Dit trof me.Refdag.nl schreef:„Gaat in door de enge poort...”
Mattheüs 7:13
O, dat de Heere u eraan zou ontdekken en dat u zich overtuigen liet, argeloze, zorgeloze, onbekeerde mensen, dwaze en bekeerde wereldlingen en zo velen als er nog niet door deze enge poort zijn ingegaan, u moet door de enge poort. Ach, dat het de Heere nog eens mocht behagen uw ogen hiervoor te openen, dan zou u een geheel ander begrip van deze zaak krijgen.
Hoe zou u zich dan geheel zondig en ellendig zien: dat de beste werken die ooit de natuur voortgebracht heeft, en dus ook de uwe, bij God niets anders zijn dan een wegwerpelijk, onrein kleed. Uw beste deugden zijn maar blinkende zonden. Hoe zou u dan in de engte gebracht worden. U zou zich dan voelen een machteloze, reddeloze en radeloze verloren zondaar.
Hoe graag zou u dan als een goddeloze wensen gerechtvaardigd te worden uit vrije genade, door de verlossing die in Christus is. Hoe zou u dan roepen om genade en smeken om genade en geen recht. Hoe zou u kloppen aan deze enge poort om binnengelaten te worden tot Jezus en te schuilen tegen de hitte van Gods toorn.
Immers, dit zou de weg zijn om behouden te worden. Dat u daartoe nog eens mocht verwaardigd worden, is de wens van uw leraar!
Joachimus Mobachius,
(”De staat van een uitverkorene”, 1744)
Meditatie
Meditatie
- Oude-Waarheid
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
- Locatie: Amsterdam
Misschien omdat wij mensen die poort veel te nauw vinden dan moet alles van ons afgelegd worden anders kunnen we nooitMarco schreef:Het treft mij ook.
Jezus zegt: "Gaat in door de enge poort!"
En Mobachius zegt: "Mocht het nog eens gebeuren dat u zou zien dat u in moet gaan door de enge poort!"
Waarom zo indirect?
door die poort binnen gaan :!:
Voorwerpelijk de dingen bezien is nog niet onderwerpelijk gehoorzaam de enge poort ingaan. Gaat dan in tot de enge poort en wandel de smalle weg. Doe de wil van God, namelijk geloof dat Jezus Christus ook voor jou gestorven is, kruizig je vlees en volg Hem na, ga in tot Zijn rust en bekommer je om de armen, wezen en weduwen.
Het gaat om de gehoorzaamheid. Alleen al die stap is schijnbaar zo nauw dat nauwelijks iemand uberhaupt het idee krijgt: Hee, laat ik eens ingaan tot die enge poort.Oude-Waarheid schreef:Misschien omdat wij mensen die poort veel te nauw vinden dan moet alles van ons afgelegd worden anders kunnen we nooitMarco schreef:Het treft mij ook.
Jezus zegt: "Gaat in door de enge poort!"
En Mobachius zegt: "Mocht het nog eens gebeuren dat u zou zien dat u in moet gaan door de enge poort!"
Waarom zo indirect?
door die poort binnen gaan :!:
- Oude-Waarheid
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
- Locatie: Amsterdam
Juist Kaw,Kaw schreef:Het gaat om de gehoorzaamheid. Alleen al die stap is schijnbaar zo nauw dat nauwelijks iemand uberhaupt het idee krijgt: Hee, laat ik eens ingaan tot die enge poort.Oude-Waarheid schreef:Misschien omdat wij mensen die poort veel te nauw vinden dan moet alles van ons afgelegd worden anders kunnen we nooitMarco schreef:Het treft mij ook.
Jezus zegt: "Gaat in door de enge poort!"
En Mobachius zegt: "Mocht het nog eens gebeuren dat u zou zien dat u in moet gaan door de enge poort!"
Waarom zo indirect?
door die poort binnen gaan :!:
Omdat de wijde poort ,de brede weg waar wij mensen van nature op
wandelen veel aantrekkelijker schijnt te zijn.
