Evangelisch

Aquilla

Evangelisch

Bericht door Aquilla »

ds JMD de Heer is een artikelenserie gestart in De Saambinder over 'de evangelische beweging'.
Als ik zijn inleidende artikel lees, hou ik mijn hart vast. Hij heeft er 10 jaar voor gespaard en nu gaat hij 'los'. Het is DE KANS om een brug te slaan naar de jongeren in de reformatorische kerken, maar ik ben zo bang dat hij die brug niet maakt. Alle citaten en genoemde voorbeelden geven al aan waar het op neer gaat komen.........
Josephus

Re: Evangelisch

Bericht door Josephus »

Aquilla schreef:ds JMD de Heer is een artikelenserie gestart in De Saambinder over 'de evangelische beweging'.
Als ik zijn inleidende artikel lees, hou ik mijn hart vast. Hij heeft er 10 jaar voor gespaard en nu gaat hij 'los'. Het is DE KANS om een brug te slaan naar de jongeren in de reformatorische kerken, maar ik ben zo bang dat hij die brug niet maakt. Alle citaten en genoemde voorbeelden geven al aan waar het op neer gaat komen.........
Ik kreeg het vanmorgen ook onder ogen. Ik ben bang dat je gelijk hebt. Typisch voorbeeld van 'de conclusie staat vast, nu nog even wat argumenten zoeken'.

Los daarvan: kan iemand mij uitleggen waarom iemand die weet of althans behoort te weten wat objectieve verslaggeving inhoudt, zich daar in een volgend beroep ineens niet meer aan schijnt te hoeven houden?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

Laten we geen voorbarige conclusies trekken.
Geka

Bericht door Geka »

Het artikel heb ik ook gelezen. Ik voel helemaal met je mee. De (terecht) door hem gemaakte opmerking dat we de beweging met een 'zekere welwillendheid' moeten benaderen zonder vooringenomenheid, zie ik niet direct in praktijk gebracht.

Het noemen van de HSV in een dergelijk artikel is op z'n minst suggestief. En wat heeft het voor zin om van de beschreven kerkdienst te vermelden dat veel van de jongeren die daar belijdenis doen uit de GG komen? En bij zijn opmerking dat het evangelisch gedachtengoed al doorgedrongen is tot de meditaties van kerkbladen van reformatorische kerken ga ik direct hard aan het denken welke kerk of welk blad hij bedoelt..
Zo komt het allemaal wel erg kerkistisch over: jongelui, blijf in de GG, want daar is het nog veilig en goed, terwijl de vijand zelfs al in andere refokerken doordringt...

Jammer, bepaalde kritiek op de evangelische beweging deel ik zeker, terecht dat daar de vinger bij gelegd wordt.

Maar de toon en de manier waarop je dat naar jongeren toe communiceert is zo ontzettend belangrijk. Ik vrees dat dit niet de juiste toon is.
Josephus

Bericht door Josephus »

Jan Klaassen schreef:Laten we geen voorbarige conclusies trekken.
Een loffelijk streven. Maar ik heb niet het idee dat ds. zijn lezers nu bewust eerst een beetje op het verkeerde been zet, om vervolgens tot heel andere conclusies te komen. Maar goed, ik laat me graag verrassen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Lassie

Bericht door Lassie »

Kan ik ergens het artikel vinden!?
freek

Bericht door freek »

Lassie schreef:Kan ik ergens het artikel vinden!?
Ik ben ook benieuwd!! Laat ff de scanner draaien! :)
Hendrikus

Re: Evangelisch

Bericht door Hendrikus »

Aquilla schreef:ds JMD de Heer is een artikelenserie gestart in De Saambinder over 'de evangelische beweging'.
Ik begrijp de verwondering niet. Had je iets anders verwacht dan?

