beroepingswerk en daarmee samenhangende berichten

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

refo schreef:
Klaas-Jan schreef: ...... Van de GG kan gelukkig gezegd worden dat bijna alle dominees bijna overal voorgaan... GG'ers zijn niet zo kieskeurig, als ik het zo mag noemen, dan sommige andere kerkverbanden. En dat komt duidelijk in het beroepingswerk naar voren.
Is dit wishfull thinking? Gooi de predikbeurten van een jaar of tien uit de Saambinder maar eens in een excelletje. En als je toch de beroepen al bijhoudt zie je daar ook wel anders.

Je bijdrage was inderdaad wel mooi verwoord, maar naast de realiteit.
Ik zie het nu pas.
Dat is dus echt niet het geval. In Genemuiden is het geen geheime informatie dat sommige predikanten simpelweg niet gewenst zijn.
Unionist

Bericht door Unionist »

refo schreef:
Klaas-Jan schreef: ...... Van de GG kan gelukkig gezegd worden dat bijna alle dominees bijna overal voorgaan... GG'ers zijn niet zo kieskeurig, als ik het zo mag noemen, dan sommige andere kerkverbanden. En dat komt duidelijk in het beroepingswerk naar voren.
Is dit wishfull thinking? Gooi de predikbeurten van een jaar of tien uit de Saambinder maar eens in een excelletje. En als je toch de beroepen al bijhoudt zie je daar ook wel anders.

Ik viel ook haast van mijn stoel toen ik dit las. Hoeveel GG's zijn er met een volledig open kansel? En hoeveel gemeenten beroepen b.v. een ds. Vreugdenhil?

Dat er in andere kerken misstanden zijn, beaam ik. Al ken je natuurlijk niet alle situaties. Doornspijk heeft b.v. nog helemaal niet beroepen maar is er wel mee bezig. Maar schilder de GG niet als toppunt van eenheid, want dat is, om met Hellenbroek te spreken, "eer een wensen dan een dadelijk geloven".
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:

Klaas Jan bedoelt het in vergelijking met kerkverbanden als de HHK, de CGK, en de PKN. Dan stelt de selectiviteit in de GerGem niets voor.
jan03

Bericht door jan03 »

vlinder schreef:
Rens schreef:
Hendrikus schreef:
Rens schreef:Is Ds. G.Beens niet van de GerGem/Kootwijkerbroek??? Of heb ik het zo mis.....??????
nee, je hebt het heulemaals goed 8)
Dus..........is Ds G. Beens NIET in september van de Theologische School afgekomen danwel beroepbaar, want Ds. Beens staat al een aantal jaren in K'wijkerbroek...............
Ds. G. Beens staat nu ruim 3 jaar in Kootjebroek. Dus ik vind het logisch dat hij nog geen 50 beroepen heeft gekregen in de afgelopen jaren....Het is toch de gewoonte om een dominee niet binnen 3 jaar te beroepen?

Ds. Terlouw is volgens mij van een eerdere lichting...
Volgens vant-zelfde staat ds. Terlouw sinds 22-09-04 in Barendrecht. Ds. Beens sinds 15-09-04 in Kootwijkerbroek.

Zoveel eerder was die lichting van Ds. Terlouw niet.... :mrgreen:
Ander

Bericht door Ander »

Elke gemeente heeft zijn voorkeuren. Toch geloof ik niet dat er veel gemeenten zijn waar predikanten echt niet welkom zijn. Ja, er zijn ongeveer 2(!) predikanten die niet overal gewenst zijn. Verder geen verschillen groter maken dan ze zijn.
freek

Bericht door freek »

Ander schreef:Elke gemeente heeft zijn voorkeuren. Toch geloof ik niet dat er veel gemeenten zijn waar predikanten echt niet welkom zijn. Ja, er zijn ongeveer 2(!) predikanten die niet overal gewenst zijn. Verder geen verschillen groter maken dan ze zijn.
Dat is toch ook al erg?
jan03

Bericht door jan03 »

Ander schreef:Elke gemeente heeft zijn voorkeuren. Toch geloof ik niet dat er veel gemeenten zijn waar predikanten echt niet welkom zijn. Ja, er zijn ongeveer 2(!) predikanten die niet overal gewenst zijn. Verder geen verschillen groter maken dan ze zijn.
Volgens mij ken jij dan niet de situatie zoals deze zich in veel gemeenten voordoet. Er zijn meerdere gemeenten waar zeker 5 tot 10 predikanten niet welkom zijn. Maar dat dit niet uitgebreid uitgemeten hoeft te worden ben ik wel met je eens.
Laatst gewijzigd door jan03 op 03 jan 2008, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Ander

Bericht door Ander »

freek schreef:
Dat is toch ook al erg?
Ik heb er eerlijk gezegd glad geen last van. Is dat ook erg?
Ander

Bericht door Ander »

Ja maar Jan, je hebt linkse gemeenten die 5 tot 10 rechtse dominees niet vragen en andersom rechtse gemeenten die 5 tot 10 linkse dominees niet vragen. Is dat nu echt zo'n probleem?
freek

Bericht door freek »

Ander schreef:
freek schreef:
Dat is toch ook al erg?
Ik heb er eerlijk gezegd glad geen last van. Is dat ook erg?
Ja dat vind ik afschuwelijk :mrgreen:

Maar ff serieus. Ik lig er ook niet wakker van. Maar ten diepste tekent zo'n situatie wel de gebrokenheid van ons kerkelijke leven. En ik vind dat we daar wel eens iets vaker wakker van zouden mogen liggen, bij wijze van spreken.

En dan heb je nog gelijk dat het in de GG misschien wel het minst erg is, op dat gebied.
refo

Bericht door refo »

Officieel niet, nee.

Maar ik weet een gemeente waar de kerkenraad predikanten niet meer uitnodigt. Vanwege het feit dat 'zware' mensen hebben gevraagd 'die dominee niet meer te verzoeken'. Verzoeken van 'lichte' mensen worden niet in behandeling genomen.
Inmiddels zijn het er meer dan tienmaal 2.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ander

Bericht door Ander »

Oh oh oh, wat zijn de lichten weer benadeeld. 't Is gewoon gemeen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
Officieel niet, nee.

Maar ik weet een gemeente waar de kerkenraad predikanten niet meer uitnodigt. Vanwege het feit dat 'zware' mensen hebben gevraagd 'die dominee niet meer te verzoeken'. Verzoeken van 'lichte' mensen worden niet in behandeling genomen.
Inmiddels zijn het er meer dan tienmaal 2.
Zware mensen leggen meer gewicht in de schaal...
refo

Bericht door refo »

Ander schreef:Ja maar Jan, je hebt linkse gemeenten die 5 tot 10 rechtse dominees niet vragen en andersom rechtse gemeenten die 5 tot 10 linkse dominees niet vragen. Is dat nu echt zo'n probleem?
hee, nu spreek je jezelf tegen. Nu zijn het er al 10 tot 20 ipv 2. Ik neem tenminste aan dat beide aantallen opgeteld kunnen worden. :mrgreen:
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ander schreef:Oh oh oh, wat zijn de lichten weer benadeeld. 't Is gewoon gemeen.
Als je licht wil zijn moet je gewoon niet in de Ger. Gem. gaan zitten. Toch?
Gesloten