Respect voor docenten / Beeld van God

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Respect voor docenten / Beeld van God

Bericht door jvdg »

Vijf keer om stilte moeten vragen

AMERSFOORT - „Het is niet Bijbels om te stellen dat een docent het gezag moet waarmaken.” Deze stelling, die tijdens een workshop op het symposium ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van het Hoornbeeck College door ds. A. A. Egas werd geponeerd, zorgde voor flink wat discussie. Een deelnemer stelde dat docenten gezag moeten verwerven, onder andere door een goede voorbereiding en door kennis van zaken te hebben.

Ds. Egas meent dat men met die stelling te ver meegaat met de tijdgeest. De christelijk gereformeerde predikant te Middelharnis haalde de nadere reformator Petrus Wittewrongel aan, die het een Bijbelse eis vond dat leerlingen hun docenten met eerbied bejegenen. De predikant vroeg zich af waar het respect van de jongeren voor de docenten is gebleven. Als voorbeelden noemde hij het vijf keer moeten vragen om stilte voordat een les begint en jongeren die al brood kauwend met een docent praten.

Volgens ds. Egas gaat het hier om wezenlijke zaken. „We tolereren veel dat niet past in het Bijbelse gezag. Dat werkt door. De manier waarop leerlingen naar docenten kijken, beïnvloedt hun beeld van God.”

BRON: Refdag

Kunnen we de lijn zoals in de slotzin aangegeven idd doortrekken naar ons beeld van God?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik denk dat het een en ander wel met elkaar te maken heeft. Omdat gezag van mensen niet meer serious wordt genomen, wordt gezag van God ook ondermijnt.
Het trof me dat een predikant pas bij ons in een preek zei: Mag God nog een toornend God zijn?
Soms hebben mensen wel een heel "lievig" Godsbeeld, een God die alleen maar zorgt en nooit boos is en waar je kan blijven doen waar je maar zin in hebt.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

JolandaOudshoorn schreef: Soms hebben mensen wel een heel "lievig" Godsbeeld, een God die alleen maar zorgt en nooit boos is en waar je kan blijven doen waar je maar zin in hebt.
liever heb je een God waar je altijd maar bang voor moet zijn, voor Zijn toorn?????
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Rens schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Soms hebben mensen wel een heel "lievig" Godsbeeld, een God die alleen maar zorgt en nooit boos is en waar je kan blijven doen waar je maar zin in hebt.
liever heb je een God waar je altijd maar bang voor moet zijn, voor Zijn toorn?????
Zolang een mens geen persoonlijke kennis heeft aan een verzoend God, kan die mens niet anders dan de toorn van God vrezen.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Zolang er predikingen zijn waarin je wordt voorgehouden dat je, ook al ben je bekeerd, toch "moet blijven vrezen voor Zijn toorn die gerechtvaardigt is"

Dan heb ik iets van: nee dank u, ik ben al geweest.....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Rens schreef:Zolang er predikingen zijn waarin je wordt voorgehouden dat je, ook al ben je bekeerd, toch "moet blijven vrezen voor Zijn toorn die gerechtvaardigt is"

Dan heb ik iets van: nee dank u, ik ben al geweest.....
Lees nog een keer wat ik schrijf..........
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Bericht door aritha »

jvdg schreef:
Rens schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Soms hebben mensen wel een heel "lievig" Godsbeeld, een God die alleen maar zorgt en nooit boos is en waar je kan blijven doen waar je maar zin in hebt.
liever heb je een God waar je altijd maar bang voor moet zijn, voor Zijn toorn?????
Zolang een mens geen persoonlijke kennis heeft aan een verzoend God, kan die mens niet anders dan de toorn van God vrezen.
Mee eens.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

jvdg schreef:
Rens schreef:Zolang er predikingen zijn waarin je wordt voorgehouden dat je, ook al ben je bekeerd, toch "moet blijven vrezen voor Zijn toorn die gerechtvaardigt is"

Dan heb ik iets van: nee dank u, ik ben al geweest.....
Lees nog een keer wat ik schrijf..........
kennis hebben aan een verzoend God.......bekeerd zijn, dat kan ik alleen maar aanelkaar koppelen.....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Bericht door Jo-Ann »