Cosi fan tutte...
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Geka schreef:Zo komt het allemaal wel erg kerkistisch over: jongelui, blijf in de GG, want daar is het nog veilig en goed, terwijl de vijand zelfs al in andere refokerken doordringt...
Kom op zeg... Dit moet je niet in zijn mond leggen. Ik ken Ds. J.M.D. de Heer als een zeer integere man. Hij is niet kerkistisch, hij heeft gelukkig wel een kerkelijk besef. Ds. de Heer heeft veel studie naar de Evangelische beweging gedaan en ik zie zijn artikelen in De Saambinder dan ook met vertrouwen tegemoet. Niet te vroeg conclusies trekken. Natuurlijk zal hij tot de conclusie komen dat het gevaarlijk is om met de evangelische beweging in aanraking te komen. En hij heeft daarin gewoon gelijk. Maar nogmaals: hij is niet kerkistisch, maar een kerkelijk besef moeten we allemaal hebben. En ondanks het feit dat ik zelf uit de GG kom, zul je mij nooit horen zeggen dat het het beste kerkgenootschap vindt...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Klaas-Jan schreef:
Geka schreef:Zo komt het allemaal wel erg kerkistisch over: jongelui, blijf in de GG, want daar is het nog veilig en goed, terwijl de vijand zelfs al in andere refokerken doordringt...
Kom op zeg... Dit moet je niet in zijn mond leggen. Ik ken Ds. J.M.D. de Heer als een zeer integere man. Hij is niet kerkistisch, hij heeft gelukkig wel een kerkelijk besef. Ds. de Heer heeft veel studie naar de Evangelische beweging gedaan en ik zie zijn artikelen in De Saambinder dan ook met vertrouwen tegemoet. Niet te vroeg conclusies trekken. Natuurlijk zal hij tot de conclusie komen dat het gevaarlijk is om met de evangelische beweging in aanraking te komen. En hij heeft daarin gewoon gelijk. Maar nogmaals: hij is niet kerkistisch, maar een kerkelijk besef moeten we allemaal hebben. En ondanks het feit dat ik zelf uit de GG kom, zul je mij nooit horen zeggen dat het het beste kerkgenootschap vindt...
Nou... ik heb van ds. De Heer op dit gebied wel meer gelezen, maar sterk is zijn argumentatie meestal niet.
Zo had hij ooit eens kritiek op het versje 'Lord I lift Your Name on high', naar aanleiding van de Nederlandse vertaling dan wel.
Want in de Nederlandse vertaling staat "Van de stal naar het kruis, droeg U mijn pijn".
Zie je wel, zei ds. De Heer, het gaat niet over de zonde, nee, maar over de 'pijn'. Slecht versje dus.
Terwijl hij eraan voorbij ging dat het Engels heeft:
You came from heaven to earth to show the way
From the earth to the cross my debt to pay.
Dus ja...
Geka

Bericht door Geka »

Klaas-Jan schreef:
Hm, het lijkt me niet goed om over een persoon een discussie te gaan beginnen. Ik kan je wel zeggen dat ik zijn kerkbode via een lid uit zijn gemeente altijd lees en dat zijn artikelen daarin in mijn beleving wel degelijk de genoemde sfeer ademen. En als er incidenteel sprake is van een blik over kerkmuren is het steevast een blik naar rechts.

Maar goed, genoeg over de man. Het gaat om zijn artikelen.
Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

Tot nu toe is er maar één die voorbarige conclusies trekt en dat zijn de mensen hier op het forum die schijnbaar al weten wat hij gaat schrijven. Lekker hoor...
Unionist

Bericht door Unionist »

De artikelen van deze scribent ken ik als suggestief. Hij gebruikt een stijlfiguur die ik verafschuw: Het koppelen van zaken die niet direct relevant zijn, maar wel de zaken in een bepaald licht stellen.

Bijvoorbeeld: Ik zing het lied "Vaste rots van mijn behoud". Daar is op zich voor de meesten dacht ik niks mis mee. Door nu te schrijven: "Unionist zong een lied uit de bundel "Opwekking"", creëer je een beplaad beeld van de zanger. Terwijl alles wat je zegt, waar is.
Dat komt door de gevoelswaarde van de Opwekkingsbundel bij veel mensen. En daardoor staat de zanger in een bepaald daglicht, ook al heeft hij dat lied geleerd op het kinderkoor van een Veluwse Ger Gem.

Genoemde scribent is heel sterk in dat soort dingen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Josephus

Bericht door Josephus »

Klaas-Jan schreef:Natuurlijk zal hij tot de conclusie komen dat het gevaarlijk is om met de evangelische beweging in aanraking te komen.
Als je conclusie van te voren al vast staat, waarom zou je je dan nog vermoeien om een heel stuk te gaan schrijven? Zonde van je tijd.

Ik blijf het vreemd vinden. Ik heb altijd geleerd dat je op basis van argumenten tot een conclusie komt. In dit geval lijkt het er verdacht veel op dat er op basis van een 'conclusie' naar argumenten wordt gezocht. :|
Laatst gewijzigd door Josephus op 14 dec 2007, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Unionist schreef:een Veluwse Ger Gem
Kenmerken? :?
Gesloten