Nij Fryslan

Lucy

Bericht door Lucy »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Laten ze maar een zelfstandige staat gaan worden, scheelt ons in belastingcenten.:,
Ik denk dat de noordelijke provincies in verhouding zelf minder terugzien van hun betaalde belastingcenten.
Er gaat m.i. meer geld van ons naar de westerlijke provincies dan naar de noordelijke!!
Eigenlijk moet je dus blij zijn dat we niet afscheiden van Nederland:P
Lijkt me trouwens wel wat: een afzonderlijke staat: Friesland, Groningen en Drenthe (Noord Nederland.), wordt vast welvarend..:eur
Yapio

Bericht door Yapio »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Prikkeldraad eromheen, afsteken en weg laten drijven de waddenzee in.
:,:,:,:,
Dit soort uitspraken acht ik OSW onwaardig.
Wat zou er een storm gaan loeien als er i.p.v. Friezen nu eens asylzoekers, Surinamers, Marokkanen of wie dan ook maar werden bedoeld.

Kennelijk geen flauw benul van het feit dat de Friese taal aanzienlijk ouder is dan de 'Hollandse' taal.
Om over de Friese cultuur (in Nederland, in delen van het Duitse Noord- en Oost-Friesland en enkele regio's van het huidige Deense Jutland) maar te zwijgen

Bah ... wat een bekrompen (twentse) vooroordelen; kennelijk bang om 'onder' te moeten doen voor de 'grote' jongens uit de Randstad!.

Ga eens ff een gedegen geschiedwerk induiken, tukkertje.

Friezen hebben Twente gemaakt tot wat het nu is (Vriezenveen!!!) Vandaar waren er - tot 1917 - vaste en vlotte lijnverbindingen met de Russische hoofdstad St. Petersburg!

Wat valt er nog veel zendingswerk te verrichten onder de cultuurbarbaren uit het Nabije Oosten ...

Overigens weet supermoderator Egbert ook in het geheel niet waar hij het over heeft als hij stelt:
'Ze ('Groningers' ) voelen zich ver verheven boven de Friese boeren'.

Edoch... tot de vorming van de Nederlandse eenheidsstaat was Groningen fries!
Let bijv. maar eens op het vierde couplet van onze nationale hymne (het 'Wilhelmus' ):
'Graaf Adolf is gebleven in Friesland in de slag'.
En waar bleef (stierf!) Graaf Adolf?
Jawel, in Heilgerlee, nabij het huidige Oost-Groningse Winschoten.
('Friesland' zegt ons volkslied!)
Leonius

Bericht door Leonius »

Oorspronkelijk gepost door Yapio
Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Prikkeldraad eromheen, afsteken en weg laten drijven de waddenzee in.
:,:,:,:,
Dit soort uitspraken acht ik OSW onwaardig.
Wat zou er een storm gaan loeien als er i.p.v. Friezen nu eens asylzoekers, Surinamers, Marokkanen of wie dan ook maar werden bedoeld.

Kennelijk geen flauw benul van het feit dat de Friese taal aanzienlijk ouder is dan de 'Hollandse' taal.
Om over de Friese cultuur (in Nederland, in delen van het Duitse Noord- en Oost-Friesland en enkele regio's van het huidige Deens Jutland) maar te zwijgen

Bah ... wat een bekrompen (twentse) vooroordelen; kennelijk bang om 'onder' te moeten doen voor de 'grote' jongens uit de Randstad!.

Ga eens ff een gedegen geschiedwerk induiken, tukker.

Friezen hebben Twente gemaakt tot wat het nu is (Vriezenveen!!!)

Wat valt er nog veel zendingswerk te verrichten onder de cultuurbarbaren uit het Oosten ...
Tsss.... kennelijk niet veel geleerd van de Balkan?? Nee, ff serieus: deze opklopperij van de historie en op de borst klopperij heeft al duizenden het leven gekost. Friesland is gewoon een mooie provincie, net zoals alle andere provincies hun eigen charme hebben. 'Let it be' zou ik zeggen....

Gr.,
Yapio

Bericht door Yapio »

Tsss.... kennelijk niet veel geleerd van de Balkan?? Nee, ff serieus: deze opklopperij van de historie en op de borst klopperij heeft al duizenden het leven gekost. Friesland is gewoon een mooie provincie, net zoals alle andere provincies hun eigen charme hebben. 'Let it be' zou ik zeggen....

Gr.,
zo schreef Leonius.

Doch wie moet zich zijn woorden aantrekken?
Daarover is Leonius allesbehalve helder.

Voor alle duidelijkheid: ik ben geen Fries, 'k heb er - als geboren en getogen Zeeuw - ook nimmer gewoond!

Maar de opmerkingen van Tukkertje aangaande Friesland:

'Prikkeldraad eromheen, afsteken en weg laten drijven de waddenzee in',

acht ik verre onder de maat als zijnde een soort LPF-kretologie en derhalve strijdig met goede normen!
Leonius

Bericht door Leonius »

Gr.,
zo schreef Leonius.

Doch wie moet zich zijn woorden aantrekken?
Daarover is Leonius allesbehalve helder.

Voor alle duidelijkheid: ik ben geen Fries, 'k heb er - als geboren en getogen Zeeuw - ook nimmer gewoond!

