Levende verkondiging.

uitgeworpen

Levende verkondiging.

Bericht door uitgeworpen »

Wat betekent: 'Levende verkondiging' in vraag 98 van de H.C?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

De verkondiging of prediking van het Evangelie. want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk, die gelooft.

Dat kan dus ook een leespreek zijn, als je dat bedoelt te vragen.
uitgeworpen

Tiberius schreef:De verkondiging of prediking van het Evangelie. want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk, die gelooft.

Dat kan dus ook een leespreek zijn, als je dat bedoelt te vragen.
Nee dat bedoel ik niet.
Ik vind het antwoord van de catechismus echt actueel voor nu.
Levende verkondiging.
Beelden in de kerk als boeken der leken? Nee dus.
De levende verkondiging moet het doen.

Aan preeklezen doen ze bij ons niet. Wat denk je van een scherm voor in de kerk met de liederen en orde van dienst erop? Zou dat de mensen, die af en toe een keertje komen, niet een beetje helpen om de dienst beter te snappen?
Het is een uitdaging om te zoeken naar de grenzen van visuele techniek. Hoever moet je gaan om 'begrijpelijk'te zijn voor niet-kerkmensen?

Levende verkondiging - geen beelden
Of...
Rochus

Bericht door Rochus »

Ik heb wel diensten meegemaakt waar alles op beamer verscheen. Maar ik blijf liever uit m'n boekje zingen. Een 'liturgie' zoals met 'speciale' diensten gebeurt gaat ook nog wel. Maar ik vind het altijd fijn om de versen die gezongen worden even in z'n verband te bekijken. Met een beamer is dat totaal onmogelijk. Je kunt ook niet het vers dat gezongen wordt eens rustig doorlezen. Want het is direct verdwenen. Wat mij betreft geen beamers. Veel te vluchtig.
jvdg

Bericht door jvdg »

Rochus schreef: Wat mij betreft geen beamers. Veel te vluchtig.
Is dat niet een onderdeel van het probleem, ik doel op die vluchtigheid, wat vele "conservatieven" met dergelijke diensten hebben?
uitgeworpen

jvdg schreef:
Is dat niet een onderdeel van het probleem, ik doel op die vluchtigheid, wat vele "conservatieven" met dergelijke diensten hebben?
Klopt!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

uitgeworpen schreef:Wat denk je van een scherm voor in de kerk met de liederen en orde van dienst erop? Zou dat de mensen, die af en toe een keertje komen, niet een beetje helpen om de dienst beter te snappen?
Het is een uitdaging om te zoeken naar de grenzen van visuele techniek. Hoever moet je gaan om 'begrijpelijk'te zijn voor niet-kerkmensen?
Principieel gezien heb ik geen moeite met een beamer o.i.d. in de kerk.
Alleen moet de Woord verkondiging altijd centraal blijven staan. En dat is het probleem, wat je in veel kerken ziet: de prediking krijgt een ondergeschikte rol en moet plaats maken voor allerlei flitsende, visuele zaken. Precies datgene wat de opstellers van de HC voor ogen hadden, omdat dat in de Roomse Kerk ook het geval was.
Marco

Bericht door Marco »

uitgeworpen schreef:
jvdg schreef:
Klopt!
Hoera! Er is een beamer in de kerk en het zijn meteen 'dergelijke diensten'. Het stempel zit er weer op, de dienst is in een hokje geplaatst.

