Dr. H v/d Belt benoemd als universitair docent
Dr. H v/d Belt benoemd als universitair docent
Dr. Van den Belt opvolger prof. De Reuver
dinsdag 18 december 2007 16:15 | Kerkredactie
APELDOORN - De Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk heeft dr. H. van den Belt uit Nijkerk per 1 april 2008 voor vijf jaar benoemd tot bijzonder universitair docent aan het departement godgeleerdheid van de Universiteit Utrecht.
Dat heeft de Gereformeerde Bond dinsdagmorgen bekendgemaakt.Met deze benoeming is gedeeltelijk voorzien in de vacature die op 1 juni vanwege het emeritaat van prof. dr. A. de Reuver ontstond. De benoeming is voor een halve formatieplaats. In het voorjaar van 2007 besloot het bestuur van de Gereformeerde Bond de leerstoel vooralsnog voor een halve formatieplaats te continueren.
„Gezien het feit dat dr. Van den Belt pas vorig jaar oktober promoveerde en daarom naast zijn dissertatie relatief weinig wetenschappelijke publicaties op zijn naam heeft staan, is in goed overleg tussen de faculteit geesteswetenschappen, het departement godgeleerdheid en het bestuur van de Gereformeerde Bond besloten dr. Van den Belt als universitair docent te benoemen”, aldus het persbericht. De leerstoel gereformeerde godgeleerdheid blijft de komende jaren onbezet, „maar de onderwijs- en onderzoeksopdracht van de bijzonder universitair docent zijn daar inhoudelijk wel aan gekoppeld. Dat betekent dat dr. Van den Belt als taak krijgt het erfgoed van de Reformatie en andere hoofdmomenten uit de gereformeerde traditie voor de theologie en de kerk te ontsluiten”, aldus de Gereformeerde Bond.
Dr. H. van den Belt (36) studeerde van 1989 tot 1995 aan de Rijksuniversiteit Leiden, waar het vak kerkgeschiedenis en dogmatiek een bijvak was. Op 4 oktober 2006 promoveerde hij aan de Universiteit Leiden bij promotor prof. dr. A. van de Beek op een proefschrift met de titel: ”Autopistia: The Self Convincing Authority of Scripture in Reformed Theology”.
De predikant diende de hervormde gemeenten van Oud- Alblas en Delft en is sinds 2004 hervormd predikant te Nijkerk. Verder is hij lid van de commissie voor de preekconsenten in de Protestantse Kerk en van de Raad van Advies voor het Gereformeerd Belijden in de Protestantse Kerk en is hij hoofdbestuurslid van de SGP.
Bron: refdag.nl
+++++++++++
Mijn hartelijke gelukwens aan dr. v/d Belt!
dinsdag 18 december 2007 16:15 | Kerkredactie
APELDOORN - De Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk heeft dr. H. van den Belt uit Nijkerk per 1 april 2008 voor vijf jaar benoemd tot bijzonder universitair docent aan het departement godgeleerdheid van de Universiteit Utrecht.
Dat heeft de Gereformeerde Bond dinsdagmorgen bekendgemaakt.Met deze benoeming is gedeeltelijk voorzien in de vacature die op 1 juni vanwege het emeritaat van prof. dr. A. de Reuver ontstond. De benoeming is voor een halve formatieplaats. In het voorjaar van 2007 besloot het bestuur van de Gereformeerde Bond de leerstoel vooralsnog voor een halve formatieplaats te continueren.
„Gezien het feit dat dr. Van den Belt pas vorig jaar oktober promoveerde en daarom naast zijn dissertatie relatief weinig wetenschappelijke publicaties op zijn naam heeft staan, is in goed overleg tussen de faculteit geesteswetenschappen, het departement godgeleerdheid en het bestuur van de Gereformeerde Bond besloten dr. Van den Belt als universitair docent te benoemen”, aldus het persbericht. De leerstoel gereformeerde godgeleerdheid blijft de komende jaren onbezet, „maar de onderwijs- en onderzoeksopdracht van de bijzonder universitair docent zijn daar inhoudelijk wel aan gekoppeld. Dat betekent dat dr. Van den Belt als taak krijgt het erfgoed van de Reformatie en andere hoofdmomenten uit de gereformeerde traditie voor de theologie en de kerk te ontsluiten”, aldus de Gereformeerde Bond.
