27 jaar onschuldig vast.....

Plaats reactie
Kislev

27 jaar onschuldig vast.....

Bericht door Kislev »

(Novum/AP) - In de Amerikaanse staat Texas is donderdag een gevangene vrijgelaten die 27 jaar lang onterecht in de cel zat. Hij werd op basis van nieuwe DNA-tests vrijgepleit van seksuele geweldpleging, waarvoor hij in 1981 tot 99 jaar cel werd veroordeeld.

De man, de 47-jarige Charles Chatman, heeft altijd volgehouden dat hij onschuldig is. Hij is sinds 2001 de vijftiende gevangene in het gewest Dallas wiens naam op basis van DNA-tests werd gezuiverd. In de gehele staat Texas waren dat er in diezelfde periode dertig. Volgens het kantoor van de officier van justitie van Dallas zal dat aantal de komende tijd alleen nog maar stijgen. Het forensisch laboratorium in Dallas heeft namelijk als een van de weinige in de Verenigde Staten DNA-materiaal bewaard uit onderzoeken die al decennia zijn gesloten.

Chatman was 20 toen hij door een buurvrouw uit een rij van mogelijke daders werd gepikt. Hij zei dat hij haar, hoewel ze al dertien jaar lang slechts vijf deuren verderop woonde, nog nooit had ontmoet. Bovendien, zo voerde hij aan, had het haar moeten opvallen dat hij zijn beide voortanden miste in de periode dat hij de misdaad zou hebben gepleegd.

Toen hij donderdag de gevangenis verliet beschreef Chatman zijn emoties als 'verbitterd en boos'. Hij zei dat hij echter niet zint op wraak.
Een ander krantenbericht
Sinds 2001 zijn in Texas al dertig mensen op basis van DNA onschuldig gebleken toen ze al in de cel zaten.Volgens het kantoor van de officier van justitie van Dallas zal dat aantal de komende tijd alleen nog maar stijgen. Het forensisch laboratorium in Dallas heeft namelijk als een van de weinige in de Verenigde Staten DNA-materiaal bewaard uit onderzoeken die al decennia zijn gesloten.
Dit hoorde ik vanochtend op het nieuws. Behoorlijk schokkend moet ik zeggen. Zo heb ik ooit een krantenartikel gelezen dat in een Amerikaanse staat uit DNA onderzoeken bleek dat enkele tientallen gevangen in de loop der jaren onschuldig ter dood veroordeeld waren (straf was reeds voltrokken).

Enge Amerikanen met hun doodstraf.
Rens

Bericht door Rens »

KIJK.............en dáárom ben ik tegen de doodstraf..............

als hoogste straf écht levenslang, dan kunnen fouten, zoals nu boven water komen, hetsteld worden, inclusief volledig eerherstel!!

dat de vrijgelatene "boos" is, ja halloooooo, had je wat ánders verwacht na 27 je onschuld volhouden en niet geloofd worden én gevangen te hebben gezeten voor iets wat je niet gedaan hebt???

hoewel, als ik mijn eigen persoonlijke instelling in het spel breng, dan zou ik niet boos kunnen zijn, ik zou ze wel kunnen vergeven, want overal en door iedereen kunnen fouten gemaakt worden. Ik heb het in mijn leven al meermalen moeten ervaren dat ik onterecht "in een kwaad daglicht kwam te staan", terwijl later bleek dat er niets van waar was.

Ach, ik heb dan iets van: "het zij zo, het is gebeurd, het ligt nu achter me, en ik vergeef ieder die fouten heeft gemaakt". Dat is telkenmale zo gegaan.

Alleen als er kwaadwillege opzet in het spel is, dan wordt het wél wat moeizamer om vergevensgezind te zijn.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Kislev

Bericht door Kislev »

En ik denk dan: hoeveel amerikaanse staten stoppen dna niet in de doofpot omdat ze zometeen tientallen claims aan hun broek hebben hangen van gevangenen die onschuldig bleken??
Rens

Bericht door Rens »

Kislev schreef:En ik denk dan: hoeveel amerikaanse staten stoppen dna niet in de doofpot omdat ze zometeen tientallen claims aan hun broek hebben hangen van gevangenen die onschuldig bleken??
dusssssssssssss, de gebroken levens van onschuldigen zijn minder waard? (althans, als ik jouw idee over de amerikaanse, veronderstelde, mentaliteit naga....)
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Kislev

Bericht door Kislev »

Ach, er zijn zoveel vieze spelletje achter de schermen. De conferentie van Jalta waarbij een paar miljoen mensen onder het het russische wind werden gebracht.
kZag pas de film Munich van Spielberg en even googlen leverde op dat het nog waar gebeurd was ook :o

Kan me zo voorstellen dat er Amerikaanse Staten zijn die niet zitten te wachten op tientallen onschuldige gevangenen. Het is goedkoper om ze te laten zitten.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik ben ook niet persé voor de doodstraf, maar ik weet niet of je als christen puur om zo'n praktische reden kunt zeggen: kijk, daarom ben ik tegen de doodstraf.
Ik kan me niet voorstellen dat Mozes toen hij te horen kreeg dat een overspelige vrouw gestenigd moest worden tegen het volk zei dat ze dat maar oversloegen, want stel je voor dat ze een fout maakten.
Klinkt natuurlijk vrij radicaal in onze moderne tijd en ik ben ook blij dat er nu geen opdracht tot stenigen meer is. Maar moet je toch - als christen - niet altijd eerst kijken wat God erover zegt voordat je met rationele argumenten aankomt?
Plaats reactie