Dit onderwerp is al vaker ter sprake gekomen. En steeds werden hokjes geplaatst, en werd met name Romeinen 10 gruwelijk misbruikt. Daarom nog even de schriftgedeelten die de catechismus noemt bij het tweede deel van antwoord 98, ietsje breder geciteerd dan aangegeven:
14 Maar hoe kunnen ze hem aanroepen als ze niet in hem geloven? En hoe kunnen ze in hem geloven als ze niet over hem hebben gehoord? En hoe kunnen ze over hem horen als hij niet verkondigd wordt? 15 En hoe kan iemand verkondigen als hij niet is uitgezonden? Het is zoals geschreven staat: ‘Welkom zijn zij die goed nieuws verkondigen.’
(10:15) Welkom zijn zij die goed nieuws verkondigen – Andere handschriften lezen: ‘Welkom zijn zij die vrede verkondigen, die goed nieuws verkondigen’.
16 Toch hebben slechts weinigen aan het evangelie gehoor gegeven, want Jesaja vraagt: ‘Heer, heeft iemand geloofd wat wij hebben gezegd?’ 17 Dus door te luisteren komt men tot geloof, en wat men hoort is de verkondiging van Christus.
14 Maar jij, blijf bij alles wat je geleerd hebt en met overtuiging hebt aangenomen. Je weet wie je leraren waren 15 en bent van kindsbeen af vertrouwd met de heilige geschriften die je wijsheid kunnen geven, zodat je wordt gered door het geloof in Christus Jezus.
16 Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven, 17 zodat een dienaar van God voor zijn taak berekend is en voor elk goed doel volledig is toegerust.
16 Toen wij u de glorierijke komst van onze Heer Jezus Christus verkondigden, baseerden wij ons niet op vernuftige verzinsels – integendeel, wij hebben met eigen ogen zijn grootheid gezien. 17 Want hij ontving van God, de Vader, eer en luister, toen de stem van de majesteitelijke luister tegen hem zei: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde.’ 18 Die stem hebben wij zelf uit de hemel horen klinken toen wij met hem op de heilige berg waren. 19 Ons vertrouwen in de woorden van de profeten is daardoor alleen maar toegenomen. U doet er goed aan uw aandacht altijd daarop gericht te houden, als op een lamp die in een donkere ruimte schijnt, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart. 20 Besef daarbij vooral dat geen enkele profetie uit de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaat, 21 want nooit is een profetie voortgekomen uit menselijk initiatief: mensen die namens God spraken werden daartoe altijd gedreven door de heilige Geest.
Ik heb deze keer bewust de NBV gebruikt, zodat het risico van vastroesten wat kleiner is.

In het eerste deel, uit Romeinen 10, betoogt Paulus dat je niet kunt geloven als dat geloof niet verkondigd is. In zijn tijd was verkondiging de enige manier om kennis over te dragen. Uit zijn redenering blijkt dat het hem er niet zozeer om gaat, hoe dat gebeurt, maar vooral dat Christus verkondigd wordt.

In het tweede stukje schrijft Paulus aan Timoteus (2Tim3) dat hij zijn opvoeding in het geloof vooral moet waarderen en dat de Schrift vooral gebruikt moet worden om te groeien in het geloof, en om de rechte sporen niet te verlaten.

Het derde gedeelte, uit 2 Petrus 1 laat opnieuw zien (het gaat vooral om vers 19) dat we ons vooral naar de Schrift moeten richten.

Hét kenmerk van een levende verkondiging is dus een verkondiging die uitgaat van de Schrift. Dat zegt de Catechismus hier. De Catechismus gaat er van uit dat 'stomme beelden' dat niet kunnen. Die vormen een slap aftreksel daarvan. En dan gaat het om de praktijk, dat de Schrift niet gelezen werd, en de preek afwezig of onbegrijpelijk voor de leek.

Als je het in dit verband over een beamer gaat hebben moet je je dus afvragen of die beamer de bediening van Gods Woord versterkt, of juist in de weg staat. Of dat die tot de 'middelmatige zaken' behoort. En dan uit de Schrift bezien, in de lijn van wat de apostelen ermee beoogden. Niet door er snel een hokje voor te reserveren of een tekstje op te plakken ("het geloof is uit het horen, dus.....").

Ga je het zó bekijken, dan ben ik er van overtuigd dat - mits juist gebruikt - een beamer een rol kan spelen in een 21e eeuwse kerkdienst.
uitgeworpen

uitgeworpen schreef:
jvdg schreef:
Klopt!
De vluchtigheid is een probleem van deze tijd waar we allemaal last van hebben. Dat klopt.
Wat zijn conservatieven?
En wat bedoel je met dergelijke diensten?