Dr. H. van den Belt (36) studeerde van 1989 tot 1995 aan de Rijksuniversiteit Leiden, waar het vak kerkgeschiedenis en dogmatiek een bijvak was. Op 4 oktober 2006 promoveerde hij aan de Universiteit Leiden bij promotor prof. dr. A. van de Beek op een proefschrift met de titel: ”Autopistia: The Self Convincing Authority of Scripture in Reformed Theology”.
De predikant diende de hervormde gemeenten van Oud- Alblas en Delft en is sinds 2004 hervormd predikant te Nijkerk. Verder is hij lid van de commissie voor de preekconsenten in de Protestantse Kerk en van de Raad van Advies voor het Gereformeerd Belijden in de Protestantse Kerk en is hij hoofdbestuurslid van de SGP.
Bron: refdag.nl
+++++++++++
Mijn hartelijke gelukwens aan dr. v/d Belt!
-
- J.C. Philpot
Hoewel de persoon mij erg sympathiek overkomt, vind ik de benoeming erg jammer, al is de keuze ook erg moeilijk, dit is nog de beste van de slechtsten.Hij heet nauwelijks een wetenschappelijke achtergrond. Stonden er maar net als in de tijd van de SV weer gereformeerde geleerden op, met ook een grote talenkennis.
Mensen als dr vd Belt blijven me verbazen. Wat een werkzaamheid heeft deze man, en toch blijven zijn preken/lezingen warm pastoraal en leerzaam.
Ik hoop dat Dr vd Belt net zo fijn blijft preken zoals hij tot nu toe gedaan heeft, genoeg tijd heeft voor zijn gezin, en niet opgeslokt wordt door al zijn bestuurlijke functie's, studie's, docentschap, SGP en weet ik wat al niet meer.
Ik hoop dat Dr vd Belt net zo fijn blijft preken zoals hij tot nu toe gedaan heeft, genoeg tijd heeft voor zijn gezin, en niet opgeslokt wordt door al zijn bestuurlijke functie's, studie's, docentschap, SGP en weet ik wat al niet meer.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Dat geldt voor heel wat predikanten.Gian schreef:Mensen als dr vd Belt blijven me verbazen. Wat een werkzaamheid heeft deze man, en toch blijven zijn preken/lezingen warm pastoraal en leerzaam.
Daarbij heeft Ds. Van der Belt het voorrecht dat die energie wss. in de genen zit.
En wie mag jij dan wel zijn, dat jij kunt zeggen 'dit is nog de beste van de slechtsten'?Vincent schreef:Hoewel de persoon mij erg sympathiek overkomt, vind ik de benoeming erg jammer, al is de keuze ook erg moeilijk, dit is nog de beste van de slechtsten.Hij heet nauwelijks een wetenschappelijke achtergrond. Stonden er maar net als in de tijd van de SV weer gereformeerde geleerden op, met ook een grote talenkennis.
Blijkt: het is niet gemakkelijk om een ander wat te gunnen en hem daarmee te feliciteren....Vincent schreef:Hoewel de persoon mij erg sympathiek overkomt, vind ik de benoeming erg jammer, al is de keuze ook erg moeilijk, dit is nog de beste van de slechtsten.Hij heet nauwelijks een wetenschappelijke achtergrond. Stonden er maar net als in de tijd van de SV weer gereformeerde geleerden op, met ook een grote talenkennis.

Gott führe uns freundlich durch diese Zeiten, aber vor allem führe er uns zu sich. (D. Bonhoeffer)
Alle mensen zijn slecht, zal hij bedoelen.rekcor schreef:En wie mag jij dan wel zijn, dat jij kunt zeggen 'dit is nog de beste van de slechtsten'?Vincent schreef:Hoewel de persoon mij erg sympathiek overkomt, vind ik de benoeming erg jammer, al is de keuze ook erg moeilijk, dit is nog de beste van de slechtsten.Hij heet nauwelijks een wetenschappelijke achtergrond. Stonden er maar net als in de tijd van de SV weer gereformeerde geleerden op, met ook een grote talenkennis.
