Ds. - Onder, boven of naast de gemeente?
Marco, het gaat in dit topic niet of God Zijne ene kind meer of minder lief heeft dan Zijn andere.
Het gaat erover of we respect voor een predikant moeten hebben of niet. Daarop is het antwoord voluit ja. Zie de door mij aangehaalde tekst, maar er zijn er uiteraard veel meer.
Wel moeten we ervoor waken iemand op een voetstuk plaatsen.
Het gaat erover of we respect voor een predikant moeten hebben of niet. Daarop is het antwoord voluit ja. Zie de door mij aangehaalde tekst, maar er zijn er uiteraard veel meer.
Wel moeten we ervoor waken iemand op een voetstuk plaatsen.
De ds. is in ieder geval ook in de gemeente. Hij heeft als ambtsdrager te waken over de zielen van de gemeente. Net als de ouderlingen. Die zijn wel over de gemeente aangesteld, maar daarmee niet boven de gemeente. Op grond hiervan verdienen ambtsdragers volgens het formulier respect.Tiberius schreef:Op zich heeft Marnix daar wel gelijk in.
Maar het is slechts één zijde van het verhaal, namelijk de persoonlijke kant.
De andere kant is, dat een predikant een ambt draagt van Godswege. Daarom hebben we hem te hoogachten, zoals o.a. Paulus aangeeft: Zijt uw voorgangeren gehoorzaam, en zijt hun onderdanig
PS> Wil je iets netter quoten, aub?
Een discussie over boven, onder of naast is daarmee niet zo zinvol: het gaat niet om het woordje.
is dat voor mij bedoeld? En als dat zo is, wat doe ik dan verkeerd??Tiberius schreef:Op zich heeft Marnix daar wel gelijk in.
De andere kant is, dat een predikant een ambt draagt van Godswege. Daarom hebben we hem te hoogachten, zoals o.a. Paulus aangeeft: Zijt uw voorgangeren gehoorzaam, en zijt hun onderdanig

De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ik had je posting al aangepastalbion schreef:is dat voor mij bedoeld? En als dat zo is, wat doe ik dan verkeerd??Tiberius schreef:Op zich heeft Marnix daar wel gelijk in.
Soms vergeet je wel eens de afsluitquote:
Code: Selecteer alles
[/quote]
Dat is ook zeker zo. Maar als het goed is er er sowieso sprake van hoge onderlinge achting.... Maar in dit geval moet er inderdaad hoge achting zijn voor een dominee vanwege zijn functie als herder en leraar in de gemeente en iemand die dicht bij God staat en ook namens God spreekt. Het mooie is dat men dat nooit zal eisen als het goed is, omdat predikanten tegelijkertijd dienaren zijn, niet alleen in dienst van God maar ook dienstbaar naar de gemeente, zoals Christus nederig en dienstbaar was.Tiberius schreef:Op zich heeft Marnix daar wel gelijk in.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
't is maar dat ik het weetTiberius schreef:Ik had je posting al aangepastalbion schreef:is dat voor mij bedoeld? En als dat zo is, wat doe ik dan verkeerd??Tiberius schreef:Op zich heeft Marnix daar wel gelijk in.
PS> Wil je iets netter quoten, aub?.({/quote] wel even wennen, hoor (
Soms vergeet je wel eens de afsluitquote:
Code: Selecteer alles
[/quote]

albion schreef:'t is maar dat ik het weetTiberius schreef:Ik had je posting al aangepastalbion schreef:is dat voor mij bedoeld? En als dat zo is, wat doe ik dan verkeerd??Tiberius schreef:Op zich heeft Marnix daar wel gelijk in.
PS> Wil je iets netter quoten, aub?.({/quote] wel even wennen, hoor (
Soms vergeet je wel eens de afsluitquote:Als iemand jou dan weer quote gaat het heel rommelig en is haast niet meer te zien, wie wat getypt heeft.Code: Selecteer alles
[/quote]

dit gaat helemaal verkeerd. nog een keer. 'k moet het nog leren

- Oude-Waarheid
- JolandaOudshoorn
- Oude-Waarheid
Nee Jolanda het is maar 1 steek geen stekenJolandaOudshoorn schreef:Nou kan...hij heeft wel erg veel ervaring met steken laten vallen :mrgreen:Oude-Waarheid schreef:Wist niet dat jij kon breien :mrgreen:Tiberius schreef:Het is net als met breien: laat je 1 steek vallen, dan blijft het een rommeltje.
Re: Ds. - Onder, boven of naast de gemeente?
Als je de bijbel goed zo lezen, dan kom je het ambt van predikant niet tegen. Daarom hecht ik ook weinig waarde aan deze titel. Ik respecteer mensen namelijk niet om hun titel, maar hoe zij zijn, doen en wat zij zeggen.Tiberius schreef:
Anderzijds heeft Christus hen wel de last van het ambt opgelegd. Het zijn gezanten van Christus' wege. Daarom hebben we hen te hoogachten.
Vandaar die (misplaatste) arrogantie bij veel predikanten uit de gereformeerde gezindte.Dat op een voetstuk plaatsen, waar je het over hebt, is niet alleen verkeerd, maar ook voor een dominee zelf slecht. Ze worden er ongelofelijk hoogmoedig van.
Meen je dit echt?cosmo schreef:Als je de bijbel goed zo lezen, dan kom je het ambt van predikant niet tegen.
Dat is nobel van je. Maar toch hebben we de ambten hoog te achten. David achtte Saul ook, ondanks dat hij David wilde vermoorden. Lees ook eens het bevestigingsformulier voor predikanten en ouderlingen en diakenen.Daarom hecht ik ook weinig waarde aan deze titel. Ik respecteer mensen namelijk niet om hun titel, maar hoe zij zijn, doen en wat zij zeggen.
Verder graag ophouden met moddergooien.
Zeker, en als jij meent dat het wel zo is, dan zou ik graag van jou willen weten waar je dat tegen komt.Erasmiaan schreef:Meen je dit echt?cosmo schreef:Als je de bijbel goed zo lezen, dan kom je het ambt van predikant niet tegen.
Ik gooi geen modder, ik constateer louter dat de woorden van predikanten binnen de gereformeerde gezindte wel heilig verklaard lijken te worden. Dat is in mijn ogen het op een voetstuk plaatsen van een predikant, zijn woorden als ontwijfelbaar gaan beschouwen.
Verder graag ophouden met moddergooien.