Ook met beamer kan een prediking bijbelgetrouw zijn.
rekcor

Bericht door rekcor »

De boekdrukkunst, dat was pas een verderfelijke uitvinding. Toen is het allemaal foutgegaan, want iedereen had plotseling toegang tot slechte lectuur.

Nee, geef mij maar orale overlevering.
Rochus

Bericht door Rochus »

Ik heb ook niet gezegd dat ik tegen beamers ben. Allen ben ik bang dat alles zo vluchtig wordt en daarmee ook de boodschap vervluchtigd.
refo

Re: Levende verkondiging.

Bericht door refo »

uitgeworpen schreef:Wat betekent: 'Levende verkondiging' in vraag 98 van de H.C?
Daar wordt bedoeld de prediking. Leesdienst is en blijft een hulpmiddel in plaats van de levende verkondiging.

Als je de verwijsteksten van de HC nagaat is het antwoord tamelijk vergezocht. De teksten uit het OT gaan inderdaad over stomme beelden, maar dan in het kader van de afgodendienst. Niet als hulpmiddel naast of bij de prediking. Het antwoord was sterker geweest als het louter naar de verkondiging had verwezen.

Dan had er gestaan: Neen; want wij moeten niet wijzer zijn dan God, Dewelke Zijn Christenen alleen door de levende verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben. En dat wordt lang niet door de hele gereformeerde gezindte onderschreven.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
freek

Re: Levende verkondiging.

Bericht door freek »

refo schreef:
uitgeworpen schreef:Wat betekent: 'Levende verkondiging' in vraag 98 van de H.C?
Daar wordt bedoeld de prediking. Leesdienst is en blijft een hulpmiddel in plaats van de levende verkondiging.

Als je de verwijsteksten van de HC nagaat is het antwoord tamelijk vergezocht. De teksten uit het OT gaan inderdaad over stomme beelden, maar dan in het kader van de afgodendienst. Niet als hulpmiddel naast of bij de prediking. Het antwoord was sterker geweest als het louter naar de verkondiging had verwezen.

Dan had er gestaan: Neen; want wij moeten niet wijzer zijn dan God, Dewelke Zijn Christenen alleen door de levende verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben. En dat wordt lang niet door de hele gereformeerde gezindte onderschreven.
Alleen vind ik het wel jammer dat leesdienst niet meer als een noodoplossing gezien wordt. Ik hoor vaak dat men het een 'voorrecht' vind om nog de 'kostelijke geschriften van de oude knechten' te mogen lezen.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik zie (vrijwel) geen enkel bezwaar om een beamer in de kerk te zetten.
Ik zie (vrijwel) geen enkele reden om een beamer in de kerk te zetten.
Ik zie veel mensen om me heen die (al dan niet terechte) bezwaren hebben tegen een beamer in de kerk.
Ik hoef dus geen beamer in de kerk.
Marco

Bericht door Marco »

Jongere schreef:Ik zie (vrijwel) geen enkel bezwaar om een beamer in de kerk te zetten.
Ik zie (vrijwel) geen enkele reden om een beamer in de kerk te zetten.
Ik zie veel mensen om me heen die (al dan niet terechte) bezwaren hebben tegen een beamer in de kerk.
Ik hoef dus geen beamer in de kerk.
Wat is een reden? Als een beamer ondersteunend kan zijn bij de verkondiging van het Woord heb je er al snel een. Maar dan moet je hem wel echt gebruiken tijdens de preek.

Als een beamer drempelverlagend kan werken bij het zingen van psalmen en/of gezangen voor niet-gemeenteleden of 'zelfs' niet-christenen dan heb je er ook een (ook al houd je zelfs je psalmboek bij de hand). Maar dan moet je dat wel als een reden zien.

Het is en blijft een afweging.
Plaats reactie