Serie 'Commentaar op het Nieuwe Testament'

Plaats reactie
freek

Serie 'Commentaar op het Nieuwe Testament'

Bericht door freek »

Kent iemand deze bijbelcommentaren, waar onder andere de theologen J. van Bruggen, J. van Eck en L. Floor aan meewerken. Zijn de deze commentaren aan te bevelen? Ik zag de serie in de catalogus van Den Hertog staan.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Ik heb een aantal van deze commentaren gelezen.
Ze zijn zeker interessant om te lezen en zitten qua uitleg in het confessioneel-gereformeerde spoor (prof. van Bruggen is GKV-er). Dat wil overigens niet zeggen dat je bij sommige exegetische keuzes geen vraagtekens kunt zetten. Zoals bijvoorbeeld de dateringen van de brieven van Paulus: daar zijn de theologen het sterk over oneens. Van Bruggen lijkt altijd voor de vroegst denkbare datering te kiezen en heeft daar ook zeker argumenten voor, al kun je ook tegenargumenten bedenken, waardoor het net iets anders komt te liggen. Zo geeft hij bij elke zendingsreis van Paulus een hele chronologie van op welk moment hij welke brief schreef. Dat is nogal speculatief, vind ik.
Niettemin interessant om te lezen.
astroguy

Re: Serie 'Commentaar op het Nieuwe Testament'

Bericht door astroguy »

freek schreef:Kent iemand deze bijbelcommentaren, waar onder andere de theologen J. van Bruggen, J. van Eck en L. Floor aan meewerken. Zijn de deze commentaren aan te bevelen? Ik zag de serie in de catalogus van Den Hertog staan.
Ik heb inmiddels de meeste van deze delen in huis en m.i. volgen zij het gereformeerde spoor. Ook gelet op de auteurs. Die zijn allemaal conservatief gereformeerd. Dit komt o.a. tot uiting in het feit dat de auteurs er nog van uitgaan dat de bijbelschrijvers geinspireerd zijn en derhalve het woord van God doorgeven. Ik wil het aanbevelen, ook al heb ik ook mijn vragen op details.
Atze
Hendrikus

Re: Serie 'Commentaar op het Nieuwe Testament'

Bericht door Hendrikus »

freek schreef:Kent iemand deze bijbelcommentaren, waar onder andere de theologen J. van Bruggen, J. van Eck en L. Floor aan meewerken. Zijn de deze commentaren aan te bevelen? Ik zag de serie in de catalogus van Den Hertog staan.
Zeker aan te bevelen. Waardevolle achtergrondinformatie bij het voorbereiden van bijbelstudies, bijbelkring etc. Goed leesbaar, maar wel niveau.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Een andere serie bijbelcommentaren die ik kan aanbevelen is die van ds. C. den Boer.Hij heeft verschillende commentaren op nieuwtestamentische bijbelboeken (m.n. de brieven van Paulus) geschreven. Op detailniveau verschilt hij van mening met bijv. dr. Floor. Grappig als je verschillende commentaren naast elkaar leest, dan krijg je ook een deel van het theologische debat mee. :)
Vincent

Bericht door Vincent »

Voorzover verschenen heb ik alle delen in de serie CNT.

Ik sluit me aan bij Astroguy.

Ze zijn niet al te wetenschappelijk, als je de grondtalen goed beheerst zou ik ze niet aanbevelen als één van de commentaren die je persé moet hebben.
jmpavo

Bericht door jmpavo »

De serie van Van Bruggen (CNT) is uiterst waardevol. Ik heb er een stuk of wat van staan en ken ze van eigen gebruik. Enkele kenmerken:
- Bijbel wordt beschouwd als Gods geïnspireerde Woord
- auteurs gaan discussies met moderne, schriftkritische theologen en exegeten niet uit de weg
- er wordt regelmatig naar de grondtekst verwezen, op een manier die een leek meestal kan volgen
- het is bedoeld als een populair-wetenschappelijke commentaarserie, d.w.z. wetenschappelijk genoeg om als commentaar in de theologische wereld mee te tellen, eenvoudig genoeg (niet-technisch) om door niet-theologen goed gebruikt te kunnen worden.
~~ "Read the Bible for application, not merely for information" ~~ (Donald S. Whitney)

~~ Heb je opmerkingen bij / kritiek op / vragen over de HSV, geef ze door op: http://www.herzienestatenvertaling.nl/contact.htm ~~
Plaats reactie