Wilhelm schreef:Jan Klaassen schreef:Wilhelm schreef:Maar jij hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag !
Ik hoef daar helemaal geen antwoord op te geven, omdat ik nooit gezegt heb dat ik daar zo over denk. Ik laat me niet in dat gewenste hoekje zetten.
Voor de duidelijkheid is het wel wenselijk.
Jij verwijt een aantal van het forum , lijdelijkheid.
Dat zijn/waren je eigen woorden.
Ik ben me er terdege van bewust dat er een gevaar in discussies is dat je teveel een kant benadrukt.
Maar ik wijs toch nadrukkelijk op de verantwoordelijkheid van de mens ?
Van jou zou ik toch graag willen weten hoe je de mens in zijn natuurstaat ziet :
Verslaafd of dood ?
Willig of onwillig ?
Uit zichzelf bekwaam om het aanbod aan te nemen of niet ?
Christus' gewilligheid om zondaren te zaligen, de algenoegzaamheid van Zijn offerande, en 's mensen verplichting om dat te geloven, daar zijn we het over eens, want dat is ontegenzeggelijk waar.
Iemand die weet hoe het zit en er niet naar handeld is een hypocriet en een huichelaar. Het is in feite nog erger dan het woord lijdelijkheid.
Hoe moet zo'n hypocriet en een huichelaar door een dominee behandeld worden? Je bent het, maar je kunt er niets aan doen, want het is je natuurlijke staat? Hoe je het ook wend of keert, het komt er altijd op neer dat men zich wil rechtvaardigen in hun valse staat.
Nee, een mens is dood en wil niet en deze dogmatische mist die de waarheid op dit punt moet verhullen is een product van deze dode en niet willende mens, want er is geen enkele bariere die nog overwonnen moet worden om te komen tot het licht. Jezus is gestorven voor onze zonden. De Heilige Geest is uitgestort om ons te overtuigen van zonde dat we in Jezus niet geloofd hebben. De predikers preken ons het levendmakende evangelie waar ons alles wordt voorgesteld wat we voor leven en sterven nodig hebben. En het is niet genoeg! "Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.
Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden.
Maar die de waarheid doet, komt tot het licht, opdat zijn werken openbaar worden, dat zij in God gedaan zijn."
We hebben het hier over een boos en overspelig geslacht die verlangt naar een teken. Maar dat teken krijgen we niet, want we hebben Jezus Christus en het gebod is dat we in Hem geloven.