Resultaten prediking

Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

Jongere schreef:Ik denk dat het (van beide kanten) niet goed is om met bijbelteksten aan te komen zoals hieronder. Er staan uiteraard nog honderden teksten in de Bijbel en 'elke ketter heeft z'n letter' schijnt een spreekwoord te zijn.
Ik vind dit een wonderlijke koers. Wat is een goed onderbouwde posting? Één die voldoet aan de dogmatische verwachting en past in de anti-arminiaanse traditie? Het gaat om gehoorzaamheid aan God en buigen voor het Woord. Dit heeft niets met ketter of letter te maken, maar met luisteren en toepassen zoals een goed kind let op de wenken van zijn vader. Waarom moet de hand op de mond om te zwijgen en te buigen voor Gods vrije wil wanneer Hij jou uitverkiest, maar dat bijv. je beste vriend sterft zonder borg, maar zodra deze zelfde God ons onderwijst en stuurt om Zijn kinderen juist redding te geven, dan... Elke ketter heeft zijn letter ja. Een ketter herken je aan het feit dat hij niet wil zijn onder God en Zijn gebod en dit is Zijn gebod, dat wij geloven in den Naam van Zijn Zoon Jezus Christus, en elkander liefhebben, gelijk Hij ons een gebod gegeven heeft. En die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, [namelijk] uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft.

Versta toch dit woord!
Jan Klaassen

Ik zou graag eens een bijbelse onderbouwing willen zien van het idee dat we niet hoeven te kiezen voor God en dat onze houding niets uitmaakt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jan Klaassen schreef:Ik zou graag eens een bijbelse onderbouwing willen zien van het idee dat we niet hoeven te kiezen voor God en dat onze houding niets uitmaakt.
Daar is geen Bijbelse onderbouwing voor dat idee te geven, maar wel dat we van onszelf niet kunnen en willen kiezen voor God.
Da Capo

Bericht door Da Capo »

Waarom zit men altijd men zijn/haar beperkte verstand te proberen om een logisch, kloppend geheel te krijgen?

God is eisend, ja! God is ook gunnend, ja!
Wij moeten kiezen, ja. Wij willen niet voor God kiezen, ja! Wij kunnen daarom niet kiezen, ja. Wij moeten ons bekeren, ja! Wij kunnen ons niet bekeren, ja!
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Veel dingen lijken voor ons niet logisch/kloppend. Echter, het zijn Bijbelse waarheden.
Onze verantwoordelijkheid en het feit dat bekering 100% Gods werk is zijn geen tegengestelde waarheden of zo, maar 2 waarheden die naast elkaar staan. Het wordt wel eens vergeleken met twee railsstaven. Die liggen naast elkaar. Ga je aan een ervan rommelen dan ontspoort de trein.

Als ik zie dat hier inmiddels 5 pagina's in het rond wordt gediscussieerd, kan je dan begrijpen welk een worsteling het voor predikanten is/kan zijn om het juiste, Bijbelse, evenwicht in de prediking te houden? In plaats van bekritiseren is het (gemeenschappelijk) gebed hoog nodig!! In de loop van de jaren ben ik er wel achter gekomen dat ik in m'n vermeende wijsheid, toch nog heel onkundig was en ben. Om de Bijbelse boodschap goed te kunnen verstaan is met name een nauwe omgang met God nodig.

Nog even n.a.v. een eerder opmerking over "om zich met God te laten verzoenen ". Realiseren we wel dat hier staat laat u verzoenen? Hier sluit Gods Woord enige activiteit van de mens juist uit! Dat het niet gebeurd ligt aan het feit dat de mens van natur e niet wil.