Gods toorn is gestild in Christus. Zolang we niet in Christus zijn moeten we vrezen voor Zijn toorn. Het is precies zoals jvdg het zegt.
Zolang er predikingen zijn waarin je wordt voorgehouden dat je, ook al ben je bekeerd, toch "moet blijven vrezen voor Zijn toorn die gerechtvaardigd is"

Ik vraag me af in welke context een dominee zo'n gezegde doet. Zie Psalm 85. De misdaad Uws volks hebt Gij weggenomen; Gij hebt al hun zonden bedekt. Sela. Gij hebt weggenomen Uw verbolgenheid, Gij hebt U gewend van de hittigheid Uws toorns.
Aan de andere kant hebben we ook dagelijks vergeving nodig, want God kan de minste zonde niet door de vingers zien. Hij is heilig en kan met het onheilige geen gemeenschap hebben. In die zin kan ik het gezegde (al is het een vertaling van Rens) wel plaatsen.

En zo kan ik het ook de opmerking van ds. Egas plaatsen. Alleen moeten we niet vergeten dat docenten ook zondige mensen zijn en misbruik van hun gezag (lees: macht) kunnen maken. Waar vind je een strikt rechtvaardige docent? Een docent (of ouder) die misbruik maakt van zijn macht, beïnvloedt het beeld van God bij kinderen of jongeren negatief.

Maar we zijn wel tever doorgeschoten. Het is inderdaad niet normaal als er vijf keer om stilte gevraagd moet worden en men dan blij is dat er alleen nog maar wat geroezemoes is. Een docent verdient respect puur om het feit dat hij docent is en als zodanig van God afgeleid gezag bezit.
Laatst gewijzigd door Jo-Ann op 07 jan 2008, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: Respect voor docenten / Beeld van God

Bericht door cosmo »

jvdg schreef:
„We tolereren veel dat niet past in het Bijbelse gezag. Dat werkt door. De manier waarop leerlingen naar docenten kijken, beïnvloedt hun beeld van God.”

Kunnen we de lijn zoals in de slotzin aangegeven idd doortrekken naar ons beeld van God?
Impliciet geeft deze predikant aan dat een docent niet ter discussie mag staan. Een docent is er in de eerste plaats om een leerling iets te leren, niet om een gezagsverhouding te onderhouden.

Een docent heeft gezag omdat hij/zij bepaalde kennis en wijsheid bezit en dat wil overdragen. Verder is er geen basis voor gezag.
Gebruikersavatar
jmpavo
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 mei 2005, 07:28

Bericht door jmpavo »

Jammer dat een discussie vaak zo polariserend verloopt.
Rens, jouw opmerking volgt toch helemaal niet uit wat Jolanda zegt?

Als iemand een witte trouwjurk niet mooi vindt, dan zeg je toch ook niet direct: heb je dan liever een zwarte?!

De Bijbel laat een liefhebbende en zegenende God zien Die als een liefhebbende Vader is voor wie Hem dienen.
De Bijbel laat een nodigende en een roepende God zien, Die als een Vader (!) Zijn verloren zoons terugroept naar het paradijs.
De Bijbel laat een toornende en vervloekende God zien voor wie in de zonde blijft volharden en niet tot geloof in Christus komt.

Laat de Bijbel alsjeblieft in al haar volheid spreken en benadruk niet één van deze drie aspecten en belicht één van deze aspecten óók niet onder!
Rens schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Soms hebben mensen wel een heel "lievig" Godsbeeld, een God die alleen maar zorgt en nooit boos is en waar je kan blijven doen waar je maar zin in hebt.
liever heb je een God waar je altijd maar bang voor moet zijn, voor Zijn toorn?????
~~ "Read the Bible for application, not merely for information" ~~ (Donald S. Whitney)

~~ Heb je opmerkingen bij / kritiek op / vragen over de HSV, geef ze door op: http://www.herzienestatenvertaling.nl/contact.htm ~~
Gebruikersavatar
jmpavo
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 mei 2005, 07:28

Re: Respect voor docenten / Beeld van God

Bericht door jmpavo »

