Refo bedoelde het niet sarcastisch hoor.aritha schreef:Misschien zijn de preken wel heel origineelrefo schreef:Origineel zijn de predikanten altijd in hun bijbellezingkeuze.
Kerkdiensten
-
Een bijbellezing vindt plaats in een weekdienst, en er wordt een gedeelte, leven van een persoon, of onderwerp uit de Bijbel specifiek behandeld.Josephus schreef:Wat is het verschil tussen een bijbellezing en een kerkdienst?aritha schreef:Misschien zijn de preken wel heel origineelrefo schreef:Origineel zijn de predikanten altijd in hun bijbellezingkeuze.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Een soort leerhuis dus?caprice schreef:Een bijbellezing vindt plaats in een weekdienst, en er wordt een gedeelte, leven van een persoon, of onderwerp uit de Bijbel specifiek behandeld.Josephus schreef:Wat is het verschil tussen een bijbellezing en een kerkdienst?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
De zondagse namiddagdienst, is ook een leerdienst... (HC)Josephus schreef:Een soort leerhuis dus?caprice schreef:Een bijbellezing vindt plaats in een weekdienst, en er wordt een gedeelte, leven van een persoon, of onderwerp uit de Bijbel specifiek behandeld.Josephus schreef:Wat is het verschil tussen een bijbellezing en een kerkdienst?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Zeg, wil je niet van die nieuwmoodse termen op dit forum bezigen, vriend? Het lijkt waarempel wel een hoogliturgische toestand hier. Leerhuis, kom nou toch. En zeker ook nog een dominee in toga, psalmen op hele en halve noten, gezangen uit het Liedboek en schriftlezingen uit de Herziene Statenvertaling? Waar moet dan heen 8)Josephus schreef:Een soort leerhuis dus?caprice schreef:Een bijbellezing vindt plaats in een weekdienst, en er wordt een gedeelte, leven van een persoon, of onderwerp uit de Bijbel specifiek behandeld.Josephus schreef:Wat is het verschil tussen een bijbellezing en een kerkdienst?
Zo bedoelde ik het niet. Het leerhuis is in veel gemeenten een soort bijbelstudievereniging.caprice schreef:De zondagse namiddagdienst, is ook een leerdienst... (HC)
Maar als ik je goed begrijp is het meest wezenlijke verschil tussen bijbellezing en kerkdienst dus het tijdstip van bijeenkomen. De andere door jou genoemde zaken komen namelijk ook vaak genoeg in de zondagse eredienst aan bod.
Is de invulling van een bijbellezing ook nog anders qua liturgie?
Laatst gewijzigd door Josephus op 03 jan 2008, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Nee. Zelfs een tijdrede van de SGP of een avond van de Spaans Evangelische Zending onderscheidt zich niet of nauwelijks van een gewone kerkdienst. Alleen de bestemming van de collecte is anders.Josephus schreef:Is de invulling van een bijbellezing ook nog anders qua liturgie?
En inderdaad, 't gebeurt op een doordeweekse avond.
Hendrikus schreef:Zeg, wil je niet van die nieuwmoodse termen op dit forum bezigen, vriend? Het lijkt waarempel wel een hoogliturgische toestand hier. Leerhuis, kom nou toch. En zeker ook nog een dominee in toga, psalmen op hele en halve noten, gezangen uit het Liedboek en schriftlezingen uit de Herziene Statenvertaling? Waar moet dan heen 8)Josephus schreef:Een soort leerhuis dus?

Dat lijkt me ook ideaal. Ik mis bij bijbellezingen altijd de mogelijkheid tot vragen stellen. En als ik eenmaal een vraag hebt, blijft ie door me heen malen, en hoor ik weinig meer van de lezing.aritha schreef:Bij ons is er dit verschil: We komen niet bij elkaar in de kerk maar in het verenigingsgebouw.
Er is koffie met koek. (Een pauze dus) :roll:
Na de pauze kun je vragen stellen.
De predikant heeft zijn toga niet aan.
Daarvoor hebben we dus bijbelkringen.freek schreef:Dat lijkt me ook ideaal. Ik mis bij bijbellezingen altijd de mogelijkheid tot vragen stellen. En als ik eenmaal een vraag hebt, blijft ie door me heen malen, en hoor ik weinig meer van de lezing.aritha schreef:Bij ons is er dit verschil: We komen niet bij elkaar in de kerk maar in het verenigingsgebouw.
Er is koffie met koek. (Een pauze dus) :roll:
Na de pauze kun je vragen stellen.
De predikant heeft zijn toga niet aan.
Mét koffie en koek, vragen stellen, dominee zonder toga, psalmen op hele en halve noten, een mooi gezang op z'n tijd, schriftlezing ook wel eens uit de HSV.
En zonder collecte voor de SEZ of partijpraat van de SGP.