Kislev schreef:Nou, het programma is niet schokkend in de zin dat je opeens op je bord krijgt hoe jongeren met sexualiteit omgaan. Ik werk ook midden in de wereld dus weet wel zo'n beetje de sexuele moraal. Maar de termen die genoemd worden en de beelden die je ziet doen me het schaamrood naar de kaken stijgen.
Zo hoeft het echt niet, had ik ook niet verwacht van de EO.
Waar schaam je je dan voor? Het is gewoon de realiteit en die wordt in beeld gebracht. Je schaamt je toch ook niet voor het RD als daar een artikel over gruwelijke geweldplegingen in Afrika ofzo in staat waarin wordt weergegeven wat voor gruwelijkheden er plaatsvonden? Het is weergave van de feiten en dat is beter dan het zonniger schetsen dan het is. Ik vind het zorgwekkend dat jongeren op zo'n platte manier met hun lichaam en met de ander omgaan maar daarom hoeft dat toch niet verdoezeld te worden? Zo is het en niet anders. Dus laten we ook niet anders gaan weergeven.
Ik snap niet wat de EO hierin dan te verwijten valt. Ik snap wel wat onze maatschappij en de jongerencultuur hierin te verwijten valt... maar dat is juist de reden waarom het programma er is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
De eerste aflevering van het EO-programma '40 dagen zonder seks' is uitgezonden. Zeven jongeren worden gevolgd bij hun ervaringen. ,,Het gevaar is dat christelijke jongeren zich door dit programma op de borst gaan kloppen'', zegt Alie Hoek.
VEENENDAAL - 40 dagen zonder seks is echt een programma voor jongeren die er een wild seksleven op na houden, vindt Alie Hoek-van Kooten. ,,Het zou een eerste stap kunnen zijn om een denkproces op gang te brengen. Maar als het hierbij blijft, vraag ik me af of het programma uiteindelijk veel effect heeft'', zegt de christelijke seksuologe. ,,Toch steun ik de EO hierin omdat zij tenminste iets met dit onderwerp doet, terwijl verder overal de boodschap is: als je zin hebt in seks, moet je het vooral doen.''
De keerzijde van het programma is dat wanneer christelijke jongeren ernaar kijken, zij onterecht een superieur gevoel zouden kunnen ontwikkelen. ,,Je zou je goed en vroom kunnen voelen, omdat jij alleen maar seks hebt met je vriend of vriendin met wie je van plan bent te trouwen. Terwijl we als christenen menen dat seksuele omgang thuishoort binnen het huwelijk van man en vrouw. Na afloop van deze serie moet daarom niet alleen gekeken worden naar wat deze serie heeft uitgewerkt buiten de kerk, maar ook erbinnen.''
Hoek benadrukt dat zij geen beter beeld wil geven van christelijke jongeren. ,,Vanuit de lezingen die ik houd en uit vele gesprekken met jongeren, meen ik dat de meeste christelijke jeugd er een wat meer beheerst seksleven op na houdt dan bijvoorbeeld die jongen uit de eerste aflevering van het nieuwe programma, Niels. Wat zeker niet wil zeggen dat het daar niet gebeurt. Laatst sprak ik een reformatorisch meisje dat op zaterdagavond, bij een zogenaamd 'refocafé', door een jongen was overgehaald om seks te hebben. Daar had ze verschrikkelijk veel spijt van, maar ze vertelde dat het erg veel gebeurt rond zulk soort bijeenkomsten.''
In de eerste aflevering van het EO-programma 40 dagen zonder seks wordt Niels gevolgd, die regelmatig seks heeft en daar naar eigen zeggen alleen maar een paar sms'jes voor hoeft te versturen. Ook krijgt hij soms uitnodigingen van meisjes die alleen thuis zijn. ,,Of we samen een film gaan kijken. Dan weet ik al dat er van kijken niet veel komt.'' En wanneer hij naar de disco gaat, zet Niels gelijk de jacht in op een meisje voor die avond.
Het gedrag van Niels ziet Alie Hoek-van Kooten als een vorm van seksverslaving. ,,Hoewel je weet dat het veel voorkomt, ben ik toch weer geschrokken van dit programma. Die jongen is 21 en seks beheerst z'n hele leven. Tegelijkertijd houdt hij er wel een dubbele moraal op na die je bij veel mensen ziet: seks hebben met allerlei partners, maar hopen dat er uiteindelijk ergens ter wereld een jongen of meisje alleen voor jou is.'' Het aanspreken van de doelgroep met die dubbele moraal, vindt Hoek ,,zeker geslaagd''.
In het EO-programma krijgt Niels de opdracht te investeren in de relatie met - zoals hij dat zelf noemt - een 'trouwmeisje', Floor. ,,Eigenlijk zou ik haar willen waarschuwen'', zegt Hoek. ,,Ik vraag me sterk af of iemand als Niels uiteindelijk in staat zal zijn om trouw te zijn in een relatie. Stel dat z'n toekomstige vrouw in het kraambed ligt of ziek is, dan zit het toch in z'n hoofd dat hij door een paar sms'jes te versturen aan z'n seksuele verlangens kan voldoen. De seksuele ervaringen in je jonge jaren zetten een sterke stempel op het verdere verloop van het seksuele leven.''
Ook dit soort grondiger beschouwingen mogen best aandacht krijgen in het EO-programma, vindt Hoek. ,,Uiteindelijk is de omroep verplicht om de Bijbelse boodschap door te geven, al besef ik dat dat heel lastig is binnen zo'n formule. Daarom zie ik dit programma als een begin, waarbij er later vanuit een praktijksituatie kan worden gezegd 'dit is nu wat er wordt bedoeld in de Bijbel'. Op zo'n manier kun je duidelijk maken dat Gods geboden heilzaam zijn voor alle mensen. Wanneer er een vervolg komt, hoop ik dat de ruimte ontstaat om die boodschap meer aandacht te geven.''
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."