lekker knus

Plaats reactie
Hendrikus

lekker knus

Bericht door Hendrikus »

Waar ik echt een hekel aan heb, is het je, lekker knus, opsluiten in je eigen kringetje, met je eigen blaadje, en dan de ander bekritiseren. Dat is iets wat me al jaren dwarszit. En ik weet zeker dat er één is die daarover lacht: de duivel.”

Aansprekend citaat uit het interview met ds. M. den Bleker in het RD

http://refdag.nl/artikel/1328325/
freek

Re: lekker knus

Bericht door freek »

Hendrikus schreef:Waar ik echt een hekel aan heb, is het je, lekker knus, opsluiten in je eigen kringetje, met je eigen blaadje, en dan de ander bekritiseren. Dat is iets wat me al jaren dwarszit. En ik weet zeker dat er één is die daarover lacht: de duivel.”

Aansprekend citaat uit het interview met ds. M. den Bleker in het RD

http://refdag.nl/artikel/1328325/
Tja, in zijn kerk zal ie wel op 'Bewaar het Pand' doelen. In de GKV heb je ook zo'n verontruste club met een eigen blaadje, en in de PKN zie je door de modalitaire bomen ook het kerkelijke bos niet meer. Toch weet ik niet of zijn conclusie juist is. De GB - om maar een voorbeeld te noemen - had voorheen jarenlang toch wel een bestaansgrond, lijkt me. Of dat 'knusjes opsluiten in eigen kringetje met een eigen blaadje' nou altijd van toepassing is, vraag ik me wel af...
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef:Waar ik echt een hekel aan heb, is het je, lekker knus, opsluiten in je eigen kringetje, met je eigen blaadje, en dan de ander bekritiseren. Dat is iets wat me al jaren dwarszit. En ik weet zeker dat er één is die daarover lacht: de duivel.”
Zo'n opmerking toont vanuit mijn positie gezien exact aan waarom ik me door hem niet begrepen zou voelen.

En de duivel lacht niet als kritische mensen het Woord recht proberen te snijden, dan vlucht hij met de staart tussen de benen weg.
wim

Bericht door wim »

Herman schreef: En de duivel lacht niet als kritische mensen het Woord recht proberen te snijden, dan vlucht hij met de staart tussen de benen weg.
Kritische mensen als Van der Zwaag, bedoel je?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

wim schreef:
Herman schreef: En de duivel lacht niet als kritische mensen het Woord recht proberen te snijden, dan vlucht hij met de staart tussen de benen weg.
Kritische mensen als Van der Zwaag, bedoel je?
Scherp!

Sinds wanneer is die cgk-bwp?
memento

Bericht door memento »

Waar ik echt een hekel aan heb, is het je, lekker knus, opsluiten in je eigen kringetje, met je eigen blaadje, en dan de ander bekritiseren. Dat is iets wat me al jaren dwarszit. En ik weet zeker dat er één is die daarover lacht: de duivel.”
Een btje jammer dat hij met dit citaat precies hetzelfde doet als waar hij anderen van verwijt, namelijk de ander (op vervelende wijze) bekritiseren....

Wat betreft het opsluiten in het eigen kringetje ben ik het wel met hem eens. Dat gebeurt, en is m.i. niet goed. Ga het gesprek aan, en blijf het aangaan, ook al ben je het niet (meer) met elkaar eens. Een gesprek wat denk ik altijd mogelijk is zolang beide partijen de Schrift erkennen. Het 'wij tegen de boze buitenwereld' is m.i. een ongezonde, arrogante houding, die ons christenen niet past.

Een tevreden lezer van dat eigen blaadje
HHKtE

Bericht door HHKtE »

in het bewuste blaadje zal er worden gereageerd op deze botte uitspraak ,Ds den Butter kan dat heel goed en terecht want het lijkt nergens op
Menig Chr Geref kansel is gesloten voor de BWP predikanten ,dus wat zeurt deze man
wim

Bericht door wim »

Herman schreef: Sinds wanneer is die cgk-bwp?
Ik heb niet erg veel benul van kerkstromingen en hun aanhangers. Dat wil ik zo houden ook.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

HHKtE schreef:in het bewuste blaadje zal er worden gereageerd op deze botte uitspraak ,Ds den Butter kan dat heel goed en terecht want het lijkt nergens op
Menig Chr Geref kansel is gesloten voor de BWP predikanten ,dus wat zeurt deze man
Wie zegt er dat ds. Den Bleker het over Bewaar het Pand heeft? Dat maken jullie ervan, maar dat geloof ik helemaal niet.
Ik kan me wel andere clubjes voorstellen waarop deze typering eerder van toepassing is. Maar omwille van de vrede zal ik maar geen namen noemen... 8)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

wim schreef:
Ik heb niet erg veel benul van kerkstromingen en hun aanhangers. Dat wil ik zo houden ook.
Nee, Van der Zwaag is geen CGK (dus ook geen BWP).
Misschien bedoel je Bart?
wim

Bericht door wim »

Tiberius schreef:
wim schreef:
Ik heb het helemaal niet over cgk-bwp. Moeilijk is dat he: van een concreet geval naar een abstractie en dat dan weer toepassen op andere concrete gevallen.... Leren we dat tegenwoordig niet meer?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

wim schreef:
Tiberius schreef:
wim schreef:
Ik heb het helemaal niet over cgk-bwp. Moeilijk is dat he: van een concreet geval naar een abstractie en dat dan weer toepassen op andere concrete gevallen.... Leren we dat tegenwoordig niet meer?
Het laatste wat ik geleerd heb is een krantenartikel lezen. :wink:
En daar ging het in ieder geval over de CGK.
wim

Bericht door wim »

Tiberius schreef:Het laatste wat ik geleerd heb is een krantenartikel lezen. :wink:
En daar ging het in ieder geval over de CGK.
:wink:
Plaats reactie