In de GG geldt: meeste gelden stemmen.Erasmiaan schreef:Zware mensen leggen meer gewicht in de schaal...refo schreef:Officieel niet, nee.Ander schreef:Elke gemeente heeft zijn voorkeuren. Toch geloof ik niet dat er veel gemeenten zijn waar predikanten echt niet welkom zijn. Ja, er zijn ongeveer 2(!) predikanten die niet overal gewenst zijn. Verder geen verschillen groter maken dan ze zijn.
Maar ik weet een gemeente waar de kerkenraad predikanten niet meer uitnodigt. Vanwege het feit dat 'zware' mensen hebben gevraagd 'die dominee niet meer te verzoeken'. Verzoeken van 'lichte' mensen worden niet in behandeling genomen.
Inmiddels zijn het er meer dan tienmaal 2.
beroepingswerk en daarmee samenhangende berichten
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Daar heb je inderdaad gelijk in. Ik heb er niet zoveel moeite mee, maar ik reageeerde op jou reactie dat het er maximaal 2 waren. Ik denk overigens dat linkse gemeenten minder geneigd zijn 'rechtse' predikanten te weren dan andersom.Ander schreef:Ja maar Jan, je hebt linkse gemeenten die 5 tot 10 rechtse dominees niet vragen en andersom rechtse gemeenten die 5 tot 10 linkse dominees niet vragen. Is dat nu echt zo'n probleem?
- Christiaan
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
- Locatie: Zeeland
Dus de predikanten die te licht gevonden worden moeten maar uit de GG?? Lijkt me een slecht idee.Kaw schreef:Als je licht wil zijn moet je gewoon niet in de Ger. Gem. gaan zitten. Toch?Ander schreef:Oh oh oh, wat zijn de lichten weer benadeeld. 't Is gewoon gemeen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Dat zie je in de HHK wel. 'Zware' predikanten mogen vaak wel in de 'lichtere' gemeenten voorgaan, onder het motto: ze horen er ook bij. Andersom, in zware gemeenten, mogen de lichtere predikanten praktisch niet voorgaan. Die gemeenten kiezen nog liever voor leesdienst of nog erger: onbevoegde eerwaardige heren.jan03 schreef:Daar heb je inderdaad gelijk in. Ik heb er niet zoveel moeite mee, maar ik reageeerde op jou reactie dat het er maximaal 2 waren. Ik denk overigens dat linkse gemeenten minder geneigd zijn 'rechtse' predikanten te weren dan andersom.Ander schreef:Ja maar Jan, je hebt linkse gemeenten die 5 tot 10 rechtse dominees niet vragen en andersom rechtse gemeenten die 5 tot 10 linkse dominees niet vragen. Is dat nu echt zo'n probleem?
Bij een GG-predikant hing jarenlang een reclameposter van Camel Mild (toen roken nog stoer was) in zijn studeerkamer: "Als licht te licht en zwaar te zwaar is".Kaw schreef:Als je licht wil zijn moet je gewoon niet in de Ger. Gem. gaan zitten. Toch?Ander schreef:Oh oh oh, wat zijn de lichten weer benadeeld. 't Is gewoon gemeen.
Officieel is hier geen spraken van toch?Christiaan schreef:Dus de predikanten die te licht gevonden worden moeten maar uit de GG?? Lijkt me een slecht idee.Kaw schreef:Als je licht wil zijn moet je gewoon niet in de Ger. Gem. gaan zitten. Toch?Ander schreef:Oh oh oh, wat zijn de lichten weer benadeeld. 't Is gewoon gemeen.
Mensen, zullen we ons bij de feiten houden? Deze hele licht-zwaar-discussie leidt tot niets.
Natuurlijk zijn er liggingsverschillen (Of zo je wilt: accentverschillen) in de prediking. Vaak heeft e.e.a. ook domweg te maken met de afkomst van de predikant, of de culturele setting van een gemeente. Op de Veluwe is e.e.a. nu eenmaal veel minder snel geaccepteerd, dan in een randstadgemeente. Op de Veluwe heeft men snel de neiging om bepaalde zaken (uiterlijk, taalgebruik e.d.) tot principiële zaken te verheffen, terwijl het om traditie gaat. In de Randstad en andere stadsgemeenten is men geneigd om wat minder te accepteren van rechts (zou allemaal gezeur zijn). Maar op wereldschaal gaat het om geneuzel in de marge.