Daar kun je blijven wie je bent hoeft niet vernieuwd te worden en daar kan alles aan de hand worden gehouden, hoeft niets af te leggen.
Yes, maar ik wil wel zeggen: laat je niet afschrikken door je ongehoorzaamheid of onwil. Dat is voor God geen belemmering om, als jij door die enge poort heen wil (al is dat haast enkel verstandelijk en enkel op zondagmiddag na de preek), je te helpen en je zo klein te maken dat je er doorheen kunt.Oude-Waarheid schreef:Juist Kaw,Kaw schreef:Het gaat om de gehoorzaamheid. Alleen al die stap is schijnbaar zo nauw dat nauwelijks iemand uberhaupt het idee krijgt: Hee, laat ik eens ingaan tot die enge poort.Oude-Waarheid schreef:Misschien omdat wij mensen die poort veel te nauw vinden dan moet alles van ons afgelegd worden anders kunnen we nooitMarco schreef:Het treft mij ook.
Jezus zegt: "Gaat in door de enge poort!"
En Mobachius zegt: "Mocht het nog eens gebeuren dat u zou zien dat u in moet gaan door de enge poort!"
Waarom zo indirect?
door die poort binnen gaan :!:
Omdat de wijde poort ,de brede weg waar wij mensen van nature op
wandelen veel aantrekkelijker schijnt te zijn.
Daar kun je blijven wie je bent hoeft niet vernieuwd te worden en daar kan alles aan de hand worden gehouden, hoeft niets af te leggen.
Ik hoop dat vele de woorden van de meditatie bevindelijk kennen en er mee geworsteld hebben. Anderzijds hoop ik ook dat velen niet zo'n prediking horen elke zondag. In de prediking hoort zo'n worstelende ziel, die vol vragen en wanhoop zit, antwoorden te ontvangen, en hoop te krijgen, vanuit de Schrift! De prediking, en ook meditaties, moeten aanwijzen hoe groot onze zonde en ellenden zijn (en dus niet hoe dat beleefd kan worden), en wijzen naar Christus! Dát is de Schrift.
PS> Oeps, ik zie dat mn posting al gequote is, terwijl ik m nog aan t aanpassen was :mrgreen:
PS> Oeps, ik zie dat mn posting al gequote is, terwijl ik m nog aan t aanpassen was :mrgreen:
Laatst gewijzigd door memento op 10 jan 2008, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoals gewoonlijk zeg je het met de juiste bewoording.memento schreef:Ik hoop dat vele de woorden van de meditatie bevindelijk kennen en er mee geworsteld hebben. Anderzijds hoop ik ook dat velen niet zo'n prediking horen elke zondag, maar juist de antwoorden krijgen aangerijkt vanuit het evangelie, die zo'n worsteling met zich mee brengt. Prediken, en dus ook meditaties schrijven, is niet beschrijven hoe het gaat, maar de weg wijzen, naar Christus wijzen. Dát is de Schrift.
Sla jij dan maar de bekeringsgeschiedenissen in de Bijbel over, als je daar niks van wilt weten.memento schreef:Ik hoop dat vele de woorden van de meditatie bevindelijk kennen en er mee geworsteld hebben. Anderzijds hoop ik ook dat velen niet zo'n prediking horen elke zondag. In de prediking hoort zo'n worstelende ziel, die vol vragen en wanhoop zit, antwoorden te ontvangen, en hoop te krijgen, vanuit de Schrift! De prediking, en ook meditaties, moeten aanwijzen hoe groot onze zonde en ellenden zijn (en dus niet hoe dat beleefd kan worden), en wijzen naar Christus! Dát is de Schrift.
