Resultaten prediking
- JolandaOudshoorn
- Jan Klaassen
Waarom hebben wij zo'n moeite om Gods eis serieus te nemen?
God legt de klem aan ons hart om te geloven. Hij wil niets liever dan dat wij zalig worden, toch?
Nu dan, zoekt de Heere dan, terwijl hij te vinden is!
Roep Hem aan, terwijl hij nabij is!
Maak je geen zorgen over het feit of wij wel beseffen dat het genade is, en dat het je toch gegeven moet worden,
dat zijn allemaal influisteringen van de duivel. Die gebruikt niets liever dan Gods Woord om ons om de tuin te leiden.
Wanneer wij zoeken en roepen belooft God in Zijn Woord dat Hij zal antwoorden.
En wanneer God antwoord, begrijpen we het...
Het was allemaal genade.....
Maar let op! Begin dus bij het begin!
Gods geopenbaarde wil, en die is..
Zoekt! en de belofte volgt "Gij zult vinden"
God legt de klem aan ons hart om te geloven. Hij wil niets liever dan dat wij zalig worden, toch?
Maak je geen zorgen over het feit of wij wel beseffen dat het genade is, en dat het je toch gegeven moet worden,
dat zijn allemaal influisteringen van de duivel. Die gebruikt niets liever dan Gods Woord om ons om de tuin te leiden.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Begin bij het begin: Onze ontzettende val in Adam, onze onbuigzame onwilligheid sinds de val, onze diepe vijandschap tegen God en Zijn genade. We willen niet meer willen! Waarom dit verzwijgen?Ariene schreef:Waarom hebben wij zo'n moeite om Gods eis serieus te nemen?
Als deze boodschap niet meer klinkt dan vrees ik dat we ons blij maken met een Jezus die we feitelijk niet nodig hebben.
We denken hem wel nodig te hebben, maar dan op onze momenten. We hebben "met eerbied gezegd" maar een klein beetje van Zijn bloed nodig. Maar dan stapt een mens volledig mis!
Ik ben echt ontzettend bezorgd over de oppervlakkigheid binnen de ger. gezindte.
Ik heb dat al eens meer geuit, maar alle topic gaan over geloof en belofte. Zelden openen er leden topics over "Hoe kom ik ooit bekeerd?" Leeft die vraag nog wel (ook bij mij?)
Ik zou graag beide noties combineren.Oude Paden schreef:Begin bij het begin: Onze ontzettende val in Adam, onze onbuigzame onwilligheid sinds de val, onze diepe vijandschap tegen God en Zijn genade. We willen niet meer willen! Waarom dit verzwijgen?Ariene schreef:Waarom hebben wij zo'n moeite om Gods eis serieus te nemen?
Als deze boodschap niet meer klinkt dan vrees ik dat we ons blij maken met een Jezus die we feitelijk niet nodig hebben.
We denken hem wel nodig te hebben, maar dan op onze momenten. We hebben "met eerbied gezegd" maar een klein beetje van Zijn bloed nodig. Maar dan stapt een mens volledig mis!
Ik ben echt ontzettend bezorgd over de oppervlakkigheid binnen de ger. gezindte.
Ik heb dat al eens meer geuit, maar alle topic gaan over geloof en belofte. Zelden openen er leden topics over "Hoe kom ik ooit bekeerd?" Leeft die vraag nog wel (ook bij mij?)
Dus enerzijds de nadruk op het begin, de zondeval, waardoor wij onszelf niet meer kunnen en willen redden. Wat ons verkondigd dat wij midden in de dood liggen, en daarom aan allerhande ellendigheid, ja de (eeuwige) dood onderworpen zijn.
Anderzijds, met het eerdere in gedachten, de oproep tot geloof en bekering, en de vele beloften uit de Schrift. God die ons roept om Zijn kinderen te zijn (in woord en doop). Dit is een roep die wij moeten gehoorzamen, maar niet kunnen en willen gehoorzamen. En roep die rechtvaardig is (God kan van ons met recht gehoorzaamheid eisen, Hij heeft ons immers goed gemaakt), maar ook uiterst liefdevol. God roept ons niet tot verantwoording, maar tot behoud.
Het is daarom de vraag of wij die strijd kennen, de strijd met de onmogelijkheid, met het moeten en niet kunnen. Kennen wij de roep: Heere ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp. In die overgave aan God krijgen de beloften, en de Christus van de beloften, haar waarde!
Amen!memento schreef:Het is daarom de vraag of wij die strijd kennen, de strijd met de onmogelijkheid, met het moeten en niet kunnen. Kennen wij de roep: Heere ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp. Dan krijgen de beloften, en de Christus van de beloften, haar waarde!
Daar valt elke redenering weg.
Dan gaat de mens/zondaar alles verliezen.
Dan kan die mens niets meer.
Aan het eind van alles. Uitgeredeneerd. Stom.
Hooguit stemmeloos zuchten......
Dan alleen kan Christus in al Zijn beloften die waarde krijgen die Hij heeft.
En als die mens dat te zien krijgt, dan is het:
Het is alleen door U om het eeuwig welbehagen!
Niets uit ons,
Het is Al uit Hem,
Zo reist dat volk naar Jeruzalem.
- Jan Klaassen
Waar zeg ik dat? Ik hou me verre van een geloof dat enkel bestaat uit "kiezen voor" Christus.Jan Klaassen schreef:Das ook een mooie afslag. Dus je kiest voor Christus?Erasmiaan schreef:Niet één! Want daar tussenin staat Christus!Jan Klaassen schreef:Maar welke afslag nemen we?JolandaOudshoorn schreef:En beide uitspraken zijn waar!
- Jan Klaassen
Ah, dus je kiest voor Christus en je volgt hem bovendien!Erasmiaan schreef:Waar zeg ik dat? Ik hou me verre van een geloof dat enkel bestaat uit "kiezen voor" Christus.Jan Klaassen schreef:Das ook een mooie afslag. Dus je kiest voor Christus?Erasmiaan schreef:Niet één! Want daar tussenin staat Christus!Jan Klaassen schreef: Maar welke afslag nemen we?
En ja hoor!...We zijn er weer....Erasmiaan schreef:Waar zeg ik dat? Ik hou me verre van een geloof dat enkel bestaat uit "kiezen voor" Christus.Jan Klaassen schreef:Das ook een mooie afslag. Dus je kiest voor Christus?Erasmiaan schreef:Niet één! Want daar tussenin staat Christus!Jan Klaassen schreef: Maar welke afslag nemen we?
Hoe was het ook alweer rekcor?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Kies je dan voo: God wat én de mens wat?? :roll:Erasmiaan schreef:Waar zeg ik dat? Ik hou me verre van een geloof dat enkel bestaat uit "kiezen voor" Christus.Jan Klaassen schreef:Das ook een mooie afslag. Dus je kiest voor Christus?Erasmiaan schreef:Niet één! Want daar tussenin staat Christus!Jan Klaassen schreef: Maar welke afslag nemen we?
- Jan Klaassen
Waar willen we naartoe? Vruchteloos heen en weer gepraat?freek schreef:Kies je dan voo: God wat én de mens wat?? :roll:Erasmiaan schreef:Waar zeg ik dat? Ik hou me verre van een geloof dat enkel bestaat uit "kiezen voor" Christus.Jan Klaassen schreef:Das ook een mooie afslag. Dus je kiest voor Christus?Erasmiaan schreef: Niet één! Want daar tussenin staat Christus!
wie kiest er in beginsel, God of de mens?
Ik zou graag onderbouwing zien.