Hoe kan het nou dat er in 1 Joh 2:20 staat: Doch gij hebt de zalving van de Heilige Geest en gij weet alle dingen...'
en in 1 Kor 13: 9 'Wij kennen ten deele...'
13: 12 'Nu ken ik ten deele...'
Wij weten alles en kennen ten deele...
Spreekt dat elkaar tegen?
Weet iemand die knoop voor mij te ontwarren?
Zalving van de Heilige Geest en alles weten...of niet?
Re: Zalving van de Heilige Geest en alles weten...of niet?
De Kanttekenaren weten de knoop aardig te ontwarren: in 1 Johannes 2:20 wordt geduid op alle dingen die nodig zijn om ter zaligheid te weten. In 1 Korinthe 13 wordt bedoeld dat wij geen volledig inzicht hebben in de Goddelijke zaken, maar dat de zaligen die volledige kennis wel in het eeuwige leven zullen hebben. Ofwel: we weten genoeg tot zaligheid, maar niet alles wat de Heere weet.aritha schreef:Hoe kan het nou dat er in 1 Joh 2:20 staat: Doch gij hebt de zalving van de Heilige Geest en gij weet alle dingen...'
Re: Zalving van de Heilige Geest en alles weten...of niet?
Heel mooi antwoord.Zita schreef:De Kanttekenaren weten de knoop aardig te ontwarren: in 1 Johannes 2:20 wordt geduid op alle dingen die nodig zijn om ter zaligheid te weten. In 1 Korinthe 13 wordt bedoeld dat wij geen volledig inzicht hebben in de Goddelijke zaken, maar dat de zaligen die volledige kennis wel in het eeuwige leven zullen hebben. Ofwel: we weten genoeg tot zaligheid, maar niet alles wat de Heere weet.aritha schreef:Hoe kan het nou dat er in 1 Joh 2:20 staat: Doch gij hebt de zalving van de Heilige Geest en gij weet alle dingen...'
- Jean le Fontain
- Contacteer:
Daar wordt wat anders mee bedoeltaritha schreef:Heb ik nog een vraagje;
Afgewezen schreef ergens anders: Als God zich openbaart als verzoend God in Christus dan weet die zondaar op dat moment alles wat er te weten is tot zaligheid. 1 Joh 2:20-27.
Daar hoort Korinthe dus niet bij. Dat Kennen ten deele?
Prof Greijdanus schrijft bij 1 Joh 2;20 dit:
En gij weet allen, d.i. verlicht, hebt jij de hier noodige kennis, weet gij de waarheid omtrent den Heere Christus en Gods openbaring in Hem, en kunt ge haar onderscheiden van de leugen.
Ofwel tot zaligheid!
Prof. Grosheide zegt bij 1 Corr 13:9 onder andere dit:
letten wij op vers 12 en 13, dan kunnen we het ten dele het best zó verklaren, dat het in tegenstelling met wat komen zal, het karakter van deze bedeling aanduidt. Ook het rijk Gods kan zich in dezen tijd niet in volle heerlijkheid tonen.
Ofwel van de toekomende heerlijkheid!
- Jean le Fontain
- Contacteer:
Daar wordt wat anders mee bedoeltaritha schreef:Heb ik nog een vraagje;
Afgewezen schreef ergens anders: Als God zich openbaart als verzoend God in Christus dan weet die zondaar op dat moment alles wat er te weten is tot zaligheid. 1 Joh 2:20-27.
Daar hoort Korinthe dus niet bij. Dat Kennen ten deele?
Prof Greijdanus schrijft bij 1 Joh 2;20 dit:
En gij weet allen, d.i. verlicht, hebt jij de hier noodige kennis, weet gij de waarheid omtrent den Heere Christus en Gods openbaring in Hem, en kunt ge haar onderscheiden van de leugen.
Ofwel tot zaligheid!
Prof. Grosheide zegt bij 1 Corr 13:9 onder andere dit:
letten wij op vers 12 en 13, dan kunnen we het ten dele het best zó verklaren, dat het in tegenstelling met wat komen zal, het karakter van deze bedeling aanduidt. Ook het rijk Gods kan zich in dezen tijd niet in volle heerlijkheid tonen.
Ofwel van de toekomende heerlijkheid!
Ik snap het nu helemaalAfgewezen schreef:aritha schreef:Dank je wel voor jullie heldere reacties.![]()
Het is me nu duidelijk.
Soms zit je ineens vast in iets.:
Dát bedoelde ik dus.Zita schreef:De Kanttekenaren weten de knoop aardig te ontwarren: in 1 Johannes 2:20 wordt geduid op alle dingen die nodig zijn om ter zaligheid te weten.