Resultaten prediking

Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

Laatst gewijzigd door Jan Klaassen op 13 dec 2007, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Jan Klaassen schreef:
Wilhelm schreef:Maar Hij gaat door om mensen die niet willen gewillig te maken, en daar gebruikt Hij doorgaans de prediking voor.
Precies en wat doen die?

- prediken van Wet en Evangelie.

Zodat de mens ondekt wordt aan zijn eigen bestaan en niet anders kan, dan door Gods Geest geleid , tot Hem de toevlucht te nemen om bij Hem genade te verkrijgen.
Onbegrijpelijk...

Maar jij hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag !
Jan Klaassen

Wilhelm schreef:Maar jij hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag !
Ik hoef daar helemaal geen antwoord op te geven, omdat ik nooit gezegt heb dat ik daar zo over denk. Ik laat me niet in dat gewenste hoekje zetten.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Jan Klaassen schreef:
Ik hoef daar helemaal geen antwoord op te geven, omdat ik nooit gezegt heb dat ik daar zo over denk. Ik laat me niet in dat gewenste hoekje zetten.
Voor de duidelijkheid is het wel wenselijk.
Jij verwijt een aantal van het forum , lijdelijkheid.
Dat zijn/waren je eigen woorden.
Ik ben me er terdege van bewust dat er een gevaar in discussies is dat je teveel een kant benadrukt.
Maar ik wijs toch nadrukkelijk op de verantwoordelijkheid van de mens ?
Van jou zou ik toch graag willen weten hoe je de mens in zijn natuurstaat ziet :

Verslaafd of dood ?
Willig of onwillig ?
Uit zichzelf bekwaam om het aanbod aan te nemen of niet ?

Christus' gewilligheid om zondaren te zaligen, de algenoegzaamheid van Zijn offerande, en 's mensen verplichting om dat te geloven, daar zijn we het over eens, want dat is ontegenzeggelijk waar.
rekcor

Bericht door rekcor »

@Wilhelm: dood, onwillig, onbekwaam.

Maar nogmaals mijn vraag: wat heeft een niet-christen aan deze informatie, praktisch gezien? Dus in het alledaagse leven?
Jan Klaassen

Wilhelm schreef:
Jan Klaassen schreef:
Voor de duidelijkheid is het wel wenselijk.
Jij verwijt een aantal van het forum , lijdelijkheid.
Dat zijn/waren je eigen woorden.
Ik ben me er terdege van bewust dat er een gevaar in discussies is dat je teveel een kant benadrukt.
Maar ik wijs toch nadrukkelijk op de verantwoordelijkheid van de mens ?
Van jou zou ik toch graag willen weten hoe je de mens in zijn natuurstaat ziet :

Verslaafd of dood ?
Willig of onwillig ?
Uit zichzelf bekwaam om het aanbod aan te nemen of niet ?

Christus' gewilligheid om zondaren te zaligen, de algenoegzaamheid van Zijn offerande, en 's mensen verplichting om dat te geloven, daar zijn we het over eens, want dat is ontegenzeggelijk waar.
Iemand die weet hoe het zit en er niet naar handeld is een hypocriet en een huichelaar. Het is in feite nog erger dan het woord lijdelijkheid.
Hoe moet zo'n hypocriet en een huichelaar door een dominee behandeld worden? Je bent het, maar je kunt er niets aan doen, want het is je natuurlijke staat? Hoe je het ook wend of keert, het komt er altijd op neer dat men zich wil rechtvaardigen in hun valse staat.

Nee, een mens is dood en wil niet en deze dogmatische mist die de waarheid op dit punt moet verhullen is een product van deze dode en niet willende mens, want er is geen enkele bariere die nog overwonnen moet worden om te komen tot het licht. Jezus is gestorven voor onze zonden. De Heilige Geest is uitgestort om ons te overtuigen van zonde dat we in Jezus niet geloofd hebben. De predikers preken ons het levendmakende evangelie waar ons alles wordt voorgesteld wat we voor leven en sterven nodig hebben. En het is niet genoeg! "Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.
Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden.
Maar die de waarheid doet, komt tot het licht, opdat zijn werken openbaar worden, dat zij in God gedaan zijn."
We hebben het hier over een boos en overspelig geslacht die verlangt naar een teken. Maar dat teken krijgen we niet, want we hebben Jezus Christus en het gebod is dat we in Hem geloven.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

@Jan Klaassen , of hoe je ook mag heten ....