Maar de opmerkingen van Tukkertje aangaande Friesland:

'Prikkeldraad eromheen, afsteken en weg laten drijven de waddenzee in',

acht ik verre onder de maat als zijnde een soort LPF-kretologie en derhalve strijdig met goede normen!
Ach, ik wilde eigenlijk alleen maar zeggen: maak je niet zo druk. Dat van Tukkertje is toch niet echt serieus bedoeld en meer humoristisch volgens mij.... Maar omdat je nogal serieus Friesland 'verheerlijkte' zei ik wat ik zei....

En overigens: hoewel geen Zeeuw, ben ik een geboren Flakkeeënaar. Maar zo verheerlijkend doen over Flakkee (zoals sommigen doen), zal je mij niet snel zien doen....

Gr.,
Jelle

Bericht door Jelle »

Trouwens als die vriezen zelfstandig willen, nou wat is er dan mis mee om het stukkie land af te steken en een eind verderop in de waddenzee te leggen. Hebben ze een eigen stukkie land een eiland en kunnen wij spreken over onze broeders van over de zee.:,:,:,

Kom kom Tukker meent het niet zoals jij het opneemt.

En trouwens als Nederlanders is het toch te gek voor woorden dat er vanuit Friesland dergelijke taal gesporken wordt.

Ze willen het zo bont maken dat ze zelfs
FRL op de nummerplaat van de auto willen zetten i.p.v. NL.

De minister heeft al gezegt bonnen uit te delen als men de NL met stickers overplakt.:,:,:,:,

Kijk alleen al zo'n actie van de friezen geeft al aan dat ze te dom zijn om een zelfstandige staat te vormen.:,:,
Unionist

Bericht door Unionist »

Zo extreem is dat nummerplaatverhaal niet. Wie moest er zo nodig een Europese vlag op ipv een Nederlandse? Ik niet. Dat was de Nederlandse regering. Wat is het verschil?

Iedereen die dat wil kan natuurlijk gewoon een FRL-sticker achterop zijn auto plakken. In Spanje zie je veel auto's met een C (atalonië) en bij den Bels zie je er nogal wat met VL (aanderen). Dus waarom geen FRL?
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Zo extreem is dat nummerplaatverhaal niet. Wie moest er zo nodig een Europese vlag op ipv een Nederlandse? Ik niet. Dat was de Nederlandse regering. Wat is het verschil?

Iedereen die dat wil kan natuurlijk gewoon een FRL-sticker achterop zijn auto plakken. In Spanje zie je veel auto's met een C (atalonië) en bij den Bels zie je er nogal wat met VL (aanderen). Dus waarom geen FRL?

ja ho even, het ging er hierom dat ze de NL op het nummerbord wilde veranderen in FRL. en dat wordt bekeurd als men het ziet.

Ja dat europese logo had voor mij ook niet gehoeven, onze vlag was mij zeker zo goed geweest.
Yapio

Bericht door Yapio »

Jelle doet zijn (friese) naam allesbehalve eer aan!

Z'n opmerkingen getuigen van een stevige dosis Randstad-exuberantisme en buitendien van gebrek aan historisch besef!
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik dacht dat we Nederlanders waren, Nederlander onder de Nederlanders.
En dat we dan brabanders zijn of friezen of limburgers of hollanders doet er niet toe, dat geeft alleen aan uit welke provincie we komen of wonen.
Maar al dat gedoe over wij friezen of groningers slaat nergens op.
In andere landen ontstaan door zulke gevoelens zelfs burgeroorlogen of aanslagen van groepen die zich willen afscheiden.

Ja en dan mijn naam, ja ik was er zelf bij toen ik hem kreeg maar ik had geen inspraak of ik het wel zo wilde:,:,

Neehoor ik vind dat hele opgeklopte gedoe van provinciaale verlangens nergens op slaan en een beetje lachwekkend.

Volgens mij is onze toekomst gewoon dat we allemaal europeaan zijn, dat is nog eens wat anders dan alleen maar Fries.:D
Marjan

Bericht door Marjan »

Z'n opmerkingen getuigen van een stevige dosis Randstad-exuberantisme en buitendien van gebrek aan historisch besef!
Een moeilijk woord dat ik nog niet ken! Even opzoeken bij van Dale... helaas kent van Dale het ook niet.

Wel dit:
exu·be·rant (bn.)
1 overdadig
Be yourself, there are plenty of others.
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Marjan

Een moeilijk woord dat ik nog niet ken! Even opzoeken bij van Dale... helaas kent van Dale het ook niet.

Wel dit:
exu·be·rant (bn.)
1 overdadig

je had ook in de Friese van Dale moeten kijken.:D
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

wat een giller zeg die Yapio. Dat van dat afsteken meende ik echt hoor Yapio. Wat denk jij dan dat ik zomaar iets zeg. Er is al eens sprake van geweest om een breed kanaal om Friesland te graven. Dan wel een kanaal van een kilometer graag:D:D:cool:
Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Oorspronkelijk gepost door Marjan

Wel dit:
exu·be·rant (bn.)
1 overdadig

je had ook in de Friese van Dale moeten kijken.:D
De "fjan Daele" :D
Be yourself, there are plenty of others.
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ach die Friezen,mijn broer en zijn dochter wonen naast elkaar, maar hij zegt dat hij in Reduzum woont, zij in Roordahuizen.Ook voor de straatnaam gebruikt hij Fries en zij Nederlands..Hij wil ook echt zo geadresseeerde post hebben en doet vervelend als je het in het Nederlands doet.Ik vind dat allemaal veel te ver gaan
O ja ik heb van mijn half fries zijn geen last meer. Ik ben er voor in therapie geweest!(grapje - mijn broer kan daar niet om lachen!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Plaats reactie