Tot slot een uitspraak van Horatius Bonar die voor mij een eye-opener is geweest, is: "Geloven is stoppen met werken". Die het vatte kan die vatte het.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
refo

Bericht door refo »

Da Capo schreef:
Nog even n.a.v. een eerder opmerking over "om zich met God te laten verzoenen ". Realiseren we wel dat hier staat laat u verzoenen? Hier sluit Gods Woord enige activiteit van de mens juist uit! Dat het niet gebeurd ligt aan het feit dat de mens van natur e niet wil.
Gezien de rest van je posting neem ik aan dat je dit serieus bedoelt. Maar laat je niet in de war maken door een Nederlands woordje. Dat is er al vertalende tussen geslopen. Paulus zegt: Ik bid u. U. Als je iemand iets bidt, dan wordt aktie van die iemand verwacht. Anders had Paulus beter kunnen zeggen: als gezanten van Christus wege hoop ik dat u eens met God verzoend zal zijn. Dat doet hij niet, want hij kon op grond van het mandaat van zijn Zender die vezoening uitdelen. Ander zou hij toch een prediker van niks zijn? Alleen er over vertellen en de hoorder maar in het ongewisse laten of het wel voor hem of haar bestemd zou zijn?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jan Klaassen

Tiberius schreef:Daar is geen Bijbelse onderbouwing voor dat idee te geven, maar wel dat we van onszelf niet kunnen en willen kiezen voor God.
De vraag is in hoeverre je dat kan doortrekken.
Stel jezelf eens voor als een drugsverslaafde. Zo zijn wij verslaafd aan de zonde en weten we ons einde: we zullen er op een dag aan sterven.
Een drugsverslaafde kan uit zichzelf niet stoppen. Hij wil ook niet stoppen. Toch komen er drugsverslaafden van hun verslaving af. Hoe?
1. Maak ze bewust van hun verslaving en hun problemen.
2. Biedt ze een manier aan om van hun verslaving en problemen af te komen.
3. Dan zijn er verslaafden die niet af willen kicken, maar er zijn in de praktijk ook verslaafden die tot overtuiging komen en het proces van afkicken en herstel ingaan.

Lijkt toch bestwel op de evangelieverkondiging of niet?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jan Klaassen schreef:Lijkt toch bestwel op de evangelieverkondiging of niet?
In het geheel niet.
Verslaafden zijn niet dood.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Jan Klaassen schreef:Stel jezelf eens voor als een drugsverslaafde. Zo zijn wij verslaafd aan de zonde en weten we ons einde: we zullen er op een dag aan sterven.
Een drugsverslaafde kan uit zichzelf niet stoppen. Hij wil ook niet stoppen. Toch komen er drugsverslaafden van hun verslaving af. Hoe?
1. Maak ze bewust van hun verslaving en hun problemen.
2. Biedt ze een manier aan om van hun verslaving en problemen af te komen.
3. Dan zijn er verslaafden die niet af willen kicken, maar er zijn in de praktijk ook verslaafden die tot overtuiging komen en het proces van afkicken en herstel ingaan.

Lijkt toch bestwel op de evangelieverkondiging of niet?

Lijkt heel gereformeerd, maar er is een heel groot verschil :

- Naast het verslaafd zijn aan de zonden, liggen we ook dood in de zonden en de misdaden.
- Er is in geestelijk opzicht geen verslaafde die komt, geen een van hen wil komen, terwijl de eis om te komen wel blijft staan. (laten we dat vasthouden )
Wat een wonder dat God dan in zondaarsharten de wil vernieuwd en ze dwingt om te komen.

Als we daar iets van kennen dan leren we ook het door Da Capo geplaatste citaat verstaan.
rekcor

Bericht door rekcor »

Da Capo schreef:Nog even n.a.v. een eerder opmerking over "om zich met God te laten verzoenen ". Realiseren we wel dat hier staat laat u verzoenen? Hier sluit Gods Woord enige activiteit van de mens juist uit! Dat het niet gebeurd ligt aan het feit dat de mens van nature niet wil.
Ik vind in 'laat u...verzoenen' juist mooi het evenwicht tussen beide 'verantwoordelijkheden' naar voren komen.

laat u = verantwoordelijkheid mens
verzoenen = verantwoordelijkheid God

Stel dat het had gestaan (wat overigens in andere verzen in andere bewoordingen wel staat, bijv. Jozua 24:15):

'verzoen u met God' of 'verzoen God met u'

dan is er geen aandacht meer voor Gods verantwoordelijkheid.

Stond er:

'Wacht tot God zich met u verzoent'

Dan was er geen aandacht voor de verantwoordelijkheid van de mens.