Een heel verhaal, maar geen antwoord op mijn vraag.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Jan Klaassen schreef:
Tiberius schreef:Daar is geen Bijbelse onderbouwing voor dat idee te geven, maar wel dat we van onszelf niet kunnen en willen kiezen voor God.
De vraag is in hoeverre je dat kan doortrekken.
Stel jezelf eens voor als een drugsverslaafde. Zo zijn wij verslaafd aan de zonde en weten we ons einde: we zullen er op een dag aan sterven.
Een drugsverslaafde kan uit zichzelf niet stoppen. Hij wil ook niet stoppen. Toch komen er drugsverslaafden van hun verslaving af. Hoe?
1. Maak ze bewust van hun verslaving en hun problemen.
2. Biedt ze een manier aan om van hun verslaving en problemen af te komen.
3. Dan zijn er verslaafden die niet af willen kicken, maar er zijn in de praktijk ook verslaafden die tot overtuiging komen en het proces van afkicken en herstel ingaan.

Lijkt toch bestwel op de evangelieverkondiging of niet?
Ik vind het wel een goede vergelijking.
De Heilige Geest werkt in ons niet als in stokken en blokken, maar werkt in op ons verstand en ons hart! En daar gebruikt Hij de prediking van het Evangelie voor.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 13 dec 2007, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

rekcor schreef:@Wilhelm: dood, onwillig, onbekwaam.

Maar nogmaals mijn vraag: wat heeft een niet-christen aan deze informatie, praktisch gezien? Dus in het alledaagse leven?
De prediking bestaat uit Wet en Evangelie.
Als God ons de spiegel van Zijn heilige wet voorhoud in de prediking dan leren we dat we dood, onwillig en onbekwaam zijn.
Dus deze "informatie", deze prediking functioneert als een tuchtmeester tot Christus.

Een mens moet bekend gemaakt worden wie hij of zij is van nature, maar ook waar er nu verlossing te verkrijgen is.
Jan Klaassen

Wilhelm schreef:@Jan Klaassen , of hoe je ook mag heten ....

Een heel verhaal, maar geen antwoord op mijn vraag.
Ik heb twee opties: 1. Ik zeg wat je wil horen, namelijk dat je niets kunt en niets wilt doen en Wilhelm leeft gerust verder.
2. Ik zeg dat je je moet bekeren en dat dit met God's hulp ook kan en dat je nu die keuze moet maken en Wilhelm noemt me een neo-pelagiaan.

Of heb ik nog een derde optie?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Jan Klaassen schreef:1. Ik zeg wat je wil horen, namelijk dat je niets kunt en niets wilt doen en Wilhelm leeft gerust verder.
Dit is een impliciete beschuldiging: als je de onmacht van de mens erkent, leef je dus (?) gerust verder...
Ariene

Bericht door Ariene »

Wanneer we na onze dood voor Gods rechterstoel staan.
En God zegt ons: Ik heb jou nooit gekend...

Wat zeggen wij dan?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Jan Klaassen

Afgewezen schreef:
Jan Klaassen schreef:1. Ik zeg wat je wil horen, namelijk dat je niets kunt en niets wilt doen en Wilhelm leeft gerust verder.
Dit is een impliciete beschuldiging: als je de onmacht van de mens erkent, leef je dus (?) gerust verder...
Ik beschuldig al de hele tijd dat het eisen van de erkenning van de onmacht van de mens niets anders is dan de eis om de onbekeerde niet lastig te vallen met de eis van geloof en bekering.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Jan Klaassen schreef: Of heb ik nog een derde optie?
De Schrift laten staan en spreken , en erkennen dat ons verstand verduisterd is.
Dat het niet bij elkaar te beredeneren is.
Het te moeten en het niet te kunnen.
De volle verantwoordelijkheid tegen over enkel genade.
De heilige paradox in alle eerlijkheid laten staan.

Dat is de beste optie.
Dan erken je ook dat niemand tot de Vader zal komen tenzij dat Hij hem trekke, maar ook dat een ieder die in Hem gelooft het eeuwige leven hebbe.
Niet om je daar in goddeloze lijdelijkheid achter te verschuilen, maar om je daarin te verwonderen, dat er nu zaligheid te verkrijgen is voor dode zondaren bij een levende Jezus.
Jan Klaassen

Wilhelm schreef:Het te moeten en het niet te kunnen.
Zeg nu eens eerlijk: wat doe jij met die wetenschap?
Plaats reactie