Misschien is het bijhouden van het beroepingswerk wat dat betreft een eye-opener. Enkele voorbeelden om aan te tonen dat stigma's doorgaans niet echt werken. Kijk maar eens mee. Welke predikanten zijn in het recente verleden beroepen in:
- Apeldoorn: ds. M. Karens, ds. C.G. Vreugdenhil, ds. A. Moerkerken, ds. W. Harinck. (Onlangs op tweetal: ds. C. Hogchem en ds. W. Visscher)
- Gorinchem: ds. W. Harinck, ds. G. Mouw, ds. J. Driessen, ds. J. Karens
- Groningen: ds. G.J.N. Moens, ds. C.G. Vreugdenhil, ds. A. Schot, ds. J.S. van der Net
- H.I.Ambacht: ds. P. van Ruitenburg, kand. J. van Belzen, ds. G. Clements, ds. C.A. van Dieren, ds. J.S. van der Net
- Lelystad: ds. R. Kattenberg, kand. G. Pater, ds. J.J. van Eckeveld, ds. G.J. van Aalst, ds. J.S. van der Net, ds. P. Mulder
- Moerkapelle: ds. M. Karens, ds. W. Silfhout, ds. C.G. Vreugdenhil, ds. A. Schreuder, ds. C.J. Meeuse, ds. W. Harinck, ds. A.T. Vergunst
- Ridderkerk-Slikkerveer:
ds. M. Mondria, ds. C.G. Vreugdenhil, ds. W.J. Karels, ds. R. Kattenberg, ds. C.A. van Dieren, ds. J.S. van der Net
- Rotterdam-IJsselmonde: ds. G. Mouw, kand. G.J. Baan, ds. C. van Krimpen, ds. M. Karens, kand. D.W. Tuinier
- Terwolde-De Vecht: ds. P. Melis, ds. R. Kattenberg, ds. G. Pater, ds. P. Mulder, ds. C. Vogelaar
- Urk: ds. G. Mouw, ds. C. Neele, ds. C. Hogchem, ds. J. Karels, ds. C.A. van Dieren, ds. G.J. van Aalst
Natuurlijk zijn er liggingsverschillen (Of zo je wilt: accentverschillen) in de prediking. Vaak heeft e.e.a. ook domweg te maken met de afkomst van de predikant, of de culturele setting van een gemeente. Op de Veluwe is e.e.a. nu eenmaal veel minder snel geaccepteerd, dan in een randstadgemeente. Op de Veluwe heeft men snel de neiging om bepaalde zaken (uiterlijk, taalgebruik e.d.) tot principiële zaken te verheffen, terwijl het om traditie gaat. In de Randstad en andere stadsgemeenten is men geneigd om wat minder te accepteren van rechts (zou allemaal gezeur zijn). Maar op wereldschaal gaat het om geneuzel in de marge.
Misschien is het bijhouden van het beroepingswerk wat dat betreft een eye-opener. Enkele voorbeelden om aan te tonen dat stigma's doorgaans niet echt werken. Kijk maar eens mee. Welke predikanten zijn in het recente verleden beroepen in:
- Apeldoorn: ds. M. Karens, ds. C.G. Vreugdenhil, ds. A. Moerkerken, ds. W. Harinck. (Onlangs op tweetal: ds. C. Hogchem en ds. W. Visscher)
- Gorinchem: ds. W. Harinck, ds. G. Mouw, ds. J. Driessen, ds. J. Karens
- Groningen: ds. G.J.N. Moens, ds. C.G. Vreugdenhil, ds. A. Schot, ds. J.S. van der Net
- H.I.Ambacht: ds. P. van Ruitenburg, kand. J. van Belzen, ds. G. Clements, ds. C.A. van Dieren, ds. J.S. van der Net
- Lelystad: ds. R. Kattenberg, kand. G. Pater, ds. J.J. van Eckeveld, ds. G.J. van Aalst, ds. J.S. van der Net, ds. P. Mulder
- Moerkapelle: ds. M. Karens, ds. W. Silfhout, ds. C.G. Vreugdenhil, ds. A. Schreuder, ds. C.J. Meeuse, ds. W. Harinck, ds. A.T. Vergunst
- Ridderkerk-Slikkerveer:
ds. M. Mondria, ds. C.G. Vreugdenhil, ds. W.J. Karels, ds. R. Kattenberg, ds. C.A. van Dieren, ds. J.S. van der Net
- Rotterdam-IJsselmonde: ds. G. Mouw, kand. G.J. Baan, ds. C. van Krimpen, ds. M. Karens, kand. D.W. Tuinier
- Terwolde-De Vecht: ds. P. Melis, ds. R. Kattenberg, ds. G. Pater, ds. P. Mulder, ds. C. Vogelaar
- Urk: ds. G. Mouw, ds. C. Neele, ds. C. Hogchem, ds. J. Karels, ds. C.A. van Dieren, ds. G.J. van Aalst
Laten we het eenvoudig en feitelijk houden!
:mrgreen: Inderdaad een eye-opener. Hoewel het wel zo is dat er een aantal predikanten bij staan die als kandidaat beroepen zijn. Op één of andere manier wil men geen rekening houden met ligging als de personen nog kandidaat zijn (je mag studenten nu eenmaal niet voorbij gaan). Dit laatste wordt overigens de laatste tijd wel minder, men durft inmiddels vaker af te wijken. En terecht.Anti-quoq schreef:Mensen, zullen we ons bij de feiten houden? Deze hele licht-zwaar-discussie leidt tot niets.
