aritha schreef:John Owen; ik ga bij de buurman bedelen of ik 'm mag lenen...
je kan ook bij je buurvrouw terecht
Dit is de kern.Tiberius schreef:Zodra de zondaar het kindeke in de Kribbe met geloofsogen ziet, is hij zalig.
Zie het boekje 'Genadeleven en genadeverbond'. Daar staat het tamelijk compact in, ergens in het begin, geloof ik.Tiberius schreef:Misschien wil je die correcties geven. Daar ben ik wel benieuwd naar namelijk.Afgewezen schreef:Tiberius, volgens mij is dit een – overigens niet geheel correcte – weergave van de standenleer, ...
Wie schreef dat boekje?Afgewezen schreef:Zie het boekje 'Genadeleven en genadeverbond'. Daar staat het tamelijk compact in, ergens in het begin, geloof ik.Tiberius schreef:Misschien wil je die correcties geven. Daar ben ik wel benieuwd naar namelijk.Afgewezen schreef:Tiberius, volgens mij is dit een – overigens niet geheel correcte – weergave van de standenleer, ...
Sorry, dacht dat de titel voor zichzelf sprak.aritha schreef:Wie schreef dat boekje?Afgewezen schreef:Zie het boekje 'Genadeleven en genadeverbond'. Daar staat het tamelijk compact in, ergens in het begin, geloof ik.Tiberius schreef:Misschien wil je die correcties geven. Daar ben ik wel benieuwd naar namelijk.Afgewezen schreef:Tiberius, volgens mij is dit een – overigens niet geheel correcte – weergave van de standenleer, ...
Net zoiets als 'Genade als erfgoed?'
Nee, dat is geschreven door ds. A.J. Mensink en gaat over de kinderdoop.aritha schreef:Wie schreef dat boekje?Afgewezen schreef:Zie het boekje 'Genadeleven en genadeverbond'. Daar staat het tamelijk compact in, ergens in het begin, geloof ik.Tiberius schreef:Misschien wil je die correcties geven. Daar ben ik wel benieuwd naar namelijk.Afgewezen schreef:Tiberius, volgens mij is dit een – overigens niet geheel correcte – weergave van de standenleer, ...
Net zoiets als 'Genade als erfgoed?'
Was dat niet dat boekje waar hij haast alleen 5 nieuwvaders citeerd om alles te bewijzen wat hij beweerd?Afgewezen schreef:Sorry, dacht dat de titel voor zichzelf sprak.aritha schreef:Wie schreef dat boekje?Afgewezen schreef:Zie het boekje 'Genadeleven en genadeverbond'. Daar staat het tamelijk compact in, ergens in het begin, geloof ik.Tiberius schreef: Misschien wil je die correcties geven. Daar ben ik wel benieuwd naar namelijk.
Net zoiets als 'Genade als erfgoed?'![]()
Ds. Moerkerken himself.
Tiberius schreef:Samengevat houdt die analogie ongeveer in:
Als de Geest iemand levend maakt, wordt er een adventsverwachting in zijn hart geboren. Hij ontwaakt a.h.w. in zijn zonde en ellende en een zucht naar verlossing komt in zijn hart.
Daarna openbaart God de Vader Zijn Zoon in zijn hart als de geboren Koning en Verlosser. Dit wordt dan het "zien van Christus" genoemd. Maar dat is inderdaad (wat men noemt): "nog geen hebben".
Als men eenmaal levend gemaakt is, dat leeft men! En zal eeuwig leven!29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?
32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?
33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.
34 Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter hand Gods is, Die ook voor ons bidt.
35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard?
36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.)
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.
38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,
39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
Ik ben blij te horen dat je het hier niet mee eens kunt zijn, Afgewezen.Afgewezen schreef:Tiberius, volgens mij is dit een – overigens niet geheel correcte – weergave van de standenleer, zoals die o.a. door ds. Moerkerken voorgestaan wordt. Ik kan het daar absoluut niet mee eens zijn.Tiberius schreef:Samengevat houdt die analogie ongeveer in:
Als de Geest iemand levend maakt, wordt er een adventsverwachting in zijn hart geboren. Hij ontwaakt a.h.w. in zijn zonde en ellende en een zucht naar verlossing komt in zijn hart.