PS> Oeps, ik zie dat mn posting al gequote is, terwijl ik m nog aan t aanpassen was :mrgreen:
De voorbeelden in de Schrift beschrijven een specifiek geval. Let trouwens erop hoe weinig bekeringen er in de Schrift beschreven worden, en op de summiere omschrijving van de bekeringen die erin voorkomen. Leg wat daar gezegd wordt eens naast die meditatie, en zie het verschil.Erasmiaan schreef:Sla jij dan maar de bekeringsgeschiedenissen in de Bijbel over, als je daar niks van wilt weten.memento schreef:Ik hoop dat vele de woorden van de meditatie bevindelijk kennen en er mee geworsteld hebben. Anderzijds hoop ik ook dat velen niet zo'n prediking horen elke zondag. In de prediking hoort zo'n worstelende ziel, die vol vragen en wanhoop zit, antwoorden te ontvangen, en hoop te krijgen, vanuit de Schrift! De prediking, en ook meditaties, moeten aanwijzen hoe groot onze zonde en ellenden zijn (en dus niet hoe dat beleefd kan worden), en wijzen naar Christus! Dát is de Schrift.
PS> Oeps, ik zie dat mn posting al gequote is, terwijl ik m nog aan t aanpassen was :mrgreen:
Nee, de boodschap van de Schrift is niet Hoe zou u dan ... (zoals in die meditatie) maar een oproep tot bekering (van de zonde) tot Christus, hetwelk die voorbeelden onderstrepen. Weg met dat passieve gepraat, maar: Gij zijt zondig, en gij gaat verloren als Christus niet uw deel is. Vlucht tot Hem!
Weinig??? :| Ik zie alleen maar overeenkomsten...memento schreef:De voorbeelden in de Schrift beschrijven een specifiek geval. Let trouwens erop hoe weinig bekeringen er in de Schrift beschreven worden, en op de summiere omschrijving van de bekeringen die erin voorkomen. Leg wat daar gezegd wordt eens naast die meditatie, en zie het verschil.Erasmiaan schreef:Sla jij dan maar de bekeringsgeschiedenissen in de Bijbel over, als je daar niks van wilt weten.memento schreef:Ik hoop dat vele de woorden van de meditatie bevindelijk kennen en er mee geworsteld hebben. Anderzijds hoop ik ook dat velen niet zo'n prediking horen elke zondag. In de prediking hoort zo'n worstelende ziel, die vol vragen en wanhoop zit, antwoorden te ontvangen, en hoop te krijgen, vanuit de Schrift! De prediking, en ook meditaties, moeten aanwijzen hoe groot onze zonde en ellenden zijn (en dus niet hoe dat beleefd kan worden), en wijzen naar Christus! Dát is de Schrift.
PS> Oeps, ik zie dat mn posting al gequote is, terwijl ik m nog aan t aanpassen was :mrgreen:
Noem ze eens...Erasmiaan schreef:Weinig??? :| Ik zie alleen maar overeenkomsten...memento schreef:De voorbeelden in de Schrift beschrijven een specifiek geval. Let trouwens erop hoe weinig bekeringen er in de Schrift beschreven worden, en op de summiere omschrijving van de bekeringen die erin voorkomen. Leg wat daar gezegd wordt eens naast die meditatie, en zie het verschil.Erasmiaan schreef:Sla jij dan maar de bekeringsgeschiedenissen in de Bijbel over, als je daar niks van wilt weten.memento schreef:Ik hoop dat vele de woorden van de meditatie bevindelijk kennen en er mee geworsteld hebben. Anderzijds hoop ik ook dat velen niet zo'n prediking horen elke zondag. In de prediking hoort zo'n worstelende ziel, die vol vragen en wanhoop zit, antwoorden te ontvangen, en hoop te krijgen, vanuit de Schrift! De prediking, en ook meditaties, moeten aanwijzen hoe groot onze zonde en ellenden zijn (en dus niet hoe dat beleefd kan worden), en wijzen naar Christus! Dát is de Schrift.
PS> Oeps, ik zie dat mn posting al gequote is, terwijl ik m nog aan t aanpassen was :mrgreen:
PS> Voor alle duidelijkheid: Ik zeg niet dat de zaken zo niet in de bevinding spelen, ik zeg alleen dat ze zo niet gepredikt mogen worden.