Natuurlijk zijn er liggingsverschillen (Of zo je wilt: accentverschillen) in de prediking. Vaak heeft e.e.a. ook domweg te maken met de afkomst van de predikant, of de culturele setting van een gemeente. Op de Veluwe is e.e.a. nu eenmaal veel minder snel geaccepteerd, dan in een randstadgemeente. Op de Veluwe heeft men snel de neiging om bepaalde zaken (uiterlijk, taalgebruik e.d.) tot principiële zaken te verheffen, terwijl het om traditie gaat. In de Randstad en andere stadsgemeenten is men geneigd om wat minder te accepteren van rechts (zou allemaal gezeur zijn). Maar op wereldschaal gaat het om geneuzel in de marge.
Misschien is het bijhouden van het beroepingswerk wat dat betreft een eye-opener. Enkele voorbeelden om aan te tonen dat stigma's doorgaans niet echt werken. Kijk maar eens mee. Welke predikanten zijn in het recente verleden beroepen in:
- Apeldoorn: ds. M. Karens, ds. C.G. Vreugdenhil, ds. A. Moerkerken, ds. W. Harinck. (Onlangs op tweetal: ds. C. Hogchem en ds. W. Visscher)
- Gorinchem: ds. W. Harinck, ds. G. Mouw, ds. J. Driessen, ds. J. Karens
- Groningen: ds. G.J.N. Moens, ds. C.G. Vreugdenhil, ds. A. Schot, ds. J.S. van der Net
- H.I.Ambacht: ds. P. van Ruitenburg, kand. J. van Belzen, ds. G. Clements, ds. C.A. van Dieren, ds. J.S. van der Net
- Lelystad: ds. R. Kattenberg, kand. G. Pater, ds. J.J. van Eckeveld, ds. G.J. van Aalst, ds. J.S. van der Net, ds. P. Mulder
- Moerkapelle: ds. M. Karens, ds. W. Silfhout, ds. C.G. Vreugdenhil, ds. A. Schreuder, ds. C.J. Meeuse, ds. W. Harinck, ds. A.T. Vergunst
- Ridderkerk-Slikkerveer:
ds. M. Mondria, ds. C.G. Vreugdenhil, ds. W.J. Karels, ds. R. Kattenberg, ds. C.A. van Dieren, ds. J.S. van der Net
- Rotterdam-IJsselmonde: ds. G. Mouw, kand. G.J. Baan, ds. C. van Krimpen, ds. M. Karens, kand. D.W. Tuinier
- Terwolde-De Vecht: ds. P. Melis, ds. R. Kattenberg, ds. G. Pater, ds. P. Mulder, ds. C. Vogelaar
- Urk: ds. G. Mouw, ds. C. Neele, ds. C. Hogchem, ds. J. Karels, ds. C.A. van Dieren, ds. G.J. van Aalst
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 07 dec 2007, 20:32
- Locatie: Rijssen
Ik weet bv.dat ze in Beekbergen vaak een 'zware' predikant tegenover een wat 'lichtere' predikant. Dat valt mij de laatste tijd op.Kaw schreef:Heb je die info ook over bijv. Beekbergen en Genemuiden?
Bv.Ds.Mouw tegenover Ds.Clements. Er zijn daar waarschijnlijk 'zware' en 'lichte' mensen. Over Genemuiden weet ik weinig. Die zijn ook niet zo vaak vakant.
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 07 dec 2007, 20:32
- Locatie: Rijssen
Ik vind persoonlijk Ds.Clements wel meevallen. Maar als je vergelijkt van welke gemeenten Ds.Mouw beroepen krijgt en Ds.Clements. Dan is er daar toch wel een verschil op te merken :!:Hendrikus schreef:Zo, dus Clements is licht(er). Tja, alles is relatief... 8)vandendijk schreef:Ik weet bv.dat ze in Beekbergen vaak een 'zware' predikant tegenover een wat 'lichtere' predikant. Dat valt mij de laatste tijd op.Bv.Ds.Mouw tegenover Ds.Clements.
Als je bij ons in Rijssen de beroepen van Ds.van Dieren en Ds.Schreuder naast elkaar zet. Dan zou haast denken, dat de 1 behoorlijk 'licht' is en de ander behoorlijk 'zwaar' is. Ik denk dat op een ledenvergadering bij de keuze van toch kijkt naar wat voor 'naam' heeft deze dominee.
De lijssies passen wel bij het beeld, vind ik.
Alleen: hoe betrouwbaar zijn ze. Dominee Moerkerken is al jaren emeritus en niet gezond. Kan me niet voorstellen dat hij in Apeldoorn is beroepen onlangs.
Alleen: hoe betrouwbaar zijn ze. Dominee Moerkerken is al jaren emeritus en niet gezond. Kan me niet voorstellen dat hij in Apeldoorn is beroepen onlangs.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.