Het grootste bezwaar zal wel zijn dat hij van de PKN is....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Vorig jaar gepromoveerd, medewerker aan het International Reformed Theological Institute, een instituut van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Nee, dat kun je met goed fatsoen geen serieus te nemen wetenschappelijke achtergrond noemenVincent schreef:Hij heet nauwelijks een wetenschappelijke achtergrond.

Heeft schrijf je trouwens met een f erin. Althans, mits je geen wetenschappelijke achtergrond hebt. Hoe het is mét wetenschappelijke achtergrond, kan ik niet beoordelen 8)
Tja. De Gereformeerde Bond zal vást een lid van de GerGem benoemen...refo schreef:Alle mensen zijn slecht, zal hij bedoelen.rekcor schreef:En wie mag jij dan wel zijn, dat jij kunt zeggen 'dit is nog de beste van de slechtsten'?Vincent schreef:Hoewel de persoon mij erg sympathiek overkomt, vind ik de benoeming erg jammer, al is de keuze ook erg moeilijk, dit is nog de beste van de slechtsten.Hij heet nauwelijks een wetenschappelijke achtergrond. Stonden er maar net als in de tijd van de SV weer gereformeerde geleerden op, met ook een grote talenkennis.
Het grootste bezwaar zal wel zijn dat hij van de PKN is....

Kan ik me nog wel iets van voorstellen. De waarde van de gereformeerde theologie verdedigen, terwijl je die aan de andere kant aan je laars lapt, komt best ongeloofwaardig over.refo schreef:Het grootste bezwaar zal wel zijn dat hij van de PKN is....rekcor schreef:En wie mag jij dan wel zijn, dat jij kunt zeggen 'dit is nog de beste van de slechtsten'?Vincent schreef:Hoewel de persoon mij erg sympathiek overkomt, vind ik de benoeming erg jammer, al is de keuze ook erg moeilijk, dit is nog de beste van de slechtsten.Hij heet nauwelijks een wetenschappelijke achtergrond. Stonden er maar net als in de tijd van de SV weer gereformeerde geleerden op, met ook een grote talenkennis.
Verder ben ik wel blij met deze benoeming. Een waardige opvolger van prof. De Reuver, en volgens mij net zo 'beminnelijk'.
Gereformeerde Bond zelf heeft dat als argument om hem als docent en niet als hoogleraar te benoemen,Hendrikus schreef:Vorig jaar gepromoveerd, medewerker aan het International Reformed Theological Institute, een instituut van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Nee, dat kun je met goed fatsoen geen serieus te nemen wetenschappelijke achtergrond noemenVincent schreef:Hij heet nauwelijks een wetenschappelijke achtergrond.![]()
Dus zo'n slecht argument is het ook weer niet.
Hendrikus schreef:Vorig jaar gepromoveerd, medewerker aan het International Reformed Theological Institute, een instituut van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Nee, dat kun je met goed fatsoen geen serieus te nemen wetenschappelijke achtergrond noemenVincent schreef:Hij heet nauwelijks een wetenschappelijke achtergrond.![]()
Heeft schrijf je trouwens met een f erin. Althans, mits je geen wetenschappelijke achtergrond hebt. Hoe het is mét wetenschappelijke achtergrond, kan ik niet beoordelen8)
Wat een niveau, die zwartgedrukte reactie.
@Refo, Eiger, Rekcor: ik plaats in mijn schaarse tijd een serieus gemeende reactie en dan krijg ik reacties van jullie over me heen met een haast hatelijke ondertoon. Vind je dat christelijk?
@ Hendrikus: het IRTI is religieus gebonden, dat staat wetenschappelijk niet hoog aangeschreven. Ook was ds. Van de Belt buitenpromovendus (naast zijn baan....) en heeft hij uitsluitend theologie gestudeerd (geen semitische of klassieke taal). Het is echt jammer dat de GB blijkbaar niet in staat is een topwetenschapper te leveren, to say the least.
Ik heb positievere gevoelens bij dr. Van den Brink, die zich al redelijk een serieuze plaats heeft kunnen verwerven (ook nog eens bijdraagt aan discussies die de "eigen kring" overstijgen) en ook nog eens cum laude is afgestudeerd én gepromoveerd.
En de HHK heeft dr. Op 't Hof geleverd, die op zijn vakgebied ter zake is als geen ander.