Nee ik ben heel blij met 'laat u met God verzoenen'.
Jan Klaassen

Dus die hele evangelieverkondiging om zondaren te overtuigen te vluchten naar Jezus Christus is in feite een wassenneus? Waarom werkt het dan in de praktijk? Ondanks dat we niet willen en dat we niet kunnen zijn er mensen die zich bekeren en die de koers van hun leven van de wereld naar God wijzigen.
Jan Klaassen

Tiberius schreef:
Jan Klaassen schreef:Lijkt toch bestwel op de evangelieverkondiging of niet?
In het geheel niet.
Verslaafden zijn niet dood.
Verslaafden zijn net zo dood in de drugs als wij in onze zonden.
Het enige verschil is dat een verslaafde wordt overtuigt door menselijke omgevingsfactoren zoals familie, vrienden of sociaal werkers en dat de zondeverslaafde overtuigt wordt door de verkondiging van het Woord en de werking van de Heilige Geest.
Laatst gewijzigd door Jan Klaassen op 13 dec 2007, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
rekcor

Bericht door rekcor »

Wilhelm schreef:- Er is in geestelijk opzicht geen verslaafde die komt, geen een van hen wil komen
Het probleem van deze uitspraak is niet dat hij onwaar zou zijn (hij is waar), maar dat je er als kerkganger/nog-niet-gelovige zo weinig mee kunt.

Mijn vraag: wat heb je als doorsnee refo - dus helaas iemand die niet kan zeggen dat hij/zij een kind van God is - aan deze informatie?

Het dwingt tot geen enige activiteit (behalve wachten)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Jan Klaassen schreef:Dus die hele evangelieverkondiging om zondaren te overtuigen te vluchten naar Jezus Christus is in feite een wassenneus? Waarom werkt het dan in de praktijk? Ondanks dat we niet willen en dat we niet kunnen zijn er mensen die zich bekeren en die de koers van hun leven van de wereld naar God wijzigen.
God werkt middelijk door de prediking van Zijn Woord.
Maar we moeten wel beiden kanten laten staan.
Geloof jij werkelijk dat er iets in de mens is dat hij het Evangelie aanbod zou aanemen ?

Man , laat je niets wijs maken, en mens wil maar een ding en dat is zondigen , zijn eigen eer bedoelen en niet doen wat God wil.
Maar Hij gaat door om mensen die niet willen gewillig te maken, en daar gebruikt Hij doorgaans de prediking voor.
Jan Klaassen

Wilhelm schreef:Maar Hij gaat door om mensen die niet willen gewillig te maken, en daar gebruikt Hij doorgaans de prediking voor.
Precies en wat doen die? Die gaan niet zuchten van ik wil niet en ik kan niet, maar ze ondernemen actie. Die zuchters zullen degenen blijken te zijn die niet uitverkoren zijn, omdat ze weigeren te komen tot de bruiloft waarvan ze de eerste genodigden waren. Die hebben altijd een goede reden om niet te komen, totdat ze op een dag ook overtuigt zijn of dat we de situatie krijgen zoals ik die geciteerd heb in de posting naar Erasmiaan toe.
De weg van lijdelijkheid totdat er lijdzaamheid komt is niet de weg van de bijbel. Daar lezen we enkel van vijandigheid en dan lijdzaamheid. Dat is het stiekum ook gewoon. Vijandigheid, ongeloof en ongehoorzaamheid.
Laatst gewijzigd door Jan Klaassen op 13 dec 2007, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

rekcor schreef:
Wilhelm schreef:- Er is in geestelijk opzicht geen verslaafde die komt, geen een van hen wil komen
Het probleem van deze uitspraak is niet dat hij onwaar zou zijn (hij is waar), maar dat je er als kerkganger/nog-niet-gelovige zo weinig mee kunt.

Mijn vraag: wat heb je als doorsnee refo - dus helaas iemand die niet kan zeggen dat hij/zij een kind van God is - aan deze informatie?

Het dwingt tot geen enige activiteit (behalve wachten)
Nee, want de eis blijft onvoorwaardelijk staan , en de nodiging die gaat welmenend uit.
Dat iemand nog niet gekomen is bewijst te meer zijn onwil.
Joh 5 : 40 En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.
Plaats reactie