Daarna openbaart God de Vader Zijn Zoon in zijn hart als de geboren Koning en Verlosser. Dit wordt dan het "zien van Christus" genoemd. Maar dat is inderdaad (wat men noemt): "nog geen hebben".
Daarna volgt een periode van onderwijs uit Gods Woord (Christus kennen als profeet), waarbij een gezicht komt op Christus als schuldovernemende Borg. Er is een Borg, op Wie men een oog krijgt als door "de tralieen van het Woord" (weer zo'n uitdrukking).
Direct na de wedergeboorte is er over het algemeen nog weinig oog voor de openstaande schuld, die reikt van de aarde tot de hemel. De Heere gaat dan in het gericht treden; de wet eist voldoening. Het gaat dan op Goede Vrijdag aan, waar Christus als schuldovernemende Borg optreedt.
Daarna wordt de opgestane Levensvorst (Pasen) aan de ziel geopenbaard.
Dan is er, in analogie met de Hemelvaart, waarbij Christus met Zijn buit ten hemel vaart; Hij brengt de zondaar in een verzoende betrekking tot het Vaderhart. De Vader omhelst de Zoon en daarmee een ieder die in Hem is.
Daarna volgt de verzegeling met de Heilige Geest der belofte (Efeze 1 : 13).
Tot zover de analogie in mijn eigen woorden weergegeven.
Ik kan me daar wel grotendeels in vinden, met enkele kanttekeningen:
- Wij kunnen en mogen God niet aan een schema binden; Zijn weg is souverein.
- Het laatste deel komt mij enigszins gezocht over. Vrijwel geen enkel kind van God kan hier duidelijk over spreken.
En als belangrijkste kanttekening: deze hele analogie vindt plaats na de wedergeboorte; er is dus sprake van nadere weldaden.
Zodra de zondaar het kindeke in de Kribbe met geloofsogen ziet, is hij zalig.
Wie op Christus ziet, ziet op Hem als zijn schuldovernemende Borg, etc.
Klopt. Vandoor ook mijn laatste kanttekening:Bert Mulder schreef:Als men eenmaal levend gemaakt is, dat leeft men! En zal eeuwig leven!
Dat vergeet men vaak als wezenlijk kenmerk van de "standenleer" mee te nemen.Tiberius schreef:En als belangrijkste kanttekening: deze hele analogie vindt plaats na de wedergeboorte; er is dus sprake van nadere weldaden.
Zodra de zondaar het kindeke in de Kribbe met geloofsogen ziet, is hij zalig.
Daphne schreef:Bert Mulder schreef: HALLELUJAH!
:shock: vind je dit niet n beetje evangelisch Bertje? :D
400. Trust and Praise. Psalm 146. 8s and 7s.
Hallelujah, praise Jehovah,
O my soul, Jehovah praise;
I will sing the glorious praises
Of my God through all my days.
Put no confidence in princes,
Nor for help on man depend;
He shall die, to dust returning,
And his purposes shall end.
Happy is the man that chooses
Israel's God to be his aid;
He is blest whose hope of blessing
On the Lord his God is stayed.
Heaven and earth the Lord created,
Seas and all that they contain;
He delivers from oppression,
Righteousness He will maintain.
Food He daily gives the hungry,
Sets the mourning prisoner free,
Raises those bowed down with anguish,
Makes the sightless eyes to see.
Well Jehovah loves the righteous,
And the stranger He befriends,
Helps the fatherless and widow,
Judgment on the wicked sends.
Over all God reigns forever,
Through all ages He is King;
Unto Him, thy God, O Zion,
Joyful hallelujahs sing.
Daar gaat het niet omTiberius schreef:En dat leert hij op één dag?Zonderling schreef:En wie Christus kent, kent Hem in Zijn drie ambten en is in Christus verenigd met een drie-enig God.