Jammer, Cosmo, dat je reageert op dat wat de predikant in kwestie niet zegt. Bovendien leg je hem woorden in de mond, waarvan je je kunt afvragen of hij dat inderdaad wel zou zeggen.
Hij pleit voor een gezagspositie van een docent, maar dat betekent niet dat een 'docent niet ter discussie mag staan'! Het gaat er alleen wel om hoe de lijnen lopen.
Ook een docent die gezag heeft mag én kan ter discussie staan. Als het een goede docent is, stelt hij zichzelf ter discussie! Bijvoorbeeld door één of twee keer per jaar in een of meerdere van zijn klassen een open evaluatie te houden met vragen als: wat vind je a) van mijn lessen en b) van mij als docent, waarin ze alles mogen zeggen wat ze vinden, als het maar netjes, fatsoenlijk en met respect gebeurt.
Je krijgt ontroerende reacties (ik heb enige ervaring). Zo'n ter discussie stellen van jezelf als docent past perfect bij een docent die veel gezag heeft.
cosmo schreef:Impliciet geeft deze predikant aan dat een docent niet ter discussie mag staan. Een docent is er in de eerste plaats om een leerling iets te leren, niet om een gezagsverhouding te onderhouden.

Een docent heeft gezag omdat hij/zij bepaalde kennis en wijsheid bezit en dat wil overdragen. Verder is er geen basis voor gezag.
~~ "Read the Bible for application, not merely for information" ~~ (Donald S. Whitney)

~~ Heb je opmerkingen bij / kritiek op / vragen over de HSV, geef ze door op: http://www.herzienestatenvertaling.nl/contact.htm ~~
Gebruikersavatar
jmpavo
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 mei 2005, 07:28

Re: Respect voor docenten / Beeld van God

Bericht door jmpavo »

Wat was de eigenlijke vraag ook al weer ...
jvdg schreef:„We tolereren veel dat niet past in het Bijbelse gezag. Dat werkt door. De manier waarop leerlingen naar docenten kijken, beïnvloedt hun beeld van God.”

BRON: Refdag

Kunnen we de lijn zoals in de slotzin aangegeven idd doortrekken naar ons beeld van God?
Ik weet niet of er een directe relatie is tussen het beeld dat kinderen van een docent hebben en het beeld dat ze van God hebben. Ze zullen eenvoudig zeggen: God heeft bepaalde eigenschappen die een docent niet heeft.

Wel denk ik dat het begrip van Gods majesteit en gezag steeds meer verdwijnt, naarmate gezagsrelaties uit de belevingswereld van een kind verdwijnen. In dat opzicht kan ik de opmerking van ds. Egas wel begrijpen.
~~ "Read the Bible for application, not merely for information" ~~ (Donald S. Whitney)

~~ Heb je opmerkingen bij / kritiek op / vragen over de HSV, geef ze door op: http://www.herzienestatenvertaling.nl/contact.htm ~~
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Respect voor docenten / Beeld van God

Bericht door albion »

jvdg schreef:„We tolereren veel dat niet past in het Bijbelse gezag. Dat werkt door. De manier waarop leerlingen naar docenten kijken, beïnvloedt hun beeld van God.”

BRON: Refdag

Kunnen we de lijn zoals in de slotzin aangegeven idd doortrekken naar ons beeld van God?
Ik weet niet of er een directe relatie is tussen het beeld dat kinderen van een docent hebben en het beeld dat ze van God hebben. Ze zullen eenvoudig zeggen: God heeft bepaalde eigenschappen die een docent niet heeft.

Wel denk ik dat het begrip van Gods majesteit en gezag steeds meer verdwijnt, naarmate gezagsrelaties uit de belevingswereld van een kind verdwijnen. In dat opzicht kan ik de opmerking van ds. Egas wel begrijpen.[/quote]

de belevingswereld van sommige ll heeft nog maar weinig met godsdienst te maken ... soms denk ik wel eens : is dit een reformatorische school???? Als de docent(e) voorgaat in het gebed voor het eten bv en je loopt langs de klas en je kijkt even naar binnen dan wil je niet weten hoeveel ll bezig zijn met andere zaken dan met bidden (naar elkaar seinen of proberen tegen de stoelpoot te schoppen om aandacht te krijgen van degene die voor haar/hem zit). :(
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: Respect voor docenten / Beeld van God

Bericht door cosmo »

jmpavo schreef:Jammer, Cosmo, dat je reageert op dat wat de predikant in kwestie niet zegt. Bovendien leg je hem woorden in de mond, waarvan je je kunt afvragen of hij dat inderdaad wel zou zeggen.
Deze predikant is zelf gevaarlijk bezig, omdat hij de relatie tussen leerling en docent direct koppelt aan de relatie tussen mens en God.

Overigens, je ziet het door mij gebruikte woord impliciet over het hoofd.
Plaats reactie