerde vrouw? Ze wil gelijk zijn aan de man en zegt: Nee, 1 straf is niet voldoende, ik wil die andere straf er nu ook bij hebben. Domdomdom.
'k vind het wel een goeie eigenlijk. Lijkt me heerlijk, gewoon thuis-blijf-moeder zijn!!!
MarthaMartha

Marnix schreef:

'k vind het wel een goeie eigenlijk. Lijkt me heerlijk, gewoon thuis-blijf-moeder zijn!!!
MarthaMartha

Marnix schreef:Nou, daar zit ook wel wat in. Ik heb het eens een keer in een column genoemd een beetje in deze trend:

.
hihi, 'k vind het wel een goeie eigenlijk. Lijkt me heerlijk, gewoon thuis-blijf-moeder zijn!!!
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Marie-Henriëtte schreef:Het staat niet duidelijk weergeven in de Bijbel of de vrouw wel of niet buitenshuis mag werken, iedereen kan er dus een eigen visie op na houden. Het is bijvoorbeeld wel het ideaalbeeld van me vriend dat ik later thuis kan zijn bij de kinderen maar hij vindt het ook geen probleem als ik daarnaast zou willen werken.

Persoonlijk zou ik het vooral zonde vinden mijn opleiding als ik me fulltime in het moederschap stort. Als ik dan nog eens zou willen werken na 20 jaar kan ik weer onderaan de trap beginnen :roll: dat zie ik niet zitten.
Nee, ik doe geen pedagogische opleiding maar een economisch-sociale opleiding niet gericht op kinderen :wink:

Waar ik ook mee zou zitten is de status. Het lijkt wel tegenwoordig of huismoeder zijn, geen status meer heeft in deze maatschappij, dat vind ik jammer :(
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:
Marnix schreef:

Mij ook.
wim

Bericht door wim »

Tiberius schreef: Mij ook.
Eh... ik wil het niet weten....
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Marie-Henriëtte schreef:Persoonlijk zou ik het vooral zonde vinden mijn opleiding als ik mezelf fulltime in het moederschap stort. Als ik dan nog eens zou willen werken na 20 jaar kan ik weer onderaan de trap beginnen :roll: dat zie ik niet zitten.

Na 20 jaar weer aan de slag gaan, nou leef bij de dag, iedere dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad. Wellicht zijn we er over twintig jaar niet eens meer. Is Jezus allang teruggekomen, dan zijn er andere dingen belangrijk.
Wie dan leeft , wie dan zorgt, misschien brengt de Heere in die jaren wel wat anders op je pad.
Persoonlijk voel ik wel wat voor gedeelde zorg, als man werkt de vrouw thuis en andersom. Maar dat zie ik in de praktijk niet veel gebeuren.
JolandaOudshoorn

Marie-Henriëtte schreef:

Nee, ik doe geen pedagogische opleiding maar een economisch-sociale opleiding niet gericht op kinderen :wink:

Waar ik ook mee zou zitten is de status. Het lijkt wel tegenwoordig of huismoeder zijn, geen status meer heeft in deze maatschappij, dat vind ik jammer :(
Dus omdat jij dan geen "status" zou hebben , ga je werken
En het gaat denk ik meer om de vaardigheden die je hebt geleerd in de studie die je kan toepassen. En verder zou ik het advies van Gabrielle ook geven: leef bij de dag!
Plaats reactie